[OT] Regler P-bot

[OT] Regler P-bot
MagnusA skrev:
-------------------------------------------------------
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och sen när jag lugnt
> > försökte prata med honom blev han helt galen.
>
>
> Supertramp skrev:
> -----
> > Jag vevar börjar backa samtidigt som jag ner
> rutan och
> > undrar vad det är frågan om. BACKA FÖR
> HELVETE,
> > BORT FRÅN SPÅRET!!! skriker han och jag ber
> > honom tagga ner lite.
>
> Ja du, även om du har rätt i sak (vilket jag kan
> hålla med om att du har), så undrar jag lite hur
> du tänkte där ;-)
>
> Att försöka diskutera medans du fortfarande var
> kvar i korsningen, och sedan ber honom tagga ner?
> Inget av det lär ju leda till att han blir
> lugnare direkt...

Ja höll på att säga "din jävla pajas" också men bet mig i tungan och höll käft. Man blir klokare med åren! :-)

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> Ja höll på att säga "din jävla pajas" också
> men bet mig i tungan och höll käft. Man blir
> klokare med åren! :-)

Det är ju tur att det går åt rätt håll ;-)

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> Vad tror ni om mina chanser i rödljusmålet då?
> Förra gången gick det bra, men det ser svårare
> ut den här gången tycker jag.

Baserat endast på din egen beskrivning skulle jag säga att du är rökt. Bespara dig tiden i tinget och sätt in pengarna.

[OT] Regler P-bot
Jag tror såna grejer som händer Jocke händer oss andra också.
Vi är bara lite sämre på att memorera och att därefter uttrycka oss dråpligt på internet.
:-)

[OT] Regler P-bot
staine skrev:
> Jag tror såna grejer som händer Jocke händer
> oss andra också.

Att konstant bli haffade av polisen när vi cyklar mot rött? Ja ni båda är ju rätt bra på det, men det gäller inte nödvändigtvis oss normala människor. ;-)

[OT] Regler P-bot
Jag säger: ta det så långt du bara kan. Saker ska ifrågasättas och krånglas med. Du har mitt fulla stöd!

Måste ju få finnas nåt svinn i systemet.

KBK!

[OT] Regler P-bot
Mini_me skrev:
> Jag säger: ta det så långt du bara kan. Saker
> ska ifrågasättas och krånglas med. Du har mitt
> fulla stöd!
>
> Måste ju få finnas nåt svinn i systemet.
>
> KBK!

Precis, för det finns inget annat att lägga den tiden på, varken för tingsrätt elller Supertramp?

[OT] Regler P-bot
cyklariskogen skrev:
> Precis, för det finns inget annat att lägga den
> tiden på, varken för tingsrätt elller
> Supertramp?

Kan inte svara för Tingsrätten, men för min egen del är det viktigt att stå upp för det jag tycker är rätt. Man kan ju inte ta vilken slit som helst, det är inte bra för självkänslan.

Gäller även gormade poliser för man har rätt att få ett respektfullt bemötande även från polisen tycker jag. Tänk att du satt på en restaurang och råkade spilla lite mat på duken. Innan du knappt hunnit reagera skriker hovmästaren TA UPP MATEN FÖR HELVETE!!! Och när du lugnt tar fram din servett och börjar torka upp maten så fortsätter han skrika åt dig dom om du vore en idiot.

Nä sån skit skulle man ju inte ta. Och jag tycker att man också kan begära att en polisman uppför sig som folk. I alla fall mot någon som inte uppsåtligt begår något allvarligt brott utan på sin höjd kanske varit lite ouppmärksam.

[OT] Regler P-bot
cyklariskogen skrev:
> Mini_me skrev:
> -----
> > Jag säger: ta det så långt du bara kan.
> Saker
> > ska ifrågasättas och krånglas med. Du har
> mitt
> > fulla stöd!
> >
> > Måste ju få finnas nåt svinn i systemet.
> >
> > KBK!
>
>
> Precis, för det finns inget annat att lägga den
> tiden på, varken för tingsrätt elller
> Supertramp?

