[OT] Ny laptop, men vilken?

• Trådstartare Trådstartare pad
  • Start datum Start datum

pad

Ny medlem
Den gamla börjar kännas lite labil, så jag behöver köpa en ny. Användningsområde: surfa, betala räkningar, kolla någon film, enklare spel. Vill ha en 15" skärm.

Vad säger ni om denna:

http://www.dustinhome.se/pd_5010304554.aspx

Kommentera gärna och kom med andra förslag i samma prisklass.

Edit by AJ: Data är OT.

Senast redigerad av en moderator:
Kolla på Dell's inspiron mini 12 http://www.dell.com/content/product...top-inspiron-12?c=us&cs=19&=en&ref=lthp&s=dhs när den släpps i sverige. Den var släppt för några veckor sedan men blev så populär att den tog slut. Så den ska nog nylanseras igen. Den har samma upplösning som den du länkade till men är mycket lättare och smidigare. Efter att ha köpt en 12" på 2kg själv för några år sedan köper jag aldrig en större släpbar dator igen

Med den krav-spec'en du angav är det i princip bara kravet på grafikkretsen som dina spel ställer som kan avgöra. Ska du spela enklare flashspel, arkad lir, osv, så köp den billigaste 15" du hittar.
Annars får du helt enkelt specificera vilka spel du vill spela, och vilka krav du har på grafiken i dessa spel.
B!

Jag har haft ett antal olika laptop. Dell, HP, Fuji Siemens mm

Men efter att ha kört Sony Vaio i lite mer än ett år så är jag fast, blir lätt en Vaio nästa gång!

Acers service suger verkligen sjukt mycket! skickade min datorjävel till tyskland 3 gånger!!?!?!? (va fan) utan att ens fixa problemet.. Köp annat märke är min rekomendation.

Arbetar som support tekniker på ett dataföretag och vi har haft väldigt mycket reklamationer på de Acer`s laptops vi sålt.
Sen får du räkna med att vara utan datorn i minst 2veckor om du måste skicka in den för rep.
För de kraven du räknar upp så funkar de flesta modeller bara du skippar de snikmodeller som är utrustade med endast 1GB ram i kombination med Windows Vista. Satsa på minst 2GB ram iaf.
LG kan jag också rekommendera de har fungerat mkt bättre än Acer vad det gäller tillförlitlighet osv.

/Micke.

Jasg vill inte ha en MAC vs. PC battle men...

Varför skall man lägga 9-10 tusen och man bara vill surfa, maila slötitta? En Mac är grymt snygg och har ett snyggare användarinterface men för ändamålet så känns det som att köpa en Independent Fabrications som pendlarök.

Jag har en Thinkpad på 1,1 kilo, dock är den 12 tum så för liten för dig. Jag skulle aldrig kunna tänka mig en större eller tyngre dator.

gram skrev:
-------------------------------------------------------
> LG e510 på mediamarkt.
>
> +
> billig
> mycket tyst fläkt
> bra spec för pengarna
>
> -
> ingen firewire
> ingen ir
> vista ingår

LG gör fina datorer, men de har en nackdel, eller hade i alla fall en tidigare o tror inte det ändrats. man kan inte uppgradera bios, vilket i min kompis fall innebär att han inte kan peta in en större hårddisk än 120 gb som är original, om han nu inte väljer o betala för att skicka in den till LG för uppgradering. ingen stor grej, men ack så irriterande :D

jag personligen skulle hålla mig från acer, de har rätt dåligt rykte, eller har i alla fall haft det. o även om de säkerligen blivit bättre, så är jag personligen högst tveksam

Jag sitter här och förundras. Så mycket bråk, för så lite.
Pad, kom tebax med lite feedback på vad det är för spel du vill spela, så vi kan hitta ett bra lägsta prestanda riktmärke.
Mac går bort om du inte är villig att köra dual boot för Windows på lappisen, om du vill spela "vanliga" spel. Det börjar bli bättre, men många spel finns helt enkelt inte för Mac.
B!

ething skrev:
> Jasg vill inte ha en MAC vs. PC battle men...
>
> Varför skall man lägga 9-10 tusen och man bara
> vill surfa, maila slötitta? En Mac är grymt
> snygg och har ett snyggare användarinterface men
> för ändamålet så känns det som att köpa en
> Independent Fabrications som pendlarök.

För att du just vill göra det du skriver i veckor/månader/år utan problem... (eller PC: Alivio/Sora, Mac: XT/Dura-Ace, bägge funkar men en gör det längre och bättre... ;)

Gräv lite djupare i fickorna, och lägg samma pengar på en PC med samma spec's som Mac'en, och få motsvarande livslängd. Mac VS PC är bara tramsigt, eftersom Mac i dagsläget är en vanlig jävla PC. Går utmärkt att köra Windows/Linux/BSD/osv på en Mac, och väljer man sin hårdvara lite försiktigt, går det lika bra att köra OSX på en PC. (Problemet är bristen på drivrutiner, så man får välja hårdvara det finns drivisar till. Ja, och sen gör ju Apple allt för att det inte SKA fungera, men det har ju aldrig hindrat någon...)

