[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Om jag fattat resultatlistan rätt så har Jonas Buud det kämpigt nu. Han verkar falla ordentligt i resultatlistan. Kanske något problem? För fysiken tror jag att han har för att vara med i täten. Å andra sidan har jag ingen koll på hans nuvarande form.
Kämpa Sverige!

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag springer så får jag så jäkla ont i
> smalbenets baksida. Alltså under vaden. Detta
> gör att jag inte gärna springer men tror
> någonstans att det har med ovana att göra.
>
> Men kan det vara så att skorna är för mjuka
> (kör Nike FreeRun V3+) eller springer man rent av
> fel? Har ju en rejäl hålfot och går helst på
> yttre delen. Kompenserar inte med något
> hålfotsinlägg. Jag tycker mig sätta ner foten
> korrekt i backen så jag tvivlar på att det
> sitter i tekniken.
>
> Eller är det ovana?
>
> Vad tror ni gissningsvis? Man kanske ska boka tid
> hos företagshälsovården..

Tåhävningar för att stärka upp vaderna kanske funkar, men sannolikt är det mer komplicerat än så och du anger inget om din bakgrund. Kolla trådar på www.jogg.se om liknande åkommor.

TomasGr skrev:
> Om jag fattat resultatlistan rätt så har Jonas
> Buud det kämpigt nu. Han verkar falla ordentligt
> i resultatlistan. Kanske något problem? För
> fysiken tror jag att han har för att vara med i
> täten. Å andra sidan har jag ingen koll på hans
> nuvarande form.
> Kämpa Sverige!

På twitter ser det ut som Jonas Buud var tvungen att kliva av tyvärr.

Han får se fram emot Ultravasan nästa år, det blir ju på hemmaplan.

wiknil skrev:
> Någon som ska springa Lidingö?
> Vad har ni för mål?

Jag. Första gången. Ta mig i mål är prio ett. Under tre timmar prio två. Jag har som mest sprungit GBG-varvet och inte löpt speciellt mycket i år. Du?

Varit knapert med löpningen under sommaren men skavt runt två rundor de senaste helgerna, skönt och ganska kul faktiskt.

Kutat utan pulsband eftersom ambitionen när jag stuckit ut varit att enbart knalla ngn timme-ish men sen blir det lite trist, man börjar snabba på stegen, tar ngn kul backe och helt plötsligt är man hemma helt svettig och slutkörd ;) Satan vad tidseffektivt löpning är om man bara har ambition att få sig en genomkörare. Som ngr hetsvarv på cx ungefär ;)

Wiknil: Jag är anmäld, men har aldrig sprungit längre än 12 km så är ödmjuk med målen. Vill ta mig runt, typ. Är ok på milen men backarna kan nog ställa till det. Vad har du för mål?

Ska springa Lidingö i år igen men har inte sprungit så mycket i år. Tar jag ett par minuter av fjolårets 2:47 (och slipper krampande vader) så blir jag nöjd.

bruce skrev:
>
> vad tidseffektivt löpning är om man bara har
> ambition att få sig en genomkörare. Som ngr
> hetsvarv på cx ungefär ;)

Och man slipper mecka och grisa ner sig... ;-)

Ska visst springa Tjurruset senare i höst. Är det någon här som gjort det?

Springer man eller är det mest ett jippo med en massa stök och trängsel? Är skor och kläder bortom räddning när man går i mål?

Och till er som ska springa Lidingö: Grattis! Det var en av mina bästa motionsupplevelser när jag sprang förra året! Massor av folk, fest och fruktansvärt brutalt!

Jag sprang förra året och det är sjukt tungt..! jag kom sprang milen på flaten på ca 55 då och gick i mål på 1,25..

man springer mestadels på stig, kolla videorna på deras sida för att få se de absolut värsta partierna!

Jag ska springa även i år, satsar friskt på runt timmen i mål!

Inget Lidingöloppet för mig i år. Men den tävlingen är jag inte klar med än så troligtvis nästa år.
Till er som springer för första gången så förbered er på trängsel! Om ni inte startar i led 2 och under....
Det är många som startar och så bred är inte stigen. Visserligen ingen singeltrack men så mycket mer än en eller en och en halv omkörningsfil är det inte på en stor del av banan. Fast det positiva med trängseln är att farten blir beskedlig och det kan behövas då ni kliver in på det tuffa partiet mellan 15-20km. Alltså en bit innan Aborrbacken och Karins backe på slutet.

