OT: Practical Joke

Det här skulle kunna vara nått...
Funderar på att göra ordning en sådan flaska och ställa en i grannlogementet när jag kommer tillbaka från sommar pemisen. Extra kul blir det ju om de öppnar den på en stressig morgon hehe

Jaha, några till då..

1. Vänd en kartong pasta eller ris upp och ned, lossa flikarna, vik tillbaka och ställ tillbaka kartongen i skafferiet.

2. Larm med störig ringsignal lagd innanför ett ventilationsgaller.

3. Öppna ett textdokument skriv Shutdown -s och spara som explorer.bat, dra ner ikonen till quick launchfältet högerklicka på ikonen -> properties-> change icon och byt till internet explorerikonen. Detta gör att datorn stängs av när offret trycker på internetikonen. Vill man tidsfördröja det hela lägger man till -t:xx där xx är tiden till shutdown i sekunder. Vill man vara taskig på riktigt lägger man en sån här bat-fil med viss fördröjning i autostarten (kan ju i alla fall vara schysst att göra fördröjningen så lång att offret har en chans att hinna in i autostarten och ta bort batfilen).

3. Tvål i tandkrämstub.

4. Karamellfärg i schampoo.

Sommarens hittills varmaste dag höjde jag temperaturen på kollegans element till max, efter att han lämnat jobbet. Detta resulterade i att hans rum var närmare 40 grader varmt när han kom till jobbet dagen efter. Värmen satt dessutom liksom kvar i väggarna resten av dagen, trots att han försökte vädra ut den. Ut i 30 graders sommarvärme... Han satt och svettades som en liten gris hela arbetsdagen.

Så där. Kollegans tangentbord är preppat med Ruccola och rädisor.
Fick ett begagnat tangentbord av IT-avdelningen, dom ville även att jag gjorde i ordning ett tangentbord åt deras kollaga så det blev två!

Bilagor

• Tangentbord.jpg
    Tangentbord.jpg
    70.5 KB · Besök: 33
Man kan koppla ihop olika personers elektriskt höj- och sänkbara skrivbord.

Plugga igen avgasrör (potatis?) är ett gammalt biltrick, då stannar motorn efter ett tag, men startar igen när avgaserna läckt ut. Men en modern bil havererar väl säkert av nåt sånt.

Fiskbulls-chokladbollarna var hysteriskt bra. :D

Tejpa över kontaktytan på grafikkortet stoppa tillbaka den i sloten (funkar mindre bra på interna grafikkort). Gjorde det på en kollegas dator, han satt och grubblade/svor bra länge.

Appropå datorer och grafik. Många burkar, typ HP, kör med Intels grafikchip och snabbkommandoknapparna är på default så man kan trycka CTRL+ALT och pil-ner-kanppen för att vända bilden upp-och-ner. Alltid lika skoj för oss lättroade! =)

Windows-tangent + L är en bra kombination att använda så fort man lämnar datorn.

Edit: ett Windows-PJ som möjligen kan bli jobbigt att återställa togs bort.

Annars skulle man ju kunna byta ut mjölken i kaffeautomaten mot en lösning av glukossirap och härdat fett...nej, där hann visst nån före...

Senast redigerad av en moderator:
Om man jobbar i kontorslandskap kopplar man om mössen mellan två kollegors datorer så de styr varandras, mindre IT-begåvade brukar bli bekymrade och skrika "Virus!".

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Så där. Kollegans tangentbord är preppat med
> Ruccola och rädisor.
> ...

Godare än vattenkrasse när det är dax för skörd, hoppas det gror lika bra.

//j

jesperC skrev:
h rädisor.
> > ...
>
> Godare än vattenkrasse när det är dax för
> skörd, hoppas det gror lika bra.

Det ska vara smörgåskrasse, men jag hittade ingen påse trots att jag letade i flera butiker.
Men rädisgroddar är väldigt gott, tror däremot inte ruccolan kommer att ta sig så bra. Min ruccola på balkongen blev bara stjälkar och sen gick den i blom.

