Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du filat en kedja?Ska man fila på samma sätt blir det ju inget kvar av kedjan...
Kolla på spec webforum som skogsforumDu kan mycket och din kunskap kan komma till nytta för andra som är intresserade.
Har du lust att skriva om ovanstående till begriplig svenska?
Tyvär så måste jag rätta dig lite det går att såga igenom skyddsbyxor och skyddsstövlar.Kolla på spec webforum som skogsforum
jag viste inget om sågar före köpte skogsmark för hus sedan frågade jag mig fram bl av kusin som nu är ´månskensbonde
Men i stora drag så är det Stihl och husqvarna som gäller ok att köpa beg som jag gjorde av någon som köpt en ny och då kräva lite upplärning i priset och lite reservdelar bl behövs ju kombitank skydshjälm köper man ny resten ok beg såg byxor tex blir ju helt förstörda om man nuddar med en såg min kedja går ju i ca 100 km/h 24m/s om du känner på hur vass en märkeskedja är ny så förstår de flesta att utan skyddsutr är det bättre att låta någon annan göra jobbet.
Även en elsåg tillomed batteridriven kan ju lätt få invalidiserande skador av om man ej har skydd helst även motorsågskort jag har Aldrig ens testat såg som ej fungerar ok utan skydds utr.
En gång nuddade jag tån på en skyddskänga med gummifot lika fjällkängor mod lundhags och blev ett djupt jack direkt.
Om du sågar dig i ett ben med skyddsbyxor som är klassade för den hastighet som din kedja går med stannar sågen av allt tygtrassel som blir och att kolla att kastskydd dvs den bygel som sitter framför V handtag fungerar gör man före man drar i snöret och i början startar man med V fot i H handtag på maskinen och ej som man ser på web filmer om hur man kastar ifrån sig maskinen när man startar det kan gå illa i början.
Sedan läser man instr boken om hur man sågar säkert lika noga som en lärobok före en tenta Innan man provar motorsågen på ett träd som ligger i en sågbock tex.
Om man jfr med cykling i stadsmiljö utan hjälm och reflexer och lyse så närmar man sig faran med motorsågs anv sedan ska ju oftast ved klyvas då är det samma sak där Ingen Anv utan hjälm med nätvisir och med bortkopplat nödstopp, båda händer borta från rörliga delar även de som inte skadat sig på tex byggnadsjobb kan krossa tummar el ivf kapat av dessa i vedklyvar det är ju ofta 5T tryck och vedklabbar med många kvistar delar knappt äns då ibl flyger vedbitarna iväg som väger flera kilo så snabbt att kommer flera meter bort när de väl klyvs,den enda varning du får är lite knirkande ljud och sedan far de snabbt iväg.
Tyvärr måste jag rätta dig och säga att genom sågbyxor går det åtminstone inte såga, vilket jag har egen erfarenhet. Och vår Husqvarna med extra långt svärd hade i alla fall på 6 hk.Tyvär så måste jag rätta dig lite det går att såga igenom skyddsbyxor och skyddsstövlar.
Det går visst det har jag både förevisat och sett med egna ögon så lungna ner dig nu lite och det har inte med hur många Hk man har utan hur bra filar man en kedja.Tyvärr måste jag rätta dig och säga att genom sågbyxor går det åtminstone inte såga, vilket jag har egen erfarenhet. Och vår Husqvarna med extra långt svärd hade i alla fall på 6 hk.
Det går visst det har jag både förevisat och sett med egna ögon så lungna ner dig nu lite och det har inte med hur många Hk man har utan hur bra filar man en kedja.
För normalt är när man träffar byxbenet så släpper man gasen automatiskt men vad händer om man håller kvar det är då man sågar av byxorna
Dom klarar inte kedjehastigheten som är betydligt högre än 20/ms och dom flesta standard byxor är testade på 20/ms.Vad var det för skyddsbyxor? Alla jag haft har stannat sågen oavsett hur mycket man håller inne gasen.
Du har glömt det viktigaste man gör först .Man slipper iaf frysa med sågbyxor om man anv på sommaren kräver några liter extra vatten mer än annars.