Det är fortfarande i huvudsak spelandet som avgör vilken burk som är "rätt".
B!

Klart du ska ha en MacBook. Det är inte för komponenterna man köper en Mac, det är för OS:et så som jag ser det. Jag blev less på datorer som strulade och hängde sig. Sen är den nya musplatten rätt trevlig.

/Erik

Drifter skrev:
> Det är inte för
> komponenterna man köper en Mac, det är för
> OS:et så som jag ser det.
Trist om han vill spela spel som bara finns till windows, då han i alla fall får köra dual boot, och som du väljer att se det, köra ett sämre OS.

Drifter skrev:
>Jag blev less på
> datorer som strulade och hängde sig.
Trist när burkar inte uppför sig, men tyvärr går det oftast att härleda till användarfel. Det är något man undviker med Mac'ar, eftersom användaren inte kan göra speciellt mycket.
Vanligtvis beror "strul och häng" på felaktiga drivrutiner, eller defekt hårdvara. Det första undviker man på Mac genom att det bara finns ett fåtal hårdvarukomponenter som alls är stödda, och det andra undvikerman genom.. att få hårdvarukomponenter är stödda, så användaren är inte i burken och ska upgradera jämt och ständigt. Hanterar man ESD riskerna på ett vettigt sätt blir det senare aldrig ett problem, och ser man bara till att ha rätt drivisar rakt igenom ska burken helt enkelt aldrig krasha då. Undantaget är själklart felaktigt fungerande mjukvara, men Microsoft kan knappast hållas ansvariga för vad all annan mjukvara gör på en PC, lika lite som Apple kan.

Ska pad spela flashlir på nätet, spelar det inte så stor roll vilken burk han väljer, en Mac kommer fungera utmmärkt. Ska han spela tex Fallout 3 är Mac ganska meningslöstdå Crossover, Wine, osv inte alls fungerar med Fallout3. (Ett alternativ skulle vara att spela genom tex VMware, men då räcker det inte med en Macbook längre. Det behövs helt plötsligt en hel del cpu kraft då i stort sett allt ska göras av CPU'n, inklusive rendering osv.)
Som sagt. Det beror i huvudsak på vad han ska spela. Att säga "jag behöver ingen värstingburk, jag ska bara spela lite spel" är som att säga "jag behöver ingen värstingcykel, jag ska bara cykla ett par maraton"

BTW, via dual boot, går det utmärkt att köra XP på tex en MAcbook, och på det viset spela tex Fallout 3, men då faller argumentet att köpa Mac för att använda OSX...
B!

Hej igen!

Det är väl mest barnen som eventuellt ska spela lite spel. Eftersom de är rätt små så blir det ju barnspel än så länge .Själv spelar jag bara Betapet:). Jag får väl åka iväg och kolla lite i olika affärer. Tack för alla svar,

Patrik.

pavement skrev:
> Kan det inte vara läge att vänta tills win7
> släpts?

Det är väl i stort sett alltid läge att "vänta på att XX släpps" när det gäller datorer?

Betapet fungerar på Mac, men de "enklare barnspelen" är inte garanterat att de gör.
Jag hade satsat på en företagsversion av en lapis, med Windows XP. Tex Dell Latitude. (Inspiron / Studio 15 går oxå att få med XP. Risken är dock att man får beställa en engelsk XP i dagsläget...) :- (

B!

Jag kör Mac OSX och skulle vilja defragmentera datorn (tror det heter så, det jag vill göra är att hårddisken ska flytta samman uppgifter så att datorn fungerar bättre och inte tappar prestanda). Någon som vet nåt bra program för detta?

Vill du ha bra support så ska du kolla på Dell XPS. Dygnetruntsupport och om problemet inte kan lösas över telefon så kommer en tekniker och hjälper dig. Jag fick problem med grafikkortet och inom ett dygn från att jag ringde support som kom en tekniker och byte ut mitt moderkort. Kan inte vad som gäller för de andra Dell modellerna men antar att de har bra support också..

Har installerat RC av Windows 7 och det är knappt så att jag vill använda Vista nu. Jag tycker man bör vänta, speciellt om man inte har råd att köpa en tillräckligt bra dator för att köra Vista.

MrB: Det finns en del spel till osx, men jag skulle inte välja en MacBook om mitt primära mål med datorn var att spela spel.

