[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

andematt skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Specialsulan har jag fått plocka ut då den gav
> skav i kanterna.
> Bomullsstrumpa närmast huden låter "fel".
> Ungefär som att ha ett par bomulskalsonger under
> cykelbyxorna. Funkar det verkligen för alla eller
> är det bara flax? =)

Jo det kan ju vara tur. Jag har haft tur tre-fyra gånger i veckan året runt i trettio år nu. :-) Lite mindre på vintern när det är inomhus men då har jag haft tur i innebandy istället, du anar inte hur mycket gräs, grus, inomhus och ANNAT-skor jag haft under årens lopp, aldrig skavsår men tyvärr har jag inte blivit bättre av den höga dosen aktiviteter, det hade varit önskvärt.

Edit: Det skadar väl inte att prova i alla fall? Funkar det så är ju problemet löst. Tunn bomull innerst följt av en rejäl strumpa som håller foten på plats utan att man måste strypa den helt.

Senast ändrad:
Jahaja, snart dags att sätta sig på tåget till Göteborg.

Känner mig inte alls särskilt sugen på det här. Formen är visserligen god, men benen känns slitna och jag har fått något mystiskt ont i ena foten. Kanske var 40-milare två helger i rad ingen optimal uppladdning?

Sedan ska det inte bli särskilt bra löparväder i morgon med högsommarvärme och en stadig motvind på Hisingsidan. Hade tänkt attackera min drömgräns på 1:30 men det känns inte så aktuellt längre. Ack dessa I-landsproblem... :-/

DT skrev:
> Jahaja, snart dags att sätta sig på tåget till
> Göteborg.
>
> Känner mig inte alls särskilt sugen på det
> här. Formen är visserligen god, men benen känns
> slitna och jag har fått något mystiskt ont i ena
> foten. Kanske var 40-milare två helger i rad
> ingen optimal uppladdning?
>
> Sedan ska det inte bli särskilt bra löparväder
> i morgon med högsommarvärme och en stadig
> motvind på Hisingsidan. Hade tänkt attackera min
> drömgräns på 1:30 men det känns inte så
> aktuellt längre. Ack dessa I-landsproblem... :-/

HTFU! ;)

Instämmer med DT och lägger till en veckolång förkylning på det... blir inget världsrekordsförsök imorgon direkt :)

Kämpa på grabbar, det kommer att gå fint. Själv har jag haft en ofrivillig träningsfrånvaro på nästan ett par veckor. Det känns som att börja om från början med två veckor kvar till maran...

Stumpy skrev:
> Har hört att det skall bli hagel och drivis på
> maran. :)

Alltså, blir det som förra året skiter jag nog i att starta.

Det får gärna bli ett mellanting mellan högsommarvärme och fjolårets maraväder.

16 grader, växlande molnighet och en svag västlig bris vore perfekt.

DT skrev:
> Jahaja, snart dags att sätta sig på tåget till
> Göteborg.
>
> Känner mig inte alls särskilt sugen på det
> här. Formen är visserligen god, men benen känns
> slitna och jag har fått något mystiskt ont i ena
> foten. Kanske var 40-milare två helger i rad
> ingen optimal uppladdning?
>
> Sedan ska det inte bli särskilt bra löparväder
> i morgon med högsommarvärme och en stadig
> motvind på Hisingsidan. Hade tänkt attackera min
> drömgräns på 1:30 men det känns inte så
> aktuellt längre. Ack dessa I-landsproblem... :-/

Lycka till på Göteborgsvarvet, DT -- och alla Ni andra som ska springa

Det blir inget varv för mig i år. Jag har råkat prioritera bort löpningen till förmån för cyklingen. Hade ändå haft lösa planer på att halvjogga mig igenom för att ändå få en bättre startplacering nästa år, men i måndags blev jag förkyld. Visserligen är förkylningen nästan borta, men inte borta nog för att jag ska kunna springa två mil i morgon. MEN, jag kommer att befinna mig i start/mål-området större delen av dagen för att heja på alla jag känner! Hade jag vetat hur ni utomsocknes ser ut hade jag hejat på er också! :)

Kör på hårt alla ni som springer Varvet! Glöm inte bort att njuta av den folkfest jag ändå förstått att den här Sveriges största löpartävling är. Håller tummarna för bra förhållanden.

Själv ligger jag i slutfasen på min maraträning. Totalt har jag iaf samlat på mig fyra långpass på 30km + nu under våren. Hoppas det räcker....

geologen skrev:
> Det blir inget varv för mig i år. Jag har råkat
> prioritera bort löpningen till förmån för
> cyklingen. Hade ändå haft lösa planer på att
> halvjogga mig igenom för att ändå få en
> bättre startplacering nästa år, men i måndags
> blev jag förkyld. Visserligen är förkylningen
> nästan borta, men inte borta nog för att jag ska
> kunna springa två mil i morgon. MEN, jag kommer
> att befinna mig i start/mål-området större
> delen av dagen för att heja på alla jag känner!
> Hade jag vetat hur ni utomsocknes ser ut hade jag
> hejat på er också! :)

Nästa år kanske du har nån inackorderad. Du vet, win-win för att slippa sova i bilen :-)

Inga bra förutsättningar för bra tider idag med 27 grader och blåsigt. Kändes som att springa i en varmluftsugn och det var många kollapsade löpare runt banan. Pulsen stack iväg till 90% redan i Slottsskogen och låg sedan kvar där. Riktigt tufft faktiskt.

