(OT) Rädda nattåget !

(OT) Rädda nattåget !
Alltså dagtågens ordning eller oordning påverkas knappast av nattågen. Vilken resurs skulle frigöras menar ni?

Det är få linjer som är lönsamma. Med mer konkurrens där och lönsamhetskrav på SJ lär väl egentrafiken mer och mer koncentreras till ett fåtal sträckor medan resten upphandlas eller läggs ner.

(OT) Rädda nattåget !
Åkte nattåg upp till Stockholm från Skåne inför Lidingöloppet i höstas. Mycket smidigt. Dock så fick man stanna längre på tågen förr. Det hade varit en stor bonus. Nu så var man tvungen att ge sig ut lite väl tidigt för att det skulle vara riktigt bra. Små ändringar som dessa hade lyft upplevelsen mycket. Gäller säkert på flera sträckor och på andra resmål finns säkert inte lika många cafe o McD öppna i ottan.

(OT) Rädda nattåget !
Annors sa:
Åkte nattåg upp till Stockholm från Skåne inför Lidingöloppet i höstas. Mycket smidigt. Dock så fick man stanna längre på tågen förr. Det hade varit en stor bonus. Nu så var man tvungen att ge sig ut lite väl tidigt för att det skulle vara riktigt bra. Små ändringar som dessa hade lyft upplevelsen mycket. Gäller säkert på flera sträckor och på andra resmål finns säkert inte lika många cafe o McD öppna i ottan.
Nu vet jag inte hur lång tid nattåget tar, men med bil så är det typ 5,5h.
Finns det ens någon vits med nattåg idag?
Antingen måste man vara uppe till typ kl02 för att komma fram lagom tidigt eller så måste man kliva av kl04.
Är ju lite skillnad att ha ett nattåg på en sträcka där man kan kliva på kl22 och vara framme kl08 typ.

(OT) Rädda nattåget !
nattåg är hur smidigt som helst, och man får vanligen sova kvar i vagnen som lämnats av på någon station vid 04.

men lär inte överleva. en orsak som som bidrar är att affärsresenärerna inte får betalt av sin arbetsgivare på natten och inte heller vill bara borta på natten.

återstår privatresenärer som vill vara borta på helgen. när det är fina isar på ånnsjön typ.

(OT) Rädda nattåget !
http://www.dn.se/ekonomi/staten-rycker-17-miljarder-extra-av-sj/

"Statliga SJ:s styrelse har kallat till en extra bolagsstämma den 25 september[2015]. Det enda motivet är att plocka ytterligare 1,7 miljarder kronor i utdelning från bolaget. Vid den ordinarie stämman i april delade SJ ut cirka 230 miljoner till ägaren staten.
Per Åsling (C), ordförande i skatteutskottet, är kritisk till staten nu bestämt sig för att plocka ut den extra utdelning då det sker samtidigt som SJ inte får nattågstrafiken till Jämtland att gå ihop ekonomiskt.
– Det är inget annat än hyckleri. Var det bara tomma ord när miljöpartiets Åsa Romson talade om att satsa på järnvägen, säger han."

(OT) Rädda nattåget !
TBone sa:
http://www.dn.se/ekonomi/staten-rycker-17-miljarder-extra-av-sj/

"Statliga SJ:s styrelse har kallat till en extra bolagsstämma den 25 september[2015]. Det enda motivet är att plocka ytterligare 1,7 miljarder kronor i utdelning från bolaget. Vid den ordinarie stämman i april delade SJ ut cirka 230 miljoner till ägaren staten.
Per Åsling (C), ordförande i skatteutskottet, är kritisk till staten nu bestämt sig för att plocka ut den extra utdelning då det sker samtidigt som SJ inte får nattågstrafiken till Jämtland att gå ihop ekonomiskt.
– Det är inget annat än hyckleri. Var det bara tomma ord när miljöpartiets Åsa Romson talade om att satsa på järnvägen, säger han."

Det är väl utdelningarna från Vattenfall som uteblivit. Då måste pengar tas från annat håll...

(OT) Rädda nattåget !
Om vitsen att åka nattåg är att man flyttar sig medan man sover och kommer fram utvilad lagom till en arbetsdag. Som att flyga sent och sen ta in på hotell. I skåne går man på ca 22 o så är man framma kl 06 men kan stanna till 07 på tåget. Klart smidigare än flyg o bil. Tyvärr så är tåget det ofta det dyra alternativet. Det ska vara dyrt att vara miljövänlig!