Sedan finns det olika klasser på sågbyxor jag har den lägre kvallitet än jag borde men mkt bättre än inga ser ju bl på TV på reality från Alaska hur de kör i jeansbyxor och vanliga overaller.
Är nog få som håller inne gasen när man sätter såg i benet men vet ej hur man reagerar i förväg men normalt om man fastnar pga att man klämmer kedjan så slår kastskyddet till och sedan om kjedja hoppar dvs går av svärdet så finns en liten Al krok som ska fånga upp kedjan.
Sedan ska man ha ´gaffel´på sågen som greppar i trädet när man börjar såga och göra ett fällskär,man kan öva på mindre träd för att lära sig hur de ska se ut
Om man har talga eller någon grävmaskin kan man ju hindra trädet falla i fel riktning och även viktigt att kolla hur trädet lutar och ej tro att man på stora träd orkar rikta mot ett annat håll än dit tyngdkraften vill pga lutningen.
Finns ju även sågskyddsvantar och ett första förband bör man ju ha med i en ficka och en laddad biltelfon om det går illa.
Vanligaste problemet är ju att man kör sågen varm pga att man ej filar kedjan dvs biter sig själv i ´svansen´samt ej hittar bensindunken bl pga vätske brist.
Jag har även plastvantar vid tankning och fyllstopps pipar för att ej hälla bensin på varm maskin.
Ett bra tips är att fila kedjan och rensa spån i maskin och börja med att fylla kedje olja före bränsle och enbart köra alkylat ev på tapp där finns iaf dagar det ej blåser eller på vintern om man står i sänka med snö runt om vissa får regält ont i huvudet av avgaser spec när det är oljeblandade, och motorbensin luktar rätt illa med näsan så nära som vid tanking av såg jfr med bil.
Kolla kedjan iaf var 3 tank jag har flera kedjor och man ska även byta svärd och kedja ihop som på cyklar iaf de som ej har kedje slitage mätare.
Motorsågs svärdet ska ju även de filas och mätas och kasseras när de blir så slitna så risk för att kedjan hoppar av,man får även vända på svärdet för att få ett jämt slitage av spåret runt,och i början kan man även fastna med svärdet i ett träd och det kan böjt eller ihopklämt spår.
I bland kan man få låta kedja och svärd sitta kvar i ett träd och man tar bort sågen och sedan antingen sågar ett nytt skär eller bryter loss kedja och svärd med brytspak.
Sedan på äldre sågar får man själv spänna kedjan och då justera när den är varm och blir längre samt släppa igen med kall kedja eller annan kedja de blir nämligen längre när de blir slitna.
Sedan får man även kolla på drivhjulet så det ej blir för slitet och kedjan kuggar över.
Sista moment i fällning är ju att ta sluta såga och fälla trädet med bryt spaken och se till att ej få änden på trädet på sig om det stutsar i marken och upp igen.
Sedan kommer kvistningen som på stora träd kan vara lika farlig som fällning stå med benen på en sida och såga på andra sidan stammen samt låt sågen vila på trädet och vandra upp och ner och se upp för grova grenar som kan sitta i klämm och sprätta upp samt att börja kapa dessa lite först underifrån för att lätta lite på spänning och sedan såga av uppifrån.Börja kvista i grova änden.
Och i bland kan få en topp som går att i nödfall spara till en julgran om det är på hösten.
Den kunskapen skaffar jag mig genom att använda den kunskap jag redan har att en motorsåg är ett farligt redskap och måste hanteras försiktigt. Sedan provar jag mig fram och lär under vägen. När jag gör ett misstag som att såga i en spik eller i jord så lär jag mig att kedjan blir slö. Då lär jag mig att slipa en sådan. Osv ....Mao skulle jag säga att alla problem man stöter på, såsom vilken kedja man ska ha, var man fyller bränsle, hur man startar sågen osv osv är signaler på att du inte bör fortsätta hantera motorsågen utan att skaffa dig lite kunskap först.
