[OT] Roligaste bloggen jag läst!

• Trådstartare Trådstartare JTH
  • Start datum Start datum
Hade man inte hållit på med cykling så... ;-) Fast man kan ju fundera på när han ska "ha råd" att leva som vanligt, skaffa familj(barn)/hus/radhus/bil osv. Själv passar jag på och njuter av livet medans man är frisk och kan göra det man vill.

/Leo

Inget omöjligt mål om han har fem år på sig, fast inkomst och mycket låga levnadsomkostnader. En msek är en bra grundplåt om man vill försöka på sig på att bli ekonomiskt oberoende, leva på räntor/avkastning.

Men han snittar ner sig i en högriskaktie (CISL). Stor risk att han kommer att gå på pumpen där, speciellt om han fortsätter att öka innehavet eftersom det är "billigt".

Fonderna har i regel avgifter som äter upp en del av uppgångarna. Valutaförändringar kan också påverka negativt.

Kanske han kan överväga att titta på ett flertal aktier som brukar ge bra årlig direktavkastning istället för som idag fonder och aktier i CISL.

TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
> En msek är en bra grundplåt om man vill
> försöka på sig på att bli ekonomiskt
> oberoende, leva på räntor/avkastning.

Räcker det verkligen?

=David skrev:
> TommyE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En msek är en bra grundplåt om man vill
> > försöka på sig på att bli ekonomiskt
> > oberoende, leva på räntor/avkastning.
>
> Räcker det verkligen?

Det är den första miljonen som är svår....det vet ju ALLA!

1 msek?? Ett tiondels öre :) (tråkig teknologhumor, jag vet)

Nä en miljon är inget man slår sig till ro på precis. Fast det är som sagt inte småpengar.

/Johan

mytomspunnen skrev:
> Det är den första miljonen som är svår....det vet ju ALLA!

Det är därför jag hoppat över den och börjat spara direkt på den andra!

Han verkar f.ö. var tvärt om mot mig, jag handlar först och tänker sedan - lyckligtvis har jag slutat handla på avbetalning i varje fall. Men nu har jag bestämt mig för att spara ihop till en månadslön att ha som buffert. Som start på sparandet i mitt nya liv. Vi får väl se hur det går. :)

Fick ett årsbesked från Swedbank igår förresten. Tydligen har jag ett konto hos dem med 1.500,- på, det hade jag ingen aning om. :)

the_TnT skrev:
[...]
> förresten. Tydligen har jag ett konto hos dem med
> 1.500,- på, det hade jag ingen aning om. :)

Formula Oro Puro. Bara någon hundralapp imellan ;).

Fredrik Larsson skrev:
> Formula Oro Puro. Bara någon hundralapp imellan ;).

Oroande Formula Purjo? Jag har ju redan Magura Louise FR, nu förstår jag ingenting! :P

Duktig kille, en period i livet kan man ju snåla hårt. Första åren efter examen fortsatte jag konsumera snålt som en studerande och det var ju bra för sparkapitalet. Om har får upp inkomsten några hack kan han ju leva lite mer "normalt" sen. Att köpa sitt egna boende så tidigt det bara går i livet har i stort sett alltid varit en bra affär. Att ha mountainbike som nöje/sport är en dålig affär-kostar mig mycket mer än kajak, klättring, dykning. Men det får det vara värt..

MoeJoe skrev:
> Att ha mountainbike som nöje/sport
> är en dålig affär-kostar mig mycket mer än
> kajak, klättring, dykning. Men det får det vara
> värt..

Min klättring kostar bra mycket mer än min cykling, men sen är jag ju inte cyklist utan mer en sån som tittar på mina prylar än rör dom och sen säljer dom dyrt...medan klätterresorna går på endel...

Tillbaka
Topp