Jag gör det inte pga nån politisk övertygelse, även om jag inte hade sörjt om alkohol på nåt magiskt sätt försvann från samhället. Men nåt tvång är jag inte intresserad av.
Jag drack alkohol från 19 års ålder till 24 års ålder. Ingen stor drickare, utan nån gång i månaden i snitt. Några öl eller så varje gång. Har bara varit riktigt full ett fåtal gånger.
Men jag har aldrig tyckt om smaken av alkohol. Vidrigt beskt och hemskt. Det förstör smaken på allt, till och med i så små mängder som knappa procenten, även om det naturligtvis är värre ju mer det är.
Men jag har med åren insett att jag har en extrem överkänslighet för beska smaker. Kaffe, te, kolsyrat vatten och väldigt mycket mat, och så då alkohol, är extremt beskt i min mun. Det blir så beskt att det nästan helt slår ut de övriga smakerna.
Dessutom får jag huvudvärk av migränkaraktär dagen efter redan av mycket små mängder. En lättöl räcker för att jag ska få en gnagande migrän dagen efter. Inte varje gång, men för det mesta.
Så i september 2003, efter att jag hälsat på irländska kompisar inresta till Köpenhamn, och med några öl konsumerade under helgen, så bestämde jag mig för att inte dricka alkohol mer. Inget dramatiskt föregick beslutet, utan jag skulle börja plugga och ville inte störa studierna med dageneftermigränen. Eftersom jag inte saknar smaken och aldrig var intresserad av ruset, så har jag aldrig lockats att börja igen.
Jag fascineras av hur provocerade folk blir av att jag inte dricker, utan "legitima" skäl som att man ska köra eller att man har haft alkoholproblem tidigare. Att bryta normer är aldrig populärt. Det verkar också som om de som provoceras mest av det upplever det som om jag ser mig som bättre än dem för att de dricker och inte jag gör det. Andra tar det med ro, men verkar tro att jag ändrar mig bara de frågar tillräckligt många gånger. Det kan bli lite tjatigt att tacka nej sjunde gången på en kväll... Vid ett tillfälle var jag ute med en kompis och en kompis (en tjej) till min kompis. Hon blev arg när jag inte ville dricka, och började försöka hälla i mig en öl...