OT/OnT: MeToo

Kristoffer R

Aktiv medlem
Det känns lite fattigt att inte #metoo diskuterats på happy.

Vad tycker ni? Hur har snacket gått på era arbetsplatser? Några funderingar eller självrannsakan?

Jag blev överraskad. Det verkar grövre, vidrigare och mer utbrett än jag kunde föreställa mig.

OnT: Hur ser det ut inom cykelsporten? Jag har missat eventuella nyheter på den fronten.

Det finns förmodligen inom cykelsporten också. Var inte *så* länge sedan det fanns podium girls. Och i en sport där könsfördelningen ibland är sned på amatörnivå är det risk att kvinnor får mycket uppmärksamhet båda av bra sort, välmenande men ibland mindre lyckad (att bli utpekad som "speciell", till exempel) och förmodligen också av oönskad sort.

Freddie L sa:
Jag blir regelbundet kränkt både på landsväg och i skog. Av både män och kvinnor.

Det är väl själva drivkraften till att åstakomma en förbättring?

Bilagor

• REj0ndU5O0wp1gdIXIhqKog34MzLK74c53wXg8J6GeA-2048x2048.jpg
    REj0ndU5O0wp1gdIXIhqKog34MzLK74c53wXg8J6GeA-2048x2048.jpg
    224.7 KB · Besök: 119
Uppenbarligen ett samhällsproblem. Men 10 tusen underskrifter motsvarar inte 10 tusen övergrepp, så exakt omfattning omöjlig att bedöma. Är det relevant att ta upp saker som hände för 21 år sen? Alkohol ofta med när det blir kladd, hur stort är det personliga ansvaret vid berusning?

kontrapunkt sa:
Det finns förmodligen inom cykelsporten också. Var inte *så* länge sedan det fanns podium girls. Och i en sport där könsfördelningen ibland är sned på amatörnivå är det risk att kvinnor får mycket uppmärksamhet båda av bra sort, välmenande men ibland mindre lyckad (att bli utpekad som "speciell", till exempel) och förmodligen också av oönskad sort.
Podium girls finns väl fortfarande. Vueltan skippade det i år, men både girot och touren hade.
Ang cykelsporten så har väl Jenny Rissveds varit drabbad av en del oönskad uppmärksamhet, det ledde väl bl.a. till att hon la ner sin blogg.
Men i det stora hela tycker jag det gått över styr i Sverige (som så mycket annat när moralpaniken slår till). Bra att frågan lyfts och får uppmärksamhet, men när folk hängs ut som våldtäktsmän utan möjlighet att försvara sig och blir "dömda" av pöbeldomstolen så har det gått för långt.

Tråkiga inlägg ovan. Bidrar inte till nåt.
ooms har rätt i att det är fel att bli uthängd utan att man får försvara sig. Däri ligger problematiken, likaså för en utlänning som en själv. Sen metoo startade har jag tänkt mycket på hur det skulle se ut om utlänningar startade nåt sånt angående strukturell rasism: ingen skulle bry sig. O d e fruktansvärt ledsamt.
Jag tror inte på att det går att straffa bort utan förändringen måste ske inom en själv - att varje förälder lär sina barn om jämställdhet o likvärdighet. Mao är det en process som tar någon generation att förbättra.
Självrannsakan, reflektion, spegelbilder, osv...men de flesta e rädda för sånt.

Jättebra att det diskuteras och förhoppningsvis leder det till förändringar i samhället, att sådant beteende inte accepteras framöver.

Sen tycker jag att man bör skilja på "idioter" och maktmissbrukare. Missförstå mig rätt, alla är de svin, men en full kladdare på krogen är ändock bara en idiot. De som använder sin makt och höga anseende för att styra och utnyttja kvinnor som i olika grad befinner sig i beroendeställning är ett samhällsproblem på en helt annan nivå.

