[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

Eller under näsan

Moccamaster har några olika varianter av droppstopp. Den reglerbara på bild högre upp är väl inte helt stabil. Det var många svordomar när vi hade sån på jobbet. På vår maskin hemma är det en fjäderbelastad arm som täpper till. Mekanismen öppnas när man placerar hållaren på sin ”platta”. En dag lär väl oringen längst ned torka ut, men hittills har den funkat utmärkt.

Moccamaster har några olika varianter av droppstopp. Den reglerbara på bild högre upp är väl inte helt stabil. Det var många svordomar när vi hade sån på jobbet. På vår maskin hemma är det en fjäderbelastad arm som täpper till. Mekanismen öppnas när man placerar hållaren på sin ”platta”. En dag lär väl oringen längst ned torka ut, men hittills har den funkat utmärkt.
Har samma och det enda jag kan klaga på är att den är lite väl snabb att öppna när man ställer in kannan så det kan rinna ner på lockets platta del. Men stoppet i sig fungerar utmärkt.

Har haft sådan fjäderbelastad ventil. Efter att den satt igen ett par gånger med efterföljande kaffeöversvämning så förpassades ventilen till cylinderarkivet.

Har haft sådan fjäderbelastad ventil. Efter att den satt igen ett par gånger med efterföljande kaffeöversvämning så förpassades ventilen till cylinderarkivet.
Hur lång tid tog det? Jag har ju inte direkt gjort rent dem på de två år jag haft den mer än att skölja ur filterhållaren ibland.

Har inte heller haft problem med MMs ventil. Nåögon gång har det satt sig någon liten smula från kaffesumpen i vägen, men då är det bara att skölja rent.

Just nu tycker jag att MM är bra-sidan leder, kanske inte stort men ändå. Men det är mycket kvar av dagen, får se om anti-sidan kan komma med något dräpande.

Hur lång tid tog det? Jag har ju inte direkt gjort rent dem på de två år jag haft den mer än att skölja ur filterhållaren ibland.
Nånstans 10ish år. Antagligen berodde det mest på skit bakom skopan som drällde kaffe i tratten brevid filtret då och då. Eftersom jag ändå aldrig nyttjade funktionen att slita ut kannan i förtid ändå så var lösningen enkel.

Schysst, en tråd där osäkra personer kan samlas och prata om vad man lämpligen köper för statussymbol när ångesten för att man inte duger tränger sig på.
Vi utan det problemet greppar en burk på Willy´s.
Visa bilaga 619552
Låt mig gissa, ni cyklar på en Specialized och tror att det gör er speciella?
Jag tror snarare att det är du som tror du är speciell. Har någon gjort dig illa?

Schysst, en tråd där osäkra personer kan samlas och prata om vad man lämpligen köper för statussymbol när ångesten för att man inte duger tränger sig på.
Visa bilaga 619552

Tror?

Jag tror snarare att det är du som tror du är speciell. Har någon gjort dig illa?
Jag hör din smärta. Men någon behöver berätta sanningen.
Det bedrövar mig att höra er prata om en vattenkokare som om den gav er större tillfredsställelse än ett BJ av Pamela Andersson.
Handen på hjärtat, få om ens någon av er skulle vid en blindtest känna skillnad på Willy´s budgetsnabbkaffe och något bryggt i den där WannabeMastern.

Det bedrövar mig att höra er prata om en vattenkokare som om den gav er större tillfredsställelse än ett BJ av Pamela Andersson.
Handen på hjärtat, få om ens någon av er skulle vid en blindtest känna skillnad på Willy´s budgetsnabbkaffe och något bryggt i den där WannabeMastern.

Möjligt, men jag skulle definitivt känna igen typen som dricker snabbkaffe vid ett blindtest. Ovårdat språk, sluskiga kläder, cyklar förmodligen på en Yosemite MED RAKT STYRE. Iofs svårt att skilja från en MTBare, men jag klarar det nog.

Vattenkokare får du och pöbeln ha i utanförskapsområdeshyreslägenheten. Nu ska jag gå och spola ner lite finbönor i vasken!

Vattenkokare liksom… pff…

Kom förbi i morgon bitti så bjuder jag på en kopp gott kaffe gjort i moccamaster. Ta med Willys burken så gör vi ett blindtest samtidigt. :)

Möjligt, men jag skulle definitivt känna igen typen som dricker snabbkaffe vid ett blindtest. Ovårdat språk, sluskiga kläder, cyklar förmodligen på en Yosemite MED RAKT STYRE. Iofs svårt att skilja från en MTBare, men jag klarar det nog.
Hallå även vi som cyklar i skogen uppskattar gott kaffe. Vi kan bara inte riktigt bete oss i övrigt.

011C93DE-08CF-4948-B695-093BC27A1B4B.jpeg

Jag retar mig inte på droppstoppet på MM, men däremot kannan i sig och volymen kaffe vid en bryggning. Har funderat på att byta till en MM cd grand. Den är ju med storbryggarfilter/rundfilter (eller vad nu rätt benämning är.). Min fundering är om man är begränsad i hur lite/få koppar man kan brygga med bra resultat. Någon som vet?

Har funderat på att byta till en MM cd grand. Den är ju med storbryggarfilter/rundfilter (eller vad nu rätt benämning är.). Min fundering är om man är begränsad i hur lite/få koppar man kan brygga med bra resultat.
Byta?
Är inte svaret på frågan samma som på många andra;
N+1?
Där N är antalet Moccamaster du har nu.

Hallå även vi som cyklar i skogen uppskattar gott kaffe. Vi kan bara inte riktigt bete oss i övrigt.

Visa bilaga 619685
Nu vet jag att ni driver med mig, det där ett kaffestopp på skogscyklingen?
Eller heter du Posör i mellannamn?
Så här ser en fika ut på cykelturen när man inte behöver låtsas vara något man inte är.
DSC_0498.JPG

Visa bilaga 619552
Det krävs viss briljans för att tänka ut de där hitte-på scenarierna. Faktiskt.

Jag har så jävla många manicker för att göra kaffe, har tappat räkningen. Faktum är att jag skickade med Moccamastern med min äldste när han flyttade hemifrån och har inte saknat den en sekund. Det är inte för att den är dålig, det är bara det att den inte är bättre än en vattenkokare och en filterhållare. Eller en aeropress. Eller en mokabryggare. Eller en vanlig presskanna. Den är nog bättre än en Don Pedro, men Don Pedron är roligare.

Det är på kvarn och bönor en ska spendera.

Ingen som har koll på om det är begränsande med ”rundfilterbryggare” om man ska brygga mindre mängd kaffe i den?
1681584760979.jpeg

Tillbaka
Topp