(OT) PVC-fönster, bra eller anus?

rularn

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på väg att starta igång ett nybygge. Har fått offerter på både PVC-fönster och traditionella träfönster med aluminium-ram. PVC-fönstren kostar ~80 kkr och träfönster ~130, med andra ord skulle jag spara 50 k på att sätta in PVC-fönster istället för träfönster. 50 000 kr som jag istället kan lägga på cykling :D

PVC-fönstret har bättre isolervärde, är betydligt billigare men öppnas inåt.

Träfönster är tradition och man vet hur länge dem håller.

Till sist handlar det om tycke och smak och om huruvida 50 kkr uppväger "osäkerheten" med PVC-fönster. Osäkerheten som kritikerna talar om verkar för det mesta inte handla om fakta (eftersom prover från bland annat SP visar det motsatta), utan mer om en ren osäkerhet.

Vad tycker ni?

Senast ändrad:
Aluminiumbeklädda träfönster är mitt tips, men då jobbar jag som ritare på en fönsterfabrik, så jag är nog jävig. :-)
Dessutom rekommenderar jag vridfönster, vilket gör vädring och fönsterputsning till ett rent nöje!

Frid!

PVC fönster är jättebra.

Väljer man rätt modell så isolerar de lika bra eller bättre än trä, har mindre underhåll än trä och kostar mindre.

Finns ju flera olika sorter med olika isolervärde och öppning. Välj någon pvc modell som du gillar, tror inte det kan bli fel.

Träfönster är rätt förlegat, hade bara valt det om man ska hålla ett gammalt hus tidstypiskt. Annars är det pvs eller aluminium som gäller.

Fönster som öppnar inåt och är sidohängda är 100% anus. Dom kan lika gärna vara fasta då. 4st av våra fönster är sådana.

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Aluminiumbeklädda träfönster är mitt tips, men
> då jobbar jag som ritare på en fönsterfabrik,
> så jag är nog jävig. :-)
> Dessutom rekommenderar jag vridfönster, vilket
> gör vädring och fönsterputsning till ett rent
> nöje!
>
>
> Frid!

Dreh-kipp ger ju nästan samma funktion, även om dom inte går att rotera så är det iaf lätt att tvätta dom. Hur ofta man nu gör det :)

Sen funderar jag på en sak. Om fönster är vädringsbara, hur ofta öppnar man egentligen fönster då?? Är det ens ett reellt problem att pvc-fönster öppnas inåt? I hela Europa öppnas väl fönster inåt och har en ram i pvc? Varför är det bara i Sverige vi är sånna bakåtsträvare?

Jo, därför att vi ofta har blommor innanför fönstret, skulle jag tro. Att vi är bakåtsträvare när det gäller fönster tvivlar jag på. Vi ligger nog snarare i framkant. :-)

Inåtgående är ofta vanligast på hyreshus eftersom de anses säkrare på höjd. Dessutom blir det något bättre ljudisolering med kopplade sådana, men då är det bökigare med fönsterputsningen, förstås.

Det finns nu även utåtgående sidohängda med vridfunktion (Sideswing).

Frid!

PVC brinner ju bra med röd och sotig låga, frätande gaser och bryts ner av UV-strålning.
Fula är dom också.
Men annars är dom kanske bra.

Ett alternativ är att höra med en bra finsnickare vad hen skulle ta för att bygga fönstren i kådrik långsamvuxen Norrlands- eller Gotlandsfuru (jorå, det finns att få tag i).
Bra träfönster håller i hundra år eller mer . Kanske mer än kåken du bygger beräknas hålla?

När vi bytte fönster för tre år sen hade alla plastfönster vi kollade på mindre glasyta. Kan vara värt att tänka på. Har säkert hänt nåt sen dess. Vi valde trä med alu till slut.

Schreddan skrev:
> När vi bytte fönster för tre år sen hade alla
> plastfönster vi kollade på mindre glasyta. Kan
> vara värt att tänka på. Har säkert hänt nåt
> sen dess. Vi valde trä med alu till slut.

Tjena!

