[OT] Ny tålig mobil

paramedic

Medlem
[OT] Ny tålig mobil
Jag ska införskaffa en ny telefon som företrädesvis är lite tålig mot stötat och fukt.
Jag har inget som helst behov av surf eller touch funktioner.
Skickar sms och mms ibland inget mer avancerat.Jag har kollat på en Nokia 3370 men den har ju inget 3g,det jag funderar hur dålig blir täckningen utan det och klarar man sig utan det då man ändå inte ska använda dataöverföring.

Edit: OT

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Ny tålig mobil
Om någon skulle vara intresserad har jag en Sonim XP3 Quest med ett trött batteri som jag kan tänka mig att sälja för en rimlig slant. PMa vid intresse.

[OT] Ny tålig mobil
felixtb skrev:
-------------------------------------------------------
> Ericsson xperia active! Ip67 klassning ftw

-1, då den inte stöttålig :( vem fan gör en vattentät mobil, för aktivt användande, utan att bygga in sånt i produkten :D

[OT] Ny tålig mobil
Ja den nya ericsson mobilen var nog lite för dyr för min smak,och för den delen säkert alldeles för fullproppad med finesser ;)
Men för tt återgå till frågeställningen ang 3g då man inte använder datatrafik,försämras täckningen mkt om man inte har det?Är tok novis på detta med mobilteknik.

[OT] Ny tålig mobil
Jag har en Nokia 3720 som arbetstelefon och den är riktigt bra.
Den är stöttålig, har väl tappat den från 2-4m ett tiotal ggr. Klarar av fukt, exempelvis regn, utan några problem. Riktigt bra batteritid, laddar väl min snitt en gång i veckan och har den påslagen dygnet runt

Har haft ett antal olika smartphones osv privat. Men den telefonen som alltid har funkat är min 3720.

Så ska du bara ringa och SMS:a så är 3720 en kanonlur.

Länk till NetonNet:
http://www.netonnet.se/art/telefon/...kia/nokia-nokia-3720-bh-104/124615.3210/#tabs

[OT] Ny tålig mobil
Prophet skrev:
> Motorola Deffy.
> men har ingen erfarenhet av den men vi ska testa
> den på jobbet. (Elektriker).
>
> A

Jag har en Defy sen en månad tillbaks ungefär, är jättenöjd. Även om den är damtät så är den inte immun mot järnfilspån som annars är döden för högtalare, fick det dock lagat på garanti snabbt och smidigt.
Kanske inte världens snabbaste telefon och ibland laggar det väl litegrann om man håller på med mycket samtidigt, och vad dom än påstår så spökar skärmen lite om den är blöt, men på det stora hela är jag supernöjd.
Kostar ju dessutom inte så farligt mycket.

Skönt att skölja av telefonen när den är smutsig! ;)

[OT] Ny tålig mobil
Nu har jag snart använt min nokia 3720 i ett år.
Suverän lur om man klarar sig med en vanlig telefon. Vattentålig har den varit men stöttåligheten har jag inte hunnit testa ännu.
Jag har heller aldrig behövt lämna in den på rep, enbart gjort en mjukvaru-återställning hemma när det en gång behövdes (handhavandefel, installerade ett dumt program antagligen)

[OT] Ny tålig mobil
lleberg skrev:
> Prophet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Motorola Deffy.
> > men har ingen erfarenhet av den men vi ska
> testa
> > den på jobbet. (Elektriker).
> >
> > A
>
>
> Jag har en Defy sen en månad tillbaks ungefär,
> är jättenöjd. Även om den är damtät så är
> den inte immun mot järnfilspån som annars är
> döden för högtalare, fick det dock lagat på
> garanti snabbt och smidigt.
> Kanske inte världens snabbaste telefon och ibland
> laggar det väl litegrann om man håller på med
> mycket samtidigt, och vad dom än påstår så
> spökar skärmen lite om den är blöt, men på
> det stora hela är jag supernöjd.
> Kostar ju dessutom inte så farligt mycket.
>
> Skönt att skölja av telefonen när den är
> smutsig! ;)

Roota den med superoneclick root och klocka den sedan med setvsel till 1 Ghz. Du får en rappare telefon och bättre batteritid. Detta eftersom setvsel drar ner klockfrekvensen när inte skärmen är aktiv. Jätteenkel operation att göra, tar bara några sekunder.

[OT] Ny tålig mobil
Nokia 3720 här med, om prata och sms:a är tillräckligt. Jätteskönt att kunna ha "naturell" i jackfickan när man cyklar i regn, utan att behöva tänka på skydd av den. Lagom stor. Schysst batteritid också, jag blir matt när jag tänker på hur ofta jag måste ladda jobb-Iphone4:an (mailsynkar dock, det är väl det som äter laddning värst).

[OT] Ny tålig mobil
Mycketvillhamer: Mycket intressant, har du kanske en bra länk där man kan läsa lite pedagogiskt om det där? Jag är inte data/mobilnörd (har lagt ner linux och sånt, vill bara använda prylarna) men längre batteritid och snabbare lur känns ju väldigt lockande om det är smidigt att fixa

[OT] Ny tålig mobil
Har en samsung 271, kör med telia 2g(den har 3g oxå men ja har stängt av det) så den är inte bara vattentät, den behöver inte laddas jämt o ständigt heller. Ingen tokbra lur men helt ok och som sagt lite tåligare.

