[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

19 km nu vilket du skriver är årslängsta inför ett 55 km lopp i september låter lite sent men antar du är en riktigt rutinerad löpare? Rekommenderar Garmin att man ska börja trappa upp sin träning så sent? ? Sörmlands 55 km är jag klart nyfiken på själv men kanske väntar till nästa år, hur trixig trail är det?

Jag har inte sprungit längre än runt 30k förut. Men man tränar inte på tävlingsdistans på ultra, det är för slitigt för kroppen. Inte ens min fru som springer 100k tränar längre än runt 30k. Det man gör är att köra back-to-back med två långa dagar i rad, men för ett så kort lopp som 55k är det helt ok att bara springa 25-30k på träning nån gång i veckan.

Jag sprang ju bara 21k förra året men är man van vid sörmlandsstigar var det inte superstökigt. Springer man mest asfalt kanske det är jobbigare.

Sprang drygt 20k förra veckan med hunden, men det är ju inte på något vis en utmaning, sprang både dagen innan och efter och var inte särskilt sliten.

55k sträckan är väldigt varierad. Det är asfalt, snäll grusväg, och sen så klart mycket typisk Sörmlandsledsstig.
Jag tycker det tuff kom efter Nyköping, har för mig att det var de två kortaste sektionerna mellan vätskestationerna som bjöd på mest utmaningar men då hade man ju också varit ute ett tag redan.

Sen är det lättsprunget sista biten igen med väg och motionsspår.

Den biten har jag ju redan sprungit så den har jag koll på. Mina vanliga stigar är minst lika stökiga.

Är uppe på Höga Kusten som vanligt nu på semestern, varje pass blir ett backpass.

Den biten har jag ju redan sprungit så den har jag koll på. Mina vanliga stigar är minst lika stökiga.

Är uppe på Höga Kusten som vanligt nu på semestern, varje pass blir ett backpass.
Uh. Jag sprang Härnö Trail för några år sedan och trodde att Göteborgsterrängen hade vant mig vid kuperade rundor. Det fick jag käka upp.

Det är på Härnön jag är. Det är dessutom ruskigt blött även om det är rätt OK i det gamla militärområdet där jag mest springer runt. Min fru sprang delar av Härnö Trail imorse och det var extremt blött och svårsprunget (hon har sprungit Härnö Trail ett par ggr också).

Hon sprang 27 km, nästan 550 hm. Jag sprang en knapp mil i eftermiddags, 157 hm.

Det är på Härnön jag är. Det är dessutom ruskigt blött även om det är rätt OK i det gamla militärområdet där jag mest springer runt. Min fru sprang delar av Härnö Trail imorse och det var extremt blött och svårsprunget (hon har sprungit Härnö Trail ett par ggr också).

Hon sprang 27 km, nästan 550 hm. Jag sprang en knapp mil i eftermiddags, 157 hm.
Rent historiskt (innan 2015) har jag rätt bra erfarenhet av elljusspår och "hyfsat lättsprungen stig" men inte trail. Har dock provat på "Vildsmarksspåret" i Grimsta en del nu detta år och det bör väl rimligen räknas som just trail hoppas jag, exceptionellt mycket sten och rötter varje fall. Men jag har precis noll koll på hur lätt detta är i jämförelse med andra trailspår i Stockholm & Sverige. Jag upplever det som avsevärt svårare att hålla uppe farten åtminstone, vricka foten risken blir mycket hög, att ränna runt under 6 min/km kräver ett visst fokus men visst går det. Men det är nog samtidigt just det som är mycket bra för mig med just trail, jag tvingas hålla nere farten samt att löparsteget inte alls blir lika monotomt som det lätt kan bli annars.

Tar jag två varv plus transport blir det ca 18,7 km med 479 hm och känner mig rätt mörbultad efteråt. Jag är imponerad över folk som härjar runt detta spår snabbt utan att slå ihjäl sig, jag skyller på min ålder. ? Synen är väl inte riktigt lika skarp som snart 54 åring heller och det blir en del skuggiga/mörka parter.

