[OT] Nykterist javisst!

[OT] Nykterist javisst!
Dagens-Öl är som följer:
meral.jpg

Finns nog risk att denna tråd leder till ökad konsumtion, allmän skörlevnad och aggregerade synder.

Senast ändrad:
[OT] Nykterist javisst!
Mmmmm...arabouchokladen skall strax kompletteras med en vaniljdoftande sydafrikan. Men först en finöl med kollegorna, sen till cykelaffären för att hämta ut mitt nybyggda bahjul med PowerTap.

Lite extra smakkrydda fås idag gratis genom dessa tio sidor, som skall avnjutas med en nyöppnad Sourcreem Onion.

Sammantaget har väl tråden kommit fram till att ovanstående njutning (i alla fall alkolholen, chokladen/chipsen på sin höjd borde vara straffbeskattad) numer borde vara förbjuden.

Det artar sig mot en riktigt trevlig fredagkväll, med ett par måttliga men ack så rebelliska och förbjudna glas.

[OT] Nykterist javisst!
Det är intressant att "de normativa" skall pracka på "avvikarna" sina åsikter.

Alkoholromantik i den här tråden, kött i trådar om vegetarisk mat.

Det är väl bara när folk blir för bilförhärligande (bilen öär ju normen) på ett cykelforum (cyklist = avvikare) som det reageras.

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är intressant att "de normativa" skall pracka
> på "avvikarna" sina åsikter.

Är det öht möjligt att återföra tråden på de seriösa spår Herr Julius satte med sitt första inlägg?

[OT] Nykterist javisst!
swetrixie skrev:
> Men för bövelen, det är ingen LandRover, det
> är en RangeRover!

...och vem tillverkar bilmodellen Range Rover?

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
> Det är intressant att "de normativa" skall pracka
> på "avvikarna" sina åsikter.

Jo, det är som vanligt. Dessutom så lyckas dom gärna få det till att denna stora majoritet på något sätt är i underläge eller är utsatta för något outhärdligt, som på så sätt skulle motivera det hela. Det är ju som vi alla vet mycket värre att kritisera och problematisera normen.

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
> ...
> Enl. En fikabordsdiskussion igår så minskar
> användandet av ANT (vad hände med 'S'?) bland gymnasieelever.

Tackar som frågar. Jag mår bra.

Maven har nog tagit över efter ant på de flesta håll skulle jag tro.

[OT] Nykterist javisst!
JT skrev:
> swetrixie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men för bövelen, det är ingen LandRover, det
> > är en RangeRover!
>
> ...och vem tillverkar bilmodellen Range Rover?
Rover Company, som även tillverkade bl.a. LandRover, Rover 3500. Rover Company mannen?
:)

[OT] Nykterist javisst!
DT skrev:
> First they came for

Bara nyfiken: varför "översätter" du en tysk prästs ord till engelska istället för till svenska?

Edit: glömde citattecken. "travesterar" kanske är ett bättre ord?

Senast ändrad:
[OT] Nykterist javisst!
swetrixie skrev:
> JT skrev:
> -----
> > swetrixie skrev:
> >
> > > Men för bövelen, det är ingen LandRover, det
> > > är en RangeRover!
> >
> > ...och vem tillverkar bilmodellen Range Rover?
> Rover Company, som även tillverkade bl.a.
> LandRover, Rover 3500. Rover Company mannen?
> :)

Det var ett tag sen det stämde.

Senast ändrad:
[OT] Nykterist javisst!
> Det var ett tag sen det stämde.

Absolut, och det är inte helt lätt att reda ut de olika bolagen som tillverkat olika brittiska modeller. BLMC, Rover, LandRover, Ford, Tata etc etc.

Men låt oss se nyktert på bilden, det är och förblir en bil av modellen RangeRover ;)

[OT] Nykterist javisst!
Fikasvettot skrev:
> DT skrev:
> -----
> > First they came for
>
> Bara nyfiken: varför "översätter" du en tysk
> prästs ord till engelska istället för till
> svenska?

Kanske av samma anledning som att många känner till det klassiska stycket "Air" av Bach, men väldigt få nickar igenkännande om man nämner "Luft".

