[OT] Nykterist javisst!

LydiaHanke

Aktiv medlem
[OT] Nykterist javisst!
Hur många på Happy är det som helt väljer bort Alkohol totalt?
Har aldrig provat och kommer aldrig göra det av politisk övertygelse att Sverige borde vara ett land utan alkohol.

Är själv 25 vårar och ser fler och fler i min generation som har liknande värderingar, så hur står det till på detta fina forum?

[OT] Nykterist javisst!
Jag tror tyvärr att den här tråden kommer spåra ur. Men alkohol är inte bara en drog, det är en smakbärare av rang också. Livet skulle vara torftigt utan gott öl och goda viner..

[OT] Nykterist javisst!
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror tyvärr att den här tråden kommer
> spåra ur. Men alkohol är inte bara en drog, det
> är en smakbärare av rang också. Livet skulle
> vara torftigt utan gott öl och goda viner..

+1 på gott öl. Att det är alkohol i tycker jag egentligen är rätt ointressant. All alkoholfri öl jag smakat på hittills har smakat konstigt på något sätt så nån nytta för smaken verkar det ju göra.

Senast ändrad:
[OT] Nykterist javisst!
Rätt tydlig tråd, är du nykterist svara annars inte?
Såg just på Rapport att det är "problem" på arbetsplatser vid tillställningar där chefer/anstälda dricker för mycket, och att det nu är på tal om att införa alkoholstopp i arbetsrelaterade situationer/aktiviteter vilket jag uppskattar! Så tänkte kolla läget här som motvikt till öl/vin trådarna!

[OT] Nykterist javisst!
juliusjonzon skrev:
> Rätt tydlig tråd, är du nykterist svara annars
> inte?
> Såg just på Rapport att det är "problem" på
> arbetsplatser vid tillställningar där
> chefer/anstälda dricker för mycket, och att det
> nu är på tal om att införa alkoholstopp i
> arbetsrelaterade situationer/aktiviteter vilket
> jag uppskattar! Så tänkte kolla läget här som
> motvikt till öl/vin trådarna!

Du skrev ingenstans att vi andra inte fick skriva.

Men att skilja alkohol och arbete åt kan jag tycka är rätt bra egentligen. Även om det lär gnällas en del om det.

[OT] Nykterist javisst!
Öppet forum! Alla får skriva, sen att jag inte ser varför man skulle vilja om man nu faktiskt dricker alkohol (grrrrrr) skriva är ju en anna sak.
Här i Tyskland har dom just genomfört ett totalstopp på att dricka under/före arbetstid på Operan i Hannover. Detta pga försäkringsgrunder, blir svårt när sopranen, senarbetaren eller balleten druttar ner i orkesterdiket på fyllan.

[OT] Nykterist javisst!
juliusjonzon skrev:
> blir svårt när sopranen,
> senarbetaren eller balleten druttar ner i
> orkesterdiket på fyllan.

Det är också en form av underhållning :)

[OT] Nykterist javisst!
Jag gör det inte pga nån politisk övertygelse, även om jag inte hade sörjt om alkohol på nåt magiskt sätt försvann från samhället. Men nåt tvång är jag inte intresserad av.

Jag drack alkohol från 19 års ålder till 24 års ålder. Ingen stor drickare, utan nån gång i månaden i snitt. Några öl eller så varje gång. Har bara varit riktigt full ett fåtal gånger.

Men jag har aldrig tyckt om smaken av alkohol. Vidrigt beskt och hemskt. Det förstör smaken på allt, till och med i så små mängder som knappa procenten, även om det naturligtvis är värre ju mer det är.
Men jag har med åren insett att jag har en extrem överkänslighet för beska smaker. Kaffe, te, kolsyrat vatten och väldigt mycket mat, och så då alkohol, är extremt beskt i min mun. Det blir så beskt att det nästan helt slår ut de övriga smakerna.

Dessutom får jag huvudvärk av migränkaraktär dagen efter redan av mycket små mängder. En lättöl räcker för att jag ska få en gnagande migrän dagen efter. Inte varje gång, men för det mesta.

Så i september 2003, efter att jag hälsat på irländska kompisar inresta till Köpenhamn, och med några öl konsumerade under helgen, så bestämde jag mig för att inte dricka alkohol mer. Inget dramatiskt föregick beslutet, utan jag skulle börja plugga och ville inte störa studierna med dageneftermigränen. Eftersom jag inte saknar smaken och aldrig var intresserad av ruset, så har jag aldrig lockats att börja igen.