Det bidde drygt 1:33 vilket jag ändå får vara nöjd med efter omständigheterna. Hade bara 700 nånting före mig i resultatlistan så det var nog många som hade kämpigt idag.

Nu blir det försök att återställa vätskebalansen med kall öl.

Bra kämpat i den tunga värmen. Jag kikade lite på TV:n när de sände loppet. Han, Rickard Olsson, såg ut lida en hel del i värmen. De visade även några jeppar i hockey- respektive skidkläder inklusive hjälmar vilket verkade rejält svettigt.
1:33 DT är en bra tid.

Det var någon svensexe-stackare i startgrupp 1 som sprang utklädd till humla. Jag passerade honom strax före mål så han måste ha sprungit på en bra bit under 1:40. Inte dåligt i den dräkten i den värmen... :-)

DT skrev:
> Det var någon svensexe-stackare i startgrupp 1
> som sprang utklädd till humla. Jag passerade
> honom strax före mål så han måste ha sprungit
> på en bra bit under 1:40. Inte dåligt i den
> dräkten i den värmen... :-)

Bra sprunget både av dig och humlan!

Hasse#7 skrev:
> Nästa år kanske du har nån inackorderad. Du
> vet, win-win för att slippa sova i bilen :-)

Absolut!

DT skrev:
> Det bidde drygt 1:33 vilket jag ändå får vara
> nöjd med efter omständigheterna. Hade bara 700
> nånting före mig i resultatlistan så det var
> nog många som hade kämpigt idag.
>
> Nu blir det försök att återställa
> vätskebalansen med kall öl.

Respekt. Bra tid i värmen!

Du kanske redan var i mål men det kom en väldigt kraftig hagelstorm under eftermiddagen som måste haft bra avkylningseffekt.

Skulle attackera 1:35 idag. Det funkade ungefär 12 km och sen kom motvinden på Hisingen och det faktum att alla porer på kroppen var vidöppna i värmen ikapp mig. Tappade stadigt fart varje km (bortsett från sista spurtkilometern) och masade mig i mål på 1:39. Kämpigt idag. Startade dock i startgrupp 4 och upplevde det som om många kämpade. Startgrupp 4 är väl ändå 1:35-1:38-ish och det var många som gick väldigt tidigt. Trots min blygsamma tid sprang jag om väldigt många under den senare delen av loppet.

Sen var det ju spännande att efter dusch och uppfräschning råka ut för en riktigt rejäl hagelstorm i den tryckande värmen. Den kändes liksom så malplacerad på något sätt.

Bra kört DT!

Gjorde mitt första varv i dag. Tanken var en tid runt 1.35 men gav upp den tanken redan under veckan, värmen var något för hög. Tog det väldigt lugnt i 18 km, sedan ökade jag farten ganska mycket...kom in ruskigt pigg i benen, kändes som om det fanns en mil till att ge :) Är relativt nöjd med 1:41:23 i dagens väder och mitt första varv...nästa år är jag med dig DT under 1:30 :)
Bra löpt DT och MattiasK

Bra tider pöjkar!
Startade också i 4an och målet i vintras var också att komma under 1:35. Sprang under 1:40 förra året. Men en flerveckorsförkylning för några veckor sedan dödade upprampningsträningen.
Tog det lugnt dom första 10 km för att därefter ha krut kvar till dom sista 11. Men det var tvärtomt i kroppen... Episkt lidande dom 3 sista km. Vinglade in på 1:46:20. Sätter en parentes runt detta år : )

Jag undviker att springa när det är varmt eller regnar... inte riktigt min
dag alltså. Siktade på 1:47 och kom in på 1:50, 2min bättre än förra året
iallafall. Nu borde jag hamna i en bättre startgrupp än 9 nästa år så jag slipper
springa slalom mellan Volvo och VGR nästa år - det tar på krafterna att
hitta luckor och byta tempo när man hamnar bakom en långsammare grupp.

Regn-/hagel skuren vid 12km svalkade skönt i ett par km, sedan kändes värmen
ännu värre när asfalten började torka.

Starkt jobbat av alla som tog sig runt idag.