Vilken bubbla lever du i? Tror knappast att Supertramps närvaro i tingsrätten är det stora problemet där. (Huliganer , standard idioter mfl är nog ett större bekymmer)

Har man inte gjort fel ska man väl få sin sak prövad? Och finns det en gråzon så är det väl bra att det kommer en styrande dom så fallen därefter blir enklare.

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> Vad tror ni om mina chanser i rödljusmålet då?
> Förra gången gick det bra, men det ser svårare
> ut den här gången tycker jag.

Du är rökt... Du framför ett fordon och har passerat rödljus. Oavsett om du stannat innan du passerade eller inte har du kört mot rött.

Förövrigt så verkar den polisman du träffade vara på solskenshumör mot den jag råkade på för ett par veckor sen.
Missade en tillägsskylt att mellan 01:00-04:00 var motortrafik förbjuden på en sträcka av 20m inne vid Stureplan. Han måste ha läst fel på mitt körkort för "Din jävel" är inte mitt namn men det var så han valde att tilltala mig under de 20min. han oavbrutet skällde på mig.
Han lämnade mig med en stor suck och "jag vet inte vad jag ska göra åt detta" varpå hans kvinnliga kollega överlämnade körkortet med frågan "vad har du lärt dig av detta?". Jag vevade upp rutan och åkte därifrån...

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Makten skrev:
> Undrar hur mycket pengar du kostar oss andra
> skattebetalare med dina "trafikproblem".

Troligen mindre än valfri huligan.

[OT] Regler P-bot
Mini_me skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Mini_me skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag säger: ta det så långt du bara kan.
> > Saker
> > > ska ifrågasättas och krånglas med. Du har
> > mitt
> > > fulla stöd!
> > >
> > > Måste ju få finnas nåt svinn i systemet.
> > >
> > > KBK!
> >
> >
> > Precis, för det finns inget annat att lägga
> den
> > tiden på, varken för tingsrätt elller
> > Supertramp?
>
>
> Vilken bubbla lever du i? Tror knappast att
> Supertramps närvaro i tingsrätten är det stora
> problemet där. (Huliganer , standard idioter mfl
> är nog ett större bekymmer)

Precis. Då kanske tiden skulle läggas där istället för på någon som är lite kränkt för att han fastnade med fingrarna i syltburken. Han utmanade, det gick inte hem. Det är bara göra som Staine, lära sig läxan, eller plocka fram sedelbunten en gång till:)

>
> Har man inte gjort fel ska man väl få sin sak
> prövad? Och finns det en gråzon så är det väl
> bra att det kommer en styrande dom så fallen
> därefter blir enklare.

Håller med. Nu säger han ju själv att han var medveten om att det var rött men valde ändå att förflytta sig. Det var en chansning som inte gick hem. Det är inget svårt fall som behöver en prejudicerande dom.

[OT] Regler P-bot
Det får allt vara en grinig konstapel för att skriva ut en bot om det gick till som TS beskrev
händelsen.
Gå mot röd gubbe är ju inget brott om det sker utan fara för någon, alltså ingen större skillnad
mot vad TS gjorde här.

[OT] Regler P-bot
Polisen har ett val när det gäller hur de ska utföra sitt jobb tex när de utför rödljuskontroller för cyklister. Om jag snällt och lydigt accepterar min bot så stödjer jag indirekt en del av ett större och som jag tycker allvarligt samhällsproblem, nämligen myndighetsutövning där man inte fokuserar på själva mål och resultat, och där tjänstemän inte använder sunt förnuft eller ens försöker tänka själva utan bara gör som man blivit tillsagd (i det här fallet bötfälla cyklister som gör mot rött oavsett omständigheterna). Polisen kunde låta mig cykla vidare och vänta någon minut och haffa nån som svischar förbi en fotgängare i full fart.