Jag fascineras av hur provocerade folk blir av att jag inte dricker, utan "legitima" skäl som att man ska köra eller att man har haft alkoholproblem tidigare. Att bryta normer är aldrig populärt. Det verkar också som om de som provoceras mest av det upplever det som om jag ser mig som bättre än dem för att de dricker och inte jag gör det. Andra tar det med ro, men verkar tro att jag ändrar mig bara de frågar tillräckligt många gånger. Det kan bli lite tjatigt att tacka nej sjunde gången på en kväll... Vid ett tillfälle var jag ute med en kompis och en kompis (en tjej) till min kompis. Hon blev arg när jag inte ville dricka, och började försöka hälla i mig en öl...

[OT] Nykterist javisst!
Njaaa ner i diket är det ca 3-4m och under sengolvet ca 14-20m lite väl långt att falla, och det händer tyvärr att folk just gör det. För 3 månader sedan gick en skpdespelare över senen och såg inte ett hål, 12m ner i betonggolv. Just den typen av olyckor som man vill undvika!

[OT] Nykterist javisst!
geologen skrev:

> Hon blev arg när jag inte ville dricka, och
> började försöka hälla i mig en öl...

Det var mig en redig kvinna, hon borde få en medalj!

[OT] Nykterist javisst!
juliusjonzon skrev:
> Rätt tydlig tråd, är du nykterist svara annars inte?

Får jag skriva anekdoter från operahus fastän jag dricker?

[OT] Nykterist javisst!
juliusjonzon skrev:
> Njaaa ner i diket är det ca 3-4m och under
> sengolvet ca 14-20m lite väl långt att falla,
> och det händer tyvärr att folk just gör det.
> För 3 månader sedan gick en skpdespelare över
> senen och såg inte ett hål, 12m ner i
> betonggolv. Just den typen av olyckor som man vill
> undvika!

Är det bristen på alkohol som gör dig befriad från att detektera humor? ;-)

[OT] Nykterist javisst!
juliusjonzon skrev:
> Hur många på Happy är det som helt väljer bort
> Alkohol totalt?
> Har aldrig provat och kommer aldrig göra det av
> politisk övertygelse att Sverige borde vara ett
> land utan alkohol.
>
> Är själv 25 vårar och ser fler och fler i min
> generation som har liknande värderingar, så hur
> står det till på detta fina forum?

=====================================================

Dags för popcornskålen igen.

- många människor har ett behov av att berusa sig med alkohol emellanåt
- majoriteten av de som dricker alkohol missköter sig inte utan dricker med måtta
- alkoholöverkonsumtion ställer till en hel del problem och kostar samhället mycket i form av pengar, sjukvårdsresurser, polisinsatser, skador och spillda människoliv
- alkoholförbud leder inte till att behovet av berusning försvinner
- alkoholförbud minskar knappast tillgången på alkohol.
- alkoholförbud leder till att den organiserade brottsligheten får kontrollen över ännu en lukrativ marknad och därmed ersätts den legala marknaden med en illegal, okontrollerad marknad som vi inte har statistik över
- alkoholförbud har historiskt sett i princip aldrig fungerat. Däremot har det lett till korruption, illegal alkoholtillverkning, langning, smuggling som i sin tur försörjer annan grövre kriminell verksamhet
- myndiga måttlighetskonsumenter måste själva få bestämma huruvida de ska få nyttja alkohol eller inte OAVSETT om en minoritet missköter alkoholen
- moralkärringar som gnäller över det hemska med alkoholen visar sig alldeles för ofta vara hycklare av värsta sort.

- Jag har själv varit nykterist pga en tråkig uppväxt kantad av missbrukande föräldrar, tungt knarkande släktingar (heroin), nedsupna och nedknarkade vänner men jag växte upp, mognade och insåg att det går att dricka alkohol på ett ansvarsfullt sätt. Ingen j**el ska peka finger åt mig, klappa mig på huvudet och säga att jag inte ska få njuta av ett välbryggt öl, en exklusiv whisky eller ett glas rött till oxfilén. Alkohol är något som jag vill njuta av i måttliga mängder om och när jag vill och inget förbud i världen kommer ändra på det.

