[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Samma här (minus Island)! Vet dock inte varför föräldraledighet gör att jag får tillbaka mer....
För att marginalskatten (i mitt fall) räknas på årslön men delas upp i inbetalningar i samband med månadslön. När man går på föräldraledighet så minskar ju (oftast!) inkomsten och det du betalat in i skatt fördelas på resterande inkomster.

Räntan har som sagt ökat, det gör att schablonskatten på ISK ökat kraftigt :-(
(den bygger ju på statslåneräntan)
Kollade nui gamla deklarationer och schablonintäkten var faktiskt något lägre i år än tidigare, bland annat pga att jag flyttade bort kapital från ISK. Övriga skatter och avgifter och avdrag (fastighet, begravning, public service jobbskatteavdrag etc) är samma eller marginella skillnader. Ränteutgifter ökade 2022 så balansräkningen "underskott kapital" är större i år. Även om summan är liten så ger även akasseavgift 25% tillbaks i år.

Har inte flyttat eller gjort några andra förändringar, så det måste ju betyda att min arbetsgivare betalt in för lite antar jag. Märkligt. Då har man ju någonstans att stoppa pengarna från elstödet, det var ju skönt

Har inte flyttat eller gjort några andra förändringar, så det måste ju betyda att min arbetsgivare betalt in för lite antar jag. Märkligt. Då har man ju någonstans att stoppa pengarna från elstödet, det var ju skönt
Kanon, då har du fått låna pengar billigt av staten, om du bara betalar kvarskatten i tid.

Kom aldrig til frågan om räkor och vitt vin... ?

Bilagor

• Screenshot_20230307_195803_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230307_195803_Samsung Internet.jpg
    157.6 KB · Besök: 280
Om jag har 16 mil t o r, körde Jan-okt tre dagar i veckan med min egen fossilbil, sedan nov-dec med förmånsbil. Kan jag göra 10 mån avdrag för egen bil och sedan räkna ihop det med avdrag för förmånsbil?

Då kom det ett slutskattebesked. Orkade inte jämka förra året, så det blev en del tillbaka.

Vad tror vi om nya Ultegra Di2?

Usch, blir nog en ännu större kvarskatt i år. Men hellre det än att låna ut pengar gratis till staten.
Kvarskatt är ju bra. Det är en skuld du har till staten som du kan placera och få avkastning på tills du behöver betala av din skuld. Ungefär ett räntefritt lån som du får av staten. Med skatteåterbäring är det tvärtom, ungefär ett räntefritt lån till staten.

Kvarskatt är ju bra. Det är en skuld du har till staten som du kan placera och få avkastning på tills du behöver betala av din skuld. Ungefär ett räntefritt lån som du får av staten. Med skatteåterbäring är det tvärtom, ungefär ett räntefritt lån till staten.
Kvittar hur många gånger folk kör med det mantrat, så länge jag inte gjort en aktiv försäljning som jag vet att jag skall betala tillbaks (och har satt undan pengar till), så tar jag vilken dag som helst hellre 10' i skatteåterbäring än 10' i kvarskatt

Kvittar hur många gånger folk kör med det mantrat, så länge jag inte gjort en aktiv försäljning som jag vet att jag skall betala tillbaks (och har satt undan pengar till), så tar jag vilken dag som helst hellre 10' i skatteåterbäring än 10' i kvarskatt
Det är verkligen en konstig inställning att man skall vara glad för att det varit kanske 2 % bättre för de pengarna än alternativet.
Antagande: De allra flesta har en medel-komplex ekonomi (eller lågt intresse) och kan därför inte så värst exakt förutspå hur man ligger till under året. Undantag finns så klart. En del hanterar så stora siffror så de måste hålla koll. Andra är väldigt intresserade.
Själv blev jag mycket förvånad då jag hade räknat med en smäll pga större aktieutdelning under året. Men den skatten åts upp med råge av det hatade ränteavdraget.

EDIT: Vet inte om det säger mest om vad jag tycker är "stor aktieutdelning" eller om mina bostadslån... Eller möjligen om mitt ekonomiintresse.