Köp "stopp å väx" på Apoteket (medel som man målar på naglar för att sluta bita på dom, smakar piss) och måla på toppen av alla pennor, som kollegorna sitter och suger på om dagarna.

En grymt skön sak är att plugga in en extra mus på USB porten om offret i fråga använder "musporten" (eller tvärt om) sen lägger du den extra musen på ditt skrivbord och kör lite då och då när han använder musen, han kommer bli galen.

Eller monterar du musen under hans stol så den ger utslag när han rör på stolen.

/Fredde

fredde.se skrev:
> En grymt skön sak är att plugga in en extra mus
> på USB porten om offret i fråga använder
> "musporten" (eller tvärt om) sen lägger du den
> extra musen på ditt skrivbord och kör lite då
> och då när han använder musen, han kommer bli
> galen.

Jag drev med en konsnylt på liknande sätt en gång. Han loggade in på en server med VNC och jag hade redan en VNC-koppling mot samma server (den speglar bara vad som händer på datorn, inga egna sessioner). Sen var det bara att flytta musen lite då och då så att den aldrig var exakt där han ville. Han var lite lätt frustrerad efter en stund..

Jag plastade in tangentbordet under helgen och skapade ett litet växthus eftersom jag inte skulle kunna vattna. Det höll sig fint. Funderar på att ställa in det i kylen för att sakta ner tillväxten lite.

Markus F skrev:
> Jag plastade in tangentbordet under helgen och
> skapade ett litet växthus eftersom jag inte
> skulle kunna vattna. Det höll sig fint. Funderar
> på att ställa in det i kylen för att sakta ner
> tillväxten lite.

Uppföljning nu!

Uppföljning... jo, det växte fint. Men mina vänner på IT-avdelningen skötte inte om det tangentbord som jag preppade åt dom, så det vissnade.

Och vad vad varken IT-grabbarna eller jag tänkte på var att fråga för vem som skulle utsättas för skämtet.
För anledningen till att båda personerna var på semester samtidigt är nämligen att dom är gifta med varandra...

Så IT-Annika kom tillbaka från sin semester en vecka tidigare och upptäckte ett ett tangentbord med vissna blad, suckade och letade upp sitt riktiga tangentbord som låg i bokhyllan. Sen berättade hon naturligtvis för sin man Inköps-Fredrik vad dom skojfriska killarna hade gjort under semestern.

Följande måndag kommer Fredrik till jobbet på morgonen, ser grönskan i tangentbordet och tänker
"jaså, dom har lekt här också".

Så vad vi lär oss är alltså ännu en gång att få saker är så viktiga inom en organisation som kommunikation och uppföljning.
Jag har listat ner några viktiga punkter där vi behöver förbättra oss:

-Instruktion (hur ska groddarna tas om hand på bästa sätt. Här borde jag ha varit tydligare)

-Uppföljning (vem kommer ihåg att vattna?)

-Målgrupp ( hade vi nämnt vem som skulle utsättas för detta PJ hade det gått bättre. Här var båda parter otydliga och ingen efterfrågade information)

-Tidpunkt (två PJ med en veckas mellanrum var ju inte bra. Naturligtvis ska det ske samtidigt)

Inför nästa PJ kommer jag inte att involvera någon annan om vi inte först har rett ut dom viktiga frågorna VAD, VEM, HUR och NÄR.

JLarsson skrev:
> Du kan börja på McKinsey i morgon Markus. Du
> går rakt in som senior partner utan att harva som
> junior trainee.

Tjena!

Nu fick jag en idé om ett riktigt bra PJ.. Hehe..

Vakmästaren på jobbet hade hört ett elakt PJ från en rörmockare.

Rörmockarn skulle på ett större avloppsstopp med en praktikant/nyanställd. Innan han åkte hemifrån tog han en tampong och doppade i lingonsylt och dolde den sedan i fickan.

När de sedan var på plats och hade rensat avlopp en stund tog han fram tampongen och visade praktikanten, kolla vad jag hittade? Vad tror du den smakar? Sen hade han stoppat den i munnen och smaskat högljutt.

