[OT] Rekommendera ett bra spärrskaft

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum

s-o

Aktiv medlem
Efter en helgs bilmekande har jag tröttnat på mitt glappa gamla spärrskaft och ska köpa ett nytt. Vad skulle ni rekommendera om kravspecen är 1/2", hyfsat smidigt, många tänder/poe (dvs så liten omtagsvinkel som möjligt), men att det ändå måste hålla när jag blir förbannad och tar i allt vad jag orkar?

/s-o

richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar Facoms spärrskaft, som natt och dag
> mot bacho eller typ ampro

Fast Bahco är bättre än Kina-kopian (?) Bacho! ;-)

http://www.bahco.com/se/

Senast ändrad:
Finns säkert väldigt många olika åsikter om märken/kvalité. Och vissa märken tror jag har skiftande kvalité genom åren. Detta är vad jag kommit fram till genom frågor/läsning på ett bilforum med folk som mekar på olika nivåer.

Kamasa och Bacho har gått tillbaka på senare år. Biltemas "10-årsgaranti"-verktyg håller en bra kvalité. Enligt flera på bilforumet så är inte Biltemas 10-års sämre än Kamasa/Bacho iaf.
Har själv köpt från Biltema men inte hunnit använda dom så mycket än.
Sen tror jag att det är ganska stort hopp prismässigt om man vill upp i kvalité jämfört med de ovan.

me.I.am skrev:
> Finns säkert väldigt många olika åsikter om
> märken/kvalité. Och vissa märken tror jag har
> skiftande kvalité genom åren. Detta är vad jag
> kommit fram till genom frågor/läsning på ett
> bilforum med folk som mekar på olika nivåer.
>
> Kamasa och Bacho har gått tillbaka på senare
> år. Biltemas "10-årsgaranti"-verktyg håller en
> bra kvalité. Enligt flera på bilforumet så är
> inte Biltemas 10-års sämre än Kamasa/Bacho
> iaf.
> Har själv köpt från Biltema men inte hunnit
> använda dom så mycket än.
> Sen tror jag att det är ganska stort hopp
> prismässigt om man vill upp i kvalité jämfört
> med de ovan.

Du menar Bahco?

Har kört med Kamasa under ganska många år.
Meckat lite bil men mest MC.

Lyckats dra sönder/slita ut både 1/2" och 1/4" på 11 resp 14 år.
1/2" har fått mycket stryk genom åren och den gav upp nu för några veckor sedan.
Båda blev bytta utan kvitto och utan gnäll.

me.I.am skrev:
> Finns säkert väldigt många olika åsikter om
> märken/kvalité. Och vissa märken tror jag har
> skiftande kvalité genom åren. Detta är vad jag
> kommit fram till genom frågor/läsning på ett
> bilforum med folk som mekar på olika nivåer.
>
> Kamasa och Bacho har gått tillbaka på senare
> år. Biltemas "10-årsgaranti"-verktyg håller en
> bra kvalité. Enligt flera på bilforumet så är
> inte Biltemas 10-års sämre än Kamasa/Bacho
> iaf.
> Har själv köpt från Biltema men inte hunnit
> använda dom så mycket än.
> Sen tror jag att det är ganska stort hopp
> prismässigt om man vill upp i kvalité jämfört
> med de ovan.

Japp Biltema har rätt bra grejer som deras spärrskaft samt deras bilbatteri. Behöver inte vara dåligt för att det är biltema av vissa saker.

Och jag undrar vad som idag är en kopia? Fabrikerna ligger på rad bredvid varandra i Kina. Bahco har säkert sin fabrik bredvid en fabrik som levererar till Jula.

Bahcos utvecklingslinje har lämnat oss i Sverige för 20år? sen till Ungern och från Ungern till Kina.
Det verkar som alla produkter tillverkade i något land kokar ned till landet i öst för där arbetar en fabriksarbetare i 11,5h på en 12h arbetsdag. Rätt trist att behöva se när tyska företag tvingas flytta över sina produktioner dit men de har inte alltid så mycket val.

Bilresa är bra, lite klumpiga bara. Jag gick över till 3/8" för det mesta av bilskruvandet, helt underbart mycket smidigare.

Ensamvargen skrev:
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns säkert väldigt många olika åsikter om
> > märken/kvalité. Och vissa märken tror jag
> har
> > skiftande kvalité genom åren. Detta är vad
> jag
> > kommit fram till genom frågor/läsning på ett
> > bilforum med folk som mekar på olika nivåer.
> >
> > Kamasa och Bacho har gått tillbaka på senare
> > år. Biltemas "10-årsgaranti"-verktyg håller
> en
> > bra kvalité. Enligt flera på bilforumet så
> är
> > inte Biltemas 10-års sämre än Kamasa/Bacho
> > iaf.
> > Har själv köpt från Biltema men inte hunnit
> > använda dom så mycket än.
> > Sen tror jag att det är ganska stort hopp
> > prismässigt om man vill upp i kvalité
> jämfört
> > med de ovan.
>
>
> Du menar Bahco?

