423Hz
Medlem
(OT) Rädda nattåget !
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu vet jag inte hur lång tid nattåget tar, men med bil så är det typ 5,5h.Annors sa:Åkte nattåg upp till Stockholm från Skåne inför Lidingöloppet i höstas. Mycket smidigt. Dock så fick man stanna längre på tågen förr. Det hade varit en stor bonus. Nu så var man tvungen att ge sig ut lite väl tidigt för att det skulle vara riktigt bra. Små ändringar som dessa hade lyft upplevelsen mycket. Gäller säkert på flera sträckor och på andra resmål finns säkert inte lika många cafe o McD öppna i ottan.
TBone sa:http://www.dn.se/ekonomi/staten-rycker-17-miljarder-extra-av-sj/
"Statliga SJ:s styrelse har kallat till en extra bolagsstämma den 25 september[2015]. Det enda motivet är att plocka ytterligare 1,7 miljarder kronor i utdelning från bolaget. Vid den ordinarie stämman i april delade SJ ut cirka 230 miljoner till ägaren staten.
Per Åsling (C), ordförande i skatteutskottet, är kritisk till staten nu bestämt sig för att plocka ut den extra utdelning då det sker samtidigt som SJ inte får nattågstrafiken till Jämtland att gå ihop ekonomiskt.
– Det är inget annat än hyckleri. Var det bara tomma ord när miljöpartiets Åsa Romson talade om att satsa på järnvägen, säger han."
Du kanske har missat att sverige är längre och inte slutar i stockholm?eketjall sa:Nu vet jag inte hur lång tid nattåget tar, men med bil så är det typ 5,5h.Annors sa:Åkte nattåg upp till Stockholm från Skåne inför Lidingöloppet i höstas. Mycket smidigt. Dock så fick man stanna längre på tågen förr. Det hade varit en stor bonus. Nu så var man tvungen att ge sig ut lite väl tidigt för att det skulle vara riktigt bra. Små ändringar som dessa hade lyft upplevelsen mycket. Gäller säkert på flera sträckor och på andra resmål finns säkert inte lika många cafe o McD öppna i ottan.
Finns det ens någon vits med nattåg idag?
Antingen måste man vara uppe till typ kl02 för att komma fram lagom tidigt eller så måste man kliva av kl04.
Är ju lite skillnad att ha ett nattåg på en sträcka där man kan kliva på kl22 och vara framme kl08 typ.
ratatosk sa:Jag bor i Göteborg. Mina föräldrar bor i ångermanland. Med tåg tar den resan ca 12 timmar. Ca 10 med dagtåg. En hel jävla dag som går till ingenting. Flyg är inte ett alternativ, jag har hund, och närmsta flygplats ligger ändå väldigt långt från min destination. 20-30 mil, ingen organiserad transittrafik senast jag kollade.
Allt behöver inte alltid vara lönsamt. Ibland får man göra saker för att folk ska ha de bra. För att jämna ut. Allt kommer inte gynna en själv.
Jag har inte använt en lekplats på de senaste 30 åren. Det är bra att det finns lekplatser, de får gärna underhållas, vara fräscha o säkra, även om det inte gynnar mig.
Nån som har en lönsam soffa här? Inte? Släng genast.
JLarsson sa:Vore det inte bättre att åka lite nattåg än att skriva under namninsamlingar?
Bengt-re sa:Varför? Är det inte lönsamt för att för få åker så är underlaget för dåligt?
TBone sa:– Det är inget annat än hyckleri. Var det bara tomma ord när miljöpartiets Åsa Romson talade om att satsa på järnvägen, säger han."
Absolut inte, men det gällde ett nattåg mellan Skåne och just Stockholm. En resa som enligt uppgift längre upp tar 8h men man kunde vara på tåget totalt 9h.Sherpa sa:Du kanske har missat att sverige är längre och inte slutar i stockholm?eketjall sa:Nu vet jag inte hur lång tid nattåget tar, men med bil så är det typ 5,5h.Annors sa:Åkte nattåg upp till Stockholm från Skåne inför Lidingöloppet i höstas. Mycket smidigt. Dock så fick man stanna längre på tågen förr. Det hade varit en stor bonus. Nu så var man tvungen att ge sig ut lite väl tidigt för att det skulle vara riktigt bra. Små ändringar som dessa hade lyft upplevelsen mycket. Gäller säkert på flera sträckor och på andra resmål finns säkert inte lika många cafe o McD öppna i ottan.
Finns det ens någon vits med nattåg idag?
Antingen måste man vara uppe till typ kl02 för att komma fram lagom tidigt eller så måste man kliva av kl04.
Är ju lite skillnad att ha ett nattåg på en sträcka där man kan kliva på kl22 och vara framme kl08 typ.