[OT] Nykterist javisst!
>kalis skrev:
>-------------------------------------------------------
>> Är Det julle eller nån annan nykterist som
>> infiltrerat och saboterat?

42Hz skrev:
> Rysk roulette?

J-vlar vilken rysare att råka ut för.

[OT] Nykterist javisst!
Skral skrev:
> Jag blev så sugen av att läsa den här tråden
> att jag begav mig ut på stan och köpte öl och
> en flaksa vitt. Ärligt
>
>

Mäh.. Nu blev jag oxå pilsnersugen
Ny krog på stan. Ska undersökas ikväll :P

[OT] Nykterist javisst!
CyberBike skrev:
> Om man dricker 12 burkar med 8.5 procentigt öl
> så blir det 102 procent, dvs ca 2.5 gånger så
> gott som en flaska whiskey......

Jag förstår hur du tänker men du har fel

[OT] Nykterist javisst!
CyberBike skrev:
> Räknade jag fel nu igen, sorry, det är svårt
> med matte ...

haha ja snacka om det ... jag kan inte heller räkna så bra så det är lugnt

[OT] Nykterist javisst!
Jenny W skrev:
> CyberBike skrev:
> -----
> > Om man dricker 12 burkar med 8.5 procentigt öl
> > så blir det 102 procent, dvs ca 2.5 gånger
> så
> > gott som en flaska whiskey......
>
>
> Jag förstår hur du tänker men du har fel

Jag får det 1.7 alkoholekvivalenta 75or

Men ge f-n i 75or de får man bara huvudvärk av

[OT] Nykterist javisst!
m skrev:
> Men ge f-n i 75or de får man bara huvudvärk av

Jag trodde alla var införstådda i att det är dillen man får ont i huvudet av!

[OT] Nykterist javisst!
Det är synd att det är så svårt att diskutera alkoholnormer, eller för all del andra normer, sansat. De som lever inom normen känner alltid påhoppade och slår tillbaka hårt. De som kritiserar den i ord har ofta hållit käften lite för länge o tar till för hårda ord, medan de som som kritiserar den bara genom att finnas till får samma hårda släng av sleven som de som ger sig in i diskussionen.

Ja, jag är så gott som nykterist. Så gott som, för att jag faktiskt dricker alkohol ibland, men aldrig så mycket att jag känner av det. Ett halvt glas vin till en festmiddag, någon gång om året eller med par års mellanrum, jag kan med att kalla mig nykterist.
Jag har, som Bruce klokt sa, sett mycket tråkiga konsekvenser av alkohol.

Tillbaka till normerna.
Vad är det som gör att parkbänksalkisarna alltid framhålls som det sämsta?

Jag bodde i 10 år på ett torg, med en välbesökt krog och välbesökta parkbänkar.
Alkisarna på parkbänkarna gjorde mig inget. Inte en enda gång höll de mig vaken på nätterna, inte en enda gång var de våldsamma eller hotfulla, och faktiskt var de inte heller de som kräktes pissade o kastade fyllemat omkring sig. De var ungefär som barnfamiljerna, förde lite liv på dan o sen gick de hem.
På den lokala krogen, som har gott rykte, finns säkert folk som uppför sig. Men dem jag märkte var de som hotade och trakasserade mig och min hund på kvällspromenaderna, som pissade överallt (i min port tex), som lämnade kastade eller uppkastade matrester efter sig, och skränade så jag inte fick sova.
Till de mer extrema händelserna: En kille kom utspringande från krogen, efter kom två andra och högg ner honom med kniv, ca 10 hugg. (Tack o lov överlevde han.) En man står och pissar nedanför min balkong, när han är klar tar han sig en runk. (självbefläckelse i all ära, men mitt på ett torg?) En man rusar ut från krogen, in i sin bil, kör 3 kvarter i full gas på för låg växel för att sen styra in i en vägg. Han som supit omkull sig på trottoaren o kramar sin cykel, han var ganska glad, men varje gång någon förbipasserande frågade om han var ok kom hans kompisar och uppträdde hotfullt.
Också alla dessa som hotat mig och min hund. Jag kan inte räkna dem. Antingen frågade de om de fick klappa, och när de fick ett nej fick de tuppjuck. Eller så såg de oss på håll, och kom som några jävla alko-missiler fram och vrålade om att de inte är rädda för min hund bara för att det är en schäfer, och hotade slåss. Det här var inte ibland, de var så varje fredag och varje lördag. Jag försökte smita ut bakvägen med min hund för att slippa dem.

