[OT] Paydrive bilföräkring (med box som loggar körstil)

Supertramp

Aktiv medlem
Nån som testat detta?
http://www.paydrive.se/
Jag skulle spara 4,000 kr per år förutsatt att min körstil klacificeras som "lugn". Man börjar alltid som "lugn" men kan nedgraderas.

Förutom att jag skulle spara pengar så tänkte jag att det kanske skulle hjälpa mig att köra lite lugnare.Är lite av en notorosk fortkörare, skulle vilja ta det lugnre men svårt med motivationen och kanske detta skulle hjälpa.

Hur funkar algoritmen som avgör hur lugnt man kör? Kommer nog aldrig att kunna köra helt enligt hastighetsbegränsningarna. Funkar det att ligga +20 km/t på motorväg och landsväg? Och man säger att körbeteendet baseras på bland annat accellerationer, är det ett problem om man som jag har en ganska stark bil och accellererar rejält tex på motorvägspåfarter eller omkörningar?

Senast ändrad:
Finns ju https://enerfy.se/ också tex.

Gissningsvis så matchas inte hastighet mot hastighetsbegränsning.
Så att köra "inspirerat" men lagligt kommer troligtvis ge sämre "ranking" än att köra "segt" men olagligt.

Det tråkiga med den här typen av mätning är att den inte säger något eller i alla fall väldigt lite om hur riskbenägen du är. Farliga omkörningar, korta avstånd, små marginaler och osmidigt beteende är svårt att mäta, iaf idag.

Att köra 130 på 110-väg är egentligen inget större risktagande bara man hanterar ovanstående bra. Imho.

Fick ett pris 2000 över vad jag betalar idag.. Plus att jag tycker natten är bästa tiden att köra bil :-)

eiskall sa:
1: Teckna försäkring
2: Montera boxen i mormors bil
3: Raggen går

Eller?

Via OBD-uttaget kan man utläsa bilens identitet. Sen sitter det ju ett SIM-kort i boxen också, så tekniskt sett kan de logga var man kört.
Tänk på den personliga integriteten, det lilla som finns kvar...

Offerten jag fick var på ca 2000 lägre än nuvarande premie. Undrar hur de kommer bedöma 200 autobahn-mil....känns som om riken att premien går upp är stor.

Senast ändrad:
I mitt fall sänks årspremien från 14,000kr till strax under 10,000kr.
Man skulle ju kunna testa i alla fall för det är ingen uppsägningstid.

I början blir det billigare försäkring, sen när majoriteten har dom, så blir det tillbaka till "normal" premie, och dom som inte har dom får dyrare...

Jag tror att det finns potential för längre premie för oavsett hur pass bra eller dålig den där boxen är på att avgöra förarens körstil så tror jag att de personer som lockas av detta erbjudandet kör lugnare och orsakar färre olyckor än genomsnittsbilisten.

Men kanske värt att prova i alla fall. Jag skulle vilja vara den där coola typen som bara cruisar lugnt fram utan stress, mjukt och fint som en limo-chaffis men tröttnar alltid ur, har i perioder bestämt mig för att köra lugnare men alltid fallit tillbaka i mitt gamla beteende efter någon vecka max. Men detta är kanske vad som behövs för att verkligen ändra beteende?

Går det inte att koppla den där boxen till ett par elektroder i förarstolen som ger en stöt där bak när man kör "ofördelaktigt"? Då får ju föraren direkt feedback på vad som är acceptabelt och inte, och slipper vänta på nästa faktura :-)

Supertramp sa:
Jag tror att det finns potential för längre premie för oavsett hur pass bra eller dålig den där boxen är på att avgöra förarens körstil så tror jag att de personer som lockas av detta erbjudandet kör lugnare och orsakar färre olyckor än genomsnittsbilisten.

Men kanske värt att prova i alla fall. Jag skulle vilja vara den där coola typen som bara cruisar lugnt fram utan stress, mjukt och fint som en limo-chaffis men tröttnar alltid ur, har i perioder bestämt mig för att köra lugnare men alltid fallit tillbaka i mitt gamla beteende efter någon vecka max. Men detta är kanske vad som behövs för att verkligen ändra beteende?
Du lär ju redan betala några kronor milen för att du kör som du gör i bensin och däck. Det blir väl också ett par tusen på ett år? Har det någon effekt? ;-)

Klippt två frågor & svar från http://paydrive.se/FAQ/ och fetat relevant del av texten.

+ Hur beräknas prisjusteringarna?
Den körscore den inpluggade Bilboxen anger ligger till grund för försäkringens prisjustering varje månad. Kör du lugnt och säkert har du en hög körscore vilket ger lägre premie. Har du kört för fort och gjort kraftiga inbromsningar får du en lägre körscore och får då ett påslag på premien. Det läggs sedan samman med din bils körsträcka senaste månaden. Vi läser av körscoren den 25:e varje månad. Premiejusteringen görs sedan på nästa månads premie och debiteras ditt kort i slutet av den månaden.