(OT) Rädda nattåget !
Jag bor i Göteborg. Mina föräldrar bor i ångermanland. Med tåg tar den resan ca 12 timmar. Ca 10 med dagtåg. En hel jävla dag som går till ingenting. Flyg är inte ett alternativ, jag har hund, och närmsta flygplats ligger ändå väldigt långt från min destination. 20-30 mil, ingen organiserad transittrafik senast jag kollade.
Allt behöver inte alltid vara lönsamt. Ibland får man göra saker för att folk ska ha de bra. För att jämna ut. Allt kommer inte gynna en själv.
Jag har inte använt en lekplats på de senaste 30 åren. Det är bra att det finns lekplatser, de får gärna underhållas, vara fräscha o säkra, även om det inte gynnar mig.

Nån som har en lönsam soffa här? Inte? Släng genast.

(OT) Rädda nattåget !
Nattåg är ju det bästa transportmedlet! Att ta tåget torsdag kväll för att få tre dagars skidåkning med en dag ledigt är skitbra. Sova bort restid är genialiskt, det gör jag på lokaltåget på bäg hem från jobbet också :)

(OT) Rädda nattåget !
eketjall sa:
Annors sa:
Antingen måste man vara uppe till typ kl02 för att komma fram lagom tidigt eller så måste man kliva av kl04.
Är ju lite skillnad att ha ett nattåg på en sträcka där man kan kliva på kl22 och vara framme kl08 typ.
Du kanske har missat att sverige är längre och inte slutar i stockholm?

(OT) Rädda nattåget !
ratatosk sa:
Jag bor i Göteborg. Mina föräldrar bor i ångermanland. Med tåg tar den resan ca 12 timmar. Ca 10 med dagtåg. En hel jävla dag som går till ingenting. Flyg är inte ett alternativ, jag har hund, och närmsta flygplats ligger ändå väldigt långt från min destination. 20-30 mil, ingen organiserad transittrafik senast jag kollade.
Allt behöver inte alltid vara lönsamt. Ibland får man göra saker för att folk ska ha de bra. För att jämna ut. Allt kommer inte gynna en själv.
Jag har inte använt en lekplats på de senaste 30 åren. Det är bra att det finns lekplatser, de får gärna underhållas, vara fräscha o säkra, även om det inte gynnar mig.

Du har mer än en poäng där.

+1

(OT) Rädda nattåget !
Förr kunde man ju polletera bilen när man åkte natt tåg. Det tycker jag låter som en vinnare, slippa 15 timmar E4, vara utsövd och mobil när man kommer fram. Sparar på det fossila med.

(OT) Rädda nattåget !
JLarsson sa:
Vore det inte bättre att åka lite nattåg än att skriva under namninsamlingar?

Jo, men SJ har klantat till sitt bokningssystem så till den milda grad att det inte gått att boka...

Bengt-re sa:
Varför? Är det inte lönsamt för att för få åker så är underlaget för dåligt?

Se ovan + nja, tågtrafik subventioneras..

Om jag förstått saken rätt:
Ett stort problem har varit att SJs bokningssystem inte fungerat på flera år. Så det har inte gått att köpa biljetter genom SJs kundtjänst, web eller app om jag förstått saken rätt.
Har man däremot gjort sig omaket att gå via resebyrå så har de kunnat boka resan.
Därtill är det ju så att staten subventionerar tågtrafiken i Norrland men SJ ville tydligen inte köra uppdragstrafik till Jämtland utan ville bygga det på kommersiell bas, men lyckades inte.

(OT) Rädda nattåget !
Nattåget till Åre är det klart smidigaste alternativet. Konstigt om det inte går ihop sig, då det alltid brukar vara fullbokat under skidsäsongen.

(OT) Rädda nattåget !
just resorna till åre under sportlovsveckorna är det som aviserats skall finnas kvar. men det är som sagt hopplöst att försöka boka just dessa resor, tror möjligen dom är förbokade av någon arrangör?

(OT) Rädda nattåget !
Sherpa sa:
eketjall sa:
Annors sa:
Du kanske har missat att sverige är längre och inte slutar i stockholm?
Absolut inte, men det gällde ett nattåg mellan Skåne och just Stockholm. En resa som enligt uppgift längre upp tar 8h men man kunde vara på tåget totalt 9h.
För egen del skulle jag absolut välja att lägga mig en timme tidigare hemma, sova 5h och sen ta bilen 5h.
Speciellt om det är billigare.