Så resonerar jag i alla fall. Andra tänker säkert annorlunda men vi har ju rätt att tycka olika. Och vi har rätt att få vår sak prövad i domstol.

Taxichaffisen som sket i väjningsplikt och körde på mig så ram och hjul knäcktes mitt itu och jag gjorde två volter i luften (men klarade mig nästan oskadd) blev aldrig åtalad. Men jag ska utan knysst pröjsa 1500 spänn för att ha rullat över ett tomt övergångsställe? Skulle inte tro det. Man kan som sagt vart inte ta hur mycket sitt som helst och poliserna som vittnar i tingsrätten ska i alla fall få veta vad jag tycker om deras agerande.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
"Hell" vet jag inte men kan jag få dem att reflektera bara lite över sitt agerande så är det alltid något. Och om jag märker att det är "kört" på rättegången så kan jag nog inte låta bli att lite håna och idiotförklara poliserna. Med ett vårdat språk dock naturligtvis. Det fina med tingsrätten är att där är poliserna just bara små dumma poliser som på vardagarna bötfäller cyklister. Dom måste vara med på rättegången medan jag är där för att jag själv valt det. Och skiter egentligen i om jag får pröjsa 1500 spänn eller inte, men jag talar gärna om vilket dåligt jobb jag tycker de utför med de skattemedel som jag är med och betalar.

[OT] Regler P-bot
Börja med att be om OMPRÖVNING, dvs ifrågasätt om vakten gjort korrekt bedömning då det inte var en "busshållplats", det gör ni till polisen. Alla boter blir ju per automatik godkända iom utfärdandet, det skall ifrågasättas. Det betyder att trafikpolisen gör en ny bedömning och då har jag lyckats bra med att få bot borttagen. Särskilt när de uttryckt sig fel, då brukar det gå.
Allt detta görs innan man beslutar sig om att överklaga till Tingsrätten.

[OT] Regler P-bot
P-botten är nog inget problem hoppas jag. Än så länge i alla fall. Jag har överklagat och förutsätter att de river boten. Och där har man inte gjort något direkt knasigt tycker jag, inte så lätt för lapp-Lisorna att hålla koll på om en busshållplats tillkommit inser dagen, olycksfall i arbetet liksom.

Men om dom skulle vilja bötfälla mig för en streckad linje som uppenbart är för att markera en busshållplats som inte längre finns, då är det inte OK. Oavsett vad lagen säger om streckad linje. Man måste använda sunt förnuft också.

Och om dom påstår att skylten visst stod där så har jag kollegor som kan intyga att så inte var fallet. En kille som varit bortrest en vecka höll samma dag som jag fick min bot på att missa bussen för att han stod och väntade vid som han trodde busshållplatsen. Men bussen körde förbi och stannade vid ordinarie hållplats (hållplatsen flyttades förra veckan till ordinarie och sedan tillbaka igen till den tillfälliga).

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Vilket gnäll på Supertramp. En av stöttestenarna i ett sunt rättssamhälle är att man ska kunna få sin sak prövad om man är missnöjd med ett beslut.

[OT] Regler P-bot
Fast att köra mot rött för att man själv tycker det är lämpligt är väl aldrig ok? Är det isåfall ok för bilister också?
1500:- för en rödljuskörning tycker jag är billigt då det egentligen borde blivit indraget körkort för det har supertramp uppenbarligen ett.
Så jag säger betala och var glad.

[OT] Regler P-bot
1888 skrev:
> Men i många andra länder är det ok vid
> högersväng om tillfället medger detta.

Men många andra länders lagar gäller inte i Sverige ?

[OT] Regler P-bot
Helkama raisu skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> > Men i många andra länder är det ok vid
> > högersväng om tillfället medger detta.
>
> Men många andra länders lagar gäller inte i
> Sverige ?

Ganska konstigt ibland faktiskt. I Danmark som inte ligger så långt från Sverige kan du ta ett
par pilsner och ta bilen hem. Samma promille i Sverige kan kosta dej körkort o jobb o hem (om du inte har
en rejäl hacka på banken).
Vilket som är riktigt kan säkert diskuteras, men konstigt är det då vi båda länder tillhör EU och
lever ganska nära varann.