*lägger undan popcornskålen och går och lägger mig istället*

Senast ändrad:
[OT] Nykterist javisst!
Rattnalle skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror tyvärr att den här tråden kommer
> > spåra ur. Men alkohol är inte bara en drog,
> det
> > är en smakbärare av rang också. Livet skulle
> > vara torftigt utan gott öl och goda viner..
>
> +1 på gott öl. Att det är alkohol i tycker jag
> egentligen är rätt ointressant. All alkoholfri
> öl jag smakat på hittills har smakat konstigt
> på något sätt så nån nytta för smaken verkar
> det ju göra.

En period höll jag mig nyckter en längre tid och drack då iblamd en alkoholfri öl som heter Jever Den smakar riktigt bra och ett bra alternativ till allt annat sötslisk som annars brukar vara det alkoholfria alternativet.
Om man dricker alkohol eller inte spelar väl ingen roll, bara vederbörande inte dricker för mycket för ofta. Tycker nog som Jomper att livet hade vart bra troftigt om jag inte fick lite öl vin eller whiskey nån gång emellanåt

[OT] Nykterist javisst!
Det är nog bra om man kan välja bort alkohol. Men det är nog som Mike skriver att det skall ske frivilligt och av egen övertygelse om det skall funka i längden. Inte ens i Saudiarabien tror jag man lyckats stoppa njutningar som tex alkohol helt och hållet. Trots hårda straff och religiös indoktrinering.

Man kan ju också tänka sig att en måttlig konsumtion är en bra väg att gå. Det måste inte vara antingen eller.

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
> flyktsoda ta mig i hand
> sätt mig i brand
>
> I dagens DN: "tre av fyra har sett en kollega som
> varit berusad på julfesten."
>
> Bara 3 av fyra?!?

:)

1/4 är de där tråkmånsarna som vantrivs och aldrig är med (om dom inte får betalt)

[OT] Nykterist javisst!
Allergia al vento skrev:
> 1/4 är dom som 3/4 har sett, och 1/4 har varit
> såpass dragna att dom inte noterat att 3/4 varit
> lite salong eller supersalong.

lol
Ja så kanske det är

[OT] Nykterist javisst!
Det finns ett par vettiga alkoholfria öl åtminstone. Nanny state från Brew Dog är ett av dem och jag har för mig att Grolsch (stavning?) har ett bra också.
Debatter i det här ämnet blir alltid väldigt pekpinniga, känns som att det är lika irriterande med folk som säger åt mig att sluta sippa cognac som det är störigt med folk som försöker pracka på en människa sprit som inte vill ha.
En annan sak jag tycker är intressant är nykterister som inte vill prata om varför de är nykterister. Senast jag hamnade i den sitsen berodde det på att jag frågade varför någon var nykterist och fick en sjuhelvetes skopa om att samhället är så inriktat på att man ska dricka sprit och varför får man inte välja något annat. Det slutade med att jag tittade på människan helt tyst i 30s när vederbörande var färdig med sin monolog, sen tittade jag ner i min Hobgoblin, tittade tillbaka upp på nykteristen i fråga och sa att den här ölen är förjävla god med en uppfriskande beskhet, det är därför jag dricker den. Sen pratade jag inte mer med den personen under kvällen.

Ett svar i stil med "jag tycker det är äckligt" är fullt tillräckligt i min värld, vilket är ungefär anledningen till att jag inte äter skaldjur.

[OT] Nykterist javisst!
RN skrev:
> En annan sak jag tycker är intressant är
> nykterister som inte vill prata om varför de är
> nykterister.

Du kanske skall fundera på hur du ställer frågan? ;)

De som "avviker från normen" kanske är trötta på att stå till svars för sina val när det kommer folk som egentligen inte är intresserade, utan mest skall försvara sina egna val. Och gärna hitta nåt fel i 'avvikarens' resonemang.

För att dra en parallell: Bara för att jag cyklar till jobbet betyder det inte att jag är intresserad av att höra folks försvarstal om varför de 'måste' ha bil. Speciellt om det är uppenbart att frågeställaren inte är det minsta intresserad av cykling.

