[OT] Omval 2014.

[OT] Omval 2014.
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde att den andra politiktråden som jomper
> stängde, stängdes av en anledning. Det är nog
> vettigt att stänga även denna. Och alla andra
> som dyker upp framöver.

Jag måste säga well played av TS, det är alltså så man får en tråd stängd...

[OT] Omval 2014.
Crossmax skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag trodde att den andra politiktråden som
> jomper
> > stängde, stängdes av en anledning. Det är
> nog
> > vettigt att stänga även denna. Och alla andra
> > som dyker upp framöver.
>
> Jag måste säga well played av TS, det är
> alltså så man får en tråd stängd...

Hahaha, jäkligt smart faktiskt!

[OT] Omval 2014.
geologen skrev:

Är det så hemskt att prata politik att det måste kväsas genom trådlåsningar/borttagningar etc?

IMO, så länge diskussionen håller sig i sin tråd och inte förstör andra trådar så ser jag ingen anledning till censur/moderering. Man bör kunna kräva att vuxna människor skall ha tillräcklig självkontroll att avgöra vilka trådar de själva vill delta i.

[OT] Omval 2014.
geologen skrev:

Ska vi stänga din/dina tröstlösa karriär- & jobbsnackstrådar också?

[OT] Omval 2014.
pizzalfven.jpg

[OT] Omval 2014.
.:sh skrev:
> Nån som vet hur man knyter flugan så som kungen
> gjort?

Och du tänker att det är kungen som gjort det? Skojare där.

[OT] Omval 2014.
.:sh skrev:
> Nån som vet hur man knyter flugan så som kungen
> gjort? Har sett samma knytning i Suits. Fasligt
> elegant.
> Löfvéns ser färdigknuten ut.

Jag är tämligen säker på att det är en vanligt knut men att själva flugan är av typen "pointed" alltså annorlunda än en vanligt rakt skuren fluga.

[OT] Omval 2014.
T skrev:
> Med förbehåll för att nedanstående är satir:
>
> Löfven är en buffel, Romson är en myra,
> Fridolin är en hund, Lööf är en piraya,
> Björklund är en grävling, Kinberg-Batra är en
> kamel, Sjöstedt är en orm, Åkesson är en
> spindel, Hägglund är en iller.

Tycker mer dom verkar som hyenor allihopa. Och Intelligensbefriade. Fattar dom inte att dom måste samarbeta med varandra eller med SD ? Jo troligtvis, så nu är det bara taktik. Men nyval var extra korkat, kan bara resultera i ett mindre S och ett större SD, tänkte han något alls ?

Trött på politik nu ....

[OT] Omval 2014.
CyberBike skrev:
> T skrev:
> -----
> > Med förbehåll för att nedanstående är
> satir:
> >
> > Löfven är en buffel, Romson är en myra,
> > Fridolin är en hund, Lööf är en piraya,
> > Björklund är en grävling, Kinberg-Batra är
> en
> > kamel, Sjöstedt är en orm, Åkesson är en
> > spindel, Hägglund är en iller.
>
> Tycker mer dom verkar som hyenor allihopa. Och
> Intelligensbefriade. Fattar dom inte att dom
> måste samarbeta med varandra eller med SD ? Jo
> troligtvis, så nu är det bara taktik. Men nyval
> var extra korkat, kan bara resultera i ett mindre
> S och ett större SD, tänkte han något alls ?
>
> Trött på politik nu ....

Jag kan sammanfatta dagens politik på ett enkelt sätt.
Inom de sju etablerade politiska partierna finns idag i princip bara karriärister bland partiledningarna, personer som inte velat eller kunnat göra karriär inom det privata näringslivet.
Som riksdagspolitiker har man en hyffsad lön dock inte i jämförelse med vad man kan få på andra ställen om man har talang.
Det gör att de allra flesta som söker sig till politiken hittas bland akademiker av den lägre klassen.
Nya partier som exempelvis SD har dock ett antal dugliga idealister i sina led, tokskallarna är bortrensade och i jämförelse med Löfven, Ullenhag, Sahlin, Romson, Schyman, Juholt etc så framstår Åkesson och Mattias Karlsson som riktiga snillen.
Anders Borg var förstås ett undantag men han var ju heller ingen politiker i grunden utan hade ett förflutet inom näringslivet vilket kan förklara hans i sammanhanget stora begåvning.

[OT] Omval 2014.
Det här framstår ju som ett helt snillrikt förslag av SD, fast det kanske bara är ett räkneexmpel, apropå smarta politiker. Eller som SD kvinnan som hade lite svårt med matten och tyckte att 400 000 euro var fyrtio tusen miljarder kronor, fast det kanske också bara är ett räkneexempel. Nej rösta på SD du så kör du landet i botten på riktigt!