+ Vad gör jag om jag får mycket påslag på premien varje månad?
Eftersom det beror på att du haft en mindre trafiksäker körning så kan du försöka förbättra din körscore genom att bättre hålla hastighetsgränser, inte köra så aggressivt, undvika häftiga inbromsningar, hastiga accelerationer och snabba filbyten. Eller om du trots allt inte förbättrar din körscore på några månader bör du kanske överväga att säga upp Paydrive’s bilförsäkring då den kanske inte passar dig.

Så, i motsats till antaganden ovan, verkar fordonets hastighet jämföras med den tillåtna.

Rattnalle sa:
Supertramp sa:

Du lär ju redan betala några kronor milen för att du kör som du gör i bensin och däck. Det blir väl också ett par tusen på ett år? Har det någon effekt? ;-)

Jag är väl medveten om att onödigt snabb bilkörning medför högre kostnader (om än marginella skulle jag tro), men framförallt högre stressnivå och även kanske högre olycksrisk. Men dessa kostnader/risker är så abstrakta vilket gör att de inte är tillräckliga för att motivera mig att köra lugnare. En kör-poäng den 25:e varje månad är däremot en mycket konkret och direkt feedback.

Supertramp sa:
Rattnalle sa:
Supertramp sa:

Jag är väl medveten om att onödigt snabb bilkörning medför högre kostnader (om än marginella skulle jag tro), men framförallt högre stressnivå och även kanske högre olycksrisk. Men dessa kostnader/risker är så abstrakta vilket gör att de inte är tillräckliga för att motivera mig att köra lugnare. En kör-poäng den 25:e varje månad är däremot en mycket konkret och direkt feedback.
Jag har en poängsiffra i bilens färddator som reagerar rätt kraftigt på körstil. Snittförbrukning heter den :-)

Supertramp sa:
Jag är väl medveten om att onödigt snabb bilkörning medför högre kostnader (om än marginella skulle jag tro), men framförallt högre stressnivå och även kanske högre olycksrisk.
Luftmotståndet växer med kvadraten på hastigheten. 130 km/h kostar ungefär 40% mer luftmotstånd än 110 km/h.

Rörelseenergin också kvadratiskt beroende av hastighet. Det är inte bara en fråga om sannolikheten för olycka utan även hur mycket inblandade fordon mosas när det händer.

En bra sak med min bil är att farthållaren kan sättas i ett läge "limit" där man sätter en maxhastighet, men i övrigt är den inaktiv. Bra i miljöer där man inte vill använda farthållaren men ändå vill undvika att köra för fort. Jättelätt att glömma bort sig annars.

Supertramp sa:
I mitt fall sänks årspremien från 14,000kr till strax under 10,000kr.
Man skulle ju kunna testa i alla fall för det är ingen uppsägningstid.

Min gick alltså upp från 9000 kr till 15600 kr. Hua. Å andra sidan kostade den 18000 innan jag bytte bolag till mitt nuvarande..

Bengt-re sa:
argungu sa:
eketjall sa:
Som sagt, 2016kr i årspremie, helförsäkrat. Trygg Hansa om någon undrar. ;-)

Undrar vad du har för bil!
Lada Niva har jag för mig?

Edit

https://happyride.se/forum/read.php/1/2948344/2948409
Vaz 2106 om vi ska vara kinkiga.
Enda haken är väl att det är max 500mil för den premien.
Men jag började mecka startmotor för mer än en månad sedan och har inte orkat bli klar än så 500mil lär definitivt räcka i år eftersom det gjort det alla andra år när den rullat april/maj-sept/okt.
Garageplatsen är det dyraste med bilen sett till alla kostnader.

eketjall sa:
Bengt-re sa:
argungu sa:
eketjall sa:

Edit

Men jag började mecka startmotor för mer än en månad sedan och har inte orkat bli klar än så 500mil lär definitivt räcka i år eftersom det gjort det alla andra år när den rullat april/maj-sept/okt.

Snygg bil!

Paydrive försäkrar bara bilar tillverkade efter 2002 så det lär inte funka för Vazen.

För övrigt, om erbjudandet på hemsidan stämmer skulle jag spara 7.800 kr per år genom att byta till Paydrive. Har inte kollat i detalj om villkoren är likvärdiga. Skillnaden är stor i alla fall. Men känns lite avskräckande att körningen registreras.

eketjall sa:
Bengt-re sa:
argungu sa:
eketjall sa:

Edit

?

Coolt ändå med en sådan som bruksbil!

Bengt-re sa:
eketjall sa:
Bengt-re sa:
argungu sa:
eketjall sa:

Edit

?