/T

[OT] Ny tålig mobil
tmalm skrev:
> Har en samsung 271, kör med telia 2g(den har 3g
> oxå men ja har stängt av det) så den är inte
> bara vattentät, den behöver inte laddas jämt o
> ständigt heller. Ingen tokbra lur men helt ok och
> som sagt lite tåligare.
>
> /T

har oxå en sådan, tålt allt jag lyckats utsätta den för, vatten slag, fall osv. bra ficklampa näre nödar. bra batteritid. det ända man kan klaga på ä väll mjukvaran som är horibel. men för att ringa o sms:a duger det

[OT] Ny tålig mobil
marran skrev:
> Mycketvillhamer: Mycket intressant, har du kanske
> en bra länk där man kan läsa lite pedagogiskt
> om det där? Jag är inte data/mobilnörd (har
> lagt ner linux och sånt, vill bara använda
> prylarna) men längre batteritid och snabbare lur
> känns ju väldigt lockande om det är smidigt att
> fixa

Kolla på swedroid.se defy har en egen underavdelning där, följ bara stegen hur du robotar telefonen. När du har gjort det letar du upp setvsel på märket kör igång det och ändrar värdet där det står 800 till 1000 och sedan klickar du i rutan där det står att värdet ska kommas ihåg efter reboot och sedan apply+quit =färdigt.

[OT] Ny tålig mobil
Mycketvillhamer skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Prophet skrev:
> >
>
> > -----
> > > Motorola Deffy.
> > > men har ingen erfarenhet av den men vi ska
> > testa
> > > den på jobbet. (Elektriker).
> > >
> > > A
> >
> >
> > Jag har en Defy sen en månad tillbaks
> ungefär,
> > är jättenöjd. Även om den är damtät så
> är
> > den inte immun mot järnfilspån som annars är
> > döden för högtalare, fick det dock lagat på
> > garanti snabbt och smidigt.
> > Kanske inte världens snabbaste telefon och
> ibland
> > laggar det väl litegrann om man håller på
> med
> > mycket samtidigt, och vad dom än påstår så
> > spökar skärmen lite om den är blöt, men på
> > det stora hela är jag supernöjd.
> > Kostar ju dessutom inte så farligt mycket.
> >
> > Skönt att skölja av telefonen när den är
> > smutsig! ;)
>
>
> Roota den med superoneclick root och klocka den
> sedan med setvsel till 1 Ghz. Du får en rappare
> telefon och bättre batteritid. Detta eftersom
> setvsel drar ner klockfrekvensen när inte
> skärmen är aktiv. Jätteenkel operation att
> göra, tar bara några sekunder.

Och hur går det med garantier i så fall?
Fördelen med en vatten/dammskyddad telefon är ju inte bara att den faktiskt är det, utan även att garantierna faktiskt är värda något..

[OT] Ny tålig mobil
Jag är också på gång att köpa en vattentålig sak som skall användas på äventyr. (skall alltså INTE ersätta min vanliga lur).

Ni pratar om Samsung 271, menar ni då B2710 eller är det två olika?

[OT] Ny tålig mobil
lleberg skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > lleberg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Prophet skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Motorola Deffy.
> > > > men har ingen erfarenhet av den men vi ska
> > > testa
> > > > den på jobbet. (Elektriker).
> > > >
> > > > A
> > >
> > >
> > > Jag har en Defy sen en månad tillbaks
> > ungefär,
> > > är jättenöjd. Även om den är damtät så
> > är
> > > den inte immun mot järnfilspån som annars
> är
> > > döden för högtalare, fick det dock lagat
> på
> > > garanti snabbt och smidigt.
> > > Kanske inte världens snabbaste telefon och
> > ibland
> > > laggar det väl litegrann om man håller på
> > med
> > > mycket samtidigt, och vad dom än påstår
> så
> > > spökar skärmen lite om den är blöt, men
> på
> > > det stora hela är jag supernöjd.
> > > Kostar ju dessutom inte så farligt mycket.
> > >
> > > Skönt att skölja av telefonen när den är
> > > smutsig! ;)
> >
> >
> > Roota den med superoneclick root och klocka den
> > sedan med setvsel till 1 Ghz. Du får en
> rappare
> > telefon och bättre batteritid. Detta eftersom
> > setvsel drar ner klockfrekvensen när inte
> > skärmen är aktiv. Jätteenkel operation att
> > göra, tar bara några sekunder.
>
> Och hur går det med garantier i så fall?
> Fördelen med en vatten/dammskyddad telefon är ju
> inte bara att den faktiskt är det, utan även att
> garantierna faktiskt är värda något..

Vad gäller defy så är garantierna ändå inte värda något om du vattenskadar den, sannolikheten att du gör det är dock mindre. Tvivlar på att actives garantier kommer vara mer värda.

[OT] Ny tålig mobil
Jag spräckte skärmen på min Defy i Lördags, den tålde tydligen inte ett fall på 60-70cm ner i ett furugolv.. IP67 blev IPXX och det fantastiska med att skölja av telefonen om nån av sönerna sölat ner den, eller bara ha den "naken" i ryggfickan är numer inte aktuellt.
Så mycket för Gorilla glas..

Blev lite förvånad att den inte tålde mer..

[OT] Ny tålig mobil
Ja nog har min åkt i backen den också.
Hör av dig till en serviceverkstad och hör vad dom säger, kan gå på garanti.
Det gjorde min högtalare som var full med järnfilspån..

[OT] Ny tålig mobil
Jaha, då har hunden knaprat på min Defy Plus. Så en ny tålig mobil vore bra. Jag är inte så uppdaterad på vad som gäller just nu.

Med tålig så menar jag en smartphone som är lite väderskyddad typ min gamla Defy men förhoppningsvis lite bättre än den.

När jag försöker uppdatera mig lite så kan jag inte riktigt hitta någon som verkar vettig. Sony Xperia Go verkar inte få så bra kritik av användarna på prisjakt. Den verkar väldigt lik min gamla Defy som jag gillade om det inte vore för att den var seg och startade om sig hela tiden.

Jag är lite inne på att det kanske är bättre att satsa på en Galaxy S4 mini eller liknande med vattentätt fodral istället?

[OT] Ny tålig mobil
Håll dig långt borta från Xperia go! Min har i stort sett bott på serviceverkstan sen jag köpte den! Xperia zr däremot kör jag på nu. Riktigt nöjd.

[OT] Ny tålig mobil
matteboy skrev:
> Jag kör med experia v och den har hittills hållt
> ihop bra. Mjukvaran är också stabil.

Nu när jag läser på så verkar batteritiden vara lite dålig på denna mobil. Hur upplever du batteritiden?

[OT] Ny tålig mobil
Tjena!

Akta dig för Xperia, flertalet skärmar som har spruckit av sig själva på både V och Z. Sony tar det inte på garanti. Dessutom raderar dom inlägg på sin Facebooksida angående problemet, alltså medvetna om det men vill inte ta smällen. Jag fick pröjsa 2600 för ny skärm till min V.
Jäkligt surt för annars är det en grym telefon..

[OT] Ny tålig mobil
Jag bytte ut min defy mot en ZR, kollegan har en S4 active.

De verkar ganska likvärdiga, men S4 har bättre batteritid och lite snabbare hårdvara. ZR har däremot ett betydligt lättare GUI, vilket gör lite snabbare.
Till ZR följer det med en laddningsdocka, där man inte behöver pilla upp någon lucka för att ladda. S4 active har vattenskyddat hörlursuttag, så man behöver inte pilla upp någon lucka för att stoppa i hörlurarna. Själv använder jag Bluetooth istället, men det har helt klart varit smidigt med tätat uttag.

S4 active är lite större och tyngre.
ZR har snäppet bättre vattenskydd.

Jag valde ZR för lättviktigt gui, laddningsdocka, smidigare storlek, bättre vattenskydd och det faktum att Sony fortfarande har utveckling i Sverige.

[OT] Ny tålig mobil
Är sugen på Sony Xperia V men deras problem med skärmarna avskräcker. S4 Active kostar för mycket för en pryl som mest troligt håller högst två år. Finns mycket annat man vill lägga pengarna på.

[OT] Ny tålig mobil
Jag kör också Motorola Defy+.
Jag ska strax köpa en ny och har kollat lite på vad som finns. Just nu verkar det vara Samsung Galaxy Xcover II som gäller för min del.
Den har nog mindre minne än en Sony, lite enklare skärm & kamera. På plus så har den en GPS som funkar betydligt bättre, Iphone & Nokia klass på GPS:n om jag fattat rätt. Den har snabb processor & ett par riktiga knappar på framsidan vilket är en stor fördel om man ska svara med blöta fingrar.
Dessutom har den ett humant pris vilket är bra för en telefon är ju en förbrukningsvara idag.

Frid!

[OT] Ny tålig mobil
Muntis skrev:
> Är sugen på Sony Xperia V men deras problem med
> skärmarna avskräcker. S4 Active kostar för
> mycket för en pryl som mest troligt håller
> högst två år. Finns mycket annat man vill
> lägga pengarna på.

Köpte en Xperia V för någon månad sedan, är väldigt nöjd. Gjorde lite research på skärmen jag med och fick uppfattningen att det var tidigt i produktionen som några gick sönder. Tycker formatet och vettiga prestanda gör den riktigt prisvärd, om den nu bara håller :)

[OT] Ny tålig mobil
Det verkar ju lovande. Hur kom du fram till det? Jag tycker verkligen att det verkar vara mobilen jag söker efter men om skärmen går sönder lätt så är det ju ingen tålig mobil direkt.

[OT] Ny tålig mobil
Googlade hejvilt på allehanda forum världen över, fick det väl aldrig svart på vitt att det verkligen va så men det var min ovetenskapliga slutsats. Överlag verkar folk väldigt nöjda med luren. Enda minuset är ganska kass batteritid.

Tillbaka
Topp