Så förbannat många som stoppar in fönster med riktigt tjocka ramar nuförtiden. När jag köpte min altandörr (trä/alu) så valde jag så tunna ramar kombinerat med så bra u-värde som plånboken tillät.. 20k för en dörr, men tio gånger snyggare än en för 10k. Den jag helst ville ha kostade 35k men det var alldeles för svettigt..

Plastfönster sitter i nästan alla (iaf många) hyres hus här i avesta, ser nya ut fast dom har setat i 30år lr mer. Är simpelt att bara tvätta ramen med bilshampo?
I min gammla lgh byttes det till alufönster med träbeklädnad invändigt, http://www.leiab.se/produkter/p/epok/ dom funkade fint och kändes kvalitativa jämf mot andra allternativ vi hade (sp elit traryd)

Senast ändrad:
Frågan är hur snygga pvc-fönstren är efter ett antal år av UV-bestrålning.. samt hur stor miljöbelastning varje materialen medför. Jag hade valt aluminium ur ett hållbarhetsperspektiv spontant. gör lite googlingar, typ:

pvc plastic degradation

pvc environmental issues

sustainability window frames

och undersök saken närmare, och räkna in isoleringsförmågan likaså.

http://www.cfsgs.com/uploads/3/6/0/1/3601225/71.pdf

Man får vad man betalar för om vi ska prata hållbarhet. Hade det varit till min egen bostad som jag har tänkt att äga länge så hade jag gått på aluklädda träfönster.
Dreh kipp och inåtgående löser de flesta funktionsbehov och är nog därför den kombinationen är vanligast idag.

H-fönster(vridfönster) tror jag numer inte är lika poppis som drehkipp i bostäder iaf.

Vill du ha bra prestanda till lågt pris, men begränsningar över längre tid vad gäller underhåll och reparationer så välj pvc.

Har inte järnkoll på miljövalsaspekten, men det mesta av pvc brukar ha svårt att få bra rating i de olika byggvaru- och materialdatabaserna för bra miljöval.

Att låta tillverka fönster hos finsnickeri skulle nog göra varje fönster 10-faldigt dyrare, och jag har svårt att se att du kan få samma u-värden som ett modernt fabriksproducerat fönster.

Vet inte hur lämpligt det är att blanda trä och aluminium här i Sverige med all vår fukt och kyla, är det inte risk att det börjar ruttna?

Miracle skrev:
> Aluminiumbeklädda träfönster är mitt tips, men
> då jobbar jag som ritare på en fönsterfabrik,
> så jag är nog jävig. :-)
> Dessutom rekommenderar jag vridfönster, vilket
> gör vädring och fönsterputsning till ett rent
> nöje!
>
>
> Frid!

Precis vad vi har i större delen av huset. Nästa gång du har vägarna förbi huvudstaden är det bara att komma förbi så bjuder jag på hur mycket nöje du vill. Helt gratis. Du kan till och med få en kaffe.

Tycker det känns bättre att sätta in PVC fönster i stenhus där man putsar mot.
Finns säkert olika, men en del PVC fönster är knappt tänka att sätta i trähus bla att spika foder på utsidan när dom inte går att spika i...

I min förra lägenhet monterades pvc-fönster 1994. När jag flyttade därifrån till villa år 2011 så var de fortfarande som nya.

Till villan köpte jag ganska snart nya fönster, valet föll på pvc-fönster av fabrikat "Etna" http://www.etnafonster.se/

Såhär 4 år senare så är jag helnöjd med dessa. Dreh-kipp är en finess jag inte vill vara utan, och vad det gäller blommor så är det inget problem då man ju har dessa på fönsterbrädan, som ju är en bit från fönstret.

Hur kan ni inte tycka att inåtgående är anus? Öppnar ni aldrig fönstren? Det är ju helt värdelöst oavsett om de går att tippa i överkant också eller inte.