Angående distans är jag lite tveksam, jag har inte sprungit längre än just 18,7 km sedan 2014 och LL 30 km är det längsta några ggr. Visst skulle jag (sannolikt) kunna släpa mig runt längre sträckor men hur hmmm "roligt" det skulle vara vet i sjutton, föredrar nog i så fall att förbereda mig bättre samt att jag tror att min kropp behöver en bättre grund först för att jag inte ska dra på mig konstigheter/småskador. Cyklingen senaste åren har väl gjort att flåset är ok men löparbenen har en hel del att ta igen. För traillopp runt 50 km tror jag väl att det vore lämpligast tidigast nästa år. ? Känner själv inte en jättestor upphetsning att bara släpa mig runt och överleva, då kan jag lika gärna träna tycker jag, ställer jag upp vill jag kunna springa men vi är alla olika.

Senast ändrad:
Min målsättning är att hamna i den över halvan av resultatlistan, tror jag behöver springa fortare än 7.15 på 55k för att fixa det. Dvs inte bara att ta mig runt. Tycker det är rätt kul mål att vara "better than average". Sen närmar jag mig ju 50 jag med.

Svårt att hinna springa mer än jag gör och jobba heltid och ha tre ungar som är mellan 6 och 12 :-) det har blivit 50-60 km per vecka senaste tiden, lite mindre var tredje vecka. Och då är det inte normalt sett ett intervallpass, ett pass i tröskelfart och ett långpass (på lördag blir det 2,5 timme), de övriga dagarna 40-50 minuter i lugn fart, lite kortare dagen efter långpass.

Men kolla de som har toppresultat, det brukar gå obegripligt fort. Förra årets vinnare av 55k sprang i 4.46-tempo.. Där var det dock nivåskillnad, tvåan kom in 50 minuter efter!

Anmälde mig till 55:an nu ikväll, såg att glitch är anmäld till 100k! Det dröjer nog för mig.. :D Vi har stuga i Jogersjö både natten före och efter.

Senast ändrad:
Träningsupplägg för löpning är I min mening enklare än för cykling.
Min grund för årets alla veckor är lätt, hårt, lätt, långt. 4 pass i veckan resten cykel. Distans efter ambition, 14km 14km 14km 25km brukar jag ligga på i snitt. Hårda passet oftast vo2max tex 4x2000m eller 3x3000m. Vid behov av anpassad träning mot tex mara eller bergslopp byts vo2max ut mot tempo eller backpass. Vilket brukar innebära mycket vo2max på höst/vinter och anpassad träning under vår/sommar.

Ja, träningsupplägget tycker jag också är lättare för löpning vs cykling. Passen tar generellt kortare tid och att bara knyta på sig ett par skor går blixtsnabbt, man hinner ju tom träna bra på lunchen. Det stora problemet för mig historiskt är att jag tycker det är avsevärt svårare att hålla borta småskador om/när jag löptränar regelbundet och bra (ca 3-5 pass/vecka) jämfört med cykling. Rent generellt får jag inga skador alls av att cykla vilket ju är en ruskigt bra grej.

Sedan har jag ju de fyra senaste åren prioriterat cykling, enbart senaste året jag försökt komma igång lite med löpning igen (vilket gått helt ok med undantag av några vadsträckningar). Att få med 4 löppass/vecka som du men ändå ha första prio på cykling blir jäkligt klurigt (sannolikt omöjligt), 3 pass (inkl. ett längre pass) bör däremot vara möjligt men inte helt enkelt det heller, 2 pass vet jag att jag grejar. Det är nog också bra om man undviker lägga tuffa löppass och tuffa cykelpass i en följd (dagen efter eller innan) då riskerar det bli för mycket av det goda. Löpintervaller har jag för övrigt avvaktat med medvetet för att minska skaderisken. Vet i sjutton hur stor nytta jag har av hysteriska löpintervaller om det är längre distanser jag siktar mot. En annan sak med cyklingen för mig, där är intervaller nästan ett måste då benstyrkan är såpass viktig (och lite av min akilleshäl).

