[OT] Pendlingsavstånd till jobbet

centauri

Ny medlem
Jag håller på att pendla varje dag, enkel väg 8 mil från dörr till dörr. Upplever det stundtals lite jobbigt även om jag oftast åker tåg. Detta tar enkel resa ca 45-50min + till stationen = 15min = ca 1h & 5min *2 = 2h 10min per dag! Nån annan som långpendlar varje dag, eller har mycket pendlingstid? Hur orkar ni i de mörkaste stunderna?, Några tips hur man kan se positivt på detta?

Jag bor i Upplands Väsby och jobbar på centralen i Stockholm. Tar för mig ca 13 minuter att promenera ner till pendeltåget men jag går ner ca 20 minuter innan tåget avgår plus att det tar för tåget 27 minuter in till centralen. Det blir allstå 47 minuter. Jag kommer in till centrallen 20-30 minuter innan jag ska börja jobba, allstå 1 h 7 eller 17 min. Livet är jättehårt! :(

Bilar sju mil från norrort till söderort i Stockholm, känns som amn har ett hål i huvudet ibland men med lite schyssta rytmer i stereon så öppnar sig dock vägen och man kan rejsa hem med lite mindre ångest ;)

Pendlar till jobbet två till tre dagar i veckan.

På barmark tar det 40 minuter (15 km och 0% stig) till jobbet
och 55 minuter (18 km och ca 40% stig) hem.

När det är snö ut tar ~60 till 80 minuter till jobbet
och ~70 till 120 minuter hem beroende på hur snöröjningen
har hunnit med och i vilket skick stigarna är. Är det
riktigt grisigt ute blir det korta vägen (15 km) hem oxå.

Dom dagar jag pendlar "flyttar" jag morgontoalett och frukost
till jobbet så man kan säga att under barmarkssäsong förlorar
jag igen tid på att cykelpendla på morgonen. Vintertid kan det
ibland bli lite sent på morgonen ifall det är grisföre ute.

Åker jag kommunalt t/f jobbet tar det ~42 minuter i vardera
riktningen.

Under barmarkssong och när föret tillåter vintertid försöker jag
köra ett långpass på onsdagar när jag är på väg hem.

12 km som just nu tar ca 40 minuter, mycket balansövning och axelträning då underlaget inte är det jämnaste. Samma sträcka körde jag på 25 minuter i somras.

Försöker att cykla dagligen.

8 mil är en lång sträcka men man kan lätt lägga ner 50 minuter på att åka tunnelbana. Då jag gjorde detta brukade jag läsa böcker. Så börja läsa böcker är ett tips hur tågresan känns lättare eller cykel/motor/segling-tidningar.
Snake på mobilen är en annan fin sysselsättning som bara slås av tetris som jag inte har i mobilen.

Det skall bli trevligt att cykla hem i snöyran :-)
/sailor

Allmänna färdmedel:
65 min till jobbet
65-75 min hem

Cykel (22km):
45-48 min till
48-55 min hem

Bil
30-40 min till
35-45 min hem

Hemma = Viksjö, Järfälla
Jobbet = Liljeholmen
(bägge i Sthlm)

45-50min till jobbet med bil
ca 60-70min från jobbet med bil

35-45min till jobbet med mc
35-45min från jobbet med mc

Tiderna beror lite på hur jag tajmar färjan också...

ALLA som bor i Stockholm och åker med kommunala färdmedel där det ingår mer än ett byte (buss/pendel/T-bana) har restid på runt 60 minuter.
När jag cykelpendlar mina 17 km kan jag inkludera morgonduschen i mina 60 minuter.
Att sitta på ett fjärrtåg närmare 50 minuter kan kanske verka längre än mitt bytande av färdmedel gör.
Å andra sidan kanske du kan få sittplats & tid att njuta en god bok under tiden =;-)

Sommartid ser det ut så här:
Till jobbet ser det för det mesta ut så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/231702/232284
och så här ser det ut när jag ska hem: http://happymtb.org/forum/read.php/1/224204
sedan finns det lite varianter på vägen hem oxå: http://happymtb.org/forum/read.php/1/254317

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Pendlar till jobbet två till tre dagar i veckan.
>
> På barmark tar det 40 minuter (15 km och 0% stig)
> till jobbet
> och 55 minuter (18 km och ca 40% stig) hem.
>
> När det är snö ut tar ~60 till 80 minuter till
> jobbet
> och ~70 till 120 minuter hem beroende på hur
> snöröjningen
> har hunnit med och i vilket skick stigarna är. Är
> det
> riktigt grisigt ute blir det korta vägen (15 km)
> hem oxå.
>
> Dom dagar jag pendlar "flyttar" jag morgontoalett
> och frukost
> till jobbet så man kan säga att under
> barmarkssäsong förlorar
> jag igen tid på att cykelpendla på morgonen.
> Vintertid kan det
> ibland bli lite sent på morgonen ifall det är
> grisföre ute.
>
> Åker jag kommunalt t/f jobbet tar det ~42 minuter
> i vardera
> riktningen.
>
> Under barmarkssong och när föret tillåter
> vintertid försöker jag
> köra ett långpass på onsdagar när jag är på väg
> hem.