TomasGr skrev:
> Inget Lidingöloppet för mig i år. Men den
> tävlingen är jag inte klar med än så
> troligtvis nästa år.
> Till er som springer för första gången så
> förbered er på trängsel! Om ni inte startar i
> led 2 och under....
> Det är många som startar och så bred är inte
> stigen. Visserligen ingen singeltrack men så
> mycket mer än en eller en och en halv
> omkörningsfil är det inte på en stor del av
> banan.

Jo tack. Förra året tänkte jag att jag skulle vara snabbt iväg, men det är en fruktansvärd tjurrusning över gärdet i starten och näst intill omöjligt att komma bland de första till där det smalnar av. Så det blev till att spendera mycket av första milen ute i buskagen för att försöka avancera. :-)

I år startar jag i 1C så det kommer väl bli ännu hetsigare i början med alla som ska springa SUB 2:15. Fast å andra sidan går det väl snabbare rent generellt däruppe så man behöver kanske inte lägga fokus på att springa om folk hela tiden, snarare hålla sig ur vägen...

Siktar på att förbättra min tid från förra året på 2:24, men medaljtid blir nog tufft.

@DT
Vad lustigt. Hade nästan identiska förutsättningar som du förra året.
2011 sprang jag in på 2:24 från led 3.
2012 startade jag i 1c och satsade mot medalj. Tyvärr 'dog' jag halvvägs och var tvungen att bryta mitt första lopp någonsin. Det blev en rejäl knäck och därför har jag en gås oplockad med den banan.
Jag håller nu tummarna för alla ni som ska springa och kör hårt och klokt!

Blir första gången för mig och har en målsättning på runt 2,30. Men det beror mycket på trängslen. Är ingen snabb löpare, men har kört mycket löpträning de senaste veckorna. Lite kul att se sina tider förbättras för varje löppass, jämfört med cyklingen där det står näst intill still. Lyckades med ett stort delmål igår att göra 5km på 21:30. Receptet heter backintervaller:)
Vi får se hur det går om några veckor.

Vilket är bästa sättet att ta sig till Lidingöloppet? Hade gärna cyklat men man behöver väl varje uns av kroppslig kraft i loppet...Såg nåt om deras egna bussar, men vet inte om de är fullbokade nu.

Jag kommer springa Tjurruset för tredje gången i år, både kläder o skor har gått att återställa efteråt. :) Mitt tips är att satsa så hårt du kan på partierna där det går att springa, du kommer ändå få vila när det blir kö inför hinder eller kommer nåt kärr. Se det som intervaller... Nåt som gör enorm skillnad är riktiga terrängskor, körde med X-Talon 212 (Inov8) andra året o det är sjukt skönt att bara kunna kliva på i ler/gräsbackar där andra bara halkar omkring.

/K

Behöver skotips. Vill ha en lätt men ändå dämpad sko (tänk lunaracer) med bra grepp för höst/vinter/vårlöpning (tänk trail). Kommer användas både på asfalt och i terräng, främst då motionsspår men stigar med lite sten och rötter förekommer med. Några förslag?

Mycketvillhamer skrev:
> Behöver skotips. Vill ha en lätt men ändå
> dämpad sko (tänk lunaracer) med bra grepp för
> höst/vinter/vårlöpning (tänk trail). Kommer
> användas både på asfalt och i terräng, främst
> då motionsspår men stigar med lite sten och
> rötter förekommer med. Några förslag?

Inov-8 Roclite 243 kanske? Eller den kanske har för mönstrad sula?

Jag har Inov-8 Talon 212 och Adidas Adizero XT4 för samma ändamål, gillar Inov-8 och är besviken på XT4:an.

Köpte mig ett par Salomon Sense Mantra för några veckor sen jag blev väldigt förtjust i. Har sprungit mkt terräng i väldigt minimalistiska skor sista åren men ville ha nåt mer ombonat till båda asfalt och stig. Mantran har 6 mm drop och alldeles lagom med dämpning för att funka även till långpass på asfalt om jag skulle vilja. Förvånansvärt bra sko till det mesta måste jag säga. Salomon marknadsför den som "door to trail" och jag tycker de fått till de riktigt bra. Dock för den sig nog bäst om du har ett någorlunda framfota löpsteg.

Jag är besviken på mina f-lite 230. Det är riktigt dåligt fäste och vill man ha dämpning så är det fel sko.

De är dock sköna som sneakers och känns snabba att springa i, dock kan jag inte springa särskilt långt i dem då jag tycker dämpningen är för dålig för det underlaget fästet tillåter.