Vilket prioriterar du själv först, cyklingen eller löpningen?

Senast ändrad:
Ja, träningsupplägget tycker jag också är lättare för löpning vs cykling. Passen tar generellt kortare tid och att bara knyta på sig ett par skor går blixtsnabbt, man hinner ju tom träna bra på lunchen. Det stora problemet för mig historiskt är att jag tycker det är avsevärt svårare att hålla borta småskador om/när jag löptränar regelbundet och bra (ca 3-5 pass/vecka) jämfört med cykling. Rent generellt får jag inga skador alls av att cykla vilket ju är en ruskigt bra grej.

Sedan har jag ju de fyra senaste åren prioriterat cykling, enbart senaste året jag försökt komma igång lite med löpning igen (vilket gått helt ok med undantag av några vadsträckningar). Att få med 4 löppass/vecka som du men ändå ha första prio på cykling blir jäkligt klurigt (sannolikt omöjligt), 3 pass (inkl. ett längre pass) bör däremot vara möjligt men inte helt enkelt det heller, 2 pass vet jag att jag grejar. Det är nog också bra om man undviker lägga tuffa löppass och tuffa cykelpass i en följd (dagen efter eller innan) då riskerar det bli för mycket av det goda. Löpintervaller har jag för övrigt avvaktat med medvetet för att minska skaderisken. Vet i sjutton hur stor nytta jag har av hysteriska löpintervaller om det är längre distanser jag siktar mot. En annan sak med cyklingen för mig, där är intervaller nästan ett måste då benstyrkan är såpass viktig (och lite av min akilleshäl).

Vilket prioriterar du själv först, cyklingen eller löpningen?
Jag prioriterar löpning först sedan 2020. Innan det hade jag en del tuffa mål med cykling. Nu är det milen in på löpningen först och sen fyller jag veckan med cykling. Vilket gör att volymen cykling varierar kraftigt. Lite pendling och trainer på vintern till långtur och söndagspass med lokala cykelklubben på sommaren.

Jag har sprungit 20 min på löpband efter semestern (då jag inte sprang nånting). Jag prioriterar inte löpningen. :) Men, på't igen!

Min målsättning är att hamna i den över halvan av resultatlistan, tror jag behöver springa fortare än 7.15 på 55k för att fixa det. Dvs inte bara att ta mig runt. Tycker det är rätt kul mål att vara "better than average". Sen närmar jag mig ju 50 jag med.

Svårt att hinna springa mer än jag gör och jobba heltid och ha tre ungar som är mellan 6 och 12 :-) det har blivit 50-60 km per vecka senaste tiden, lite mindre var tredje vecka. Och då är det inte normalt sett ett intervallpass, ett pass i tröskelfart och ett långpass (på lördag blir det 2,5 timme), de övriga dagarna 40-50 minuter i lugn fart, lite kortare dagen efter långpass.

Men kolla de som har toppresultat, det brukar gå obegripligt fort. Förra årets vinnare av 55k sprang i 4.46-tempo.. Där var det dock nivåskillnad, tvåan kom in 50 minuter efter!

Anmälde mig till 55:an nu ikväll, såg att glitch är anmäld till 100k! Det dröjer nog för mig.. :D Vi har stuga i Jogersjö både natten före och efter.

Tror du kommer fixa det galant! Håller tummarna att det blir lika kalas väder som ifjol :)

Får se hur det blir för egen del. Året har inte riktigt blivit som tänkt. Åkte på ett diskbråck från helvetet i påskas så hela april och halva maj blev det noll träning utan morfindimma för att stå ut med nervsmärtorna. Började springa lite igen i slutet på maj när ryggen gett med sig så pass att jag kunde klara vardagen utan smärtstillande.
Sen var man visst anmäld till Eco Trail 80 sen tidigare och förhållandena var perfekta så jag tänkte jag testat så får vi se hur länge det går.
Och det gick ju :) men inte utan hick-ups...började med oförklarlig kramp i båda quads efter tio minuter, sen efter två mil fick jag plåstra om bägge stortår som fått blåsor - hade inte hunnit springa några längre pass i mina relativt nya skor samtidigt var alla gamla skor på gränsen redo för tippen. Sen rullade det på hyfsat men med dryga milen kvar så började ena knät protestera högljutt mot alla former av springförsök / undulerande terräng. Tur då att sista biten på banan bara är ett evigt upp och ner i rotskog.....
Gick i mål och kände mig rätt fräsch överlag men knät var det aj aj med.