Och när du fäller en lönn som är sprödare än andra träd, eller om ett träd är ruttet inuti utan att du förstår det, eller om du sågar i ett rotben utan att förstå konsekvenserna, eller det största problemet - att ett träd spjälkar (dvs klyvs i längsled varpå det hoppar bakåt i fällskärets riktning)? Det finns många saker som inte är helt lätta att förutse. För att inte säga omöjliga att förutse utan att någon berättat det för dig.Den kunskapen skaffar jag mig genom att använda den kunskap jag har att en motorsåg är ett farligt redskap och måste hanteras försiktigt. Sedan provar jag mig fram och lär under vägen. När jag gör ett misstag som att såga i en spik eller i jord så lär jag mig att kedjan blir slö. Då lär jag mig att slipa en sådan. Osv ....
Om ett träd står spänt slår det tillbaka om det sågas av. Det är ju sunt förnuft! Skärp dig!att ett träd spjälkar (dvs klyvs i längsled varpå det hoppar bakåt i fällskärets riktning)?
Humor! säkert omedvetet men ändå..?Skärp dig!
Inte! n3wton är en besserwisser som ska läxa upp alla som inte står med mössan i hand och bugar och bockar!Humor! säkert omedvetet men ändå..?
Om någon ger dig bra information, då skall du lyssna. Inte slå den ifrån dig.Om ett träd står spänt slår det tillbaka om det sågas av. Det är ju sunt förnuft! Skärp dig!
Ja, sedan behöver du en rundfil i rätt dimension för din kedja och en plattfil för ryttarna.En enkel fråga - vad behöver jag för att enklast fila mina kedjor? Räcker en sån här?
Slipverktyg Filjonte i SKOGMA-butiken
Slipverktyg Filjonte - optimal slipning för alla sågar. Justera exakt, enkelt. Beställ nu för bästa resultat!skogma.se
Du utgår ifrån att jag är en idiot. I så fall är ditt svar rimligt. Men du kommer fortfarande att utgå från din "intelligenta" slutsats att jag inte förstår någonting. Vem är idiot nu?Om någon ger dig bra information, då skall du lyssna. Inte slå den ifrån dig.
Det är precis som @n3wton skriver, att ett misstag kan vara så allvarligt så att du inte hinner lära dig.
Sitter mest och hoppas på att du har druckit ett par koppar kaffe för mycket idag. Ingenting annat.Du utgår ifrån att jag är en idiot. I så fall är ditt svar rimligt. Men du kommer fortfarande att utgå från din "intelligenta" slutsats att jag inte förstår någonting. Vem är idiot nu?
Oj, med din "logik" innebär det att om jag har druckit "för mycket kaffe" så vet jag inte vad jag talar om!Sitter mest och hoppas på att du har druckit ett par koppar kaffe för mycket idag. Ingenting annat.
Det behöver inte slå tillbaka även om det står i spänn.Om ett träd står spänt slår det tillbaka om det sågas av. Det är ju sunt förnuft! Skärp dig!
Men det är intressant att se vilka råd som ges det finns.Det här måste vara forumets argaste tråd.
weldion sitter mest hela tidenSitter mest och hoppas på att du har druckit ett par koppar kaffe för mycket idag. Ingenting annat.
Ja, du har ju väldigt svårt att fatta att inte bara en person (du) kan ha kompetens inom motorsågar. Alla ska lyssna på dig och gör de inte det så skriver du "Det här måste vara forumets argaste tråd"Det här måste vara forumets argaste tråd.
Absolut! Det finns kompetens här men en del medlemmar gillar inte att bli ouppmärksammade. Då skriver deMen det är intressant att se vilka råd som ges det finns.
Absolut! Det finns kompetens här men en del medlemmar gillar inte att bli ouppmärksammade. Då skriver de
"Det här måste vara forumets argaste tråd" :)
Det finns inget krav på motorsågskörkort i från arbetsmiljöverket endast att man skall ha en dokumenterad utbildning och att den följer en utbildningsplan.I Sverige är det inte otillåtet att vara dum, så länge du inte skadar någon annan än dig själv. Om dumheten avser motorsåg så sträcker sig denna dumhet till den egna fastigheten/familjen.
