[OT] Prissätta beg fotoutrustning - vad är rimligt?

örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Dårar skall försvaras minsann!

Att ditt syfte var att djävlas med geologen är ju rätt uppenbart. Alltså gick du in för att göra harm på honom.

Du var ju knappast ensam om detta, men till skillnad från t.ex. Oskar_ eller vanliga skolgårdsmobbare kan du (och flera andra i den här tråden) knappast skylla på ungdomligt oförstånd längre.

Att plocka billiga poäng på andras välmående anser inte jag vara OK och det är rätt uppenbart att geologen tagit illa vid sig av detta. Huruvida geologen överreagerar eller inte är i det avseendet inte relevant.

örgelgörgel skrev:
> Dårar skall försvaras minsann!

Du fattar nog vad jag menar Martin. Hur länge ska man sparka på den som redan ligger ned tycker du då?

Rippa skrev:
-----------------------------------------
> Skolgårdsmobbning är var det är, inget annat.

Håller med!

Geologen må vara speciell men inget ont tycker jag att han har kommit med här om än vissa tvivelaktiga resonemang. Han har åtminstone inte förtjänat det drev som förts här. Vill han vara anonym låt honom vara det!

gille skrev:
> Jag förstår inte ens på vilket sätt han outats?

Förnamn + lista på de prylar han vill sälja. Väldigt användbart om man vill Googla och hitta honom. Bara för att hans personnummer inte står i den här tråden betyder det ju inte att man inte kan ta reda på vem han är via Internet.

En del personer är väldigt försiktiga med vilka de är, vill inte ha namn och bild allmänt tillgängliga. Rätt eller fel kan man inte bedöma med säkerhet.

What get's on the Inernet stays on the Internet.

gille skrev:
> Finns det ens regler mot det?

Behövs regler mot allt eller kan man kräva att folk tänker själva?

gille skrev:
> Jag förstår inte ens på vilket sätt han
> outats?

Spelar det någon roll? Du cyklar ändå mot rött... ;)

Rippa skrev:
> Skolgårdsmobbning är var det är, inget annat.

Ord igen.

gille: finns det regler på var gränsen går för mobbing?

gille skrev:
> Jag förstår inte ens på vilket sätt han
> outats?
Nu är jag ingen jurist. Men nog finns det regler angående personuppgifter på nätet?

elmaco skrev:
> gille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag förstår inte ens på vilket sätt han
> > outats?
> > Finns det ens regler mot det?
>
> Spelar det någon roll? Du cyklar ändå mot
> rött... ;)

Inte så ofta... Bara ibland.

*micke* skrev:
> gille skrev:
> -----
> > Finns det ens regler mot det?
>
> Behövs regler mot allt eller kan man kräva att
> folk tänker själva?

Han kanske gjorde bedömningen att det var helt OK att bryta mot reglerna just där och då?

BFS skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Skolgårdsmobbning är var det är, inget annat.
>
>
> Ord igen.
>
> gille: finns det regler på var gränsen går för
> mobbing?

Den går ungefär där den mobbade anser sig mobbad. Personligen tycker jag att korkade frågor bör få korkade svar.

Aja, det här är en helt annan diskussion som jag dessutom är rätt ointresserad av.

gille skrev:

> Personligen tycker jag att korkade frågor
> bör få korkade svar.

oj...

gille skrev:
>
> Den går ungefär där den mobbade anser sig
> mobbad. Personligen tycker jag att korkade frågor
> bör få korkade svar.

Och du tycker att det verkar som om geologen verkar gilla uppmärksamheten i tex denna tråd där han vill veta pris på beggad fotoutrustning? "Nä, men han är ju dum, så han får skylla sig själv!" tänker du säkert och tycker inte en mobbingdiskussion är intressant. DET är intressant...