Eller så är det för att jag som man lättare kan relatera till maktmissbruk. Jag vet inte men samtidigt som jag förfäras av berättelserna njuter jag när maktmännen faller från sina tronar. De fungerar som någon sorts illustration över en maktstruktur som börjat raseras.

jag tycker både ooms och kogoyos inlägg bidrog med nåt.

uthängningsbiten är väl baksidan av en sån här ändå angelägen kampanj om strukturell sexism, och vars syfte framstått att vara hur vi hindrar detta i framtiden, mer än att dra tidigare skitstövlar till stupstocken. men det behövs ju exempel för att vi alla ska förstå.

kan inte tänka mig att cykelsporten skulle vara på ett särskilt sätt förskonad från dessa karaktärer.

saken blir inte lättare av att män med makt ofta har en alfahannes särskilda attraktionskraft. det är verkligen som flugor på en sockerbit. så det finns tyvärr ett antal trofesamlande kvinnor därute som smaklöst och helt frivilligt närmar sig, ibland bara för att få ett intressant nyp, ibland i syfte att ta sig fram på sexuella meriter. skitstöveln har ju träffat även dessa, och möjligen stötts i uppfattningen att detta beteende skulle vara ok.

vissa kvinnor som är överdrivet uppvaktade tenderar också dessa att bli knepiga, även om det vanligen tar sig andra uttryck.

sen ska vi vara rädda om vacker kärlek på våra arbetsplatser och i t ex föreningslivet. det är en av de vanligare baserna för livslånga relationer.

jonja sa:
Uppenbarligen ett samhällsproblem. Men 10 tusen underskrifter motsvarar inte 10 tusen övergrepp, så exakt omfattning omöjlig att bedöma. Är det relevant att ta upp saker som hände för 21 år sen? Alkohol ofta med när det blir kladd, hur stort är det personliga ansvaret vid berusning?
Åtminstone så länge du förtärt alkoholen av egen fri vilja har du i mitt tycke precis samma ansvar som när du är spiknykter.

Senast ändrad:
jonja sa:

Berusning och ansvar, hur menar du? En förövare som är berusad kan väl rimligen inte skylla på alkoholen? Ansvaret är lika stort ändå. Den som blir utsatt för kladd och är berusad kan väl inte sägas vara lovligt byte, eller hur menar du?

H. sa:
Jättebra att det diskuteras och förhoppningsvis leder det till förändringar i samhället, att sådant beteende inte accepteras framöver.

Sen tycker jag att man bör skilja på "idioter" och maktmissbrukare. Missförstå mig rätt, alla är de svin, men en full kladdare på krogen är ändock bara en idiot. De som använder sin makt och höga anseende för att styra och utnyttja kvinnor som i olika grad befinner sig i beroendeställning är ett samhällsproblem på en helt annan nivå.

Eller så är det för att jag som man lättare kan relatera till maktmissbruk. Jag vet inte men samtidigt som jag förfäras av berättelserna njuter jag när maktmännen faller från sina tronar. De fungerar som någon sorts illustration över en maktstruktur som börjat raseras.

+1 du summerade många av tankarna i min tombola till hjärna...

Läste de första inläggen inatt, men var flr trött för att skriva något.
Tack och lov ser jag nu svar och inlägg som glädjer mig. Tack kogoyo, jimel, H., kais01, A.

kogoyo, kamp mot rasism, inklusive strukturell sådan förs, och jag skulle vilja säga med biss framgång, även om vi har en backlash sen 2012.