Är ju det jag menar. Tåg har potential att gå både fortare och vara billigare än bil. Tyvärr är det sällan det. Kanske fortare om man börjar sin resa vid stationen och avslutar vid stationen, men hur ofta ser det ut så?algol sa:Finessen med lok och vagnar är att man kan dela och koppla ihop efter vägs. Så går man på vagnen med destination Kiruna i Malmö och inte skaffar sig några tillfälliga bekantskaper i andra vagnar under natten så hamnar man där man ska förhoppningsvis. Förr i tiden gick det vagnar både kors och tvärs men nu är det ju inte mycket kvar av det inte.
kontrapunkt sa:Anledningarna att det blir en namninsamling om de svenska nattågen är väl i grunden att faktiskt påtala både till statliga trafikpolitiker och SJ att det faktiskt finns intresse för produkten.
ratatosk sa:Jag bor i Göteborg. Mina föräldrar bor i ångermanland. Med tåg tar den resan ca 12 timmar. Ca 10 med dagtåg. En hel jävla dag som går till ingenting. Flyg är inte ett alternativ, jag har hund, och närmsta flygplats ligger ändå väldigt långt från min destination. 20-30 mil, ingen organiserad transittrafik senast jag kollade.
Allt behöver inte alltid vara lönsamt. Ibland får man göra saker för att folk ska ha de bra. För att jämna ut. Allt kommer inte gynna en själv.
Jag har inte använt en lekplats på de senaste 30 åren. Det är bra att det finns lekplatser, de får gärna underhållas, vara fräscha o säkra, även om det inte gynnar mig.
Nån som har en lönsam soffa här? Inte? Släng genast.
Du menar att SJ inte har en budget att förhålla sig till?algol sa:Alltså dagtågens ordning eller oordning påverkas knappast av nattågen. Vilken resurs skulle frigöras menar ni?
Henrik_E sa:Du menar att SJ inte har en budget att förhålla sig till?algol sa:Alltså dagtågens ordning eller oordning påverkas knappast av nattågen. Vilken resurs skulle frigöras menar ni?
Miss Lycka sa:Det är Banverket som missköter underhållet.
eketjall sa:Men landet är som sagt långt. En lång tågresa, säg Kiruna - Malmö borde kunna gå betydligt fortare med tåg än med bil. Om det vore ett direkttåg det vill säga. Men en sån resa gissar jag innehåller minst 3-4byten? Säkert något sent/tidigt så man inte kan sova ordentligt heller (om man nu kan det på ett tåg dvs).
rikard sa:Dessutom så skall mycket av underhållet ske på nattetid, då är nattågen jättemycket i vägen. Blir man tvungen att bryta ett jobb mitt i, med allt vad det innebär av säkerhetsrutiner etc, kan ett underhållsjobb lätt bli dubbelt så dyrt.
nypan sa:Miss Lycka sa:Det är Banverket som missköter underhållet.
Banverket?
Henrik_E sa:Du menar att SJ inte har en budget att förhålla sig till?algol sa:Alltså dagtågens ordning eller oordning påverkas knappast av nattågen. Vilken resurs skulle frigöras menar ni?
feeblesmith sa:nypan sa:Miss Lycka sa:Det är Banverket som missköter underhållet.
Banverket?
Det är Trafikverket som handlar upp entreprenörer som sedan utför underhållet. När en ny entreprenörer vinner ett underhållsavtal på en sträcka är det inte ovanligt att personalen får byta arbetskläder med nya logotyper för att fortsätta göra samma arbete men med ny styrning, planering och ekonomiska ramar satta att vinna avtal inte satta efter att göra det arbete som behöver göras. Att inte TRV har bra nog koll att skriva vettiga upphandlingar gör inte saken bättre.
Varför har vi allt sämre järnvägsinfrastruktur i Sverige? Se ovan...
feeblesmith sa:nypan sa:Miss Lycka sa:Det är Banverket som missköter underhållet.
Banverket?
Det är Trafikverket som handlar upp entreprenörer som sedan utför underhållet. När en ny entreprenörer vinner ett underhållsavtal på en sträcka är det inte ovanligt att personalen får byta arbetskläder med nya logotyper för att fortsätta göra samma arbete men med ny styrning, planering och ekonomiska ramar satta att vinna avtal inte satta efter att göra det arbete som behöver göras. Att inte TRV har bra nog koll att skriva vettiga upphandlingar gör inte saken bättre.
Varför har vi allt sämre järnvägsinfrastruktur i Sverige? Se ovan...
algol sa:Sen om natttågen stjäl kapacitet för underhåll kan väl inte vara något stort problem. Det rör sig om enstaka tågpar. Godstågen rullar, som kontrapunkt skrev.