Typisk IT-band överbelastning så nu är det fullt fokus på rehab. Så segt med såna här grejer som är otroligt svåra att träna för då man helt enkelt inte springer såna distanser i träning.

Sen är frågan hur mycket ryggproblematiken spelat in, under loppet kändes ryggen kalas, och jag har inte haft mer ont efter heller, men jag känner ju att hela höften på onda sidan som också är där ryggproblematiken sitter är otroligt tight så det har säkert också spelat in.

Så vi får se hur det blir, får jag ordning på det hela i tid så kanske det blir start, eller kanske byter distans i år och kör 55 km igen, eller kanske blir det ryggoperation istället - har uppföljning nu efter semestern om eventuell OP då det inte gett med sig mer.

Sen ligger mamma för döden efter några års kamp mot cancer och de bor dessutom utomlands så det kan bli en del resande dit istället.

Vem vet, livet bjuder alltid på nya överraskningar. På uppsidan har det blivit en massa cykling nu på semestern istället då det funkar bra med IT-bandet och hyfsat med ryggen. :)

Rent historiskt (innan 2015) har jag rätt bra erfarenhet av elljusspår och "hyfsat lättsprungen stig" men inte trail. Har dock provat på "Vildsmarksspåret" i Grimsta en del nu detta år och det bör väl rimligen räknas som just trail hoppas jag, exceptionellt mycket sten och rötter varje fall. Men jag har precis noll koll på hur lätt detta är i jämförelse med andra trailspår i Stockholm & Sverige. Jag upplever det som avsevärt svårare att hålla uppe farten åtminstone, vricka foten risken blir mycket hög, att ränna runt under 6 min/km kräver ett visst fokus men visst går det. Men det är nog samtidigt just det som är mycket bra för mig med just trail, jag tvingas hålla nere farten samt att löparsteget inte alls blir lika monotomt som det lätt kan bli annars.

Trail är ju bara stig. Det finns mer lättlöpt trail än Vildmarksspåret men också lite brötigare. Det är ganska typisk stockholmsterräng med hällar och rötter. Brukade cykla Vildmarksspåret när jag bodde i närheten, skoj mtb-runda och väldigt likt att springa i typ Nackareservatet.

Trail är ju bara stig. Det finns mer lättlöpt trail än Vildmarksspåret men också lite brötigare. Det är ganska typisk stockholmsterräng med hällar och rötter. Brukade cykla Vildmarksspåret när jag bodde i närheten, skoj mtb-runda och väldigt likt att springa i typ Nackareservatet.

Ja, jag har förstått nu att trail är ett otroligt luddigt begrepp. Det är kraftig skillnad på stig och stig samt att vissa traillopp även verkar innehålla partier både med elljusspår, asfalt och grus.

I mitt huvud betyder (betydde) trail något som är trixigt (trixigare än tex elljusspår eller lättlöpt stig) men jag har förstått nu att så inte alltid är fallet.

Vildmarksspåret upplever jag varje fall som avsevärt trixigare/långsammare än tex Ursvik Xtreme 15 km som jag härjade en hel del på för ex antal år sedan. Vad jag minns gick jag under 5 min/km där ibland i snitt, det är högst tveksamt att jag någonsin kommer klara det på Vildmarksspåret (det tror jag knappast). LoL

Ska snart börja försöka utforska lite mer trail i Stockholm med omnejd inkl Nackareservatet. Lite mera lättlöpt än Vildsmarksspåret får det gärna vara även om det är jättebra för mig att tvingas hålla nera farten ur ett skadeperspektiv så jag är lite dubbel här. ? ? Syftar dock ej på kupering nu utan att det är så sjukt mycket stenar och rötter bitvis på Vildmarksspåret, kuperat får det gärna vara, det är utmanande.