BFS,

nej han verkar verkligen inte uppskatta den. Däremot så förstår jag fortfarande inte varför han inte bara sa vad han hade för prylar från början. Jag förstår verkligen varför det var värt att undanhålla. Framförallt inte eftersom det var rätt vanliga saker om jag förstog rätt. Då hade nog örgel skitit i det. Jag struntar för övrigt i vem han är. Visst, jag håller med örgel trampade över gränsen.

Jag tycker nog mest att vi kan köra den i en annan tråd "Vad är okej på Happy?" t.ex.? Vad sägs?
F.ö. tycker jag nog att flashbacks regler är rätt vettiga (där åker du ut om du outar eller postar info som kan leda till en outning).

gille skrev:
> BFS,
>
> nej han verkar verkligen inte uppskatta den.
> Däremot så förstår jag fortfarande inte
> varför han inte bara sa vad han hade för prylar
> från början. Jag förstår verkligen varför det
> var värt att undanhålla. Framförallt inte
> eftersom det var rätt vanliga saker om jag
> förstog rätt. Då hade nog örgel skitit i det.
> Jag struntar för övrigt i vem han är. Visst,
> jag håller med örgel trampade över gränsen.
>
> Jag tycker nog mest att vi kan köra den i en
> annan tråd "Vad är okej på Happy?" t.ex.? Vad
> sägs?
> F.ö. tycker jag nog att flashbacks regler är
> rätt vettiga (där åker du ut om du outar eller
> postar info som kan leda till en outning).

Som tråden utvecklade sig, kan du då förstå varför han inte ville skriva vad han hade för grejor? Hade detta hänt om nån annan ställt samma fråga? Du behöver inte förstå varför folk är som de är. Ställer nån en dum fråga, eller en fråga på fel sätt behöver du inte engagera dig. Om du verkligen inte gillar geologen eller stör dig på honom, så klicka på Dölj användare.

Ok, nu kyler vi av oss lite. Jag blev väldigt sur i går efter örgels outande, det ska jag erkänna, men så här i backspegeln så, tja, det är ändå inte hela världen. Jag har haft en skön dag på jobbet och snart ska jag ut på en lvg-runda i det underbara sommarvädret. För eller senare blir jag säkert av med fotoutrustningen ändå, även om det kan komma att ta längre tid nu.

Jag är inte korkad, och jag fattar naturligtvis att diskussioner på nätet alltid blir hårdare i tonen och mer polariserade än de skulle blivit ansikte mot ansikte. Jag försöker ändå alltid hålla debatten saklig och undvika personangrepp, men blir jag själv påhoppad svarar jag med samma mynt om jag är på det humöret.

Efter att ha funderat lite på hur många detaljer om mig själv jag publicerat här, så var det kanske inte så svårt att få fatt på min identitet, trots allt. Tar därför tillbaks min anklagelse mot "den fege skåningen". Han vet vem han är.

BFS, ja absolut. Men jag tror inte den hade det om han skrivit vad han hade för saker. Nu gjorde han det spännande (men fel). Jag stör mig inte överdrivet på honom, jag tycker snarare att han är underhållande. Sen har herr Geolog haft en förmåga att se sig påhoppad utan att kanske ha blivit det tidigare.

Geologen, lyllos dig hos mig regnar det, men det gick att cykla ändå. Varför skulle det ta längre tid? Hiva ut annonsen. Nån nappar och jag betvivlar att nån här orkar syssla med idiotbud. Det var ju en rätt gedigen samling ändå, om inte annat får du säkert delarna sålda (jag tror det är mer värt var för sig än som paket).

Lägg ut annonsen och skit i vad som händer här... alla är ute o cyklar nu ialf när det är fint väder...
Iofs kanske fotograferna oxå är ut nu i det här ljuset... ;)

Ps. Tamaron macro objektivet är faktiskt rätt ok... har ett själv och ska inte sälja det.

Senast redigerad av en moderator:
Ja herregud. När man läser den här tråden funderar man verkligen vad tusan man gör på happy riktigt?