[OT] Regler P-bot
BOFH skrev:
> > Att överklaga är gratis och till skillnad mot
> > privata aktörer går det att få rätt mot
> > trafikkontorets böter.
>
>
> Generellt har du nog rätt. Men jag lyckades
> faktiskt få rätt mot en privat aktör för ett
> par månader sen. (Jag har fått två p-böter i
> min 20+-åriga bilistkarriär. och därmed lyckats
> överklaga hälften!)

Jag har lyckats med en, och en annan är på god väg mot tingsrätten :/

(Samma aktörer bakom båda, dock inte samma bolag. Det första gick i konkurs, jag vill gärna tro att jag drev dem dit men de var nog på god väg utan min hjälp. Tyvärr startade de bara upp ett nytt och fortsatte bötfälla oskyldiga...)

[OT] Regler P-bot
NLC skrev:
> 1888 skrev:
> -----
>
> > Ganska konstigt ibland faktiskt. I Danmark som
> > inte ligger så långt från Sverige kan du ta
> ett
> > par pilsner och ta bilen hem.
>
> Men så har också Danmark stora problem med
> spritbilister, man blir inte bättre bilist bara
> för att den lagliga gränsen är högre.
> http://denkorteavis.dk/2015/mange-danskere-er-vred
> e-pa-spritbilister-og-flere-stiller-nu-krav-til-po
> litikerne-om-at-gore-noget-ved-problemet/

Självklart är det så, men just att lagarna är så olika i länder som i övrigt är väldigt lika.
Det är det jag menar, inte vem som har rätt eller fel i just detta fallet.

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> Och om jag märker att det är
> "kört" på rättegången så kan jag nog inte
> låta bli att lite håna och idiotförklara
> poliserna. Med ett vårdat språk dock
> naturligtvis. Det fina med tingsrätten är att
> där är poliserna just bara små dumma poliser
> som på vardagarna bötfäller cyklister. Dom
> måste vara med på rättegången medan jag är
> där för att jag själv valt det. Och skiter
> egentligen i om jag får pröjsa 1500 spänn eller
> inte, men jag talar gärna om vilket dåligt jobb
> jag tycker de utför med de skattemedel som jag
> är med och betalar.

Glöm inte heller att håna dem för de låga polislönerna, fäll lite kommentarer om att det inte är de skarpaste knivarna i lådan som börjar på Polishögskolan, etc etc. Var så odräglig som du bara kan. Men se till att sedan inte begå några trafikbrott på väg därifrån om de skulle skugga dig. :-)

[OT] Regler P-bot
Bara för att göra en sak klar så är det väl ändå så att dessa små äckliga paragrafryttare till underbetalda poliser på sitt sätt försöker skydda er från er själva. De vill inte att ni ska bli mos under en bil...

Men åk och håna dem i rättegången Ni om det får Er att må bättre.

[OT] Regler P-bot
DT skrev:
> Glöm inte heller att håna dem för de låga
> polislönerna, fäll lite kommentarer om att det
> inte är de skarpaste knivarna i lådan som
> börjar på Polishögskolan, etc etc. Var så
> odräglig som du bara kan. Men se till att sedan
> inte begå några trafikbrott på väg därifrån
> om de skulle skugga dig. :-)

Nej det tänker jag inte göra. Poliserna är nog egentligen inte dumma (jag uttryckte mig dåligt), men de agerar ofta som om de vore dumma. Jag tror att det har att göra med hur de fostras i en hierarkisk struktur där man drillas att ta order och inte ifrågasätta beslut. Hörde en trailer på P1 om en dokumentär som följer elever på polishögskolan. Dom intervjuade journalisten som gjort dokumentären också, .ska lyssna på den när gång för dem verkade väldigt intressant..