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
>
> Du kanske skall fundera på hur du ställer
> frågan? ;)
>
> De som "avviker från normen" kanske är trötta
> på att stå till svars för sina val när det
> kommer folk som egentligen inte är intresserade,
> utan mest skall försvara sina egna val. Och
> gärna hitta nåt fel i 'avvikarens' resonemang.
>
>
> För att dra en parallell: Bara för att jag
> cyklar till jobbet betyder det inte att jag är
> intresserad av att höra folks försvarstal om
> varför de 'måste' ha bil. Speciellt om det är
> uppenbart att frågeställaren inte är det minsta
> intresserad av cykling.

+1

Och ja, jag är nykterist sedan länge.
Inte förbudsivrare men är mer av åsikten att det är ett dåligt symptom hos samhället att "många har ett behov av att berusa sig" som det uttrycktes ovan.

[OT] Nykterist javisst!
Jag tog en vit månad med några kompisar för en sådär tio år sedan, när den var slut så provade jag hur länge det var möjligt att vara utan alkohol i ett samhälle där vuxen gemenskap ofta cirkulerar kring just alkohol. Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det funkade, men en fyra år tror jag att det blev. Sedan var det en skittrevlig kväll som slutade med en flaska vin.

Jag har inget problem med att någon inte dricker, eller äter fisk, eller inte tycker om att flyga eller hatar bruna bönor. Men det är på samma nivå för mig. Det att avstå från något gör en inte till en mer moralisk människa. Jag gillar smaken av mycket av alkohol och jag gillar att bli full. Alltså dricker jag.

Det enda jag är väldigt besviken på är att jag satt på parkbänkar och drack folköl på högstadiet, när de kompisar som var med i UNF hade gruppsex i tält istället.

[OT] Nykterist javisst!
jag är 21 år, och har inte druckit alkohol på kanske 3 år. Gillar inte smaken, gillar inte känslan dagen efter. Upplever det också av omgivningen som ganska provocerande. Har hittat en flickvän som är likadan.

[OT] Nykterist javisst!
emilh skrev:
> Inte förbudsivrare men är mer av åsikten att
> det är ett dåligt symptom hos samhället att
> "många har ett behov av att berusa sig" som det
> uttrycktes ovan.

Alla samhällen som vi känner till har berusningsmedel och tabubrytare. I Sverige har vi rationaliserat och slagit ihop de två till en och samma. Berusningskultur är nog lika mycket samhällsskapande som skapat av samhället.

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
>

Precis min tanke, och vice versa.

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:

+1

[OT] Nykterist javisst!
Stewe skrev:
> Fikasvettot skrev:
> > De som "avviker från normen" kanske är
> trötta
> > på att stå till svars för sina val när det
> > kommer folk som egentligen inte är
> intresserade,
> > utan mest skall försvara sina egna val. Och
> > gärna hitta nåt fel i 'avvikarens'
> resonemang.
>
>
>
> +1

Precis som när jag valde vegetarisk kost ett tag då? Har aldrig mött så många som blev så provoserade av min kost

[OT] Nykterist javisst!
RN skrev:

>
> Ett svar i stil med "jag tycker det är äckligt"
> är fullt tillräckligt i min värld, vilket är
> ungefär anledningen till att jag inte äter
> skaldjur.

Men va fan, om vi går ut skall jag nog tvinga i dig ett ostron!

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
> RN skrev:
> -----
> > En annan sak jag tycker är intressant är
> > nykterister som inte vill prata om varför de
> är
> > nykterister.
>
> Du kanske skall fundera på hur du ställer
> frågan? ;)
>
>
>

Möjligt att jag är en helt värdelös varelse i sociala sammanhang bl.a, absolut. Det kanske är bättre att inte prata om preferenser i föda. Det som är lite intressant är att de som "tagit illa upp" av att fått frågan varit ganska påstridiga om varför jag inte vill äta saker som bott i vatten.

[OT] Nykterist javisst!
42Hz skrev:
> Det mesta går att missbruka, tack och lov klarar
> de flesta av att begränsa sig men det är ju
> alltid någon procent som inte klarar det, väljer
> man sedan avstå helt från något är det väl
> upp till var och en?
>
> Själv undviker jag svamp, skidåkning och f*tb*ll!
>
> ;)

[OT] Nykterist javisst!
42Hz skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Det mesta går att missbruka, tack och lov
> klarar
> > de flesta av att begränsa sig men det är ju
> > alltid någon procent som inte klarar det,
> väljer
> > man sedan avstå helt från något är det väl
> > upp till var och en?
> >
> > Själv undviker jag svamp, skidåkning och
> f*tb*ll!
> >
> > ;)

Men va? Äter du inte svamp?? Alla kända samhällen äter ju svamp!