Senast ändrad:
Har du sprungit Fornstigen? Det är väl cykelförbud på den nu, men springa måste man ju få göra.
Jag har hört talas om den och ska kolla upp den ? med några få rutters undantag har jag mest varit en elljusspår och asfaltslöpare historiskt under mina högst sporadiska löparperioder.

Egentligen är det väl dock cykelförbud även på Vildmarksspåret men vem sjutton följer det? ? (Grimsta är ju ett naturreservat som hör till Stockholms stad)

Senast ändrad:
Ja, jag har förstått nu att trail är ett otroligt luddigt begrepp. Det är kraftig skillnad på stig och stig samt att vissa traillopp även verkar innehålla partier både med elljusspår, asfalt och grus.

I mitt huvud betyder (betydde) trail något som är trixigt (trixigare än tex elljusspår eller lättlöpt stig) men jag har förstått nu att så inte alltid är fallet.

Vildmarksspåret upplever jag varje fall som avsevärt trixigare/långsammare än tex Ursvik Xtreme 15 km som jag härjade en hel del på för ex antal år sedan. Vad jag minns gick jag under 5 min/km där ibland i snitt, det är högst tveksamt om jag någonsin kommer klara det på Vildmarksspåret (det tror jag knappast). LoL

Ska snart börja försöka utforska lite mer trail i Stockholm med omnejd inkl Nackareservatet. Lite mera lättlöpt än Vildsmarksspåret får det gärna vara även om det är jättebra för mig att tvingas hålla nera farten ur ett skadeperspektiv så jag är lite dubbel här. ? ? Syftar dock ej på kupering nu utan att det är så sjukt mycket stenar och rötter bitvis på Vildmarksspåret, kuperat får det gärna vara, det är utmanande.
Visst är det skillnad på trail och trail.

Sportgrus N. om Gäddeholms herrgård:
20240707_190553 - Copy.jpg

Brötig stenig stig, del av Kullamannen-rutten, mellan Torekov och Båstad (bildkälla: John Jensen https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=24417708):
31a321f6-d7bd-4201-9b89-317d37ef133c.jpeg

Imorgon blir det Härnö Trail-banan med några mindre modifieringar. Startar från stugan så jag skippar nog bröstet runt Klubbsjön och kanske klättringen upp på vårdkasen. Bli ändå ca 25k.

Fick hem dessa idag så ska bli kul och prova .
Jag springer igentligen bara trail men har anmält mig till en 6 timmars som går på promenadstråk/grusväg. Tänker att efter loppet kan dessa bli mina vardagsskor jag springer med efter jobbet.
1000000480.jpg

Härnö Trail-banan var ju löjligt stökig och kuperad, mycket klättring (alltså bokstavligen, med händer och fötter) och mycket som var för stökigt för att jag skulle kunna springa.

Samlade ihop drygt 850 höjdmeter idag.

Fick hem dessa idag så ska bli kul och prova .
Jag springer igentligen bara trail men har anmält mig till en 6 timmars som går på promenadstråk/grusväg. Tänker att efter loppet kan dessa bli mina vardagsskor jag springer med efter jobbet.
Visa bilaga 714900
Börjar bli dags för mig också.
Gått bra fram till idag men efter dagens runda vill stortån glida ut.
IMG_20240727_141118.jpg

Funderar lite på Garmins ”Daily Suggested Workouts”. Jag springer inte alls varje dag, utan snarare 3-4 ggr/vecka och inte de 6-7 som det skulle bli om jag gjorde alla DSW. Hur ska man då tänka? Är Garmins algoritm så finurlig så det blir en lagom träningsbelastning ändå: blir förslagen mer ansträngande när man ”hoppar över” i snitt varannan dag (än de hade varit annars) eller blir det ”för lite”? Borde jag då i det närmsta dubbla varje träning i tid eller åtminstone lägga på x%?