Om man nu ska använda motorsåg utanför detta, och vara försäkrad, så införde man ett krav på motorsågskörkort. Det handlar om ett arbetsgivaransvar. Om det händer något med personer som utför något på din fastighet är du ansvarig för deras säkerhet. Det hjälper inte att säga att de gör det utan ersättning. Du är fortfarande ansvarig. Har då personen motorsågskörkort har du möjlighet att försäkra denna person.
Personligen anser jag att om man ska hantera en motorsåg så ska man vara utbildad.
"Ju mer man lär sig inser man att man inte kunde"......
Kan man inte se motorsågskörkort som ett bevis på just detta?Det finns inget krav på motorsågskörkort i från arbetsmiljöverket endast att man skall ha en dokumenterad utbildning och att den följer en utbildningsplan.
Så det med körkort för motorsåg är en stor bluff egentligen som dom flesta har gått på.
Läs paragraf 17
https://www.av.se/globalassets/file...sagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf
Jag hade fullgas när trädet (pil) gick av på ett helt annat ställe än där jag jobbade.Husqvarnabyxorna stoppade kedjan direkt, det blev som en stor boll med vitt trassel. Hade den inte stoppat hade jag förmodligen inte skrivit det här eftersom jag satt svärdet mitt över låret. en du vet som vanligt bättre, så fortsätt du och skriv som du brukar. Det har ju inte hindrat dig förr.Det går visst det har jag både förevisat och sett med egna ögon så lungna ner dig nu lite och det har inte med hur många Hk man har utan hur bra filar man en kedja.
För normalt är när man träffar byxbenet så släpper man gasen automatiskt men vad händer om man håller kvar det är då man sågar av byxorna
Fortsätt skryta att du har gått en kurs! Klarade du den? Betalade du den?Kan man inte se motorsågskörkort som ett bevis på just detta?
”Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med god- känt resultat ska finnas.”
Vet man inte vad man håller på med så skall man inte hålla på med det så enkelt är det.Jag hade fullgas när trädet (pil) gick av på ett helt annat ställe än där jag jobbade.Husqvarnabyxorna stoppade kedjan direkt, det blev som en stor boll med vitt trassel. Hade den inte stoppat hade jag förmodligen inte skrivit det här eftersom jag satt svärdet mitt över låret. en du vet som vanligt bättre, så fortsätt du och skriv som du brukar. Det har ju inte hindrat dig förr.
Från att jag greppar motorsågen till jag stänger av den är jag 110% på helspänn med vetskapen att det finns en möjlighet att jag kan skada mig själv allvarligt eller till och med dö. Den vetskapen är en del av mig som ingår i begreppet Sunt förnuft.Jag hade fullgas när trädet (pil) gick av på ett helt annat ställe än där jag jobbade.Husqvarnabyxorna stoppade kedjan direkt, det blev som en stor boll med vitt trassel. Hade den inte stoppat hade jag förmodligen inte skrivit det här eftersom jag satt svärdet mitt över låret. en du vet som vanligt bättre, så fortsätt du och skriv som du brukar. Det har ju inte hindrat dig förr.
På denna ingår en 4 mm filJa, sedan behöver du en rundfil i rätt dimension för din kedja och en plattfil för ryttarna.
Det är kedjans delning och bredd som styr storleken på rundfilen. Vet du vad du har för kedja så är det enkelt att ta reda på diametern för rundfilen.På denna ingår en 4 mm fil
Är det "rundfilen"? Plattfilen kan man ta en vanlig fil man har hemma i verktygslådan?
Ursäkta noobfrågorna :) har lämnat in kedjorna på slipning vilket ofta har kostat lika mycket som helt nya kedjor på ebay.
Japp! Jag är besserwissern med hjärta för andras säkerhet - en riktig röv vad det verkar.?Inte! n3wton är en besserwisser som ska läxa upp alla som inte står med mössan i hand och bugar och bockar!