Coolt ändå med en sådan som bruksbil!
Nja, bruksbil är synd att säga. Sköter dagliga transporter med cykel och bilen körs bara sommartid även om den då körs till tävlingar tex.

Supertramp sa:
Förutom att jag skulle spara pengar så tänkte jag att det kanske skulle hjälpa mig att köra lite lugnare.Är lite av en notorosk fortkörare, skulle vilja ta det lugnre men svårt med motivationen och kanske detta skulle hjälpa.
Också kanske du upptäcker att du skulle klara dig finfint med en Vaz 2106. Massor av pengar att spara till fina cyklar. Den har väl för övrigt en fullständig servicehandbok och verktygen som behövs i skuffen. Eller var det gamla Skoda (precis VW)?

Rattnalle sa:
Jag har en poängsiffra i bilens färddator som reagerar rätt kraftigt på körstil. Snittförbrukning heter den :-)

Jag hittade också nån slags poängsiffra i menyn på min bil. Eko-körning verkar inte vara min starka sida...
20170618_202356.jpg

Fast. Vet du vad. Om du nu verkligen vill spara lite pengar, minska olycksrisker och möjligtvis göra något för miljön så är det inte en extra mackapär i bilen du behöver. Du behöver en annan bil. Krymp 3,5 l motorn till hälften så är du hemma. Eller ännu mindre. Det går utmärkt att övertrassera motorvägsfarter med en modern turbomatad hundrahästarsmotor, men det är svårt att köra "aktivt". Tänk om, gör rätt.

Edit: behövs det en smiley, eller är det implicit? ?

Med vänlig hälsning,
En fd ägare av stora tyskar, små italienare, yadayada osv, som inte känner någon som helst saknad.

Senast ändrad:
Aron sa:
Fast. Vet du vad. Om du nu verkligen vill spara lite pengar, minska olycksrisker och möjligtvis göra något för miljön så är det inte en extra mackapär i bilen du behöver. Du behöver en annan bil. Krymp 3,5 l motorn till hälften så är du hemma. Eller ännu mindre. Det går utmärkt att övertrassera motorvägsfarter med en modern turbomatad hundrahästarsmotor, men det är svårt att köra "aktivt". Tänk om, gör rätt.

Edit: behövs det en smiley, eller är det implicit? ?

Med vänlig hälsning,
En fd ägare av stora tyskar, små italienare, yadayada osv, som inte känner någon som helst saknad.

Hade en Merca V8 bensin tidigare (och innan dess också stora motorer, aldrig 4cyl) men tänkte att jag för en gångs skull skulle vara lite förnuftig så nästa bil blev en MB 220 med 4-cyl diesel. Visst, den var tillräckligt snabb för säkra omkörningar och så men hela lyxbilskänslan försvann. Men denna bil (6-cyl diesel) är bra kompromiss, mjuk gång och mycket kraft (620 Nm) ger harmonisk körning. Ganska snål också. Men nästa bil blir nog ändå en V8 bensin igen (måste ju passa på innan allt blir el...)

Senast ändrad:
Tycker Arons poäng är rätt på.

Sila mygg...

Är det inte som att salta på maten - en vana? Om inte motorn är så stark så ....

Men med mat i alla fall kan man vänja smaklökarna med mindre salt, och på köpet få fler nyanser.

Ps-säkra omkörningar sitter inte särskilt mycket i bilen. Fast kanske litet. Min volvo 340 fick jag avbryta många omkörningar med.

Supertramp sa:

Om du redan får "poäng" på din körstil, mer eller mindre i realtid av din bil och det inte hjälper.
Varför skulle då ett nytt system som gör mer eller mindre samma sak hjälpa?

Det är väl i så fall om Paydrive börjar vidarebefordra information om dina körningar till transportstyrelsen som det skulle kunna hjälpa.

Transportstyrelsen kan besluta att återkalla ditt körkort därför att:

Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.
Du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser, till exempel mindre fortkörningar.
Du har gjort dig skyldig till exempelvis fortkörning, kört mot rött, vårdslöshet i trafik eller annan viktig trafikregel.
Du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.
Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.
Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.
Transportstyrelsen kräver att du ska lämna ett läkarintyg eller ett bevis om ett godkänt förarprov och du inte kommer in med det.
Körkortet är utfärdat på felaktiga grunder.

Blir du "befriad" från ditt körkort så kan du ställa av bilen och spara pengar på skatt/försäkring/drivmedel/etc.

Om du har seriösa problem med att köra trafiksäkert så är det nog bättre att ställa av eller sälja bilen och hitta alternativa sätt att transportera sig. Exempelvis Kollektivtrafik, cykel, samåkning.
(En fortkörning behöver inte nödvändigtvis vara speciellt farlig, det beror på omständigheterna).

Tillbaka
Topp