Om jag får välja har jag mycket hellre a-lagarna, som förstör för sig själva och dem som älskar/älskat dem, än svennebananfyllskallarna som super som man ska.

[OT] Nykterist javisst!
ratatosk skrev:
> svennebananfyllskallarna som super som man ska.

Det är nog så att svennebananfyllskallarna tycker att fredags och lördagskvällar ska vara så som du beskriver.

[OT] Nykterist javisst!
Lars.E skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
> > svennebananfyllskallarna som super som man ska.
>
> Det är nog så att svennebananfyllskallarna
> tycker att fredags och lördagskvällar ska vara
> så som du beskriver.

På min bekostnad. Då är det inte längre bara deras ensak. Kan man inte ha dem i nåt industriområde i tjottaheiti?

[OT] Nykterist javisst!
Inte för att vara sån, men det låter som om du bor på ett dumt ställe. Jag kanske har haft tur, men runt mina tre lägenheter hittills i Gbg har det inte varit så.

[OT] Nykterist javisst!
Jag haller helt med om att a-lagarna ofta blir det första man tänker pa när man pratar om personer med alkoholproblem. Tyvärr är det nog sa att manga som missbrukar alkohol lever ett annars "normalt" liv och därför kan bli kvar med sitt problem under en lang tid, men att dom runt denna person inte gör det.

Har nog samma uppfattning att dom pa bänkarna brukar halla sig till sig själva.

Pa nagot konstigt sätt verkar alko-missilerna ha nagon slags radar. När man absolut inte har nagot intresse av att ta en diskussion med dom sa ser dom det pa 500m. Eller sa blänger jag undermedvetet och suckar djupt utan att jag märker det?

[OT] Nykterist javisst!
geologen skrev:
> Inte för att vara sån, men det låter som om du
> bor på ett dumt ställe. Jag kanske har haft tur,
> men runt mina tre lägenheter hittills i Gbg har
> det inte varit så.

Jag har flyttat nu, men det var inte så att jag bodde på avenyn o klagade på folk. Jag bodde en lagom bit från stan, förövrigt i ett område med flera missbruksboenden som inte gjort väsen av sig. När jag flyttade dit fanns inte krogen, då var det lugnare.

Nu vill jag inte diskutera en viss krog eller var jag ska bo, utan alkoholnormerna.
Det är för enkelt att peka ut alkohol som ett problem för alkoholister, och peka ut a-lagarna som det största problemet.

Och jag hatar inte alkohol, jag råkade bli nykterist av att ha svennebananfyllskallarna för nära inpå. Jag hade förmodligen druckit mer idag utan den överexponeringen.

[OT] Nykterist javisst!
fredrikw skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Det är intressant att "de normativa" skall
> pracka
> > på "avvikarna" sina åsikter.
>
> Jo, det är som vanligt. Dessutom så lyckas dom
> gärna få det till att denna stora majoritet på
> något sätt är i underläge eller är utsatta
> för något outhärdligt, som på så sätt skulle
> motivera det hela. Det är ju som vi alla vet
> mycket värre att kritisera och problematisera
> normen.

+1

[OT] Nykterist javisst!
Nu verkar ju tråden ha lugnat ner sig så pass att man vågar komma ut som låtsasnykterist. Gör undantag på Afterski.

Vin o sprit kan va gott
Pommes kan va gott
skulle världen vara bättre utan? JA!
Skulle jag sakna dem? Nope!

/T

[OT] Nykterist javisst!
Lars.E skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
> > svennebananfyllskallarna som super som man ska.
>
> Det är nog så att svennebananfyllskallarna
> tycker att fredags och lördagskvällar ska vara
> så som du beskriver.

