Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
staine sa:Jag tror faktiskt att de som åker elscooter inte ger ett f*ck för ”klimatet” (miljön).
Man hittade ju f.ö. en massa elscootrar slängda i vattnet vid S. Mälarstrand vilket skulle stärka min tes.
ooms sa:Haha, precis vad jag misstänkt:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7322571
Samtidigt misstänker jag att en överväldigande majoritet av de som åker omkring på dem är väldigt oroade över klimatet. Synd att inte den frågan också ställdes.
Allroad sa:staine sa:Jag tror faktiskt att de som åker elscooter inte ger ett f*ck för ”klimatet” (miljön).
Man hittade ju f.ö. en massa elscootrar slängda i vattnet vid S. Mälarstrand vilket skulle stärka min tes.
Fast de som kör dom kör väl inte ner dom i vattnet, eller?
Synd för Örebroarna. Du menar att de över 18 är av bättre korn?MtbIte sa:Nu har elsparkcyklarna även kommit hit till Örebro , dom har nu funnits i cirka 1 vecka och hittils så sköts det ganska snyggt både med parkering och körning,
jag tror det kan ha och göra med att dom satt 18 års gräns i appen så inga snorisar åker runt på dom.
ooms sa:Haha, precis vad jag misstänkt:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7322571
Samtidigt misstänker jag att en överväldigande majoritet av de som åker omkring på dem är väldigt oroade över klimatet. Synd att inte den frågan också ställdes.
Källa på det?GustafH sa:Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
ooms sa:Källa på det?GustafH sa:Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
Här i Uppsala tyder iaf mina empiriska observationer att den främst används till resor som annars skulle ha skett till fots eller per cykel, möjligtvis ersätter den en bussresa. Ytterst sällan klientelet ser ut som nån som annars skulle ha kört bil, eller ens äger en bil. Sedan är det klart att enstaka resenärer använder den på det sätt du beskriver för att ersätta en bilresa, men att det skulle vara "oftast" ställer jag mig tveksam till. Men du får gärna redovisa en källa till ditt påstående.
Som stöds av SR:s undersökning. Funderade om jag skulle lägga in det, men tänkte att folk orkar väl läsa inlägg ett par snäpp upp på sidan. Men icke. Återigen vann bekvämligheten. Grattis till årets självmål!Kung Stalle sa:ooms sa:Källa på det?GustafH sa:Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
Här i Uppsala tyder iaf mina empiriska observationer att den främst används till resor som annars skulle ha skett till fots eller per cykel, möjligtvis ersätter den en bussresa. Ytterst sällan klientelet ser ut som nån som annars skulle ha kört bil, eller ens äger en bil. Sedan är det klart att enstaka resenärer använder den på det sätt du beskriver för att ersätta en bilresa, men att det skulle vara "oftast" ställer jag mig tveksam till. Men du får gärna redovisa en källa till ditt påstående.
Episkt inlägg. Du kräver källa men ditt eget inlägg består endast av vilda spekulationer.
ooms sa:Källa på det?GustafH sa:Oftast är nu elsparkcykeln sista etappen på en resa
ooms sa:I USA förstår jag fullt ut att elsparkcykeln har potential att ersätta fler bilresor, helt enkelt eftersom amerikaner ytterst sällan ser promenad >100m som ett alternativ. I Sverige däremot är jag mer tveksam, det är ytterst sällan bil eller taxi (pga kostnad) används för de kortare transporter det är frågan om, och då adderar elsparkcykeln primärt ett bekvämare alternativ till gång eller cykel.
Det vore f.ö. intressant om det fanns nån statistik på hur lång en typisk elsparkcykelresa är. Jag gissar att de sällan överstiger 2km.