Ja, det finns ju lite olika syner på saken. Men jag lånar hellre räntefritt än lånar ut räntefritt. Och så svårt är det inte att ha koll på sin ekonomi: Har aldrig haft problem med att förutsäga hur mycket jag får i kvarskatt eller skatteåtebäring.

Framförallt så brukar det vara en följd av att man gjort en hel del vinst under året.

//j

Missförstå mig rätt, hade det handlat om många tiotusentals kronor eller hundratusentals. Så ja, då är det väl bättre att planera sin ekonomi och ha koll på ex ränteavdragen, jämka, investera pengarna osv. Men om det brukar sluta på ca 5-15' plus eller minus så pallar i alla fall inte jag krångla. Jag jämkar inte och har inga reseavdrag exempelvis. Förra året var ränteavdragen låga och kostnader för ex ISK, fastighetsavgift mm gav minus på kontot. Nu 2023 så blev det tvärtom. Om man har en ekonomi som havererar pga en kvarskatt på 10-15' ja, då kanske man behöver planera lite bättre

Senast ändrad:
Framförallt så brukar det vara en följd av att man gjort en hel del vinst under året.

//
För mig har det ofta varit inkomster från många källor där man dragit för låg skatt. Man har dragit skatt som om jag bara haft en låg inkomst istället för flera som sammantagit varit betydligt högre än enskilda inkomster. Och så svårt är det inte att addera alla inkomster, se i en skattetabell vad man borde betala i skatt, avsätta differansen på ett konto avsett enbart för inbetalning av kvarskatt.
Tidsåtgången betydligt lägre än allt häng på exempelvis detta forum. Tom lägre än tiden för mig att skriva detta inlägg.

Men jag lånar hellre räntefritt än lånar ut räntefritt.
Självklart ja men det är ju inte det folk reagerar på.
Och så svårt är det inte att ha koll på sin ekonomi: Har aldrig haft problem med att förutsäga hur mycket jag får i kvarskatt eller skatteåtebäring.
Good for you.
Lite som moros säger här så spelar det nog in hur stora summor det brukar slå med.

Jo, fast inte på det hypotetiska lån du ger till staten, utan pengar som du betalar in i förtid.
Så istället så sätter man sina 10000 på ett sparkonto och drar in ett par hundralappar i bästa fall. Förutsatt att man såklart lagt tid på att räkna ut hur skatten landar. ISK är ju exempelvis ganska enkelt att hålla reda på under året hur många tusenlappar schablonen kommer hamna på. (ironi). Man kan såklart ta sina 10000 och skicka in dom på Bitcoin och hoppas att man gjorde det vid rätt tillfälle. Men som sagt, jag har aldrig haft en ekonomi med stora skatteskillnader på slutet av året. Så jag orkar inte lägga tiden på det. Men good for er som tycker det är bra och givande

FFA är det väl bror-duktig-attityden som stör. Folk som beklagar sig, indirekt, för att de inte haft tillräckligt bra koll får veta av folk som har bra koll att de skall vara glada för sin situation...

FFA är det väl bror-duktig-attityden som stör. Folk som beklagar sig, indirekt, för att de inte haft tillräckligt bra koll får veta av folk som har bra koll att de skall vara glada för sin situation...
Bror duktig ställer solidariskt upp och betalar in för mycket i skatt. Då får man ett gilla markering av snälla staten.

En förutsättning är ju då att man verkligen placerat pengarna och inte låtit dom stå kvar på lönekontot.
Till er som gillar restskatten, kan ni vara snälla att betala in den snabbt så staten har pengar på sitt konto när dom skall betala tillbaka till mej :sneaky:

En förutsättning är ju då att man verkligen placerat pengarna och inte låtit dom stå kvar på lönekontot.
Till er som gillar restskatten, kan ni vara snälla att betala in den snabbt så staten har pengar på sitt konto när dom skall betala tillbaka till mej :sneaky:
Det är ju inte lönen som genererar kvarskatten, normala arbetsgivare har ju koll och drar det de ska, även på bonusar och andra ”engångsutbetalningar”. Utan det är ju de övriga ekonomiska angelägenheter man har, avsaknad av lån men en hel del investerat på ISK är ju t.ex. ett effektivt sätt att få kvarskatt på.