Till er som tycker att man har rätt att utnyttja någpn bara för att den är full.
Tänk om *1000.
Ska försöka hitta en video, isåfall editerar jag.
Här:

Senast ändrad:
H. sa:

Jag anser att det ena ger legitimitet till det andra. Att idioten "tillåts" vara en idiot tror jag beror på hur strukturen i övrigt ser ut. Det är svårare att vara en idiot i sammanhang där det inte är samma acceptans att vara en idiot...

jonja sa:
Uppenbarligen ett samhällsproblem. Men 10 tusen underskrifter motsvarar inte 10 tusen övergrepp, så exakt omfattning omöjlig att bedöma. Är det relevant att ta upp saker som hände för 21 år sen?
Ja det är det väl. Även saker som hände för 50 år sen.
Däremot kan det vara förödande att hänga ut misstänkta gärningsmän med namn innan juridisk prövning skett, tänker mest på anhörigas (barns) lidande, men även uthängda personer som råkar ut för icke sanna vittnesmål som ett resultat av en slags hämnd från tidigare förhållanden, svek, etc.

jonja sa:
Alkohol ofta med när det blir kladd, hur stort är det personliga ansvaret vid berusning?
Förövaren har alltid 100% ansvar oavsett berusningsgrad.

Var går gränsen? Regelrätta övergrepp ska självklart beivras, där finns lagar redan på plats. Men hur är det med våra attityder?
T.ex har det tidigare diskuterats här på happy om och hur man får kommentera vissa kvinnliga idrottares utseende. Tyckte diskussionen var intressant då och den är fortfarande aktuellt. Den diskussionen tydliggör en del av problematiken tycker jag.

1+ på Kaisers video. i sydamerika när det gäller just personrån anses frågan hon ställer dock relevant. klä inte upp dig om du går på stan.

uppfattat att metoo inte i första hand handlar om vad som nu menas med traditionella våldtäkter utan om sexistiska strukturer, och vad som händer i vårt samhälle i fullt vardagligt och vaket tillstånd.

våldtäkter är dock ett jätteproblem som präglar varje kvinnas vardag. på helgen blir det inte bättre, med alkohol och ibland droger som störande faktor på båda sidor. i en engelsk undersökning hade t ex 60 procent av offren mer än 1,5 promille alkohol. är väl närmast att beskriva som en värnlös situation.

så rådet till våra döttrar är att hålla sig en bra bit under den gränsen. då är det något lättare att läsa situationen och dra sig undan den.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=7467

Självklart är det många nötter som borde klämmas åt, meeeeeeeen.. Det är ändå en lätt enögd debatt. Det har aldrig reflekterats över alla tanter som trafikerar männens/ unga pojkarnas omklädningsrum. Mitt i storlekskomplexen. Storasystrar som skall hjälpa lillebror att fokusera på påklädningen. Sjuksyrror som senare duschar kastrerade män.
Inte förrän mormor råkade ut för manliga vårdare, tänkte hon på min morfars utsatta sits.

Vidare fostras vi numera till en tjurskallighet. Orsak och verkan är inte längre fysik. Barnen skall inte slå sig om de faller. Fall på bara i plastemballagen!
Män får inte komma in i linne, på stans sportbar. Småtjejer kommer in i bh. Men vill inte bli kränkta? Regler gäller inte dem.

För många har redan medvetet gått sängvägen till högre jobb-position, för att man skall idas bry sig. Bröstat sig till skolbetyg. Äckligt? Ja visst. Men lika förbannat ett utstuderat samarbete. Städa i de egna leden, innan alla män förklaras vara djur! Någon valde att avla på dessa och även fostra fram dem. "Alfa" och "spännande". 50 shades of biosuccé!

Det är tragiskt att individer får lida. Men man borde ha tagit tag i mobbingen långt tidigare. Det är samma människosyn. Istället blir den et samtalsämne på lärarrummet, fikarummet: Undrar vad som händer snart? Tror ni han/ hon knäcks? Blir det fight?

Jag vet inte om jag är så imponerad av det som hänt de senaste månaderna.

1) Jag är positiv till att människor använder sociala medier till att stödja andra och skapa momentum kring frågor.
2) Jag är positiv till att människor stödjer varandra till att stå för sin rätt.

Men sedan är jag lost. Helt borttappad faktiskt.

