Ot: program/app för att visa bilder

Zliper

Medlem
Vet någon om det finns en lösning för att visa ett bildspel? Tanken är att folk kan ta kort med sin mobil som dom sedan laddar upp till appen eller liknande så visas det upp automatiskt på ett bildspel.
Vi ska ha bröllop så det hade varit lite roligt om folk kunde ta kort under dagen/kvällen så visas bilderna upp med en projektor direkt. Men det får inte bli för avancerat för folk att ladda upp bilderna.

Tänker mig att du skulle ha en hashtag som folk kan använda på Instagram, och sen något sätt att skapa en slideshow med den hashtaggen. Verkar finnas folk som tänkt på det redan. Googla "slideshow instagram hashtag".

Jag tror inte på att försöka snickra nån egen sida som folk ska sitta och fippla med, du vill ju att det ska vara enkelt och helst nånting de redan är bekanta med (många har ju instagram), annars kommer de antingen inte använda det, eller sitta och glo i sina telefoner med gamnacke hela dagen/kvällen.

Jag hade skapat ett Flickr-konto (1TB fri lagring, lär räcka), aktiverat "upload by email" och gett den mailadressen till de som ska bidra.

Sen bara dragit igång en slideshow från fotoströmmen.

jomper sa:
Jag hade skapat ett Flickr-konto (1TB fri lagring, lär räcka), aktiverat "upload by email" och gett den mailadressen till de som ska bidra.

Jag söker lite samma som TS och Flickr-lösningen testade jag lite igår ihop men en AppleTV. Det som är dåligt är att kör man ett bildspel från fotoströmmen så kommer inte nya uppladdningar att visas i bildspelet utan man måste starta om det för att de ska komma med. Hade de dykt upp automagiskt hade den lösningen varit perfekt.

Schreddan sa:
jomper sa:

Jag söker lite samma som TS och Flickr-lösningen testade jag lite igår ihop men en AppleTV. Det som är dåligt är att kör man ett bildspel från fotoströmmen så kommer inte nya uppladdningar att visas i bildspelet utan man måste starta om det för att de ska komma med. Hade de dykt upp automagiskt hade den lösningen varit perfekt.
Det där brukar vara ett problem även om man kör ett bildspel lokalt från disk på en dator. Men finns vissa bildvisnings program som uppdaterar i realtid (tex IrfanView har jag för mig).
Jag har kört kamera med SD-kort med inbyggt WiFi som laddar upp bilder direkt på en dator just för att kunna köra bildspel på fest.
Kräver ju dock att bilderna tas med den specifika kameran.
Om festdeltagarna ska ta bilder med sina egna mobiler så känns ju hashtag lösningen som den absolut smidigaste så länge det finns ett vettigt sätt att visa bildspel utifrån en hashtag. Man bör väl tänka på vad man väljer för hashtag bara så det inte dyker upp överraskningar i feeden :-)

Tillbaka
Topp