Jag hade valt pvc, trä eller alu. Träalukombo hade jag skippat, vill du ha underhållsfritt är det bästa att välja pvc eller rena alufönster (träkarm ok) Att ha ett fönster där bågen är en kombination av trä och alu ger en tung, tjock och bred lösning med risk för kondens mellan de olika materialen. Det kan i förlängningen ge röta. Vill du ha träfönster, välj ett renodlat träfönster i senvuxen fur, det finns fortfarande i tillverkning och är enkla att reparera och byta trä i vid behov. Med träalu försvinner den fördelen. Väljer du rena alufönster skulle jag rekommendera en stor tillverkare som velfac, då har du större chans att få tag i reservdelar framöver. Fönsterbranschen är överetablerad pga stora vinstmarginaler som nu är under press. Jämför med hemdatorbranschen under 90-talet där varje källare innehöll en "datortillverkare". Snart kommer mao mindre fönstertillverkare börja dö sotdöden med efterföljande problem med garantier och reservdelar.

Pvc-fönster är som Yosemite. Mycket bling, men lite funktion (% glasyta i förhållande till karm) för pengarna. Min röst ligger på Alu-trä från Velfac.

Rattnalle: Varför vill du öppna fönstren?

Frankenstein: Kan du ge ett praktiskt fall där det har blivit röta i trä-alu fönster? (Och då ålder på fönstren) Och har du tips på rena träfönster med konkurrenskraftigt U-värde får du gärna ge mer info om leverantör och modell. (Finns objekt där det är intressant för min del)

Fredrik80 skrev:
> Vet inte hur lämpligt det är att blanda trä och
> aluminium här i Sverige med all vår fukt och
> kyla, är det inte risk att det börjar ruttna?

Det funkar väldigt bra! Aluminiumbeklädnaden sitter inte dikt mot trät, utan sitter fast i clips placerade med jämna avstånd, så det finns luftspalter vilket håller trät torrt. Livslängden är därmed betydligt bättre än för rena träfönster.

Det ser ut på detta vis:

Bilagor

• Skarmklipp 3.JPG
    Skarmklipp 3.JPG
    43.5 KB · Besök: 58
Annars helt alu fönster med trä på insidan då slipper du bry dig om mögel/röta/kondens mellan mtrl. Jag har länkat högre upp till en sån tillverkare.

Fundera över vilka fönster som du ens öppnar, det går är spara en slant på att ha fasta fönster där det inte behövs annat. Isolerar bättre också.

Vi har aluklädda träfönster från SP. Knäpper och låter på morgonen när fasaden blir varm!

Senast ändrad:
PVC tycker jag att man ska undvika så gott det går av miljöskäl. Det finns tillfällen då det är svårt med alternativ, men det gäller ju inte för fönster.

Jag gillar material som går att underhålla dvs hade nog valt trä. PVC'n är nog inte dålig men ett hus ska stå länge och jag undrar hur de står sig över riktigt lång tid med UV etc.

Eftersom att fönstren gör så extremt mycket för utseendet på huset så bör man definitivt tänka sig för innan man väljer vilken typ och vilka storlekar man tänker använda sig av.
Dom PVC fönster jag sett har byggt alldelles för mycket (mycket karm, lite glas) vilket inneburit att totalintrycket av huset blivit konstigt.
Nu vet ju inte jag vad för slags hus herrn som skapade tråden tänkte bygga, ett hus i klassiskt svenskt stil göre sig bäst med traditionella fönster medans ett funkishus möjligtvis kan passa bättre med PVC varianten.

Vad är egentligen ett aluträfönster? Ett aluträfönster kan vara både ett träfönster som fått en skyddande plåtning av alu på utsidan och ett fönster där fönsterbågen gjorts av en kombination av alu och trä som satts samman.

Ett träfönster med plåtning kan vara ett bra alternativ, om virket i fönstren från början är god. Med avluftning mellan fönster och plåtning försvinner en stor del av risken med kondens och röta och fönstren får en mycket bra livslängd. I ett aluträfönster sätts en ytterbåge i alu dikt an mot en innerbåge i trä. Där finns viss risk för kondens över tid. Bägge varianter ovan skulle fungera hyggligt om bra virke användes, men den stora anledningen till att det tillverkas aluträfönster är att det är billigt och ger tillverkaren fina vinstmarginaler. Genom att använda en yttre aludel som väderskydd kan tillverkaren använda billigt och snabbvuxet trä, trät används för att staga upp aludelen av fönstret, som annars riskerar att bli sladdrigt då en billig aluprofilslösning används. Resultatet är ett fönster med onödigt breda och tunga bågar, jämfört med rena alu eller träfönster. PVC-fönster blir ungefär lika bred, men lättare.