Angående Windows, så är jag sjukt less på krånglande antivirusprogram, spyware och utseendet:)

GöranH: Jag har för mig att man inte defragmenterar osx. Det ska inte behövas. Sök på 99.se. Jag tror det står mer där om defragmentering.

/Erik

Måste bara tillägga att efter windows 7, både beta och rc är första gången jag tänker på allvar att nästa dator inte blir en mac till. Nu ska jag bara hitta ett märke som leverar något som känns lika gediget som macbooken i själva hårdvaran, alltså fysiskt att ta på.

Kaijan skrev:
> Scand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gräv lite djupare i fickorna och köp dig en
> mac.
>
>
> +1

+1

dualboota med xp/vista så fungerar alla spel. + att du kan få uppleva det fantastiska med windows, antivirus, virus, trojaner, brandväggar och UAC. fast på en hårdvara du lätt kan boota upp i osx på för att faktiskt använda datorn till nått vettigt.

Har haft 3-4 olika märken men kör nu en sony vaio 13,3" sen ca 2år. Lätt den stabilaste dator jag nånsin haft
Har även en samsung nc10 med 10" skärm, mycket bra ultraportabel dator som än så länge funkat bra. 6tim batteritid, kommer säkert att minska efter ett tag

ska man ha kvalitet brukar det ju snackas om sony, Lenovo och HP (men hur det är med HP numera vet ja inte). har även läst en del som samsungs, de verkar fina och jag tror personligen de kommer rankas rätt högt med (de är rätt nya på marknaden va ja förstått, men verkar lovande).

LG hade jag även på denna lista tills jag fick veta det där om bios.

Jensen skrev:
> LG gör fina datorer, men de har en nackdel, eller
> hade i alla fall en tidigare o tror inte det
> ändrats. man kan inte uppgradera bios, vilket i
> min kompis fall innebär att han inte kan peta in
> en större hårddisk än 120 gb som är original,
> om han nu inte väljer o betala för att skicka in
> den till LG för uppgradering. ingen stor grej,
> men ack så irriterande

Tror att bios-uppgraderingen är kostnadsfri om man tar sig till ett service center, annars finns (en) uppdatering som stödjer 120< diskar här.
Men jag håller med, det är dåligt att inte hålla BIOS koden tillgänglig på web'en.

orm (fd danode) skrev:
> dualboota med xp/vista så fungerar alla spel. +
> att du kan få uppleva det fantastiska med
> windows, antivirus, virus, trojaner, brandväggar
> och UAC. fast på en hårdvara du lätt kan boota
> upp i osx på för att faktiskt använda datorn
> till nått vettigt.

Låter primärt som om det är barnspelen som behöver Windows, och ungarna kanske inte ska vara tvingade att använda ett OS som föräldrarna inte själva känner sig hemmastadda med. För att inte nämna att de så kallade fördelarna med Mac försvinner om man ska köra dual boot i alla fall.
B!

Mr B skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LG gör fina datorer, men de har en nackdel,
> eller
> > hade i alla fall en tidigare o tror inte det
> > ändrats. man kan inte uppgradera bios, vilket
> i
> > min kompis fall innebär att han inte kan peta
> in
> > en större hårddisk än 120 gb som är
> original,
> > om han nu inte väljer o betala för att skicka
> in
> > den till LG för uppgradering. ingen stor grej,
> > men ack så irriterande
>
> Tror att bios-uppgraderingen är kostnadsfri om
> man tar sig till ett service center, annars finns
> (en) uppdatering som stödjer 120< diskar här.
> Men jag håller med, det är dåligt att inte
> hålla BIOS koden tillgänglig på web'en.
>

har du prövat det där? o vilka modeller täcker den? LG:n ja vill uppgradera är inte en -08 modell.

Ledsen, jag har varit och vänt i Mora en sväng. Med ett par avstickare har det varit en resa på nästan 200 mil på 1.5 dygn, så jag har inte riktigt orkat ta mig till en dator med Internet.

Jag har inte provat BIOS uppdaterings kittet för LG, men det ligger en lista med vilka burkar som stöds i rararkivet.
B!

MTBiker skrev:
> Men efter att ha kört Sony Vaio i lite mer än
> ett år så är jag fast, blir lätt en Vaio
> nästa gång!

+1

Vaio är the shit.

Jag har en liknande Acer. En Extensa 5420G504 sen snart ett år tillbaka och jag är helt nöjd med den.
Att det tar 2 veckor innan man får tillbaka datorn och att servicen därför skulle vara usel vill jag nog tillbakavisa. Oavsett vad man skickar iväg till service så får man vanligtvis räkna med 2-3 veckor. Acer har lång erfarenhet av att tillverka laptops och vet nog vad de gör.

Men du skulle kanske testa att rensa den gamla laptopen med en recovery eller ominstallation. Sånt brukar kunna avhjälpa många skumma fel.

Tillbaka
Topp