Men landet är som sagt långt. En lång tågresa, säg Kiruna - Malmö borde kunna gå betydligt fortare med tåg än med bil. Om det vore ett direkttåg det vill säga. Men en sån resa gissar jag innehåller minst 3-4byten? Säkert något sent/tidigt så man inte kan sova ordentligt heller (om man nu kan det på ett tåg dvs).

(OT) Rädda nattåget !
Finessen med lok och vagnar är att man kan dela och koppla ihop efter vägs. Så går man på vagnen med destination Kiruna i Malmö och inte skaffar sig några tillfälliga bekantskaper i andra vagnar under natten så hamnar man där man ska förhoppningsvis. Förr i tiden gick det vagnar både kors och tvärs men nu är det ju inte mycket kvar av det inte.

(OT) Rädda nattåget !
algol sa:
Finessen med lok och vagnar är att man kan dela och koppla ihop efter vägs. Så går man på vagnen med destination Kiruna i Malmö och inte skaffar sig några tillfälliga bekantskaper i andra vagnar under natten så hamnar man där man ska förhoppningsvis. Förr i tiden gick det vagnar både kors och tvärs men nu är det ju inte mycket kvar av det inte.
Är ju det jag menar. Tåg har potential att gå både fortare och vara billigare än bil. Tyvärr är det sällan det. Kanske fortare om man börjar sin resa vid stationen och avslutar vid stationen, men hur ofta ser det ut så?
På sin höjd är det miljövänligare.

(OT) Rädda nattåget !
Anledningarna att det blir en namninsamling om de svenska nattågen är väl i grunden att faktiskt påtala både till statliga trafikpolitiker och SJ att det faktiskt finns intresse för produkten. SJ har misskött nattågen ganska rejält: Inte möjliga att boka(!) på nya beta-sidan ganska länge, många buggar som göra att det inte går att boka sen trots att det fanns platser, ingen marknadsföring, ostädade eller stängda toaletter, icke-tillförlitlig servering och naturligtvis dålig tidhållning (delvis SJ:s fel).

SJ missar också att räkna på lönsamhet i hela sitt system - även om ett nattåg går något back, så fortsätter resenärerna (till exempel Jämtland-Stockholm) vidare till Göteborg eller andra orter och bidrar till lönsamheten på dessa. Likaså att den som inte längre kan åka nattåg och behöver boka flyg, kommer förmodligen boka flyg både ner och hem.

Nattåg är ett färdmedel som skulle kunna fungera utmärkt om någon bara vågar ta tag i det. Kanske behövs det att ägaren staten styr upp och ser till att SJ både organiserar det bättre och vågar satsa på sin produkt. En satsning på att kunna boka cykelplatser ombord skulle nog mycket väl kunna ingå i sådana väl behövliga ägardirektiv.

Ett bra upprop med andra ord.

(OT) Rädda nattåget !
kontrapunkt sa:
Anledningarna att det blir en namninsamling om de svenska nattågen är väl i grunden att faktiskt påtala både till statliga trafikpolitiker och SJ att det faktiskt finns intresse för produkten.

Annars kan man ju tycka att den rådande biljettförsäljningen är ett mycket bättre mått på intresse än en namninsamling på internet...

(OT) Rädda nattåget !
ratatosk sa:

Det jag iofs misstänker är att man har någonting ännu mindre lönsamt, och mindre samhällsnyttigt att lägga pengarna på.

(OT) Rädda nattåget !
Henrik_E sa:
algol sa:
Alltså dagtågens ordning eller oordning påverkas knappast av nattågen. Vilken resurs skulle frigöras menar ni?
Du menar att SJ inte har en budget att förhålla sig till?

Dessutom så skall mycket av underhållet ske på nattetid, då är nattågen jättemycket i vägen. Blir man tvungen att bryta ett jobb mitt i, med allt vad det innebär av säkerhetsrutiner etc, kan ett underhållsjobb lätt bli dubbelt så dyrt.