[OT] Nykterist javisst!
Arsozath skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det mesta går att missbruka, tack och lov
> > klarar
> > > de flesta av att begränsa sig men det är ju
> > > alltid någon procent som inte klarar det,
> > väljer
> > > man sedan avstå helt från något är det
> väl
> > > upp till var och en?
> > >
> > > Själv undviker jag svamp, skidåkning och
> > f*tb*ll!
> > >
> > > ;)
>
> Men va? Äter du inte svamp?? Alla kända
> samhällen äter ju svamp!

Ja, du ser ju själv vart världen är på väg!

[OT] Nykterist javisst!
Knark är förbjudet, men existerar ändå som problemgenerator. Ergo, det finns (minst) ett motexempel mot hypotesen att förbud skulle fungera. Tror dock att juggemaffian skulle jubla, då de får en sak till att lönsamt smuggla. En annan rolig sak med ett förbud vore att då har man ngt att bryta emot, det finns ju ett egenvärde i att vara lite rebell.

Dricker själv måttligt, utan att ha tagit ngt beslut om det. Har inga åsikter om hur mkt andra skall få dricka.

Man får tänka lite i termer av medel och mål. Ett medel vi har tillgängligt är att förbjuda alkohol. Ett rimligt mål vore att minska alkoholens skadeverkningar på samhället, typ sjukvårdskostnader, förlorad BNP, och så där. Jag tror inte att den absoluta majoriteten av konsumenterna bidrar med ngn sådan konstnad beroende på sin måttliga konsumtion och därför träffar medlet inte ens nära målet. Men, för förbudsivrare är ett medel så attraktivt i sig att det måste användas av principskäl. Man får ett lite läskigt samhälle med sådana människor vid makten.

[OT] Nykterist javisst!
om jag av ren nyfikenhet skulle fråga varför en person väljer att inte äta kött, inte dricka öl/vin/sprit, inte äta på McD, inte köra bil, röka, vägrar SL eller vad det nu må vara så är det ytterst sällan för att jag blir 'provocerad'. snarare för att jag kanske kan lära mig något själv eller om personen.

verkar oftare som att den jag frågar blir provocerad av att jag frågar..

eller iofs, det är kanske mer en åldersfråga? skulle jag fråga en 35-40åring varför han/hon är vegan så skulle jag troligen få ett vettigt svar. frågar jag en person runt 20-25 så verkar det känsligare..

[OT] Nykterist javisst!
Hon var ute efter din kropp Geo! ;-)

geologen skrev:
> Vid ett tillfälle var jag ute med en
> kompis och en kompis (en tjej) till min kompis.
> Hon blev arg när jag inte ville dricka, och
> började försöka hälla i mig en öl...

[OT] Nykterist javisst!
schture skrev:
> Hon var ute efter din kropp Geo! ;-)
>
> geologen skrev:
> -----
> > Vid ett tillfälle var jag ute med en
> > kompis och en kompis (en tjej) till min kompis.
> > Hon blev arg när jag inte ville dricka, och
> > började försöka hälla i mig en öl...

... och sedan Din själ.

Akta Dig säger jag bara, en dag sitter Du där med kids, Volvo, vovve och cykelförbud.

Senast ändrad:
[OT] Nykterist javisst!
mattel skrev:
> om jag av ren nyfikenhet skulle fråga varför en
> person väljer att inte äta kött, inte dricka
> öl/vin/sprit, inte äta på McD, inte köra bil,
> röka, vägrar SL eller vad det nu må vara så
> är det ytterst sällan för att jag blir
> 'provocerad'. snarare för att jag kanske kan
> lära mig något själv eller om personen.
>
> verkar oftare som att den jag frågar blir
> provocerad av att jag frågar..
> ...

Troligtvis är det för att du är nummer en miljon som frågar det av nyfikenhet. Det är helt enkelt tjatigt att behöva förklara varför man bryter mot normen. Och det är inte förrän man svarar som folk blir provocerade.

Edit folk emellan

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp