[OT] Rullskidor?

Wille

Ny medlem
[OT] Rullskidor?
Tänkte börja åka rullskidor som komplement till annan träning. De vanliga skidorna lär ju få stå kvar i källaren med det väder vi har numera. Har ngn några bra tips? Märke, modell, vad tänka på etc?

Tacksam för svar!

Edit: jomenvisst är det OT

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Rullskidor?
Det kan vara rätt tråkigt i början, då tekniken inte är den bästa. Men det blir bättre för varje pass.

Elpex Wasa är en mycket bra och stabil skida för både nybörjare och rutinerade.

[OT] Rullskidor?
Det var länge sedan jag var riktigt aktiv som rullskidåkare och hade koll på vad som är värt att satsa på.

Men de tre märken som är värda att nämnas i dag är Elpex, Pro-Ski & Swenor. Vad man sedan väljer är mest tycke och smak. Alla märken har rullskidor för både klassisk åkning och skate, det är väl ett val Du måste göra. Gå till någon bra sportaffär som håller på med längdskidåkning så får Du hjälp. Akta dig för Stadium och andra stora kedjor. Där finns det sällan kunnig personal.

Du kan använda samma stavar som när Du åker skidor på vintern men byt ut trugorna mot rullskidspetsar av hårdmetall annars får Du inget stavfäste. Det suger, tro mig! Det kan vara bra att ha ett par begagnade pjäxor till rullskidåkningen för det blir ganska skitigt om det är blött ute.

Lycka till!

Jocke, gammal skidåkare i förskingringen

[OT] Rullskidor?
Tror inte hjulbredden spelar någon större roll - de flesta klassiska skidor har liknande bredd. Vad man kan göra är att köra med skejt-pjäxor och klassiska rullskidor - då blir det lite stabilare. Personligen föredrar jag Pro-Ski Vario C2 - mest eftersom man tar sig nerför även branta utförsbackar genom att öka friktionen på framhjulet - men jag är å andra sidan en ganska kass rullskidåkare.

[OT] Rullskidor?
Här är ett par stabila rullskidor, något smala hjul. Men redan efter första turen kommer det inte vara nått problem. Väldigt lik en riktig skida i känslan, den sviktar lite o har som ett spann. Går också mjukt på ojämna vägar.

http://www.sportimport-as.no/swenor/fibreglass.html

fibreglass.jpg

2300kr hos Tony Polder, www.polder.se

Köp ett par rullholkar (spetsar också), de vanliga trugorna håller inte och dem ger inget vidare fäste i asfalten.

/A

[OT] Rullskidor?
Nu vet jag inte vad du bor men om du bor i sthlms-området åk in till Skidsport i Bromma och prata med dem. De har bra kunskap och ett brett sortiment.

[OT] Rullskidor?
Åker på ett par Elpex classic, funkar bra. Haft de i över fem år, stabila grejer. Åker en gång i veckan, två timmar per pass, i ur och skur. Det som kan hända med enklare skidor är att lagren inte håller tätt.

Bredare hjul funkar överallt, även på hårda grusvägar. Smalare hjul är till för bara asfalt. Riktigt smala hjul sitter det på skate-rullskidor, men det var vanliga klassiska du ville ha eller?

/Leo

[OT] Rullskidor?
Kolla www.puls.se, där finns ett rullskideforum. Denna sida är också bra för allmän info:
http://www2.ess.slu.se/peterask/sport/Skidor/Rullskidor1.htm

Instämmer med tidigare tips, köp inte snikvarianten Everest på Stadium (been there, done that), du får vad du betalar för. Bra stavar är viktigt märkte jag då jag började (i somras). Gamla alustavar är för stumma och tappar lättare greppet (samt går lättare av). Carbonstavar i bra kvalité ska man kosta på sig.

Bredare hjul är lättare balansmässigt, det är nog bättre i början. Om du tänker på de smala inlineshjulen, så är de skidorna för skate.
Annars vill jag tipsa om inlines med stavar, då kan man köra lite skate på köpet plus att det inte är lika svårstakat (hmm, erkänner att jag är en liten plutt på 53 kg). Det finns s k Nordic Trainer, de är kalasbra, hjulen är större och tåligare så kan man köra på grusvägar utan problem.

Skida på!

[OT] Rullskidor?
Tackar för alla tips. Inlines med stavar har jag provat, inte kul tyckte jag. De rullskidorna med ställbart motstånd verkar lockande. Kompisens jag provade (gammal modell iofs)gick fort-kändes som inlines. Som nybörjare kändes det instabilt, man vänjer väl sig. Sen är det ju det här med att stanna? Tips på bra metoder? Om det finns några....

[OT] Rullskidor?
Wille skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen är det ju det här med
> att stanna? Tips på bra metoder? Om det finns
> några....

Anpassa farten vid analkande faror och hinder.

Det går faktiskt att göra något som liknar plogsvängar med rullskidor men det kräver lite träning. Går det för fort finns risken att Du vickar rullskidorna utåt när Du plogar vilket resulterar i vurpor och ömma fotleder.

Skulle Det gå åt skogen, sikta på något mjukt och lägg dig ner bakåt/på sidan. Om Du väntar tills rullskidorna tar tvärstopp i gräset eller ett mossbevuxet dike gör Du garanterat en helt okontrollerbar framåtvolt, och sådana gör ont, tro mig!

Naturligtvis har Du hjälm på huvudet och handskar på händerna, det lindrar. Knäskydd kan också vara bra att ha i början.

[OT] Rullskidor?
Det går hyfsat att stanna med så kallad plogsväng på rullskidor tänk bara på att pressa hälarna utåt. Har åkt en hel del rullskidor genom åren och man lär sig ganska snart var gränsen går, om du åker ut på en gräsmatta se till att ha ganska skapligt med bakvikt så inte framhjulen tryks fast i gräset för då är det bara att börja springa:-)

[OT] Rullskidor?
Eagle skrev:
> Det går hyfsat att stanna med så kallad
> plogsväng på rullskidor tänk bara på att
> pressa hälarna utåt. Har åkt en hel del
> rullskidor genom åren och man lär sig ganska
> snart var gränsen går, om du åker ut på en
> gräsmatta se till att ha ganska skapligt med
> bakvikt så inte framhjulen tryks fast i gräset
> för då är det bara att börja springa:-)

Ja, precis! ;-)

[OT] Rullskidor?
Ploga funkar för att få ner farten. Men om det ligger en massa blöta löv på vägen så ta det lugnt med plogandet, man halkar rätt så lätt på löven... :-) Samma sak i tighta svängar, sakta ner först och ta ut svängen om det ligger löv där.

Har kört med alustavar och med "facit" i hand är jag glad för det. Stavarna har fastnat i olika "objekt" på vägarna, brunslock, gatstenar, avloppsgaller osv. Flera gånger har staven ryckts ur handen på mig med rejäl kraft, mest när man var ovan vid att hela tiden hålla koll på var man satte ner den. Med ett par kolfiberstavar hade jag fått gå hem när de hade knäckts av, men alustavarna håller. Har tom böjt alustaven och rätat tillbaka den efter en incident, den håller än.

/Leo

[OT] Rullskidor?
Håller inte med om att alu-stavar är lämpliga. Körde ner min alu i en dagvattenbrunn i hyffsad fart(nerförsbacke) och det var INTE kul. iom att staven inte gick helt av blev det ju en ordentlig flygtur och en öm axel-led.

Jag kör förresten på Swenor finstep som gillar skarpt. Provade elpex (wasa?) en gång och de var inte alls lika mjuka och komfortabla och svalde inte ojämnheter alls lika bra.

[OT] Rullskidor?
Alustavar det enda som håller i stadsmiljö på cykelbanor. Har noll lust att köra sönder mina fina kolfiberstavar i stan, de ska användas på snö och inget annat. Att staven fastnar ibland är otur, har också ramlat pga det, men inga värre vurpor än. Men har man råd med att knäcka kolfiberstavar så är det ju ok. :-)

Nya Swenor är nog bättre än gamla Elpex wasa/classic. Mina Elpex classic är rätt så komfortlösa, men går som pansarvagnar både över ojämnheter(fixar även spårvagnsspåren i Göteborg!) och vattengravar. Vill man ha spänst också så är glasfiberstomme inte helt fel heller.

/Leo

[OT] Rullskidor?
Det finns hållbara carbonstavar också, finns massor av olika vad jag förstått. Tydligen skall carbonstavar vara bättre på det sättet att de inte är lika "stumma" och studsiga som alustavar, man får ett bättre grepp på sätt och vis. Men alla carbonstavar är säkert inte hållbara.

Detta är vad jag hört från kunnigt skidfolk, har själv ingen erfarenhet av alustavar. Dock av div brunnslock och asfaltssprickor, och än så länge håller mina stavar *peppar peppar*

[OT] Rullskidor?
KrisL skrev:
> Det finns hållbara carbonstavar också, finns
> massor av olika vad jag förstått. Tydligen skall
> carbonstavar vara bättre på det sättet att de
> inte är lika "stumma" och studsiga som alustavar,
> man får ett bättre grepp på sätt och vis. Men
> alla carbonstavar är säkert inte hållbara.

Nja, det där var inte riktigt rätt.....

Alu-stavar är mycket mjukare än carbon och därför mer fjädrande. De böjer sig likt pilbågar vid början av stavtaget och skickar tillbaka staven likt en katapult i slutet av rörelsen vilket gör att spetsen släpper från underlaget.

[OT] Rullskidor?
Nja håller inte riktigt med om att Alu-stavar är styvare än en carbon stav, ni kan ju kolla länken i kolumnen egenskaper så ser ni angivelsen för styvhet.
http://www.swix.no/eway/default.asp..._6254=6266:0:24,2554&MainPage_6266=6321:39369
Själv körde jag alltid med carbon-stavar och framförallt Swix CT1:an för den är både lättast och styvast. Det största problmen med en carbon-stav är om man själv sparkar på den eller någon annan gör det då smäller de av ganska lätt. Åker man i stadsmiljö så lär man sig att undvika brunsgaller m.m.
Körde förut minst 300 mil rullskidor om året och har inte knäckt så många stavar genom åren.

[OT] Rullskidor?
Eagle skrev:
> Nja håller inte riktigt med om att Alu-stavar är
> styvare än en carbon stav, ni kan ju kolla
> länken i kolumnen egenskaper så ser ni
> angivelsen för styvhet.
> http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=M
> ainPage_6266&MainContent_6254=6266:0:24,2554&MainP
> age_6266=6321:39369
> Själv körde jag alltid med carbon-stavar och