Hur energisnåla är aluträfönster? Är de mer energisnåla än rena träfönster? Nej, det går inte att säga utan det beror på fönstrets konstruktion och vilket glas som satts i. Vissa aulträfönster är som beskrivet ovan rena träfönster med skyddande aluplåt, de får inte automatiskt bättre u-värden. De aluträversioner där bågen är ett amalgam av trä och alu får inte heller några direkta fördelar, alu leder kyla/värme bättre än trä och är för den sakens skull inte heller bättre på att isolera.

Har du idag träfönster är det i princip alltid mer ekonomi i att renovera dessa, särskilt om du har fönster från 1960- eller tidigare. Ser du att rutans glas är skiftande och inte helt plant är det nästan garanterat ett fönster i god kvalitet, senare massproducerade fönster har de modernare och billigare glaset som finns idag, som är helt plant. Det går inte heller att räkna hem ett fönsterbyte på energibesparing, om du inte idag har englasfönster, energibesparingen kommer aldrig att bli så stor att den extra kostnaden för ett fönsterbyte går att räkna hem under de nya fönstrens livslängd. Många villaägare och bostadsrättsföreningar utsätts tyvärr för massiva kampanjer om fönsterbyte från Sveriges alla fönstertillverkare, och det har skapat lite av en fönsterbytarhysteri. Har man fönster där virkeskvaliteten från början var god kan man renovera fönstren, byta skadat trä och sen plåta in. Då står sig fönstren mycket länge och får bra energivärden. Mer läsning på: http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/fönster/energisnålt-utan-fönsterbyte

Marginalerna i fönsterbranschen har varit extrema, men är nu under press vilket förmodligen kommer leda till slakt av alla småbolag, med värdelösa garantier och reservdelsbrist som följd. Riskkapitalbolaget Ratos har köpt upp en mängd småtillverkare och redan börjat effektivisera produktionen och lägga ner lokal produktion för att samla produktion i ett fåtal fabriker, vilket kommer leda till marginalpress för övriga fönstertillverkare. Ratosägda Inwido äger idag flera småbolag som; Elitfönster, Hajom, SnickarPer, Diplomat, Frekhaug, Sokolka, Pihla, Tiivi, KPK och Outline.

För nybygge skulle jag därför rekommendera rena alufönster, eventuellt ett träfönster i kärnvirke/senvuxet virke (kan kläs i plåt för ökad hållbarhet). PVC har jag själv goda erfarenheter av, men det ger en bred båge och miljöaspekterna kan jag inte uttala mig om. Nyare PVC-fönster ser betydligt bättre ut än de tidigare varianterna och verkar också stå emot UV-strålning. Men enligt mig, om du vill ha nya fönster till ett modernt nybygge, är rena alufönster att rekommendera (karm i trä går bra), välj från en stor tillverkare så är det bättre chans att garantierna kommer gälla och att du kan få tag i reservdelar över tid. Velfac gör bra alufönster. Träfönster av bra kvalitet har den fördelen att de kan repareras av de flesta om företaget som tillverkat går i putten.

Senast ändrad:
JPL skrev:
> Frankenstein: Kan du ge ett praktiskt fall där
> det har blivit röta i trä-alu fönster? (Och då
> ålder på fönstren) Och har du tips på rena
> träfönster med konkurrenskraftigt U-värde får
> du gärna ge mer info om leverantör och modell.
> (Finns objekt där det är intressant för min
> del)

Söker du ett träfönster med bra/utmärkt U-värde skulle RM-fönsters "superenergifönster" vara en lämplig kandidat:

http://www.rm.se/sv/produkter/fonster/utatgaende-superfonster-2-1-1/profilsnitt/

Källa på röta i trä-alu? Det är en farhåga baserad på logiskt resonemang kring olika materials egenskaper. Jag var skeptisk till enstegstätade fasader också, redan innan det kom källor på att trä/frigolit/puts var en mindre fungerande lösning. Modernt är inte alltid bättre än traditionellt, trots att det är nytt. Det traditionella har ofta blivit till tradition för att det visat sig fungera...