Jag fattar vad du menar. På fredells köpte jag en studsfri hammare ifrån vad som lät ett amerikanske märke, Vaughn. Coolt tänkte jag som gillar amerikanska produkter.

Några veckor senare bland hyllorna på biltema så dyker den likadana hammaren upp utan det coola Vaughn-märket. Då var det inte lika kul längre att ha lagt ut 400kr på en vad jag trodde amerikansk hammare när den fanns på biltema för 80kr och utan tvekan kom ifrån Kina.

Jag har dragit sönder 2 Kamasa-spärrskaft. Tror inte att det är jag som är superstark, men jag vet inte om spärrskaft är tänkta att hålla för när man tar i för kung och fosterland heller. Hur som helst funkade spärrskaft #3 av okänt märke. :)

BOFH skrev:
> Jag har dragit sönder 2 Kamasa-spärrskaft. Tror
> inte att det är jag som är superstark, men jag
> vet inte om spärrskaft är tänkta att hålla
> för när man tar i för kung och fosterland
> heller. Hur som helst funkade spärrskaft #3 av
> okänt märke. :)

Jo, visst är det så att spärrskaft inte är tänkta för de där "enmeters förlängningsrör och avreagera sig med lilla släggan"-situationerna, men samtidigt så är det ju så lätt att råka ta i lite för mycket då man skruvar i rena ilskan :)

s-o

Ensamvargen, blev lite fel där, självklart menar jag Bacho, men lika illa ändå i jämförelse med typ facom:)

Jag är bortskämd med märkesverktyg och är glad över det, märks när man är hos vänner med sämre verktygskvalite. Man får vad man betalar för helt enkelt som i så mycket annat, sen är det väl kanske annorlunda om man jobbar med verktygen hela dagarna eller ej.

En skillnad jag märkt mellan billiga (Biltema) och dyra (Bahco och Kamasa i mitt fall) verktyg är nivån på service. Till exempel har jag på jobbet haft sönder 2st Biltemadomkrafter, och båda gångerna fått svaret att jag använt den fel och tagit i för mycket och blaj-blaj. Sen gick en Bahcodomkraft sönder, så då ringde jag till Bahco och förklarade. Dagen efter kom en budbil med en ny domkraft. Den gamla fick jag behålla, och den gick såklart att laga.

Detsamma när en Kamasamutterdragare slutade fungera. Ett samtal senare kunde jag åka in i närmaste återförsäljare och kassera ut en ny.

Och för att återknyta till ämnet, mina Kamasaspärrskaft på jobbet håller bra. Jag har inte testat Biltemas dito men däremot deras hylsor och de har varit kassa. En del har spruckit och en del har varit så mjuka att de deformerats.

Bara så att ingen får för sig nåt: Nedanstående är bara mina åsikter, jag har inga som helst källor på det jag säger. Biltemas 10-årsgrejer tycker jag funkar förträffligt för hemmamek (finns dock vissa undantag, Biltemas torxgrejer är helt horribla). Kamasa, Tengtools, Ampro och dylikt känns väl som ett snäpp upp, men jag för min del kan inte motivera skillnaden då jag tycker de är ungefär lika trevliga att jobba med allihopa, och för hemmabruk tror jag inte man sliter ut nåt av dem i första taget. Ska grejerna användas flera timmar dagligen ser det så klart lite annorlunda ut.
Går en Biltemagrej åt helvete är min erfarenhet att det brukar vara väldigt lätt att få det bytt mot nya grejer.

Mina personliga favoritspärrskaft är nog annars Gedore, känns väldigt tyska och gedigna och är behagliga att jobba med. Hur det ser ut med POE vetefan, men de jag brukar pilla med har i alla fall tillräckligt många för att inte störa mig, och inte så enerverande högt motstånd innan det börjar frihjula heller. Facom är trevliga också, men de har jag inte använt alls lika mycket.

Senast ändrad:
Snap-On med ledat huvud är nog oslagbart, men för lite vettigare peng så är Facom grymt. I mitt förråd har jag en uppsättning Facom, riktigt bra men inte Snap-On-bra.

Stahlwille är så klart skitfina också, men just på spärrskaftsfronten väljer jag nog Gedore mest för att jag tycker de är trevligare i handen och kanske snäppet mindre klumpiga, men det är nog mest en fråga om tycke och smak.

Tillbaka
Topp