[ot] Rakapparat för känslig hy

Skaplig trådarkeologi:-) Nåväl, ämnet är ju fortfarande aktuellt. Så:

– Rakapparat kräver (åtminstone för mig) att man rakar sig med torr hud. Alltså INNAN man duschar. Därmed skapar man en utmärkt grogrund för elände eftersom man gnuggar runt sina skitiga hudavlagringar i den nyrakade huden. För att inte tala om vad som hamnar på rakapparatens delar:-S

– Rakhyvling gör sig bäst EFTER dusch. Då är man ren och har dessutom mjukat upp både nylle och skäggstrån.

Och precis som nån annan skrev för 7 år sen...

jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
> Har märkt att billiga engångshyvlar funkar bäst
> för mig.

...så tycker jag att BIC:s engångshyvlar funkar bäst. Flerbladiga hyvlar blir bara igensatta på nolltid och har för flack vinkel på bladen mot huden för att kunna raka på djupet. Värdelöst och apdyrt.

Den slutgiltiga lösningen:

8873072558110.jpg

Edit: Får man ändå problem med utslag så...

4197-2.jpg

Senast ändrad:
rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> Är lite på jakt efter ny rakapparat. Och klurar
> lite. Egentligen ska jag ju göra en längre
> process på morgonen då jag har känslig hy och
> blir tämligen irriterad i ansiktet. Men är ju
> lite seg på morgonen och vill bara köra av
> ansiktet.
> Braun eller phillips-modell, vad är bäst för
> känslig hy? Har haft Braun nu, halvnöjd,
> funderar på phillips eller remington. Eller finns
> det några andra varianter på raksystem?

Gammal tråd detta men ett aktuellt ämne lik väl. Problem med känslig hud och rakning. Jag har ju viss erfarenhet av detta med rakning och då kontrollera hur väl andra har löst detta. Det finns väl i princip minst två sätt att lösa detta lilla problem som du beskriver. Ett är att raka sig på kvällen innan man går och lägger sig istället för på morgonen. Då hinner huden återhämta sig under natten. På vintern/när det är kallt är det att rekommendera oavsett känslig hud eller ej ffa. om man cykelpendlar på vintern. Dessutom spar man in lite tid under morgonrutiner.

Det andra är det som TS är inne på. Val av rakdon. Hyvel, rakapparat eller kniv som vissa av Mina lite mer manliga vänner nyttjar. Dock finns det en viss fördel med kniv i fält. Men nä jag ser inte riktigt att det uppväger smidigheten som t.ex. en hyvel har.

Om man som TS är inne på rakapparat som finns det där två olika principer, torr eller våtrakning. Och där tror jag man kan göra den största vinsten. En rakapparat som man kan våtrakning med. Det tror jag att man kan tjäna mycket på. Dessa är så mycket skonsammare mot huden än torrakning och då tror jag att man kan minska ev. problem som du upplever med känslig hud.

Själv har jag flera olika rakapparater men min favorit är helt klart min Panasonic Wet&Dry-rakapparat. Den kan användas för våtrakning med t.ex. rakskum och varför inte i duschen, eller för torrakning, om man så önskar. Jag har föregångaren till denna och är som sagt väldigt nöjd med den.

http://www.electroworld.se/product/...EM_GOOGLE_KB&gclid=CJHa7OnSmcECFSXicgodJDAAjw

Jag märker stor skillnad på olika rakdon:

7 år gammal Braun-apparat: funkar hur bra som helst, men rakar inte så nära.
6 år gammal Philips-apparat: ansiktet ser ut som... jagvetintevad efteråt.
Engångshyvlar & flerbladshyvlar: se Philipsapparaten.
30 år gammal säkerhetshyvel med Featherblad: sjukt bäst rakning.
Rakkniv: näru, så mycket litar jag inte på mig själv.

Rakolja först gör resultatet något bättre med engångshyvlar och flerblads. Jag kör Somersets.

Tillbaka
Topp