Det är Svennebananarna som det är fel på - taskiga personligheter, öl osv är of course ok !

[OT] Nykterist javisst!
kalis skrev:
> m skrev:
> -----
> > Men ge f-n i 75or de får man bara huvudvärk
> av
>
> Jag trodde alla var införstådda i att det är
> dillen man får ont i huvudet av!

Det är 75-orna man får dille av.

[OT] Nykterist javisst!
Svennebanan med hoodtröja, åttiotalsaudi (trimmad, värstingstereo och guldfägar), lite finnig och oslank, en pittbull och ett solariefarstaglitter ett halvt steg bakom. Hade man klarat dem även om de är nyktra? Det är därför McDonalds går bort som utfodringsställe bland annat. Ok att lite sponken tar fram essense av dem, men jag menar att gränsen är passerad redan före det ...

[OT] Nykterist javisst!
TBone skrev:
> Utan alkohol hade sverigedemokraternas riktiga
> ansikte inte kommit ut i media. Case closed!

Alkohol är ett sanningsserum. Ersätt alla politiska utfrågningar och debatter med att fylla hela riksdagen så får vi veta vad de verkligen går för:

"En moderat riksdagsman greps i går av polis efter att ha slagit ner en kvinnlig ordningsvakt.
Han var så kraftigt berusad att han riskerade livet på sin son i en barnvagn."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10485658.ab

"SSU:s förbundsordförande Anna Sjödin, 29, greps av polis i natt efter ett våldsamt krogbråk i centrala Stockholm.
Flera vittnen uppger att Sjödin var mycket aggressiv mot ordningsvakterna."
http://www.expressen.se/nyheter/har-grips-ssu-basen-anna-sjodin/

"En kvinnlig centerpartist i en kranskommun till Göteborg åtalades på onsdagen för våld mot tjänsteman. Hon misstänks ha gett en polis en kraftig spark på benet.
-
- Du är bara en jävla polisjävel, jag har ingen respekt för dig, skriker hon till en av poliserna.
När kvinnan förs in i en polisbil sparkar hon en av poliserna på knät. Sparken är hård och polismannen är en dryg vecka senare fortfarande stel i knät."
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.723121-full-politiker-atalas-for-spark-mot-polis

"En kraftigt berusad v-politiker gick till attack i tunnelbanan. 27-åringen blev misshandlad och dödshotad inför flera vittnen, skriver Metro.
Vänsterpartisten Jackie Nylander är en av dem som beslutar vilka krogar i Stockholm som ska få servera alkohol.
Men den 9 februari förra året var Jackie Nylander själv överförfriskad när han spårade ur i tunnelbanan."
http://www.metro.se/nyheter/har-stoppas-politikern/Objgce!06_3300-23/

"Haninges kommunalråd Tommy Lundin (FP), 57, hittades i går morse full och utan kläder på sitt kontor."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12296786.ab

osv, osv...
Förbjud sprit? Förbjud politiker?

Senast ändrad:
[OT] Nykterist javisst!
HAHAHAHAHA!!!!!! den där var ju underbar, Snuten! FParen måste fått nytta av sin mediaträning när han skulle förklara det där!

ROTFWL!!!!

/T

[OT] Nykterist javisst!
Lars.E skrev:
> Så... Även politiker beter sig som helt vanliga
> svennebananfyllskallar.

Typ.
Det är väl pannloben som påverkas först och där sitter väl det som styr jaget och personligheten, alltså den delen av personligheten som vi vill visa upp? Har inte läst psykologi sedan gymnasiet så jag kan ha fel.

[OT] Nykterist javisst!
Snuten skrev:
> "En moderat riksdagsman greps i går av polis
> efter att ha slagit ner en kvinnlig ordningsvakt.
> Han var så kraftigt berusad att han riskerade
> livet på sin son i en barnvagn."
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10485658.
> ab

Fast det där fallet var ganska stort när det hände. Vakten agerade utanför sin förordning, och under rättegången anser jag att det framgick att det inte alls var nån fylla att tala om (motsvarande kanske 1-2 glas vin). Per Bill frikändes dessutom helt från misshandelsåtalet, med rätta.

Tillbaka
Topp