Vad tycker folk är problemet med att öppna inåt? Fattar inte. Alla fönster här i min lägenhet öppnas inåt, inte lider jag av det.

Farsan är snickare, och gjorde fönster i ek till huset jag växte upp i. Har nog längre livslängd än t.o.m. kådrikt kärnvirke av furu.

Fönster som öppnas inåt fastnar ju i blommor, gardiner, möbler och typ allt annat. Sen kanske just mina fönster är särskilt kassa eftersom de är relativt stora så de tar enorm plats inåt i rummet. Jag måste flytta soffan för att kunna putsa alla.

Rattnalle skrev:
> Fönster som öppnas inåt fastnar ju i blommor,
> gardiner, möbler och typ allt annat. Sen kanske
> just mina fönster är särskilt kassa eftersom de
> är relativt stora så de tar enorm plats inåt i
> rummet. Jag måste flytta soffan för att kunna
> putsa alla.

Fast skillnaden med moderna pvc-fönster är ju att dem har ett vädringsläge som ger precis så mycket vädring man behöver, i 99,9 % av fallen.

Jag har hellre en sådan lösning än haspar ala traditionella träfönster.

rularn skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fönster som öppnas inåt fastnar ju i
> blommor,
> > gardiner, möbler och typ allt annat. Sen
> kanske
> > just mina fönster är särskilt kassa eftersom
> de
> > är relativt stora så de tar enorm plats inåt
> i
> > rummet. Jag måste flytta soffan för att kunna
> > putsa alla.
>
>
> Fast skillnaden med moderna pvc-fönster är ju
> att dem har ett vädringsläge som ger precis så
> mycket vädring man behöver, i 99,9 % av fallen.
>
> Jag har hellre en sådan lösning än haspar ala
> traditionella träfönster.

Fönster som öppnas uppåt utåt går också att ha öppna på glänt men utan att vara kassa när de öppnas mer. Är man dessutom lite glömsk som undertecknad så är det lätt att få en sjö på golvet med fönster som öppnas inåt om det börjar regna.

Miracle skrev:
> Det funkar väldigt bra! Aluminiumbeklädnaden
> sitter inte dikt mot trät, utan sitter fast i
> clips placerade med jämna avstånd, så det finns
> luftspalter vilket håller trät torrt.
> Livslängden är därmed betydligt bättre än
> för rena träfönster.

Nä nu vill jag minsann protestera. Folk slänger ut gamla prima träfönster med det finaste kärnvirket som finns och sätter in fula aluminiumfönster istället. Alufönster är "underhållsfria" fast egentligen betyder det att de inte går att underhålla.

Sherpa skrev:
> Miracle skrev:
> -----
> > Det funkar väldigt bra! Aluminiumbeklädnaden
> > sitter inte dikt mot trät, utan sitter fast i
> > clips placerade med jämna avstånd, så det
> finns
> > luftspalter vilket håller trät torrt.
> > Livslängden är därmed betydligt bättre än
> > för rena träfönster.
>
> Nä nu vill jag minsann protestera. Folk slänger
> ut gamla prima träfönster med det finaste
> kärnvirket som finns och sätter in fula
> aluminiumfönster istället. Alufönster är
> "underhållsfria" fast egentligen betyder det att
> de inte går att underhålla.

+1 Tröttnar man på att måla kan man plåta fönstren utanpå. Men de flesta vet inte varför de slänger ut fullt fungerande äldre fönster i husen de köpt, eller i bostadsrättsföreningen, mer än att man "ska" göra det. På energibesparing går det iaf aldrig att räkna hem ett byte.