Dessutom: SÅ korkad fråga var det väl ändå inte som han ställde? Förstår till fullo hans resonemang denna gång (trots att jag i sak inte hållit med geologen i frågan om scf, hans fysiska kapacitet, camelbaks osv), och även om man inte håller med betyder det väl inte att man behöver hacka på och läsa hans inlägg som fan läser bibeln. Läste tråden i sin helhet och tycker ärligt talat att han har sunda inlägg. Finns vissa andra som inte är fullt så sunda.

geologen skrev:
> hur många detaljer
> om mig själv jag publicerat här, så var det
> kanske inte så svårt att få fatt på min
> identitet, trots allt.

Eftersom du hade länkat till samma bild i ditt första inlägg här som på ett annat forum gick det att lista ut redan från inlägg ett. Man (inkl jag) är relativt lätthittad på internet om man inte lägger ner en ordentlig ansträngning på att dölja det.

Att sedan både denna och SCF-tråden spårade ut beror dock delvis på en massa andra saker.

Ha en trevlig cykeltur och lycka till med försäljning!

Som jag skrev på redan på sid 2:

happymtb :: sveriges trevligaste mountainbikeforum ::

Känns väldigt avlägset och besöken på Happy blir allt mer sällan.

Jo ibland får man lust att avregistrera sig för att slippa bli förknippad med en del inlägg på den här sidan. Än så länge så är det positiva övervägande så att jag återvänder hit men allt oftare så får man lust att skippa sidan tack vare allt skit.

Sungam skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Skolgårdsmobbning är var det är, inget
> annat.
>
> Ord!

Kan inte annat än att hålla med

Aha äntligen.....eftersom jag inte begriper eller har intresse av fotografering har jag inte studsat in på denna tråden, utan bara fascinerats av att den legat på första sidan under så lång tid.
Men nyfiken tog överhanden och nu förstår jag.......

Som den fega ynkedom jag är så håller jag med er allihopa som öht skrivit i tråden!

/JPL

Geoleogen:
Jag har ingen erfarenhet av foto och jag har inte heller så stor erfarenhet av att sälja begagnade saker. Den lilla erfarenhet jag har av beg.-försäljning är att jag har en tendens att se sakerna endast ur säljarens perspektiv. Min fru däremot har köpt och sålt mycket grejor på Tradera. Mitt lilla tips till dig riktar sig mot hur du vill sälja prylarna. Du vill helst sälja hela rubbet i klump och få ett så bra pris som möjligt. Problemet med det är att då söker du förmodligen en köpare som i princip inte har någon utrustning alls. Det begränsar antalet möjliga köpare, kanske begränsar det möjliga köpare till enbart nybörjare (vad vet jag???) vilket leder till att du sannolikt får ett lägre pris. Det är ju ganska troligt att de flesta nybörjare därute inte vill fläska på med så mycket pengar för så mycket saler. Å andra sidand finns det sannolikt massor av köpare därute som vill köpa delar av utrustningen. Om du gör dig omaket att lägga ut varje artikel för sig på en auktions-site så är jag helt övertygad om att du skulle få mer betalt. Sannolikt kanske du inte lyckas sälja allt med en gång men med lite tålamod blir du säkert av med det mesta.