Tydligen hade praktikanten spytt.

:)

Om man kopplar lite el till handtaget och låsmekanismen på en toadörr, kan man få höra väldigt roliga och förvånade skrik från insidan... Självklart ska det vara med exremt låg strömstyrka, typ microampere! Kan gå väääldigt illa annars!!!

På mitt jobb förekommer det massor med pubertala skämt som ibland övergår till practical jokes.

För några veckor sedan passade en av killarna på att låna några mobiler medans vi andra stod i duschen.
När dom lyckligt utvalda senare skulle använda telefonen fick dom till sin stora glädje se att bakgrundsbilden blivit utbytt till ett foto på hans balle i stället.

Detta fortsatte några dagar senare då en annan tog det ett steg längre.
Han tog ett likadant foto på sin stolthet men i stället för lägga den som bakgrundsbild så skickade han bilden till några andra arbetskamrater.
Dom ringde/messade naturligtvis tillbaka med olika kommentarer, frågor och div obscena Internetbilder.
Det gjorde att en viss förvirring uppstod då telefonens ägare inte hade en aning om vad dom andra pratade om;)

Och innan ni frågar.
Nä! bigmollo jobbar inte på mitt jobb.

Mike å skrev:
> Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter.
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-11-09 22:08 av Mike å.

:)

Hörde om en kul idag om man kan komma ut under huven på offrets bil. Koppla en tuta till kylarens elektriska fläkt, när bilen blir varm börjar det tuta.

Det funkade inget vidare för de som riggade skämtet dock, det var mitt i vintern och tre veckor senare hade fläkten inte startat än. :)

the_TnT skrev:
> Hörde om en kul idag om man kan komma ut under
> huven på offrets bil. Koppla en tuta till
> kylarens elektriska fläkt, när bilen blir varm
> börjar det tuta.
>
> Det funkade inget vidare för de som riggade
> skämtet dock, det var mitt i vintern och tre
> veckor senare hade fläkten inte startat än. :)

Tjena!

Enklare att ta en husvagnskontakt och koppla tutan på blinkerskontakterna.. sen trycker man in den i uttaget bak på bilen och gömmer den fint under.. Ser sjukt kul ut när bilen tutar ikapp med blinkersen.. Går även att sätta på bromsljuset om man är riktigt elak..

the_TnT skrev:
> Pefekt, då behöver man ju inte ens komma in i
> bilen - fast det förutsätter iofs. drag.

Tjena!

Dock lättare att hitta ett offer med drag än en där du kommer in under huven..

Rekommenderar:
- Hålslagspluttarna (skräpet från hålslaget) i ouppfällt paraply.
- Om arbetsplatsen är begåvad med ett plastskelett i skala 1:1 så är det en schysst snubbe att ställa in på toaletten nån gång emellanåt.
- Tejpa fast en lagom mogen banan under någons skrivbord/bokhylla, svårorienterad doft!
- Dragsmällare mellan gaffeln i en pärm och ett häftstift i hyllväggen bakom.
- Ta ur papperen ur en pärms gaffel, bara lägg in dem i pärmen och ställ tillbaka i bokhyllan.
- Stopp och Väx på fika-frukten.
- En bottenlös låda med frigolitchips på någons skrivbord.
- Idominsalva i tandkrämstuben.

Rekommenderar inte:
- Bryta av nåns knäckemackor och foga ihop dem med tandpetare.
- Kastsmällare i någons godispåse.

Om man har lite löd-skills och nån man vill driva till vansinne gör man så här:

Fixa en summer som piper på väldigt hög frekvens (precis så det hörs men inte mycket mer. Högfrekvent ljud är svår att lokalisera.), ett batteri, en ljussensor och lite annat elektronikkrafs. Koppla ihop så att summern går igång ett tag efter att det blir mörkt, men slutar så fort det blir ljust. Sen gömmer man apparaten i offrets bokhylla (hels i sovrummet). Sen är det bara att vänta tills offret bryter ihop av sömnbrist.

Tillbaka
Topp