LUNCH...
Jag har funderat lite på det här med internettrollen... vad driver dem egentligen, ära, berömmelse, en vilja att förändra (samhället/mänskligheten)? Pengar lär det ju inte vara i alla fall och det är ju faktiskt trevligt som omväxling.. lite Robin Hood t.o.m., de bjuder på en god show utan att ta betalt mer än i några minuters uppmärksamhet? Skall vi möjligen hylla dem?
För.....ATT det skall vara så jävla kul att trolla? Är det själva skrivandet som drar eller är det reaktionerna (förmodligen båda). Varför inte skriva en bra bok eller en grym debattartikel i stället? Fast det kanske är lite för jobbigt och tar tid.. Och reaktionerna blir kanske inte lika omedelbara (kicken?) Jag tror ända att trollen ofta är ganska kreativa personer som inte riktigt vet vad de skall göra med sin tid riktigt... har de vanligtvis jobb eller trollas det på fritid?
Hur många inlägg vill ett troll ha i en tråd för att verkligen tycka att det var en GRYM trollning? Eller är det hur kraftiga reaktioner man kan skapa? När räknas en trollning som misslyckad? Frågorna är många. Har ni troll någon mötesplats (forum) där ni har något poängräkningssystem och en topplista på de bästa trollen? Hur fuungerar den i så fall? Trollas det där ibland (sk. inhouse trollning?). Träffas ni IRL vid något speciellt tillfälle (juldagen)? Vad är era specifika kännetecken? Frågorna hopar sig...
Och varför i helvete läser man trådarna, för det gör man ju allt som oftast ändå. Hur många gånger har man inte redan i trådtiteln insett att det är en trollning och att man gör bäst i att inte trycka in sig i den, och efter några timmar så jomenhejsan... nog fanken har man läst hela tråden från början till slut fast den är mer eller mindre värdelös och du redan innan visste exakt vad som skulle komma upp på agendan (samt vissa specifika personers kommentarer).
Sedan finns det ju faktiskt trådar som är helt underbara där man verkligen är glad att man klickade in sig! Speciellt de där man faktiskt inte riktigt vet om det verkligen var en trollning från början och man ej heller får veta utan trådskaparen bara går upp i rök och blir ODÖDLIG, kikartråden på utsidan är ju ett superbt exempel:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=40899
Snacka om Trollen mästare!! (om han nu var ett troll)
JA, tydligen har man någon morbid nyfikenhet om åt vilket håll skutan skall styra, därav att man läser ha ha :-)
Så Grattis Julius! Kan du inte länka till några riktigt bra (andra) trollningar du gjort? Vilken är du mest nöjd/stolt över (alla kategorier)? Jag antar att du är nyblivet proffs på det här och inte gör mycket annat på dagarna just nu? Eller är det bara en hobby?
Nu är ju denna trollning (på min skala i alla fall) något av ett lågvattenmärke (märk väl: än så länge) och lär ju inte rendera alltför mycket poäng i trollvärlden, men det kanske är en av dina första så det blir nog mycket bättre med tiden :-)
...Om nu detta INTE skulle vara en trollning så ber jag om ursäkt... Men jag tycker för min egen del att bevisen är ganska övertygande...
HA en trevlig dag allihiop!
OCH: Länka gärna till någon trollning NI själva har blivit riktigt imponernade av!
Jag har faktiskt själv gjort ett riktigt praktexempel på en trollning en gång i mina yngre dagar, fast den är borta nu (och tur är väl det) ;-) Den gjorde jag som ett troll-vad faktiskt... ja det var tider det ....