Både ja och nej. Även i promenadvänliga städer som ex.vis NYC och Chicago är det betydligt vanligare än i Sverige att ta taxi korta sträckor (pga pris och tillgänglighet). Mitt svar var f.ö. riktat till studien som nämndes ovan som gjordes med fokus på USA och som påstod att 30% var bilresor som ersattes.NLC sa:ooms sa:I USA förstår jag fullt ut att elsparkcykeln har potential att ersätta fler bilresor, helt enkelt eftersom amerikaner ytterst sällan ser promenad >100m som ett alternativ. I Sverige däremot är jag mer tveksam, det är ytterst sällan bil eller taxi (pga kostnad) används för de kortare transporter det är frågan om, och då adderar elsparkcykeln primärt ett bekvämare alternativ till gång eller cykel.
Det vore f.ö. intressant om det fanns nån statistik på hur lång en typisk elsparkcykelresa är. Jag gissar att de sällan överstiger 2km.
Orsaken till att så promenerar i USA är att det i många städer inte ens finns tillstymmelse till infrastruktur till något som inte är motoriserat. Om man tycker det ser läskigt ut med elsparkcykel i europeisk trafik kan man göra tankeexperimentet att byta ut halva fordonsflottan mot stora SUVar och pickup trucks. Jag är tveksam till att elsparkcyklar skulle göra någon större skillnad bortsett från ett fåtal städer där folk redan vågar välja att cykla eller gå istället för att köra bil och med ovanstående referens, vilka resor tror du då kommer ersättas?
Om det bara är en last mile (dvs 1.6km) ser inte jag några problem att använda apostlahästarna. Det är nog ungefär vad jag har fr Helenelund till mitt jobb i Kista, och jag skulle aldrig tycka det vore värt att släpa varken en Brompton eller en elsparkcykel fram och tillbaka på tåget för att tjäna 5-7 min eller vad det kan bli. Hyrelsparkcyklar har jag inte sett där, men jag skulle inte tycka det var värt att betala typ 50kr/dag för att tjäna dessa 2*(5-7 min) heller. Det är bara nyttigt med en 10-15 min promenad. Men alla är vi ju olika.thomaslundstrom sa:Plusettar Brompton som lösningen av the last mile problem.
Håller med. Går till och från pendeln när jag inte cyklar till jobbet. Skulle skatta att det blir kanske 3,5 km totalt per dag. Att behöva släpa en elcykel på tåget (om jag hade en egen) eller behöva leta upp en för transporten känns som det kanske skulle funka inne i stan, men ute i förorten där jag bor har jag inte sett några sådana ännu.ooms sa:Om det bara är en last mile (dvs 1.6km) ser inte jag några problem att använda apostlahästarna. Det är nog ungefär vad jag har fr Helenelund till mitt jobb i Kista, och jag skulle aldrig tycka det vore värt att släpa varken en Brompton eller en elsparkcykel fram och tillbaka på tåget för att tjäna 5-7 min eller vad det kan bli. Hyrelsparkcyklar har jag inte sett där, men jag skulle inte tycka det var värt att betala typ 50kr/dag för att tjäna dessa 2*(5-7 min) heller. Det är bara nyttigt med en 10-15 min promenad. Men alla är vi ju olika.thomaslundstrom sa:Plusettar Brompton som lösningen av the last mile problem.
Jonas_L sa:Jag kör privat elspark till tåget (Roslagsbanan) och sedan från tåget till jobbet i Stockholm. 1,5+2km varje väg, totalt ca 7km/dag. Funkar perfekt och spar 25-30 minuter om dan på pendlingen, plus att den blir mer förutsägbar jfrt med förra lösningen som innebar buss inne i stan.
Två observationer:
* Folk blir rädda när man kommer åkande. Jag kör som jag cyklar, dvs med framförhållning och hänsyn, belysning och ringklock. Man blir därmed lite fundersam över hur illa Voi-förarna kör.
* Ser regelbundet ett par till privata elsparkar på tåget in till stan. 80-90 procent av oss med egen elspark kör med hjälm, har aldrig sett en hjälm på en Voi-förare.