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Helkama raisu skrev:
> Bara för att göra en sak klar så är det väl
> ändå så att dessa små äckliga paragrafryttare
> till underbetalda poliser på sitt sätt
> försöker skydda er från er själva. De vill
> inte att ni ska bli mos under en bil...

Ja så kanske man tänkte nånstans högt uppe i hierarkin. Men det blev ändå så fel.

> Men åk och håna dem i rättegången Ni om det
> får Er att må bättre.

Tack för att jag har ditt stöd!

[OT] Regler P-bot
Uppdatrring:
Fick avslag med motiveringen att jag busshållplatsen "med kur" har stått där en längre tid.

Jag inkom med yttrade där jag förklarade att den tillfälliga busshållplatsen där jag parkerade ligger 100m från den permanenta busshållplatsen och att det är en korsning och övergångsställe emellan. Jag bifogade även en karta där jag visade var jag stod och platsen för den permanenta busshållplatsen.

Får nytt svar att de vidmakthåller att jag stod vid den permanenta busshållplatsen och jag har 14 dagar på mig att inkomna med ytterligare yttrande och bevisning.

P-boten anger adress Valhallavägen 109-117. Problemet är att detta intervall täcker in både den permanenta busshållplatsen och platsen där jag stod parkerad.

Hur ska jag kunna bevisa att jag inte stod parkerad på ett helt annat ställe, 100m därifrån och på andra sidan ett övergångsställe? Mycket frustrerande! Jag känner mig faktiskt kränkt!

Fotograferar p-vakterna bilarna som bötfälls? Är det rimligt att p-boten anger ett intervall på gatunummer som täcker in två sidor om en korsning?

Jävla kuk-vakt alltså!
(ursäkta men jag blir jävligt förbannad av sånt här!)

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Ifrågasätt hur du kan ha en så lång parkering när din bil är endast 5-6 m? Det borde i så fall parkeringsvakten dokumentera med fota för den lär överstiga normala inregistrerade fordon.

[OT] Regler P-bot
Men 109-117 är väl det nybyggda kvarteret, står man på Valhallavägen så går det väl inte att sätta nån mer exakt adress då numrena går inåt gården? Eller stod du på ett annat nummer?

[OT] Regler P-bot
Sitter med telefon så jag orkar inte visa på karta men 111-117 är gamla huset öster om övergångsstället. 10X - 109 är kvarteret väster om övergångsstället där gamla musikhögskolan låg och där det har varit byggarbetsplats ett par år.

EDIT:
Kom ihåg fel när det gällde gatunummren. Så här ser det ut i Eniro:
gatunummer.jpg

Flygfoto:
bild_pbot.jpg

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Jaha ok jag kollade på eniro och det ser ut som ett sammanhängande stycke där. Får väl kolla lite noggrannare nästa gång jag passerar för att kunna ge ett sakligt och juridiskt hållbart omdöme ;-)

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:

>
> Jävla kuk-vakt alltså!
> (ursäkta men jag blir jävligt förbannad av
> sånt här!)

Du tycker inte att du har något att lära här?

[OT] Regler P-bot
Atlas skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
>
> >
> > Jävla kuk-vakt alltså!
> > (ursäkta men jag blir jävligt förbannad av
> > sånt här!)
>
> Du tycker inte att du har något att lära här?

Jo, absolut!
Jag kan bli skitarg och kanske överreagera på vissa saker ibland. Kan vara lite jobbigt och jag önskar att jag kunde välja bort den sidan hos mig själv. Men det brukar gå över rätt så fort som tur är! :-)

[OT] Regler P-bot
Som svar på din tidigare fråga, ja jag har bestämt för mig att dom fotograferar. Håller själv på med en överklagan där jag hade giltig biljett och ändå fått p-bot. Fick först avslag med motiveringen "ingen biljett synlig", eftersom jag vet att jag haft biljett kommer jag begära lapplisans foton som nästa steg. Tror helt enkelt vedrebörande blivit reflex/vinkellurad och inte sett biljetten. Foto borde bringa klarhet.

Tillbaka
Topp