Släpade mig i mål på strax över 2h 10min. Med tanke på vädret och att jag inte kört ett enda löppass sen varvet förra året så får man väl vara nöjd med att man kom i mål överhuvudtaget :)

Sprang också för första gången i år. Innan hade jag tänkte att satsa på 1:35, men insåg att värmen skulle göra det väldigt svårt så jag tog det säkra för det osäkra och backade av lite. Sprang i mål på 1:41 och kände mig då hyfsat fräsch, men man skräms lite av att se alla som fick hjälp längs banan. Nu vet jag lite mer vad man kan vänta, så nästa år (ifall jag springer) så borde 1:35 vara nåbart. Speciellt ifall man satsar lite mer på löpning innan.

Man hade ju hört en del innan om hur mycket publiken skulle heja hela vägen, men jag tyckte att det var förvånansvärt lite hejande och mest tyst kollande? I början och mot slutet så hejade folk på rätt mycket men avenyn var ju stendöd :)

Nu har jag fått lite distans till pärsen och känner mig ändå ganska nöjd. I princip alla verkar ha fått tider 5-10 minuter över de förväntade, en del till och med ännu mer. Min placering i år skulle ha gett 7:36 minuter bättre tid förra året (under 1:26), så det känns som att värmen påverkade ännu mer än de par minuter som jag trodde först.

Vore skönt med en kallfront lagom till 1 juni... :-)

Riktigt starkt, DT!

Jag lubbade en mil i morse, lepra och åldersskörhet (och ingen löpning på ett bra tag) resulterade i en tid på 47 minuter.

Håller med DT om att det var bra sprunget av Biet

DSC_1792kopiera.jpg

DSC_1860kopiera.jpg

DSC_1848kopiera.jpg

När Åskstormen kom till Övre Husargatan började det med tre åskknallar som lät så nära att folk nästan gjorde i byxorna. Sen var det lugnt ett par minuter innan regnstormen kom som en käftsmäll. Horisontellt regn och en grym vind som blåste bort alla markiser o skyltar och de två rockbanden på gatan fick koppla ur i ren panik och slänga in grejorna i affärer längs gatan.
Själv fick jag ett mickställ rakt i pannan */

DSC_1905kopiera.jpg

DSC_1910kopiera.jpg

DSC_1915kopiera.jpg

DSC_1868kopiera.jpg

DSC_1916kopiera.jpg

I TV-sändningen pratade Karlsson o Gärderud om att varvbanan är 1-2 minuter långsammare än andra halvmaror. Men då undrar jag hur mycket snabbare dagens bana är jämfört med den som jag sprang 6 ggr på 90-talet. Det springs väl inget på Ramberget nu förtiden och backen mellan Södra vägen o Götaplatsen är också struken.

/S

Senast ändrad:
Då var det dags för nästa stora löparfest. Stockholm Marathon!
Vädret ser ut att bli optimalt för bra tider ;-)
Hur känns det nu innan? Själv har jag ordentligt med spring i benen då jag tagit det väldigt lugnt sista veckan.
Stort lycka till alla som springer!

Lycka till i morgon, Tomas. Gå ut enligt plan, och spänn pannbenet andra halvan. Då är inte sub 3 omöjligt.

Jodå, det känns väl OK. Flåset är bra fast benen kunde ha varit piggare. Men det ska nog gå. Målet på 3:15 känns väl iaf nåbart, tänkte försöka starta i 4:30-fart och sedan inte vägga alltför grovt i slutet. :-)

Verkar som sagt bli rätt bra förutsättningar i morgon med lagom temperatur och kanske någon uppfriskande regnskur.

Min träningsvår har inte varit optimal, numera är jag van vid sjukdomar varje vår. Men men, runt ska jag. Siktar på 3:30 men det blir nog tufft. Kul ska det bli i alla fall.

Hämtade nummerlappen idag och råkade se väggen med alla möjliga kommentarer och heja-rop folk har skrivit på lappar och satt upp. Lite inspirerande faktiskt:)

Lycka till alla, njut av vädret i morgon som kommer att vara låååångt bättre än förra årets.

Sprang in på 3:09:30. Väldigt nöjd, kändes som att jag disponerade loppet perfekt och tappade väldigt lite i tempo i slutet. Sprang och väntade på väggningen men den kom aldrig, var oförskämt fräsch hela vägen. Lite småtungt sista 4-5 km bara. :-)

Nästan perfekta förutsättningar med lagom temperatur, fläktande men inte för stark vind och lite uppfriskande duggregn i slutet.

Friskt vågat hälften vunnet Tomas. Kudos för att ha spänt bågen och inte fegsprungit som jag... ;-)

Nja, det steget är rätt stort, 15 sekunder/km kräver en del träning. Ska springa mindre och cykla mer ett tag nu så får vi se till hösten... :-)

Grymt sprunget DT!

Själv stapplade jag i mål på 3:40:17. Sämre än förra årets inferno men det var lite väntat. Jag var för dåligt tränad helt enkelt. Men vi hade tur med vädret!

DT skrev:
> Nja, det steget är rätt stort, 15 sekunder/km
> kräver en del träning. Ska springa mindre och
> cykla mer ett tag nu så får vi se till
> hösten... :-)

Men erkänn, en riktig drömgräns va?

Tillbaka
Topp