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20012410.ab

[OT] Omval 2014.
izar skrev:
> Det här framstår ju som ett helt snillrikt
> förslag av SD, fast det kanske bara är ett
> räkneexmpel, apropå smarta politiker. Eller som
> SD kvinnan som hade lite svårt med matten och
> tyckte att 400 000 euro var fyrtio tusen miljarder
> kronor, fast det kanske också bara är ett
> räkneexempel. Nej rösta på SD du så kör du
> landet i botten på riktigt!
>
> http://www.aftonbladet.se/kultur/article20012410.a
> b

Alltså, den där Petter Larsson... Har han ens gått ut gymnasiet? Maken till usel journalistik har jag nog aldrig sett tidigare (men så läser jag i regel inte Aftonbladet heller). Ekeroth vill registrera svenskarnas nationella bakgrund, troligen för att kunna föra statistik över sånt som idag är omöjligt av politiskt korrekta skäl. Larsson gör sin infantila "analys" och drar paralleller till Nazityskland, trots att de flesta länder utom Sverige redan pysslar med detta.

Varför i hela friden läser folk Aftonbladet? Tidingen är ju så urbota rutten att man baxnar. Den intellektuella nivån är nära noll och "hatsajter" som Avpixlat och Fria tider ter sig i jämförelse som vetenskapliga dokument.

Hela Larssons text består av hans åsikter om vad som händer. Vore det inte trevligare att bara presentera fakta, och sen kan folk bilda sig en egen uppfattning?

-------------

Och om ni missat det så förändras opinionen väldigt snabbt. Som man bäddar får man ligga.

Screenshot2014-12-12at21.37.23.png

Screenshot2014-12-12at21.37.35.png

Screenshot2014-12-12at21.38.41.png

[OT] Omval 2014.
Makten skrev:
> Hela Larssons text består av hans åsikter om vad
> som händer.

Det kanske beror på att det är en krönika i kulturdelen och inte en nyhetsartikel?

[OT] Omval 2014.
Makten, intressant att du börjar med att klanka ner på krönikören och Aftonbladet vilket alltså måste betyda att du sympatiserar med Ekroth:s förlag som vill registrera folk efter "Ursprungsnationalitet". Jag ser faktiskt ingen skillnad från Nazi Tyskland här, förslagen är densamma bara att man byter ut ras mot "ursprungsnationalitet"...

[OT] Omval 2014.
DT skrev:
> Det kanske beror på att det är en krönika i
> kulturdelen och inte en nyhetsartikel?

Det gör det om möjligt ännu värre. Vad har hans politiska åsikter med kultur att göra? :-O

izar skrev:
> Makten, intressant att du börjar med att klanka
> ner på krönikören och Aftonbladet vilket
> alltså måste betyda att du sympatiserar med
> Ekroth:s förlag som vill registrera folk efter
> "Ursprungsnationalitet".

Ekeroth är inte nån särskilt trevlig person, tycker jag. Men det vore lämpligare om man skrev om förslaget; hur det är utformat och vad Ekeroth har för avsikter med det, än att som Larsson bara komma med dravel.

> Jag ser faktiskt ingen
> skillnad från Nazi Tyskland här, förslagen är
> densamma bara att man byter ut ras mot
> "ursprungsnationalitet"...

Som ickerasist förstår jag inte hur du kan dra paralleller mellan ursprungsnationalitet och "ras". Sen undrar jag om du på allvar tror att det inte förekom politiska förslag i Nazityskland som är helt legitima i Sverige eller andra länder, idag.

"Hitler var vegetarian, alltså är alla vegetarianer nazister" är en variant på samma tema. Detta argumentationsfel kallas guilt by association.

Tror du på allvar att Ekeroth vill registrera invandrare för att kunna utrota dem? Då får du nog fundera en gång till.

[OT] Omval 2014.
Jag tror nog du får ta och läsa lite historia och fundera en gång till. Läs gärna på om SD:s rötter, ledtråd BSS och Sverigepartiet. Stora delar av dagens partiledning gick med i ett Nazistiskt parti, det är fakta och inget annat. Dom allra flesta sympatisörer väljer att blunda för detta faktum, men faktumet kvarstår.

Jag tänker inte i ett steg utan i vilken riktning som saker och ting är på väg, prova det vetja, kan vara nyttigt för dig!

Hur mycket man än försöker sminka en gris så är det ändå en gris. Grisen i detta fall är SD, "just to spell it out for you!"

[OT] Omval 2014.
izar skrev:
> Hur mycket man än försöker sminka en gris så
> är det ändå en gris.

Tillämpar du det förhållningssättet gentemot alla politiska partier?