Osäker på om den där Filjonte är något att ha. Det skorrar rätt friskt i kedjan om man inte får ett rent drag, och jag tänker att den ser lite vek ut för att fungera smidigt då. Har inte heller kollat om man måste ta loss den för varje tand eller om man kan lyfta filen, rulla kedjan och sen börja fila igen utan att ta loss och montera om osv. Måste man det kommer det ta en evighet att fila..På denna ingår en 4 mm fil
Är det "rundfilen"? Plattfilen kan man ta en vanlig fil man har hemma i verktygslådan?
Ursäkta noobfrågorna :) har lämnat in kedjorna på slipning vilket ofta har kostat lika mycket som helt nya kedjor på ebay.
Gör man som tysken/ amerikanen när dom fäller med att lägga fällskäret över riktskäret så slipper man spjälkning.Japp! Jag är besserwissern med hjärta för andras säkerhet - en riktig röv vad det verkar.?
Men skämt åsido. Jag ska se om jag hinner leta upp ett Youtubeklipp där ett träd spjälkas. Det är som sagt inte helt lätt att förutse hur träd beter sig och det ingår verkligen inte i sunt förnuft - det handlar om en yrkesskicklighet vilket är något helt annat. Vidhåller fortsatt att trädfällning är luriga saker som inte vem som helst ska ge sig på.
Edit: Haha, första sökningen på "motorsåg spjälkning" gav en film där Svante, som nämns nedan, förevisar Säkert hörn-metoden. Extra bonus för hur de som kör motorsåg i filmen ibland dör och ligger under ett träd! Mycket underhållande, men också mycket viktigt och tänkvärt.
Rullmanllen passar bara på 0.325 kedjor med 1.3 i spårvid så vad har T/S gför nytta av den då han har 3/8 hobbyOsäker på om den där Filjonte är något att ha. Det skorrar rätt friskt i kedjan om man inte får ett rent drag, och jag tänker att den ser lite vek ut för att fungera smidigt då. Har inte heller kollat om man måste ta loss den för varje tand eller om man kan lyfta filen, rulla kedjan och sen börja fila igen utan att ta loss och montera om osv. Måste man det kommer det ta en evighet att fila..
Jag har bara provat en sån här i min tidiga karriär:
![]()
Husqvarna Kombimall X-Cut .325 Pixel
Husqvarna X-Cut kombimall innehåller en filmall och en ryttarmall i samma verktyg för en korrekt filningsvinkel. Skärtand Används tillsammans med rundfil so...www.maskinklippet.se
Kommer inte ihåg exakt hur nöjd jag var med den, men hur som helst så lägger man den över kedjan varpå man får två rullar som styr filen. Därefter lägger man den åt andra hållet på kedjan och får då en mall för hur ryttarna ska filas (lite olika beroende på om man sågar hårt eller mjukt träslag).
Jag kör allt på frihand (besserwisser och pretto som jag är). De yrkesmän jag mött för träd som jag själv inte klarat av (dvs arborister) har alla dragit över sågen lite snabbt på frihand och sen lämnat höga stubbar för att inte slöa sågen i jorden. De som ibland avverkat på kommunens mark som vi arrenderar har ofta haft en sån där eldriven kedjeslip, och likaså med grannen som håller på med vedförsäljning. Maskinslipade kedjor blir väl aldrig riktigt lika vassa som en väl handlipad kedja, men sågar man varje dag orkar man väl inte hålla på.
Han som höll i kursen jag gick för en massa år sedan (Svante, något av en legend) anvisade hur man skulle customfila kedjan för att få optimal spåntransport osv (gick ut på att förstora området mellan tanden och ryttaren vari spånet transporteras ut när det skurits av).
Men som svar på din fråga: rundfilen ska passa radien i slipfasen som din kedja har från början. Plattfilen bör vara finhuggen, annars "durrar" det när du ska ta ner ryttarna. Dessa ska dessutom inte tas speciellt mycket så en finhuggen fil är att föredra.
Jag tror att min pappa är starkare än din pappa.Gör man som tysken/ amerikanen när dom fäller med att lägga fällskäret över riktskäret så slipper man spjälkning.
Sen finns det inget säkert hörn då ett träd är runt och det dom kallar för säkerthörn det var en norrläning som kom på det på 70 talet och kallades för burträskmetoden.