[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Ni som har kvarskatt, betalar ni ränta på pengarna ni lånat av staten?
Det är väl bara om det är >30k som det är ränta fr februari. <30k är ränta fr maj, dvs betalar man in när man deklarerat är det räntefritt i detta fall. Så det är ju ganska smart att låna av staten, mycket smartare än att låna ut till staten iaf.

Känns bättre såhär...

IMG_20220112_090929826.jpg

Såhär får det att kännas bättre i livet, mera tid för en själv och vad man egentligen vill göra och gör.
Mår bättre av vetskapen att färre av mina skattepengar går iväg till vad nu en politiker beslutar om .

"Om du tjänar mindre än 20 431 kronor under 2022 behöver du inte betala någon skatt"

Bilagor

• IMG_20220401_093253207 (1).jpg
    IMG_20220401_093253207 (1).jpg
    220.8 KB · Besök: 184
Senast ändrad:
Nej men det finns knappt något att beskatta då Arne.
Minns när morsans gubbe skulle teckna nytt mobilabonnemang för ca 20 år sedan. Han hade varit bonde hela livet och blev nekad då han inte kom igenom kreditkontrollen pga för låg inkomst. Att han ägde en bondgård (utan lån) som var värd flera miljoner spelade mindre roll, så de fick skriva hans abonnemang på morsan.

Jag har inte ens fått N1 från min ekonomigubbe. Hade glömt bort stöket med att ha ett aktiebolag..

Dessutom heter den "Inkomst av näringsverksamhet" och det har jag ingen.

143 spänn, rakt in på kontot. Funderade på hur jag ska spendera detta. Men kom på att jag tappat en "pigg" på min ena pedal, så det kanske helt enkelt får läggas på en sådan...

143 spänn, rakt in på kontot. Funderade på hur jag ska spendera detta. Men kom på att jag tappat en "pigg" på min ena pedal, så det kanske helt enkelt får läggas på en sådan...
Modigt att lägga ut sådan information på nätet. Tjuvarna lär ju stå i kö för att bryta sig in hos en så förmögen person.

Nu så är det på gång igen. Förstår fortfarande inte varför jag får ett avdrag för att jag bor i ett utsatt område.
"Regional skattereduktion - boende i vissa områden", får väl börja kalla mig för bidragstagare.

Har fått tillbaks någon symbolisk tusenlapp varje år, nu plötsligt blev det 5500 i kvarskatt. How come? Tänkte att det var ett säkert kort i år i och med lite högre räntor så borde avdragen på bolånen bli något större och en lite sämre utveckling på mina ISK borde göra schablonskatten något lägre?

Senast ändrad:
Har fått tillbaks någon symbolisk tusenlapp varje år, nu plötsligt blev det 5500 i kvarskatt. How come? Tänkte att det var ett säkert kort i år i och med lite högre räntor så borde avdraget bli något större och en lite sämre utveckling på mina ISK borde göra schablonskatten något lägre.
Räntan har som sagt ökat, det gör att schablonskatten på ISK ökat kraftigt :-(
(den bygger ju på statslåneräntan)

Ja det kanske påverkar så mycket. Får kolla lite nogrannare i eftermiddag. Trodde ändå avdragen på bolånen skulle kompensera.
Har du flyttat nyligen?
När jag flyttade från lägenhet (bostadsrätt) till hus och mer än dubblade lånen så fick jag plötsligt kvarskatt för första gången på flera år. Hade tydligen hamnat i ett område som hade högre kommunalskatt på något vis*, trots att jag bor kvar i samma kommun och bara flyttade några km.

(*Fick det förklarat för mig när det var aktuellt men minns inte riktigt detaljerna.)

Jag får tillbaka en knapp månadslön efter skatt. Detta då jag var föräldraledig under större delen av föregående år.

Ny cykel på det? Nä, blir en resa med frugan till Island. En livslång dröm.
Samma här (minus Island)! Vet dock inte varför föräldraledighet gör att jag får tillbaka mer....

Tillbaka
Topp