[OT] Omval 2014.
izar skrev:
> Jag tror nog du får ta och läsa lite historia
> och fundera en gång till. Läs gärna på om SD:s
> rötter, ledtråd BSS och Sverigepartiet. Stora
> delar av dagens partiledning gick med i ett
> Nazistiskt parti, det är fakta och inget annat.
> Dom allra flesta sympatisörer väljer att blunda
> för detta faktum, men faktumet kvarstår.
>
> Jag tänker inte i ett steg utan i vilken riktning
> som saker och ting är på väg, prova det vetja,
> kan vara nyttigt för dig!
>
> Hur mycket man än försöker sminka en gris så
> är det ändå en gris. Grisen i detta fall är
> SD, "just to spell it out for you!"

Jag kan deras historia men jag bryr mig inte. De har visat tillräckligt tydligt att de är ett helt annat parti nu än då, och med din logik bör livstids fängelse vara det enda fängelsestraffet. Har du en gång gjort fel så kan du aldrig gottgöra det. Ett väldigt enkelt sätt att slippa argumentera.

Kan du inte kommentera deras politik som den ser ut idag istället? Till exempel Ekeroths kontroversiella lagförslag. Vad ser du för faror med det? Kan det finnas några fördelar, eller är man automatiskt nazist om man vill veta vad invandrarna bidrar med för olika effekter på samhället? Om en sådan lag trädde i kraft så skulle ju de övriga sju partierna plötsligt kunna ta fram siffror på den oerhörda vinst som de påstår att invandringen ger. Vore inte det bra?

[OT] Omval 2014.
Makten skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Jag tror nog du får ta och läsa lite historia
> > och fundera en gång till. Läs gärna på om
> SD:s
> > rötter, ledtråd BSS och Sverigepartiet. Stora
> > delar av dagens partiledning gick med i ett
> > Nazistiskt parti, det är fakta och inget
> annat.
> > Dom allra flesta sympatisörer väljer att
> blunda
> > för detta faktum, men faktumet kvarstår.
> >
> > Jag tänker inte i ett steg utan i vilken
> riktning
> > som saker och ting är på väg, prova det
> vetja,
> > kan vara nyttigt för dig!
> >
> > Hur mycket man än försöker sminka en gris
> så
> > är det ändå en gris. Grisen i detta fall är
> > SD, "just to spell it out for you!"
>
> Jag kan deras historia men jag bryr mig inte. De
> har visat tillräckligt tydligt att de är ett
> helt annat parti nu än då, och med din logik
> bör livstids fängelse vara det enda
> fängelsestraffet. Har du en gång gjort fel så
> kan du aldrig gottgöra det. Ett väldigt enkelt
> sätt att slippa argumentera.
>

Men de är ju inte ett helt annat parti nu, vilket inte minst dagens förslag visar. Inte heller visade de en bild av ett annat parti då man hade en reklamfilm som implicit visade att ett val stod mellan en ung (trol. muslimsk) kvinna och pengar till pensioner, när vi i själva verket behöver en inflyttning till Sverige då vi haft en fertilitet under 2 (vilket innebär minskade befolkning, mindre andel förvärvsarbetande och en ökad försörjningbörda för andelen som arbetar) för att upprätthålla bla. pensionssystemet. (Ett alternativ är såklart att de yngre avstår allt större del av sin lön till pension eller arbetar allt fler timmar för att upprätthålla produktionstakten.)

> Kan du inte kommentera deras politik som den ser
> ut idag istället? Till exempel Ekeroths
> kontroversiella lagförslag. Vad ser du för faror
> med det? Kan det finnas några fördelar, eller
> är man automatiskt nazist om man vill veta vad
> invandrarna bidrar med för olika effekter på
> samhället? Om en sådan lag trädde i kraft så
> skulle ju de övriga sju partierna plötsligt
> kunna ta fram siffror på den oerhörda vinst som
> de påstår att invandringen ger. Vore inte det
> bra?

Kan även kommentera förslaget som nu har lags fram:

För det första så faller brottligsheten i Sverige och har gjort så i ett antal år, vilket den f.ö. gör i de flesta länder i västeuropa, trots stor skillnad i antalet invandrare och trots att vissa vill få oss att tro motsatsen.

Förslaget är helt enkelt sjukt korkat då det inte bidragit med någon väsentligen ny information eller lett till några relevanta åtgärder. Vad hade åtgärderna varit förresten? Strängare straff, högre böter eller bara stämpel i pannan?

Vidare vet vi redan en massa om prediktorer för kriminellt beteende, och där är etnicitet och nationalitet en mkt svag prediktor och det finns de som är mycket starkare.

Den klart starkaste prediktorn sett till hela befolkningen är, hör och häpna, manligt kön. (queue påhopp...) Andra starka prediktorer är bla. missbruk av narkotika el. alkohol (shocker!), dålig ekonomi/låg socioekonomisk status (nämen!) och vissa former av psykisk sjukdom. Tar man hänsyn till dessa faktorer finns ingen effekt av nationalitet.