För vad handlar kampanjen om? Vad är det vi diskuterar? Finns det något i det vi diskuterar - hela jävla tiden känns det som - där vi inte är överens, eller där vi allmänt har en felaktig/märklig hållning?

I själva verket så upplever jag att kampanjen har starka drag av usel feminism tillsammans med djupt odemokratiska inslag. För att ge några exempel.

Vi ska lägga ner all tid och kraft i offentligheten för att främst diskutera vita svenska kvinnors - i åldern 20-50 - liv. Då de känner sig kränkta ska de ha tolkningsföreträde och rätten att själv sätta agendan i diskussionen. Det ska polariseras manligt - kvinnligt, trots att de flesta män inte på något sätt stödjer de män som beter sig svinigt. Allt ovälkommet i livet ska betraktas som kriminellt och drabbade ska få rätt i någon sorts allmän domstol. Rena pöbelbeteenden har förekommit.

Tyvärr är inte behållningen för mig kunskapen om människors utsatthet där de i beroendeställning utsätts för övergrepp av sviniga typer. I stället lutar jag allt mer åt att vår lilla demokrati här uppe i norra Europa mår rätt dåligt.

kais01 sa:
1+ på Kaisers video. i sydamerika när det gäller just personrån anses frågan hon ställer dock relevant. klä inte upp dig om du går på stan.

uppfattat att metoo inte i första hand handlar om vad som nu menas med traditionella våldtäkter utan om sexistiska strukturer, och vad som händer i vårt samhälle i fullt vardagligt och vaket tillstånd.

våldtäkter är dock ett jätteproblem som präglar varje kvinnas vardag. på helgen blir det inte bättre, med alkohol och ibland droger som störande faktor på båda sidor. i en engelsk undersökning hade t ex 60 procent av offren mer än 1,5 promille alkohol. är väl närmast att beskriva som en värnlös situation.

så rådet till våra döttrar är att hålla sig en bra bit under den gränsen. då är det något lättare att läsa situationen och dra sig undan den.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=7467

Rådet till våra söner får bli att inte dricka sig så berusade att dom våldtar och trakasserar. Om du inte super bort ditt omdöme så är det något lättare att undvika begå övergrepp.

Enstavige .A.: Tackar! Kul att vi kan bidra. Tror däremot inte att MeToo ville visa på sina egna tillkortakommanden? De är dock viktiga, som du säger.
Civilkurage har saknats länge. Det är inte förrän man finner en ny möjlighet till mob, som det lossnat. Hockeyhulligan, nationalist, vegan eller feminist... Samma skit. Naiva och illvilliga människor som gladeligen tipsar om var personer finns, bara man visar på en påstått bortslarvad katt/ unge? Fritt fram för annonsören, att söka upp o misshandla vidare. Sociala media får trafikinkomsten!

Det som poppade upp som intressant i radion, var det "locket på", som lades när kommentatorn menande ifrågasatte vad våran caféflickornas kung skulle kunna säga till prins Daniels mentor?
Man får inte peta på vår representativa dyngkase! Vare sig det gäller nazism eller sexvanor. Vi är så korrekta.

wukkaN sa:
Mr. Scott sa:
.A. sa:
@brakastruten och @Mr Scott: ni har visat varför #metoo är så viktigt.

Tack, din kommentar visar hur viktig du tycker debatt är en demokrati.

@Mr. Scott: Din kommentar visar hur lite du är intresserad av debatt. Du verkar snarare obehindrat och utan mothugg få föra monolog. Oh the irony...

Jo, jag håller med. Jag blir helt nedsablad. Jag ger mig, ni verkar stå för ett mycket bättre samhälle och värderingar.

Brakastruten sa:
Män får inte komma in i linne, på stans sportbar. Småtjejer kommer in i bh. Men vill inte bli kränkta? Regler gäller inte dem.

Låter jobbigt att vara man på sportbar, får varken ha linne eller klämma på "småtjejer". Låter verkligen superjobbigt...

landen sa:
Brakastruten sa:

Låter jobbigt att vara man på sportbar, får varken ha linne eller klämma på "småtjejer". Låter verkligen superjobbigt...

Ja vi har det inte lätt. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet.

Jag ser egentligen bara två brister:
1. Risken att debatten utnyttjas för smutskastning. Våra seriösa nyhetsförmedlare har tagit ett bra ansvar här och sett till att ha bra kött på benen innan uthängningar. Men risken kvarstår givetvis och i kölvattnet av de seriösa och viktiga granskningarna finns givetvis sådana av mer tveksam karaktär.

2. "Inte alla män - men alla män ska ta ansvar". Så går tongångarna i de flesta led. Men det märkliga i det synsättet är ju att det skulle vara totalt otänkbart att säga detsamma om det gällde någon form av utsatt minoritet, prova att byt ut "män" mot "invandrare", "muslim", "rom" eller annat laddat ord så inser man snabbt hur felaktig en sådan generalisering är.

Om man sen tittar på källor till problematiken så har det pratats mycket om hur attityden hos män sätts redan i umga år när de försöker glutta in i tjejernas omklädningsrum osv. Och visst, det finns säkert en del problematik där, men också en naturlig nyfikenhet som i kombination med omognad ter sig i sådana uttryck. Barnen behöver givetvis lära sig att man inte får göra så men det känns mer som en allmän lärdom i gott uppförande.

Ett större problem ser jag att det i unga tonåren ofta är svinen som belönas. Tjejerna som svärmar runt skitstövlarna visar vilken attityd som går hem hos motsatta könet. Killarna lär sig detta när de är unga och behåller den attityden när de blir äldre. Och sen blir det problem när de inte går i högstadiet längre.

Vi måste alltså fokusera på båda könen i unga år och lära dem vikten av integritet och försöka belöna fler egenskaper hos personerna. Så inte bara "coola killen" är den alla tjejerna vill ha.

#alla män är svin förutom jag. Kvinnor är systematiskt förtryckta av alla män. Kvinnor och män är alla exakt lika kapabla och jämställda förutom då de instanser kvinnor är mer kapabla eller jämställda än män, annars är vi exakt lika kapabla och jämställda. #det är okey att karakterisera individuella mäns handlingar som representerande för hela gruppen utan att vara sexistisk, förutsatt att karakteriseringen framställer män som sämre än de händelsevis förtryckta kvinnor och andra minoritets kön som existerar på ett spectrum av individer och såldes inte kan grupperas enligt några gemensamma nämnare utan att vara sexistisk.

Ja, detta kommer gå jätte bra på ett mans dominerat forum, ts. Lycka till! Låsning om 3.. 2..

H. sa:
Jag ser egentligen bara två brister:
1. Risken att debatten utnyttjas för smutskastning. Våra seriösa nyhetsförmedlare har tagit ett bra ansvar här och sett till att ha bra kött på benen innan uthängningar. Men risken kvarstår givetvis och i kölvattnet av de seriösa och viktiga granskningarna finns givetvis sådana av mer tveksam karaktär.

Hej H! Jag delar inte din uppfattning om att allt skötts så snyggt i tidningarna. Tvärtom så finns det mycket som pekar på att det är mycket som är märkligt i våra medier.

H. sa:
2. "Inte alla män - men alla män ska ta ansvar". Så går tongångarna i de flesta led. Men det märkliga i det synsättet är ju att det skulle vara totalt otänkbart att säga detsamma om det gällde någon form av utsatt minoritet, prova att byt ut "män" mot "invandrare", "muslim", "rom" eller annat laddat ord så inser man snabbt hur felaktig en sådan generalisering är.