Frankenstein's Bike skrev:
> Sherpa skrev:
> -----
> > Miracle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det funkar väldigt bra!
> Aluminiumbeklädnaden
> > > sitter inte dikt mot trät, utan sitter fast
> i
> > > clips placerade med jämna avstånd, så det
> > finns
> > > luftspalter vilket håller trät torrt.
> > > Livslängden är därmed betydligt bättre
> än
> > > för rena träfönster.
> > + en
> > Nä nu vill jag minsann protestera. Folk
> slänger
> > ut gamla prima träfönster med det finaste
> > kärnvirket som finns och sätter in fula
> > aluminiumfönster istället. Alufönster är
> > "underhållsfria" fast egentligen betyder det
> att
> > de inte går att underhålla.
>
> +1 Tröttnar man på att måla kan man plåta
> fönstren utanpå. Men de flesta vet inte va
> de slänger ut fullt fungerande äldre fönster i
> husen de köpt, eller i bostadsrättsföreningen,
> mer än att man "ska" göra det. På
> energibesparing går det iaf aldrig att räkna hem
> ett byte.

+ en hel massa!
Tröttnar man på att måla ska man låta en fönsterhantverkare göra jobbet!

> Sherpa skrev:
> -----
> > Miracle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det funkar väldigt bra!
> Aluminiumbeklädnaden
> > > sitter inte dikt mot trät, utan sitter fast
> i
> > > clips placerade med jämna avstånd, så det
> > finns
> > > luftspalter vilket håller trät torrt.
> > > Livslängden är därmed betydligt bättre
> än
> > > för rena träfönster.
> >
> > Nä nu vill jag minsann protestera. Folk
> slänger
> > ut gamla prima träfönster med det finaste
> > kärnvirket som finns och sätter in fula
> > aluminiumfönster istället. Alufönster är
> > "underhållsfria" fast egentligen betyder det
> att
> > de inte går att underhålla.
>
> +1 Tröttnar man på att måla kan man plåta
> fönstren utanpå. Men de flesta vet inte varför
> de slänger ut fullt fungerande äldre fönster i
> husen de köpt, eller i bostadsrättsföreningen,
> mer än att man "ska" göra det. På
> ett byte.

Så är det men man vill greja helt enkelt och hittar ursäkter för det. Precis som vi med våra cyklar som ständigt har ett uppgraderingsbehov. Sen finns det väl andra vinster än ekonomin som att de är lättare att öppna och stänger ute ljud bättre.

Fönster som öppnas inåt förstår jag mig inte på heller som Rattnalle. Ett jädra meck om det är minsta grej i vägen. Hur funkar det med plisegardiner och annat sol och insynsskydd?

Själv har jag aluklädda fönster från Elitefönster. Ingen aning om hur bra de är i längden men de är snygga och väldigt gedigna. Och hur är det med inbrottsskyddet i plastfönster och altandörrar? Har ingen susning själv men känns som plast är lätt att förstöra och ta sig in genom?

Edit: förstöra plastkarmarna alltså, glaset är ju glas.

Senast ändrad:
Mina föräldrar har ett hus från sent 40-tal. De gjorde iordning de stora mitthängda fönstren nyligen och satte i kassetter med isolerglas i 2 eller 3 skikt i befintligt trä. Inte så mycket för att de tror att de ska tjäna in det som för att försöka få lite jämnare inomhusklimat. Renovering av något slag behövdes oavsett eftersom de börjat bli dåliga i nederkant.

Så det går också uppenbarligen. Hur bra det är får väl tiden utvisa.

Ja man kan ju prata om att man gillar det ena eller det andra bättre, men är ni villiga att betala dubbelt så mycket för att få träfönster, som dessutom isolerar sämre?

I vårt fall handlar det om ca 50 kkr

Senast ändrad:
rularn skrev:
> Ja man kan ju prata om att man gillar det ena
> eller det andra bättre, men är ni villiga att
> betala dubbelt så mycket för att få
> träfönster, som dessutom isolerar sämre?

Att de isolerar betydligt sämre tvivlar jag starkt på. Skillnaden kan högst vara marginell.