Alltså ett helt meningslöst förslag, om man nu inte är ute efter att sprida myten om att kriminalitet beror på nationalitet, vilket jag förvisso tror just är det Ekeroth är ute efter.

[OT] Omval 2014.
Den politik son SD för är hittepåpoletik. Vi kan ta den så omralade massinvandringen. Vi har under 2014 beviljat 28680 personer asyl, är detta massinvandring?

I runda slängar så var siffran något lägre för 2013 men netto invandringen var runt 55000 personer. I denna grupp ingår hemvändare och folk som har beviljats arbetstillstånd.

Att sedan dessa 28680 personer skulle kosta 250 miljarder (SD siffror) är en så absurd siffra att man bara häpnar.

Makten bemöt gärna dessa siffror med SD:s räkneexempel jag är uppriktigt nyfiken på hur man har lyckats få fram "massinvandring" och 250 miljarder.

Vidare så har väldigt många forskare tagit fram siffror på att invandringen ger positiva effekter på vår totala ekonomi, men det överlåter jag till den intresserade läsaren att googla fram själv.

[OT] Omval 2014.
Här kan man läsa bl.a om nettoinvandringen:

http://www.tino.us/author/admin/

Man kan trixa med statistik, men om man inte tittar på individerna som ingår i statistiken, är det svårt att få en helhetsbild av de effekter man kan förvänta sig av migrationen. Man måste också titta på de förutsättningar som finns för att integrationen skall fungera. Hela frågan är mycket komplex och många faktorer måste beaktas, inte bara kalla siffror.

[OT] Omval 2014.
Majoriteten av brottslingarna som visas på Efterlyst i TV3 är av utländsk härkomst/nysvenskar. Det kan vara ett tecken på att integrationen inte fungerar tillfredsställande i dagens samhälle. På 1960/70-talet såg det annorlunda ut då merparten av nysvenskarna gick mer eller mindre direkt till arbete eller utbildning.

[OT] Omval 2014.
Bostadsbristen är ett stort delproblem då det gäller immigrationen, och detta beskrivs i denna snart två år gamla artikel i SvD. Problemet lär inte vara mindre nu:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nyanlanda-far-inte-bostader_7800638.svd

En del kontrar med "Bygg mera!" men de förklarar inte hur det skall funka i praktiken då de som behöver bostäderna ofta inte har råd med dem. Mera bidrag?

En del menar att det finns tomma lägenheter i glesbygden och runtom i småkommunerna. Där är jobbmöjligheterna om möjligt än mindre för den som inte kan språket, inte har utbildning, inte kan kulturen osv. Mera bidrag?

Trångboddheten skapar problem, inte minst hos den som har dåligt utgångsläge. P1 gjorde nyligen ett reportage där man besökte ett par invandrarfamiljer som bodde under förhållanden som liknar de som rådde i Sverige innan man genomförde miljonprogrammet. Möjligheterna till att kunna studera och utveckla ett normalt socialt liv begränsas avsevärt pga trångboddhet. Man söker sig kanske ut från hemmet på gatan och risken för social oro och kriminalitet bland ungdomar ökar.
Hur skall man lösa det? Mera bidrag?

Senast ändrad:
[OT] Omval 2014.
Jox.

>För det första så faller brottligsheten i Sverige och har gjort så i ett antal år, vilket den f.ö. gör i de flesta länder i västeuropa, trots stor skillnad i antalet invandrare och >trots att vissa vill få oss att tro motsatsen.

Brottsligheten minskar inte alls, möjligtvis vissa brott. men de grova brotten såsom våldsbrott och sexualbrott har ökat något enormt här i landet de senaste årtiondena.
Något år emellanåt kan en minskning ske men från 1975 till för några år sedan hade våldsbrotten ökat med över 300%.

Annars har svensken av idag en helt annan livstil än tidigare, man bosätter sig i trygga områden, man låser in lösöre som cyklar, man har larm i bostäder och bilar, man undviker helt vissa områden och därför kan man klara sig ifrån mycket av dagens tråkigheter vilket kan delförklara att just vissa av dessa typer av brott har minskat.

Senast ändrad:
[OT] Omval 2014.
Norrbotten skrev:
> Kan det bli omval 2015 istället? :-/

Tror inte det för så länge som de röd-gröna har större väljarstöd än allianspartierna tillsammans så lär inget nyval utlysas.
Löfven är nöjd med dagens läge, han får styra landet efter egen smak utan att majoriteten i riksdagen stoppar hans förslag oavsett hur tokiga dom är.
Sverigedemokraterna växer hela tiden och är förmodligen landets största parti och skulle kunna få ett valresultat omkring 30% vid ett nyval.
Batra, Lööf, Björklund och Busch-Thor har inget att vinna på ett nyval i dagsläget så därför lär detta för landet så farliga politiska läge fortgå.

Tillbaka
Topp