Här håller jag med dig och det var det som jag bland annat tänkte på när jag sa nämnde det kraftiga feministiska inslaget i debatten. Vi män ska klistras på en åsikt och en sanning om hur vi är och hur vi agerar. Till det kommer, vilket också syns exempel på i den här tråden, att ifrågasättande av argument eller synpunkter på något sätt gör att personen direkt har diskvalificerat sig i. För "då tycker man ju som man inte får tycka", trots att man inte gör det.

H. sa:
Om man sen tittar på källor till problematiken så har det pratats mycket om hur attityden hos män sätts redan i umga år när de försöker glutta in i tjejernas omklädningsrum osv. Och visst, det finns säkert en del problematik där, men också en naturlig nyfikenhet som i kombination med omognad ter sig i sådana uttryck. Barnen behöver givetvis lära sig att man inte får göra så men det känns mer som en allmän lärdom i gott uppförande.

Det här är ju något som smugit fram under de senaste åren. Går vi tillbaka 20 år så skulle jag säga att vi pratade om hur fel det är att dra sexuella fördelar av att ha personer som är i beroendeställning. Saker som du nämner här, som unga människors beteenden, var en annan fråga. Nu går allt ihop. Personer som nyttjar sin beroendeställning blandas med personer som gör olämpliga saker i vardagen. Och vissa går inte ens att säga att förstå om de gjort något olämpligt.

H. sa:
Ett större problem ser jag att det i unga tonåren ofta är svinen som belönas. Tjejerna som svärmar runt skitstövlarna visar vilken attityd som går hem hos motsatta könet. Killarna lär sig detta när de är unga och behåller den attityden när de blir äldre. Och sen blir det problem när de inte går i högstadiet längre.

Vi måste alltså fokusera på båda könen i unga år och lära dem vikten av integritet och försöka belöna fler egenskaper hos personerna. Så inte bara "coola killen" är den alla tjejerna vill ha.

Jag vet inte riktigt om jag håller med, men visst är det så att den som försöker något här i livet kommer lyckas bättre än den som inte gör det. I praktiken så är vi alla beroende av ett samhälle där det finns rätt och fel, samt en stor gråzon däremellan. Det är ett absolut krav att ett demokratiskt samhälle har det som är rätt och som är fel, samt ett fält däremellan när det gäller mänskligt interagerande.

H. sa:

håller med. det är uppenbart tydligt i den åldern. alfahanneproblematiken som jag skrev om längre upp, och i vilken tillräckligt många kvinns med glädje spelar med för att göda dessa stövlars världsbild.

Mr. Scott sa:
wukkaN sa:
Mr. Scott sa:
.A. sa:
@brakastruten och @Mr Scott: ni har visat varför #metoo är så viktigt.

Tack, din kommentar visar hur viktig du tycker debatt är en demokrati.

@Mr. Scott: Din kommentar visar hur lite du är intresserad av debatt. Du verkar snarare obehindrat och utan mothugg få föra monolog. Oh the irony...

Jo, jag håller med. Jag blir helt nedsablad. Jag ger mig, ni verkar stå för ett mycket bättre samhälle och värderingar.
Det tycker jag inte att du ska. Jag tycker att du skriver nyanserat och har vettiga invändningar.

Att .A. och landen inte klara av att bemöta dig på samma vis är beklagligt men ändå inte förvånande. Jag gissar att de är lite mer känslostyrda än du, och då blir det svårt. Extra svårt i sådana här ”känslostormar” som dominerat sociala medier den sista tiden. De känner tydligt att de är (inte har) ”rätt” och att du inte tycker riktigt som de. Då blir det nog lätt lite härskartekniker av ren frustration.

Personligen är jag nog övervägande positiv till företeelsen #metoo, men jag har haft lite för mycket annat på sistone så jag är dåligt insatt i detaljerna. Måste erkänna att jag, som definierar mig som en ”snäll kille”, tycker att det är kul om ”de tuffa killarna” får svettas lite.

Tillbaka
Topp