Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stänga gränsen låter så negativt när det
> > egentligen handlar om att hjälpa på plats.
> > Typiskt vänstern att vrida på sanningen.
Fast hur menar du att vi som är "vänster" (dvs drygt 80 % till vänster om SD) INTE vill hjälpa på plats...? På vilket sätt utesluter a) att man följer givna spelregler om flyktinginvandring b) att man "hjälper på plats"?
På vilket sätt har SD mfl uttryckt något radikalt annorlunda i vad de vill göra för Syriens folk i Syrien menar du?
För det här är ju knäckfrågan som jag aldrig tycker att man får svar på: hjälpa på plats låter bra, men VAD är det som SD mfl UNIKT förespråkar som skulle stoppa flyktingströmmen?
> Det hade gått att hjälpa på plats om politiska
> vilja och någorlunda enighet funnits globalt. Det
> skulle kräva att storebror USA och i viss mån
> Ryssland slutade med sitt rävspel där allt
> handlar om inflytande och kukmätning.
Absolut, här tror jag du har en poäng. Men jag tror inte att tex Jimmmiye Åkesson har större möjligheter att påverka ryssar o jänkare än tex extremt erfarna Margot Wallström (med lång bakgrund i FN och EU-politiken).
> Istället låter man oss vanliga medborgare i de
> europeiska länderna (främst) betala priset för
> den vansinniga massinvandringen
Vi har ingen massinvandring till Sverige. Det är snickesnack och propaganda.
> med påföljande
> instabilitet,
Instabilt vaddå?
> kriminalitet,
Har inte ökat pga de nuvarande konflikterna i Syrien.
> etniska motsättningar,
Du menar som när samerna protesterar mot gruvbrytningen? Eller gutarna slåss för Ojnareskogen? Eller vilka dagsaktuella konflikter ligger Syrienflyktingarna bakom menar du?
> nedmonterade eller urvattnade
> välfärdssystem
Tror inte att Syrierna har flyttat hit med målet att nedmontera vår välfärd... De brukar ju beskyllas för att vilja ha bra välfärdssystem!?
> kravaller,
Som i Göteborg? Var det Syrier!?
> islamism,
De FLYR ju IS (islamiska staten)... har du missat den kopplingen!?
> splittring,
Mellan vilka då?
> ekonomiska problem
Tyckte börsoron häromveckan när Kinabörsen droppade visade ganska tydligt hur pass mycket vår ekonomi påverkas av de utländska och inte minst asiatiska börserna... vore du på allvar oroad över ekonomin är dem ett betydligt större orosmoln än att vi hjälper syriska familjer som är i en extrem nödsituation.
> och i förlängningen kanske
> inbördes konflikter i större skala.
DEt finns det väl inga som helst belägg för!? I Sverige har tidigare flyttat in tyskar, fransmän, greker, italienare, finnar, människor från Balkan mm mm. Vilka konflikter har det lett till menar du...? :D
> Det enda vettiga sättet att reagera på detta är
> att drastiskt strypa invandringen från de
> utomeuropeiska oroshärdarna och på så vis
> skydda det som finns kvar av de europeiska
> nationerna. Det är det enda vi har makt
> (nåja...) att göra just nu.
Jo, och det där är ju ett luftslott också, att vi skulle ha någon "makt" att på allvar hindra människor som vill söka asyl att komma till Sverige kan ju Jimi Åkesson ljuga om tills han blir blå som en sippa i nyllet. Han vet nog att han aldrig kommer att behöva ta i den frågan på allvar för då skulle han få äta upp sina ord. SD skulle behöva förändra våra relationer med omvärlden ganska drastigt för att ändra på siffrorna, minst sagt. Syrierna flyr hit i huvudsak för att vi har fred och frihet och är ett stabilt land, och det kan inte Jmimmji eller SD ändra på i första taget. Om de inte får egen majoritet, vilket aldrig ALDRIG kommer att hända :D
Men han är nog nöjd med att fortsätta med sin attityd: "Ojojojoj om jag bara får bli diktator då ska jag ringa Bashar al-Assad och nån på IS och bjuda de på en sillamacka hemma i Sölvsesborg och vi ska sjunga We shall overcome så det blir fred för så lätt är det att hjälpa på plats... " Lycka till Jimmih...