Fortfarande massa tekniska fel för mig. Men kom till slut in till besked att min deklaration är tillgänglig den 19 mars. :-(

Jag fick betala tillbaka (men köper nya, lätta, hjul till pendlarcykeln ändå).

//j
Så har min mentala bokföring funkat ibland med, om man ändå skall åka på en trist utgift så kan man lika gärna lätta på lädret lite extra och köpa något kul med. Det är såklart helt orimligt.

Man sätter väl in det månatliga överskottet på ett konto med bra ränta oavsett om man vet att pengarna är lånade av staten eller ej. Det krävs inte en massa räknande och planerande för det. Blir det restskatt, så har man iallafall utnyttjat lånet från staten på ett vettigt sätt.

Man sätter väl in det månatliga överskottet på ett konto med bra ränta oavsett om man vet att pengarna är lånade av staten eller ej. Det krävs inte en massa räknande och planerande för det. Blir det restskatt, så har man iallafall utnyttjat lånet från staten på ett vettigt sätt.
Det kräver väl en del arbete? Har du ett rörligt lån så kommer dina ränteutgifter ändras var tredje månad. Visst det går ju att räkna ut. Har du ISK så skall du försöka prognostisera detta också för fyra tillfällen (är det väl), insättningar och potentiell avkastning. Ovanpå det så har du kanske en del fasta avdrag som skall hanteras samt eventuella ränteutgifter/intäkter på konton som inte hanterar det automatisk. Förutsatt att du också har mer eller mindre samma månadslön året ut och att staten inte ändrar skatteregler mitt i året. Löser du detta utan att lägga massa timmar på det, så fine, men då är det väl lika bra att bara spara pengar varje månad till någon typ av buffertkonto och sen ta av det om man får kvarskatt. Så kan man använda tiden man har över till att tjafsa på internetforum

En del tycker ju inte så. Det är jobbigt att räkna och planera. Se inlägget ovan, Det verkar ju helt helt omöjligt att kolla behållningen på ett ISK konto 4 gånger per år. Det går åt flera timmar till det. Ännu fler timmar att summera dessa 4 saldon.

Det kräver väl en del arbete? Har du ett rörligt lån så kommer dina ränteutgifter ändras var tredje månad. Visst det går ju att räkna ut. Har du ISK så skall du försöka prognostisera detta också för fyra tillfällen (är det väl), insättningar och potentiell avkastning. Ovanpå det så har du kanske en del fasta avdrag som skall hanteras samt eventuella ränteutgifter/intäkter på konton som inte hanterar det automatisk. Förutsatt att du också har mer eller mindre samma månadslön året ut och att staten inte ändrar skatteregler mitt i året. Löser du detta utan att lägga massa timmar på det, så fine, men då är det väl lika bra att bara spara pengar varje månad till någon typ av buffertkonto och sen ta av det om man får kvarskatt. Så kan man använda tiden man har över till att tjafsa på internetforum
Under året pyttsar man in pengar man inte spenderar på ett konto och när skattebeskedet kommer får man veta om det blev restskatt. Behövs inget räknande för det. Bara kolla på kontona.

Jo, men men jag tror det är lättare för de vars enda frågetecknet är hur många 10k som ska sparas per månad.

Hur som helst - om det rör sig om mindre än 100 000 och man inte avser att spekulera med de lånande pengarna så är det småpengar det rör sig om.

Jag jämkar inte och drar av lite för resa till jobb. Om jag lånar ut de pengarna gratis istället för att 2.25% så kanske det är 500 hundring - om det ligger i 12 månader vilket det inte gör.
Ja, det blir ju nästan till whiskey en hel helg men jag har större summor som hag borde hantera bättre.

Tillbaka
Topp