Geoleogen:
Jag har ingen erfarenhet av foto och jag har inte heller så stor erfarenhet av att sälja begagnade saker. Den lilla erfarenhet jag har av beg.-försäljning är att jag har en tendens att se sakerna endast ur säljarens perspektiv. Min fru däremot har köpt och sålt mycket grejor på Tradera. Mitt lilla tips till dig riktar sig mot hur du vill sälja prylarna. Du vill helst sälja hela rubbet i klump och få ett så bra pris som möjligt. Problemet med det är att då söker du förmodligen en köpare som i princip inte har någon utrustning alls. Det begränsar antalet möjliga köpare, kanske begränsar det möjliga köpare till enbart nybörjare (vad vet jag???) vilket leder till att du sannolikt får ett lägre pris. Det är ju ganska troligt att de flesta nybörjare därute inte vill fläska på med så mycket pengar för så mycket saler. Å andra sidand finns det sannolikt massor av köpare därute som vill köpa delar av utrustningen. Om du gör dig omaket att lägga ut varje artikel för sig på en auktions-site så är jag helt övertygad om att du skulle få mer betalt. Sannolikt kanske du inte lyckas sälja allt med en gång men med lite tålamod blir du säkert av med det mesta.
Gör jämförelsen med cykelprylar. Jag har till exempel tre cyklar. En oväxlad herrcykel som duger att cykla till affären med för att köpa mjölk. En pendlingscykel (en Cyclepro Colorado (MTB) med slicks som jag satt lite bättre hjul på och uppgraderat med skivbromsar) samt en renodlad XC som jag uppgraderad med bättre gaffel, hjul och bromsar osv. Till detta har jag massa tillbehör såsom pulsklocka, lampor, kläder (cykelbyxor, tröjor, jackor, strumpor allt i storlek L), cykelskor i strl 45, GPS navigator, Camelbak, diverse cykelverktyg, pump, mekställ, riktställ till hjul, reservdelar såsom pedaler, slangar, Gold-links etc etc etc etc. Om jag skulle försöka sälja allt detta, som betingar ett rätt stort värde för mig, så tror jag att jag skulle få gå ner på löjligt låga nivåer för att hitta en köpare. Det finns nämligen väldigt få köpare som behöver eller vill ha precis det som jag samlat på mig. En nybörjare är den ende som behöver allt detta och inte redan skaffat stora delar av det. Då ska man hitta en nybörjare som vill "go all-in". Och skulle jag hitta en sådan köpare, så måste han även ha min kroppsbyggnad för att han ska vara intresserad av mina kläder och skor. Däremot, om jag försöker sälja sakerna var för sig så finns det en helt annan uppsjö av intressenter. Möjligen går inte allt att sälja men det blir med all sannolikhet en bättre affär totalt sett.
Jämförelsen kanske haltar lite men jag antar att du förstår vad jag försöker få fram. Min frus erfarenheter är helt klart att det lönar sig att dela upp prylarna så mycket det går. Det leder alltid till högre pris. Vissa saker går till "för lågt" pris men totalt sett blir affärerna alltid mycket bättre.
Lycka till, jag hoppas du får sålt dina grejor till ett pris du känner dig nöjd med.
För övrigt håller jag med Rippa till 100%
I all välmening.
/Peter