Nu är ju PVC inte så stort i Sverige, om jag fattat rätt.
Men om jag jobbade på en fabrik som tillverkade dylika så hade jag nog haft sådana fönster, trots miljöaspekten. Man är ju oftast lojal mot sin arbetsgivare.

>... På
> ett byte.

Det är korrekt att det kan vara svårt, men ihop med komfortökningen så är det värt varje krona för mig, i alla fall.
Jag bor nära väg och hade gamla kopplade fönster. Med treglas fönster så grunnar man inte på trafiken nå mer och det drar inte och skallrar i dem heller. :-)

Frid!

Senast ändrad:
> JPL skrev:
> -----
> > Frankenstein: Kan du ge ett praktiskt fall där
> > det har blivit röta i trä-alu fönster? (Och
> då
> > ålder på fönstren) Och har du tips på rena
> > träfönster med konkurrenskraftigt U-värde
> får
> > du gärna ge mer info om leverantör och
> modell.
> > (Finns objekt där det är intressant för min
> > del)
>
> Söker du ett träfönster med bra/utmärkt
> U-värde skulle RM-fönsters "superenergifönster"
> vara en lämplig kandidat:
>
> http://www.rm.se/sv/produkter/fonster/utatgaende-s
> uperfonster-2-1-1/profilsnitt/
>
> Källa på röta i trä-alu? Det är en farhåga
> baserad på logiskt resonemang kring olika
> materials egenskaper. Jag var skeptisk till
> enstegstätade fasader också, redan innan det kom
> källor på att trä/frigolit/puts var en mindre
> fungerande lösning. Modernt är inte alltid
> bättre än traditionellt, trots att det är nytt.
> Det traditionella har ofta blivit till tradition
> för att det visat sig fungera...

Tack för länken, ska kika vidare på det.

Vad gäller alu-trä så är ju inte det något direkt nytt påhitt utan har varit ett naturligt val sedan ganska lång tid tillbaka. Nu är inte fönsterprojekt min primära vardag, men det är nog drygt tio år sedan jag första gången hanterade byte av något drygt hundratal fönster till aluträ, i ett projekt, och det var redan då en etablerad lösning vad jag minns.

Går ju inte att jämföra med enstegstätade fasader av den typen som varit problematisk. Dels var du ju inte särskilt ensam om att vara tveksam till det när det begav sej och dessutom var det ju inte särskilt beprövat.

Håller helt med dej om att man ska vara varlig med nya fantastiska lösningar o mtr, det är väl en av fördelarna med att bli gammal, man tillskansar sej lite erfarenhet. :)

Vi bytte precis ut 5 av 10 fönster i vårt hus mot PVC variant. Blev Kronfönster med karmskruvs montage. Vårt hus är ett 70-tals hus med smala fönsterbågar ifrån början men ser bättre ut med lite tjockare fönsterbågar. Väldigt nöjda och fönsterna var lätta att montera.
Vi hade också problem med inåt öppnade fönster då huset redan ifrån början var begåvat med detta. Men eftersom dom har vädringsfunktion så är det i vårt fall inte något problem längre. Snarare så inverkar inte öppningen på uteplatser m.m.
Så vi har blivit positivt överraskade av fönsterna än så länge.

JAH HAR SYSSLAT MED MONTERING AV FÖNSTER. JAG HAR JOBBAT PÅ MÅNGA FÖRETAG OCH KÄNNER TILL OLIKA SLAGS FÖNSTER. JAG REKOMMENDERAR ATT KÖPA FÖNSTER FRÅN KÄNDA FÖRETAG SOM ÄR ETABLERADE PÅ MARKNADEN SEDAN NÅGRA ÅR FÖR ATT UNDVIKA PROBLEM. Om ni importerar fönster och är insatta i detta ämne så rekommenderar jag Venska från Gdansk. Samarbete på högsta nivå. Om man köper fönster til sig själv så är Drutex fönster bra, också från Gdansk. De är de bästa PVCfönstren som jag någonsin monterat.

Tillbaka
Topp