Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja man bör ställa sig frågan varför. Jmf
> frågan om varför invandrare inte kommer in på
> arbetsmarknaden, samma där.
> Har inte läst någon undersökning nyligen ang
> detta, men för inte så länge sedan publicerade
> Sydsvenskan ett diagram där man tydligt kunde se
> att de skolor som presterade sämst i kommunen,
> också var de som fick mest resurser. Man kunde
> också se att de sämsta skolorna till stor del
> var de i invandrartäta områden.
> Man kan kosta på sig att ha en hypotes: Om man
> redan befinner sig i ett utanförskapsläge, är
> lågutbildad (kanske tom analfabet), bor i ett
> problemområde, kanske är trångbodd, är
> arbetslös, saknar nätverk och ingångar i det
> svenska samhället, är det då större eller
> mindre chans att detta påverkar ens barns
> skolgång negativt? Bara en tes alltså. Verkar
> det rimligt?
Att inte ha språket, kontakter eller utbildning som matchar behoven i Sverige är såklart en nackdel.
De barn till flyktingar som jag känner som kommer från mer av en överklass/övre medelklassmiljö i sitt hemland har gjort bra ifrån sig här i Sverige även om deras föräldrar kanske inte kom lika långt som de hade kunnat göra i sitt hemland (vilket inte är så konstigt när man måste börja om mitt i karriären samt saknar kontakterna som öppnar vissa dörrar).
Dessa föräldrar har genom barnens uppväxt sett till att barnen sköter sig, går på så bra skolor som möjligt, går rätt högre utbildning m.m. (självklart kan du läsa litteraturhistoria men du ska samtidigt läsa på Handels eller KTH). Dessutom har de jobbat arslet av sig för att se till att deras barn inte ska behöva växa upp i Rinkeby/Tensta utan bland barn vars föräldrar har mer pengar och högre social status.
Jag är ganska säker på att flyktingsituationen i Sverige kommer att "lösas" av att det inte finns bostäder till dem ens om skattebetalarna står för boendekostnaden. Givetvis kommer det inte på kort tid att dyka upp hundratusentals jobb där man inte behöver kunna svenska eller styrka sin utbildning (om man har en relevant sådan) heller.
En annan lösning är såklart att man helt enkelt låter folk bo mycket enklare och arbeta till mycket lägre löner. De flesta på högerkanten som jag pratat med brukar tycka att den sortens lösningar låter väldigt spännande. Givetvis vill de inte bo eller arbeta så själva.
Folk på vänsterkanten brukar tycka att man helt enkelt med tvång ska konfiskera folks pengar och ge till flyktingarna (och diverse andra behjärtansvärda projekt).
Som det är idag är inte flyktingarna som grupp inte i närheten av att bära sina egna kostnader
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38323 Kontentan av undersökningen är att gruppen flyktingar i Sverige måste öka sina inbetalningar till det offentliga (stat, landsting, kommun) med drygt 60% för att komma upp i nivån för ickeflyktingar. Tyvärr är varken politiker eller journalister så öppna med den sortens siffror.