Gör jämförelsen med cykelprylar. Jag har till exempel tre cyklar. En oväxlad herrcykel som duger att cykla till affären med för att köpa mjölk. En pendlingscykel (en Cyclepro Colorado (MTB) med slicks som jag satt lite bättre hjul på och uppgraderat med skivbromsar) samt en renodlad XC som jag uppgraderad med bättre gaffel, hjul och bromsar osv. Till detta har jag massa tillbehör såsom pulsklocka, lampor, kläder (cykelbyxor, tröjor, jackor, strumpor allt i storlek L), cykelskor i strl 45, GPS navigator, Camelbak, diverse cykelverktyg, pump, mekställ, riktställ till hjul, reservdelar såsom pedaler, slangar, Gold-links etc etc etc etc. Om jag skulle försöka sälja allt detta, som betingar ett rätt stort värde för mig, så tror jag att jag skulle få gå ner på löjligt låga nivåer för att hitta en köpare. Det finns nämligen väldigt få köpare som behöver eller vill ha precis det som jag samlat på mig. En nybörjare är den ende som behöver allt detta och inte redan skaffat stora delar av det. Då ska man hitta en nybörjare som vill "go all-in". Och skulle jag hitta en sådan köpare, så måste han även ha min kroppsbyggnad för att han ska vara intresserad av mina kläder och skor. Däremot, om jag försöker sälja sakerna var för sig så finns det en helt annan uppsjö av intressenter. Möjligen går inte allt att sälja men det blir med all sannolikhet en bättre affär totalt sett.

Jämförelsen kanske haltar lite men jag antar att du förstår vad jag försöker få fram. Min frus erfarenheter är helt klart att det lönar sig att dela upp prylarna så mycket det går. Det leder alltid till högre pris. Vissa saker går till "för lågt" pris men totalt sett blir affärerna alltid mycket bättre.

Lycka till, jag hoppas du får sålt dina grejor till ett pris du känner dig nöjd med.

För övrigt håller jag med Rippa till 100%

I all välmening.
/Peter

Geologen är ju helskön, lika naiv som jag, aningen paranoid och väl orolig.

Ta det lugnt gosse, ingen orkar djävlas med dig i slutändan. Bara folk som tycker du utrycker dig på fel sätt och därför tar chansen att retas och visa sig bättre.

Sälj den rackarns fotoutrustningen och ut och cykla innan det är vinter. =)

vicken sjuk tråd det här blev! gillar dom som hackar på geologen, nåra fjortisar med sin farsas kreditkort, som gömmer sig bakom skärmen och tangentbordet...
geologen, im on your side! naiv, semiparanoid men jag kör mitt race och vill lirare som snörgelmögelgöggel eller vad nu han(hon) hette sparka på en för att man ligger ner och dom stora gossarna triggar på, låt dom! deras förlust i slutändan...what goes around, comes around...

så jag säger som nenja/rickard, sälj utrustningen och ut och cykla!!..och kom ihåg: vi ska vara snälla med varann!!

/jonas

bjorre skrev:
> Vilken tur att den här tråden bumpades..
> verkligen ;)

ähh..fick höra det av nåra sköna cyklister och var bara tvungen att skriva...skit i att läsa om du nu tycker det e så jävla uppfuckat!...hahahahahaha

johndoe skrev:
> bjorre skrev:
> -----
> > Vilken tur att den här tråden bumpades..
> > verkligen ;)
>
> ähh..fick höra det av nåra sköna cyklister och
> var bara tvungen att skriva...skit i att läsa om
> du nu tycker det e så jävla
> uppfuckat!...hahahahahaha

vem var det som snackade om fjortisar....hahahahahaha

bengt skrev:
> johndoe skrev:
> -----
> > bjorre skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vilken tur att den här tråden bumpades..
> > > verkligen ;)
> >
> > ähh..fick höra det av nåra sköna cyklister
> och
> > var bara tvungen att skriva...skit i att läsa
> om
> > du nu tycker det e så jävla
> > uppfuckat!...hahahahahaha
>
> vem var det som snackade om
> fjortisar....hahahahahaha

jupp, jupp det var jag...men jag e ju en fjortis också..hahahahaha...nu skiter jag i det här jävla skitsnacket och går ut och cyklar istället på min tokdyra pursuit-cykel från OS i Moskva..haha

Stämmer det att du har Pentax så borde du sälja allt separat. Pentax nya digitala systemkameror har fått bra betyg men till skillnad mot Canon och Nikon så är inte marknade överfull med objektiv.
Detta bör väl göra att du borde kunna sälja av mycket snabbt och till ett hyfsat pris?
Bara spekulationer.

Tillbaka
Topp