[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Du kan kontrollera själv om du vill ha rätt siffra redan nu.

”På sidan där det står ”preliminär skatteuträkning” går det att på egen hand få den korrekta summan. Det gör man genom att själv räkna ut skillnaden mellan summa skatt och avdragen skatt. Felet kan vara åt båda hållen, alltså att det står att man ska få tillbaka pengar trots att man egentligen ska betala tillbaka, och tvärtom."
dom siffrorna stämmer exakt för mig iallafall. Avdragen skatt är högre än summan= mellanskillnaden blir återbäring antar jag?

Tacka vet jag den tid då barnen var små och jag var föräldraledig (tog huvuddelen). Alltid lika trevligt att få deklarationen - omkring 10 000 tillbaka varje år. Nu när de är större och kostar mer får jag ynka 1600.

Sjukt förvirrande, skrev in de siffror jag har fått i förhandsbeskedet, PLUS avdrag för resor till jobbet, vilket jag inte fyllt i tidigare 15 485:- som man drar av schablon 11000:- på, då får jag tillbaka ett par hundra kronor mindre!?! =)

Tur man inte jobbar med sånt här!

Sjukt förvirrande, skrev in de siffror jag har fått i förhandsbeskedet, PLUS avdrag för resor till jobbet, vilket jag inte fyllt i tidigare 15 485:- som man drar av schablon 11000:- på, då får jag tillbaka ett par hundra kronor mindre!?! =)

Tur man inte jobbar med sånt här!
Du ska inte dra av 11000, det gör systemet automatiskt.

Du jobbar i databranschen va?
Hälften av 32768 :)

Jag har matat in alla uppgifter på skatteverkets hemsida, skatteberäkning inkomstår 2021, och det stämmer... nästan. Får en diff på jobbskatteavdraget som är svår att identifiera, men det är marginellt. Men rent generellt undrar jag hur det kunde bli så här, historiskt har jag legat nära noll i överskjutande skatt och jag har inte gjort nåt drastiskt nu.

Lustigt hur alla exempel på Skatteverkets hemsida bara syftar på om man redovisat för lite skatt tidigare... Inget om missade avdrag!
När jag pluggade fick jag efter några år reda på att jag kunde dra av för dubbel bosättning när jag sommarjobbade. Bodde iofs hos föräldrarna under sommaren, men det fanns schablonavdrag att göra. Blev en ganska bra slant genom att begära omprövning av deklarationerna 5 år bakåt. Tror jag bara skrev ett brev där jag begärde omprövning, hade även räknat ut avdragen för resp år. Det gick nog bara ett par veckor innan jag fick svar att det var godkänt och pengar på väg.

Det var ren kuriosa. Det är ofta systemen öppnar innan utsatt tid tycker jag. Själv kunde jag ändå inte deklarera eftersom jag hade nån blankett att fylla i också.
Jag försökte bara vara lite rolig. Kan absolut se en poäng för de ivriga att veta att systemen ofta är igång innan utsatt tid.

Jag fattar aldrig vad det är som avgör mina belopp. Förra året fick jag 6000 spänn i fickan, i år blev jag skyldig 5000 spänn. Jag har inte gjort några avdrag, inte bytt jobb, inte sålt något. Borde vara exakt samma som förra året. Obegripligt.

Fick 600kr i restskatt, helt okej ändå. Trodde det skulle bli mer i och med massa övertid under året som gått, men det kanske löser sig automatiskt.

När jag pluggade fick jag efter några år reda på att jag kunde dra av för dubbel bosättning när jag sommarjobbade. Bodde iofs hos föräldrarna under sommaren, men det fanns schablonavdrag att göra. Blev en ganska bra slant genom att begära omprövning av deklarationerna 5 år bakåt. Tror jag bara skrev ett brev där jag begärde omprövning, hade även räknat ut avdragen för resp år. Det gick nog bara ett par veckor innan jag fick svar att det var godkänt och pengar på väg.
Det där är riktigt fina pengar tilbaka på skatten som många många studenter missar. "Betalar" studenten hyra till föräldrarna för boendet under sommaren är det dessutom ofta skattefri "inkomst" för dem, samtidigt som hyreskostnaden är avdragsgill för studenten.

Pendlar 10 mil om dagen i en förmånsleasad diesel. 6,50 i avdrag per mil. Ger 2300 tillbaka på skatten. Har även förbrukat en del el i vinter, får tillbaka 4900 kr på detta trots att min elräkning har varit 200 kr billigare än förra året nov-feb. Fast avtal...jaja, kanske finns nån som fattar ?

Pendlar 10 mil om dagen i en förmånsleasad diesel. 6,50 i avdrag per mil. Ger 2300 tillbaka på skatten. Har även förbrukat en del el i vinter, får tillbaka 4900 kr på detta trots att min elräkning har varit 200 kr billigare än förra året nov-feb. Fast avtal...jaja, kanske finns nån som fattar ?
Känn dig ***fläskad!

Hur kan man bli glad när man får tillbaka sina egna pengar? Dom har varit utlånade utan ränta till staten i upp till över ett år. Jag förvaltar mina pengar själv bättre än vad staten gör.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp