[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> 67 kilo.
>
> Kul med fler deltagare! Kul med relativ
> jämförelse också. Concept2 har en egen Weight
> Adjustment-kalkylator.
> http://www.concept2.com/us/interactive/calculators
> /weight_adjustment.asp Jag röstar för att köra
> med den. :-)

Det visste jag inte, självklart kommer jag att köra med den i stället!

Sådär, nu är tiderna viktkompenserade enl conept2:s modell.
Concept2 normerar dock mot 270 lbs = 123kg vilket jag tyckte var lite mycket (vi hade fått väldigt låga tider) så jag behöll 75kg som vikt-norm. Faktorn (upphöjt i 0,222) är dock samma som concept2 använder.

SuperApe skrev:
> jag tror vågen på jobbet visar lite för mycket
> förresten. 5 kg. minst.

Öh just det, dra den där med Rödluvan och vargen också... ;-)

Det var en gång en liten flicka som bodde på landet och som var så söt att ingen kunde bli sötare. Hennes mor var innerligt förtjust i henne och hennes mormor ännu mer. Mormor hade sytt en liten röd luva till henne, och den klädde henne så bra, att alla kallade henne Lilla Rödluvan.

En dag när Rödluvans mor hade bakat bröd och gjort pannkakor, sa hon til Rödluvan:

- Jag har hört at mormor lär vara sjuk; gå du till henne och se hur hon har det och ta med dig pannkakor och en liten kruka med smör.

Rödluvan gav sig raskt iväg till mormor som bodde i en annan by. Hon tog vägen genom skogen, och där mötte hon Vargen, som hade stor lust at ta henne, men han vågade inte på grund av några vedhuggare som arbetade i närheten. Han frågade henne, vart hon skulle ta vägen. Det stackars barnet visste inte, att det är farligt att stanna och lyssna på en varg, så hon svarade:

- Jag ska till mormor med pannkakor och en liten kruka med smör från mor.
- Bor din mormor långt härifrån? frågade vargen
- Ganska långt, svarade Rödluvan. Hon bor på andra sidan kvarnen som du ser där borta, i det första huset i byn.
- Javisst, sa vargen. Jag vill också gå och hälsa på henne. Jag går den här vägen och du kan gå den andra, så ser vi vem som kommer först.

Vargen tog den kortaste vägen och sprang det fortaste han kunde. Rödluvan tog den längsta vägen och hon stannade ibland för att plocka nötter och hon jagade fjärilar och gjorde små buketter av de blommor hon fann längs stigen.

Vargen kom snart fram til mormors hus. Han bankade på dörren: Bank, bank!
- Vem är det som bankar, frågade mormor.
- Det är Lilla Rödluvan, ditt barnbarn, sa vargen och försökte göra rösten så ljus som Rödluvans.
- Jag har med mig pannkakor och en liten kruka smör från mor.

Mormor låg til sängs, för hon var inte riktigt kry. Hon ropade:
- Tryck på klinkan, så går det att öppna dörren.

Vargen klämde på klinkan och dörren öppnade sig. Strax kastade han sig över den stackars kvinnan och åt upp henne i ett nafs, för det var mer än tre dagar sen han hade ätit senast. Så stängde han dörren och gick och la sig i mormors säng, medan han väntade på Rödluvan. Strax efteråt bankade Lilla Rödluvan på dörren: Bank, bank!

- Vem är det?

Först blev Lilla Rödluvan rädd, när hon hörde vargens grova röst, men så tänkte hon att det var nog för at mormor var förkyld, och så svarade hon:
- Det är Lilla Rödluvan, ditt barnbarn. Jag komer med pannkakor och smör från mor.
Vargen gjorde sig til med rösten och sa:
- Kläm på klinkan, så öppnar dörren sig.
Rödluvan klämde på klinkan och dörren öppnade sig. När vargen såg henne komma in gömde han sig under täcket och sa:
- Sätt pannkakorna och smöret på spisen och kom och lägg dig hos mig.

Lilla Rödluvan kläde av sig och skulle just krypa ner i sängen, när hon blev mycket förskräckt då hon såg hur mormor såg ut utan kläder. Hon sa:
- Men mormor, så långa armar du har!
- Det är för att jag ska kunna krama dig bättre, svarade vargen.
- Men mormor, så långa ben du har!
- Det är för att jag ska kunna springa fortare, mitt barn.
- Men mormor, så stora öron du har!
- Det är för at jag sk kunna höra dig bättre, mitt barn.
- Men mormor, så stora ögon du har!
- Det är för att jag ska kunna se dig bättre, mitt barn.
- Ja men mormor, så vassa tänder du har!
- Det är för att jag bättre ska kunna äta upp dig! Och med dessa ord kastade sig den grymma vargen över Lilla Rödhättan och åt upp henne.

Slut

Jag gillade sagan, den var fin. Föredrar det här slutet mot originalet där vargen får magen uppsprättat och rödluvan och mormor hoppar ut. Den här är mer... realistiskt.

Så flickstackarn låg naken med vargen i sängen? Du har uppenbarligen censurerat några rader på slutet för att göra den mer barnvänlig isf.

Jag ska ro i morgon och jag har siktet inställt på att förbättra min tid avsevärt på 500m. Var inte ett dugg trött sist. Tänkte dock höja motståndet till 7:an. Det kanske gör att man inte sitter och hoppar i sätet som sist, för det försämrade tiden.

500m: 1:38.1

Inte heller roligt. Nu får det vara med att persa på ett tag. Lite fokuserad träning och nya försök om en två månader eller något. :-)

JohnM skrev:
> 10000m 37.12s
> 5000 18.20s (egentligen 20 minuter i 1.50 tempo,
> räknade om)

Vikt?

Nu har jag klämt en tvåtusing. 6.56 blev tiden. Man mår inget vidare efteråt, kan bli svårt att
motivera sig till en ny omgång.

Högsta växeln - dvs motstånd 10.
Jag väger 78 kg

Jag har en tid på 500m oxå, 1.32, men maskinen sitter inte fast så det är svårt. Ska göra nytt
test i veckan, men du kan ju lägga till tiden i alla fall.

Kul att få skriva in lite fler tider! :-)

Concept22008-10-21_viktkomp.GIF ht=714

Fast mindre kul att bli nedpetad på listan. Fan, tror jag ska köpa ett gymkort idag...

Skönt att det var värt ansträngningen i alla fall. Tror inte jag kommer testa 10km, måste göra ont i baken och vara ganska tråkigt (är inget fan av löpband och spinning heller ;-) )

Hur andas ni när ni kör?
Normalt andas man ju ut när man gör draget (alltså i styrketräning). Då blir inandningen knepig när magen trycks ihop. Jag hittar ingen harmoni oavsett vilken variant jag kör...

Hur gör du omräkningen?

Har läst denna tråd med stort intresse vissa av er skriver riktigt skoj vart själv inspererad att testa jag närmade mig maskinen med stor respekt för jag hade ingen lust att ro in i syraväggen så ett första försök gav 1,47,7 allt kändes bra så jag körde mitt vanliga styrkepass plus lite löpband och testcykel lite styv i korken tänkte jag sedan knäcka denna tid gick riktigt bra i 250m låg på 1,42tid sedan började det kännas när det var lite drygt 100m kvar stod väggen där sluttid 1,56 men en tid under 1,40 inom någon månad borde inte vara någon omöjlighet.

1.32.9 på femhundringen i går och det kändes rätt ok. (Liemannen kom lite senare, kanske för att jag värmde upp med lite cykel och några minuters roddande

Min teknik är sopig, drar handtaget i smalbenen, lyfter röven från sitsen, håller emellanåt på att flyga av och när jag blir trött drar jag för korta drag tror jag. Andningen har jag inte ens tänkt på, men den är ju högljudd, ansträngd och otillräcklig.

500 m känns ändå lindrigt jmf med 2k. Men vill ju putsa min tid där men vette fan om jag inte ska träna lite isf att bara maxa varenda gång.

Jag andas in när jag drar "snöret" emot mig och ut på vägen tillbaks. Det funkar kanon. Testa det, SuperApe. Jag var helt slut efter gårdagens cykling i blåsten, så jag skippade gymet, men det blir förhoppningsvis en tur dit imorgon istället.