X-talon 212 är däremot de bästa skor jag sprungit i, men de passar inget vidare på hårda underlag.

Är riktigt sugen på trailroc som komplementet som inte f-lighten var...

KalleA: Vi åkte SL så långt vi kom, och därefter LL's bussar som gick i skytteltrafik. Det var väldigt långa köer, men de rörde sig snabbt. Ifrån TC var det en lagom uppvärmande promenad till start. Hem var det sämre ordning på bussarna, men helt ok.

Tackar för tips om Tjurruset! Då blir det att snöra på sig mina Adizero XT (vilket är det värsta jag har att tillgå) och ladda för intervaller!

Kör Mizuni wave rider 16. Bra allround sko, om du håller dig borta från den värsta terängen. Lätta snabba och funkar på distanspassen.

Blev en beställning på ett par Nike zoom wildhorse. Har ett par lunaracers sedan tidigare och de ska vara rätt lika i storlekarna med skillnaden att wildhorse är lite vidare vid tårna vilket inte gör något om man ska ha dem till att springa lite längre.

nike-zoom-wildhorse-homme.jpg

Någon mer som sprang Stockholm Halvmarathon idag?

Lyckades klämma mig in på 1:28:56 vilket jag är mycket nöjd med. :-)

Grattis DT! Grymt bra!

Jag har legat på latsidan nu i höst så jag struntade i halvmaran. Men nästa år, då jävlar.

Salomon Trail Tour Ultra Maraton i morgon....., ~48km terränglöpning..., hur tänkte jag egentligen när jag anmälde mig?
Någon fler Happyit som springer STT Ultra i morgon?

//TheMountainman

xdr skrev:
> Hur pass står sig ett 44:20 på milen när det
> gäller en hyfsat platt mil?

Beror sig väl på ... något speciellt du tänker på?

GoranS skrev:
> xdr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur pass står sig ett 44:20 på milen när det
> > gäller en hyfsat platt mil?
>
> Beror sig väl på ... något speciellt du tänker
> på?

Bara lite allmänt att jag har rätt få andra att jämföra mig med när det gäller löpning. De flesta jag skulle kunna jämföra mig med är inte under timmen.

Senast ändrad:
DT: Stark insats! 1:28 är ju strålande :-) Nästa mål sub 1:25?

Mountain: STT Ultra låter ju överjävligt ;-) För långt för mig, men jag gillar iofs att springa i terräng.

xdr: Sub 45 på milen är bra, tycker jag. Sedan är ju allt relativt som några redan varit inne på. Men trots allt, inte så stor andel av Sveriges befolkning springer en mil under 45 min om man ser det hela utifrån ett makroperspektiv.
Satsa på sub 40 nu :-)

ManceRyder (fd TomasGr) skrev:
> DT: Stark insats! 1:28 är ju strålande :-)

+1, riktigt bra.

> Nästa mål sub 1:25?

Eller varför inte sub 3 på maran :)

/Johan

xdr skrev:
> xdr skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > xdr skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hur pass står sig ett 44:20 på milen när
> > det
> > > > gäller en hyfsat platt mil?
> > >
> > > Beror sig väl på ... något speciellt du
> > tänker
> > > på?
> >
> >
> > Bara lite allmänt att jag har rätt få andra
> löpare att
> > jämföra mig med. De
> > flesta jag skulle kunna jämföra mig med är
> inte
> > under timmen.

Det beror på. Personligen anser jag 45min och lägre vara bra. Klarar du dig under 45 min på en mil står du dig generellt bra i motionslopp. Sprang själv på 45 och lägre utan att löpträna fram till för några år sen. Nu går det inte längre. Tiden blir 50+ trots lika mycket annan träning och samma kroppsformer. Jag är 46 nu.

Faktorer som påverkar utfallet är ålder, vikt, om man är nära eller långt ifrån sitt optimala max. Löpteknik och motivation att plåga sig. Får man tiden från lopp kan det också påverka hur mycket folk som är i vägen. För min del är det nog så att tiden hunnit ikapp mig, jag är inte längre stark nog att springa på vilja och befintlig muskeluppsättning. Utmaningen är istället att ta tag i löpträning och se till att göra saker rätt och regelbundet. Tror nog att man kan komma tillbaka till 45 min på milen, men är det värt jobbet? Löpning är den absolut enklaste, mest tidseffektiva och mest krävande formen av konditionsträning, särskilt om man lägger till backträning och intervaller. Baksidan av effektiviteten är risken för att gå sönder eller i alla fall få överansträngningar i kroppen. Jag är inte lockad av träningsformen men vet att den kan göra underverk.