(OT) Rädda nattåget !
eketjall sa:
Men landet är som sagt långt. En lång tågresa, säg Kiruna - Malmö borde kunna gå betydligt fortare med tåg än med bil. Om det vore ett direkttåg det vill säga. Men en sån resa gissar jag innehåller minst 3-4byten? Säkert något sent/tidigt så man inte kan sova ordentligt heller (om man nu kan det på ett tåg dvs).

Lund - Kiruna brukar bli x2000 till Tokholm sen liggvagn resten. Det tar lång tid och är absurt med barrträd :) en upplevelse på sitt sätt.

(OT) Rädda nattåget !
rikard sa:
Dessutom så skall mycket av underhållet ske på nattetid, då är nattågen jättemycket i vägen. Blir man tvungen att bryta ett jobb mitt i, med allt vad det innebär av säkerhetsrutiner etc, kan ett underhållsjobb lätt bli dubbelt så dyrt.

Även godstågen går mycket nattetid. Det behövs om inte annat hållas öppet för godset, så inget problem för nattågen specifikt.

Däremot ja, vi har en kombination av ökad trafik (framför allt regionaltåg) och eftersatt underhåll som gör att det blir trångt både att köra alla tåg (särskilt i rusningstrafik) och underhålla. Upprustning av omledningsbanor (som Kinekullebanan) är ett första steg, men sen vore nya banor Skåne-Småland, Göteborg-Jönköping-Linköping och till exempel Uppsala-Enköping klart bra. Jämför med vägnätet där det byggts motorvägar ganska kraftigt sen 1950-talet.

(OT) Rädda nattåget !
nypan sa:
Miss Lycka sa:
Det är Banverket som missköter underhållet.

Banverket?

Det är Trafikverket som handlar upp entreprenörer som sedan utför underhållet. När en ny entreprenörer vinner ett underhållsavtal på en sträcka är det inte ovanligt att personalen får byta arbetskläder med nya logotyper för att fortsätta göra samma arbete men med ny styrning, planering och ekonomiska ramar satta att vinna avtal inte satta efter att göra det arbete som behöver göras. Att inte TRV har bra nog koll att skriva vettiga upphandlingar gör inte saken bättre.

Varför har vi allt sämre järnvägsinfrastruktur i Sverige? Se ovan...

(OT) Rädda nattåget !
Henrik_E sa:
algol sa:
Du menar att SJ inte har en budget att förhålla sig till?

Jo men dels går SJ med vinst och dels får man som sagt visa på vilka problem SJ har som beror på bristande resurser hos just SJ.

Sen om natttågen stjäl kapacitet för underhåll kan väl inte vara något stort problem. Det rör sig om enstaka tågpar. Godstågen rullar, som kontrapunkt skrev.

(OT) Rädda nattåget !
feeblesmith sa:
nypan sa:
Miss Lycka sa:

Banverket?

Det är Trafikverket som handlar upp entreprenörer som sedan utför underhållet. När en ny entreprenörer vinner ett underhållsavtal på en sträcka är det inte ovanligt att personalen får byta arbetskläder med nya logotyper för att fortsätta göra samma arbete men med ny styrning, planering och ekonomiska ramar satta att vinna avtal inte satta efter att göra det arbete som behöver göras. Att inte TRV har bra nog koll att skriva vettiga upphandlingar gör inte saken bättre.

Så har vi väl tyvärr gått över till att jobba nästan överallt. Tråkigt att inga "verk" har egen personal längre.

(OT) Rädda nattåget !
feeblesmith sa:
nypan sa:
Miss Lycka sa:

Banverket?

Kollektivtragik.jpg

(OT) Rädda nattåget !
algol sa:
Sen om natttågen stjäl kapacitet för underhåll kan väl inte vara något stort problem. Det rör sig om enstaka tågpar. Godstågen rullar, som kontrapunkt skrev.

Underhållet blir mellan 4 -10 ggr dyrare när man kör natt. Godstågen har inga problem med att man schemalägger in väntetider på någon timme här och där. Det kan man inte göra med persontrafik på samma sätt.

Gör man inte underhåll i rätt utsträckning så får det inverkan på trafiken dagtid. Nattåg är jättenajs att åka, men har oproportionerligt stora kostnader för hela systemet. Vill man ha upp tillförlitligheten i hela systemet är det nattågen som ryker först.

(OT) Rädda nattåget !
Är inte problemet brist på redundans i systemet? Jag menar, om en växel går sönder i Hallsberg så får det följdverkningar i stora delar av Sverige vad det verkar?

Tillbaka
Topp