Jo, jag andas ju så också. Det sker nog per automatik. Problemet är när man tar i som en %/&/%¤ grobian så liksom hjälper inte ens det, det blir högljutt, ansträngt och otillräckligt ändå.

Haha... Precis den typen av motionär som jag brukar blänga lite på på gymet. Vissa karlar låter ju som om de ligger på förlossningsbordet. ;o)

I gamla testamentet står det i Fjollo 3:17 "Du skola låta när du tar i."

Satte upp kändislistan på gymmet. Det har skapat roddhysteri. Just nu leder en f.d sm champion i bodybuilding på 1.26.1.

SuperApe skrev:
> Satte upp kändislistan på gymmet. Det har
> skapat roddhysteri. Just nu leder en f.d sm
> champion i bodybuilding på 1.26.1.

En sån där +100kg-kille?
Du får väl ta och skriva dit viktkompenserade tider så att han inte blir för mallig! ;-)

Jag köpte i alla fall ett gymkort i Onsdags så nu ska det styrketränas!
Lägger inte ner alltför mycket tid dock, en gång i veckan så jag kör igenom hela kroppen på ca en timme + lite rodd som uppvärmning.

Hur lägger ni andra som tränar upp träningen?

Jag kör tre st benövningar: benspark, bendrag (när man ligger på magen i bensprk-maskinen) och benpress. Och så kör jag vader i en maskin också.

Förra vintern körde jag ganska tungt, ca 2x8 reps. Funderar på om jag ska fortsätta så eller om det är bättre att köra fler reps och lättare? Mjölksyran börjar ju komma där efter ca 8 reps så man får köra rejält mycket lättare om man ska orka tex 20st. Vad ger bästa träningseffekten (med målet att bli en snabbare cyklist), träna max-styrka eller mjölksyra?

Vad gäller andningen i roddmaskinen så andas jag två gånger per drag. Andas ut en gång på själva draget, och sen in-ut-in på vägen tillbaka.

Från och med nu rankas vi efter viktjusterad tid!
Så som vi (ungefär) skulle placera oss om vi rodde en riktig båt alltså.
Ni som inte angivit någon vikt får göra det om ni vill bli rankade (HannaK satte jag som 61,5kg eftersom det är gränsen för "lightweight" som hon angav när hon postade sin tid på concept2:s ranking, men hon kanske väger ännu mindre).
Superape börjar bli farlig märker jag!
JohnM hoppas jag väger över 108kg (annars så kommer han att ligga för mig!)...

Concept22008-10-24.GIF ht=715

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller på att införskaffa en roddmaskin till vårt personalgym och har kikat lite på en concept2 maskin. Har förstått att det ska vara ett helt ok märke. Finns det andra aktörer av samma kvalitet till ung samma pris??

Får återkomma med rekordtider när vi skaffat maskinen, kör just nu onehundredpushup utmaningen tillsammans med några kollegor.

Edit: stvafel

Vad jag förstått är Concept2 defacto-standard för roddmaskiner. Har inte sett något annan märke på de (förvisso relativt få) gym jag besökt.

ja, det är såklart en +100kg bodybuildarn. Han ser väl ut som charkdisk på rymmen när han ror som fan. En annan bodybuildare, en ännu större, fick en tid 1.45 kan jag skvallra om.

Inget rekordförsök i går, rodde 3 st 500m på 2 min som uppvärning med 1 minuts rodd i lugnt tempo emellan. Har nog skrivit om varenda gång jag suttit i en roddmaskin i den här tråden. :-)

Jag gymmar två gånger i veckan. (har ju gratisgymmet en våning ifrån kontoret bara) Överkropp en dag och ben och mage den andra. Bendagen kör jag försiktiga knäböj, tunga enbenspressar i maskin, lårcurl sittande och så vader om jag ids. Magen får hjulet och en situpsvariant (med snöre sträckt mellan händerna som slängs över fötterna ja ni fattar). Överkroppsdagen handlar om chins, stångrodd, hantelpressar för bröst, dips, hantelpress för axlar och bicepscurls om jag ids. Det tar väl en knapp timme inkl. uppvärmning (som numera är uppvärmning som faaaan beroende på den här tråden)

jag kör med lite olika vikter mellan seten. hamnar oftast på 6-12 reps. 8 oftast. Kör 2-3 set per övning.