Senast jag sprang var Tough Viking, tog 1.29. Man vet att man inte är jättebra på att springa när man längtar efter omväxlingen som hindren innebär.

Edit: En bokstav trillade in i smyg.

Senast ändrad:
GoranS skrev:
> xdr skrev:
> -----
> > Hur pass står sig ett 44:20 på milen när det
> > gäller en hyfsat platt mil?
>
> Beror sig väl på ... något speciellt du tänker
> på?

För en motionär brukar ju under 40min anses som bra. Man behöver oftast komma ner till 35min för att vara i toppen på motionslopp.

Arnesson skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > xdr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur pass står sig ett 44:20 på milen när
> det
> > > gäller en hyfsat platt mil?
> >
> > Beror sig väl på ... något speciellt du
> tänker
> > på?
>
> För en motionär brukar ju under 40min anses som
> bra. Man behöver oftast komma ner till 35min för
> att vara i toppen på motionslopp.

40 minuter är väl lite av en drömgräns för många motionärer. På Hässelbyloppet, som är ett platt och ganska snabbt millopp, så var det bara 67/2315 herrar i motionsklassen som kom under 40 förra året: http://registration.marathon.se/ResultList.aspx?RaceId=26&RaceVersionId=400 (plus ett par hundra i tävlingsklass iofs).

35 minuter är väldigt snabbt för en motionär och kräver nog, utöver ganska hård träning, att man har en hel del löpartalang. 45 minuter är väl en helt OK motionärstid för de flesta.

Själv har jag aldrig sprungit ett millopp, och aldrig provat att maxa på en mil på träning heller. Men enligt en löptidskalkylator på internet så motsvarar min halvmaratid en 10km-tid på 39:54. Känns bra, då slipper jag prova på riktigt, det verkar så jobbigt... ;-)

JojjeM skrev:
> ManceRyder (fd TomasGr) skrev:
> -----
> > Nästa mål sub 1:25?
>
> Eller varför inte sub 3 på maran :)

Det känns ganska avlägset faktiskt. Det som på pappret ser ut som "bara några minuter snabbare" är ganska många sekunder/km snabbare tempo när man väl håller på och genomlider sina intervaller... :-)

Sprang för andra gången iår i Onsdags, det blev 1mil intervall (8minuter i 180puls, och 2 minuter lugn löpning) slutade på 54minuter iaf, och jag är nöjd. Har dock fortfarande lite träningsvärk kvar. Dagen efter kunde jag knappt gå, men nu känns det bara lite när man sträcker lite på benen.

Ska försöka ta mig ut på en kortare joggingtur imorgon innan jobbet.

andrewmtb skrev:
> Sprang för andra gången iår i Onsdags, det blev
> 1mil intervall (8minuter i 180puls, och 2 minuter
> lugn löpning) slutade på 54minuter iaf, och jag
> är nöjd. Har dock fortfarande lite
> träningsvärk kvar. Dagen efter kunde jag knappt
> gå, men nu känns det bara lite när man
> sträcker lite på benen.
>
> Ska försöka ta mig ut på en kortare joggingtur
> imorgon innan jobbet.

Fortsätt kämpa, 21 gånger så har du en vana/beroende och förmodligen bättre resultat. Låter som min tid och min känsla. Pulsen kan fara upp och ned, inga större bekymmer. Andningen likaså. Pannbenet och kroppen är med på vad som händer men muskeluppsättningen klarar inte utmaningen samtidigt som spänst och löpsteg har hög förbättringspotential, särskilt från typ 6 km och uppåt. Jag får dessutom ofta ont längst ned i ryggen. Är övertygad om att det beror på att överkroppen börjar sjunka ned framåt när jag blir trött.

DT skrev:
> Någon mer som sprang Stockholm Halvmarathon
> idag?
>
> Lyckades klämma mig in på 1:28:56 vilket jag är
> mycket nöjd med. :-)

Ruggigt snabbt, grattis, sprang på 1.55 och tangerade mitt pb. Nöjd ned tanke på mängden löpning det blivit i sommar...

lundatok skrev:
> Ruggigt snabbt, grattis, sprang på 1.55 och
> tangerade mitt pb. Nöjd ned tanke på mängden
> löpning det blivit i sommar...

Tack! 1:55 är inte illa med dåliga förutsättningar. Letade faktiskt efter dig i resultatlistan, sprang du under falsk flagg?

Tillbaka
Topp