Vet inte vad du jobbar med, men är du kontorsslav kanske du kan förhandla till dig en del av restiden som arbetstid? Jag finner det mycket praktiskt att jobba på den bärbara datorn när jag tågpendlar Ludvika > Söderhamn á 3h enkel resa.

Till normala arbetsstället tar det c.a. 20 minuter med bil och ganska precis en timme att cykla (inklusive dusch alternativt att cykla i ej svettningstempo).

Just nu är jag "tvingad" att bilpendla då cykelbanan dubblerar som skoterled vintertid och bilvägen tänker jag inte cykla då den är bitvis kurvig som f-n och rätt hårt trafikerad så dags. :(

BerntF skrev:
> ALLA som bor i Stockholm och åker med kommunala
> färdmedel där det ingår mer än ett byte
> (buss/pendel/T-bana) har restid på runt 60
> minuter.

Jaha. Det tar mig 1 min 30 sek att gå till busshållplatsen. Därefter gäller följande enligt SL:

Ta buss 602V från Undangömda stigen mot Danderyds sjukhus.
Den går från Undangömda stigen ca 07:44
och kommer till Mörby centrum ca 07:55.

Vid Mörby centrum byter du till tunnelbanans röda linje mot Liljeholmen.
Den går från Mörby centrum 08:01
och kommer till T-centralen 08:16.

Vid T-centralen byter du till tunnelbanans gröna linje mot Hässelby strand.
Den går från T-centralen 08:18.
Du är framme vid S:t Eriksplan 08:23.

Restid 39 minuter.

Sen tar det mig ytterligare 5 minuter att gå till jobbet. Alltså ca 46 minuter allt som allt. Kanske 47 minuter eftersom jag kanske får vänta på bussen någon minut ibland.

Frugan och jag satt Å prata om hur lyckliga vi var som valt att ha det nära till jobbet. Precis idag faktiskt. Men vi minns ju hur det var...

Mitt svar är hårdrock.

I lurarna konstant på hög volym och lite luftgitarr i fickan. De andra undrar förståss men det får man ta...

8 mil är långt att cykla. Men inte omöjligt. 2 timmar på vägen till och vila 1 och en halv dag åsså 2 timmar hem... I drömmen alltså.

Men man skall alltid testa att leva sina drömmar.

Säg upp ditt fasta abonnemang och skaffa ett mobilabonnemang som är så billigt som möjligt att ringa på. Då kan du fixa den sociala delen av livet på tåget. Läs bok efter bok efter bok. Kontemplera dagens händelser och lyssna på talböcker. Ta med dig laptopen och kolla mail innan du kommer till jobbet. Skaffa en enmansorkester och uppträd på tåget. Låtsas att du är konduktör. Om du är singel kan du ju varje dag leta efter den rätte på tåget.

Inser nu hur bra jag har det som slipper pendla, faktum är att på min väg från sovrummet till köket passerar jag min arbetsplats ;-)

Jo jag har en liten enmansfirma som jag driver hemifrån, så inga problem med att vädret sätter stopp för mig att komma till jobbet ;-)

Men det finns även nackdelar med detta upplägg, tex är det svårt att få göra avdrag för resor t/f arbetet, och man saknar ibland den sociala biten med kollegor på en arbetsplats tex det dagliga snacket i fikarummet, men fördelarna överväger helt klart ;-)

Men jag har ännu i färskt minne hur det var att stå och vänta på bussen ute på upplandsslätten i snöyran och tidtabeller som inte höll, mina tips på hur du kan göra det lättare är att antingen få till det som arbetstid om ditt jobb går att utföra på distans med laptop, sova är en bra variant för att slå ihjäl tid och läsa/lyssna på ljudböcker går visst att ladda ner till MP3 spelare nu på vissa bibliotek.

Bosse

Hmm jobbigt läge att se arbetsplatsen även på helgen... ;)
Har med bil mellan 22 och 40min(om det inte har hänt någon olycka) enkel resa i 135knutar.
Nej det är inte jag som kör !
Komunalt ca 60 min med väntan på buss(3-4min) och pendel(10min).
Resvägen är Bålsta-Sundbyberg-Bålsta.

swerider skrev:
> Hmm jobbigt läge att se arbetsplatsen även på
> helgen... ;)

Nja ingen fara med det för jag jobbar ju fria tider så ibland passar det bättre att jobba helger/kvällar och göra annat kul som att cykla på dagarna istället ;-)

Sen finns det andra fördelar med det, tex ingen chef som säger att jag inte får surfa på Happy under arbetstid, kan unna mig bättre datautrustning är jag kunnat privat samt att firman så klart får betala räkningarna för det så det är lungt ;-)

Bosse

Tillbaka
Topp