Jag har sett en annan roddmaskin som såg ok ut, men när man drog i snöret märktes att den var rätt kass jmf C2. Sladdrig, instabil och några rekordförsök på den och det är skroten nästa.

Hej igen!
Rodde 2K som uppvärmning innan skrotlyft går. Första halvan gick väldigt lätt på 4 min. Då tänkte jag att nu kan jag ju slå min gamla tid även om det inte var tänkt så från början. Med taktisk körning och en liten spurt på slutet blev 7.43.7. Oj, jag blev ju knappt trött nu. Iaf inte jmf med senast, då jag blev obscent mjölksyremarinerad och såg fler stjärnor än Hubble.

Aporopå 500 m så satte jag ju upp den där kändislistan på gymmet. Den är numera nedklottrad med tider duktigt under 1,30. (Ok, iaf 4 st) Nån rackare rodde visst på 1.22.1. Muskler regerar på 500.

Jag rodde som f-n i tisdags... trodde jag. Nä, har inte slagit min gamla tid på 500 m. Apropå gymträning. Jag kör enbart överkropp den här hösten och vintern. Tycker inte att förra säsongens träning för benen gjorde någon skillnad vad gäller cyklingen, så jag koncentrerar mig på hela ryggen, axlar, nacke, mage, biceps, triceps och bålstabiliteten. Hoppas på att gymträningen ska resultera i att det blir bekvämare för överkroppen att sitta en längre tid på cykeln.

SuperApe skrev:
> Med taktisk körning och en liten spurt på slutet
> blev 7.43.7.

Äh fan ska du förbättra 2000-meters rekordet med 0,7 sek per gång så får jag ju inte annat göra än att skriva om listorna stup i kvarten! ;-)

Heh, anade att "någon" skulle reagera på det! Du har rätt, men en bumpning var tyvärr nödvändig då det började växa mossa på tråden på sidan 3 typ.

Jäkla skittråd. Nu har jag ju sagt att jag inte ska köra 500 eller 2 000 innan jag hunnit träna lite, dvs inte i år. Så då gick man ju på 10 000 istället. Inte samma mjölksyreplåga, mer som ett joggingpass. Dock blev ju tiden därefter också. Jag är inte bara svag, jag har dåligt flås också. Nu var det bevisat...

10 000m: 42:46.0 Samma vikt som de senaste tolv åren.

Nu har jag rott 2000m för första gången någonsin. :o) Tiden slutade på 9.16 minuter (9 minuter 10 sekunder. Samma sak?). Jocke. glöm inte att ge mig avdrag på tiden för min vikt. Mycket viktigt. ;o)

För några år sedan körde jag 2000m på prick 6:40. Vill minnas att jag höll 1:30/500m i 1000m, 1:40 i 500m och sedan kroknade jag stenhårt de sista 500 metrarna och körde på 2:00. Vägde in på ~100kg.

Jocke, var är du? Rott som en galärslav idag igen. Och, tjoho, 2020m på 10:ans motstånd slutade på tiden 8.52.9 (Kan inte hjälpa det, jag ställde in maskinen på 2000m, men den stannade på 2020m.). Vilka ror fortfarande?

Nu har jag uppdaterat listorna!
Hoppas att allt blev korrekt (såg att jag slant på tangentbordet när jag skrev smileys namn men det ändrar jag vid nästa uppdatering)

Smiley, jag räknade av dina 20m extra (antog konstant hastighet) så du tjänade någon sekund.

Starkt rott av cykelelin (skickade tid i privat PM), skulle stå sig bra i concepts2:s ranking! Om du skulle gå ner till 61,5 kg och satte samma tid så skulle hamna på plats 7 (av över 200) i kategori women "lightweight"!

Concept22008-11-04.GIF ht=715

ArvidSvensson skrev:
> För några år sedan körde jag 2000m på prick
> 6:40. Vill minnas att jag höll 1:30/500m i 1000m,
> 1:40 i 500m och sedan kroknade jag stenhårt de
> sista 500 metrarna och körde på 2:00. Vägde in
> på ~100kg.

Starkt rott!
Men på Happys rodd challenge så lever man inte på gamla meriter så du får släpa dig till gymmet och sätta en aktuell tid! :-)

Tillbaka
Topp