Ja, jag vet att man kan känna efter och inte bry sig om vad en manick säger, men nu säger den saker och då är det intressant hur den beter sig.

Härnö Trail-banan var ju löjligt stökig och kuperad, mycket klättring (alltså bokstavligen, med händer och fötter) och mycket som var för stökigt för att jag skulle kunna springa.

Samlade ihop drygt 850 höjdmeter idag.
Jäklar, 850 hm på 25k eller hur långt sprang du, man måste vara bra mör då. ?

Haha, jag har faktiskt funderat på detsamma. När jag började körde den vilodagar ibland men det gör den inte längre.

Jäklar, 850 hm på 25k eller hur långt sprang du, man måste vara bra mör då. ?
När jag sprang Fjällmarathon Gastronomi för en månad sedan, så fick jag ihop drygt 1000 hm på 27 km. Man klämde majoriteten av dem första 8 km, så då var man lite mör. Sedan var det mer lättsprunget och i mål kändes kroppen bra.

Nån som har tips på bra strumpor som dessutom håller? När man börjar komma upp mot 3+ timmar funkar sånt som funkar annars plötsligt sämre märker jag, fick en stor blåsa på stortån under senaste långrundan.

Injini, Gococo? Det är så sjukt dyrt med strumpor, köpte några som iofs var sköna från Seger men de höll inte många rundor innan det blev hål under hälen och i tårna.

Nån som har tips på bra strumpor som dessutom håller? När man börjar komma upp mot 3+ timmar funkar sånt som funkar annars plötsligt sämre märker jag, fick en stor blåsa på stortån under senaste långrundan.

Injini, Gococo? Det är så sjukt dyrt med strumpor, köpte några som iofs var sköna från Seger men de höll inte många rundor innan det blev hål under hälen och i tårna.
Injinji har jag några par av som jag gillar.

Gorewear funkar bra för mig vid cykling och längdskidåkning. Inte testat så mycket med löpning dock pga skada.

Gococo är de bästa löpstrumpor jag använt, men så har jag tyvärrr också matchat att jag köpte dessa med att jag av ren slöhet också dragit ner på löpandet. Så kan rekomendera, men tyvärr inte kört så långa pass med dem så jag kan uttala mig om dem för just det.

Jag gillar Injinji tåstrumpor. Men kvalitén är mycket varierande. Midweight Trail och Coolmax xtralife brukar vara långlivade medans original och ull är sönder efter bara några rundor.

Falke RU3 eller RU4 på alla långa pass de senaste decennierna. Har just nu även strumpor från Gococo och On men gillar dem inte lika mycket så jag sliter ut de jag har på kortare pass. Min fru tycker tvärtom, kanske för att hon har smalare fötter.

Injinji Trail mid mini crew höll typ 5 rundor, fick ett par nya av samma modell, samma sak igen, tårna gick igenom tyget.

Bytte till ny modell som är typ crew hög, tjockare också. De har hållit hittills men är inte alls lika sköna som de andra var.

Köpte ett gäng smartwool för ett par år sen som hållit sjukt bra och varit sköna även på riktigt långa pass. Köpte nyligen ett par nya Smartwool och de var inte alls lika goa / rörde sig mer så jag fick blåsor.

Har ett par Bridgedale trail merino som väntar på att bli testade också.....inte lätt med en så basic grej?

Tur jag ger upp inna strumporna ger upp! Jag gjorde iaf första löppasset sen före semestern. Kändes konstigt/obra i början men det tog sig (till det vanliga "medeldåligt").

Har använt gococo några år och har inte haft något bättre för sommaren. Höll länge, men nu har dom fått hål vid stortån. Materialet håller sig också nog skönt tvätt efter tvätt. Använder no-show modellen men den är ändå hög nog för att jag inte får skavsår på häl/hälsenan. Har dock normala, smala, snygga fötter.

Darn Tough köpte jag som vardagsstrumpor för något år sen, alla par har gått sönder för mig. Har inte tagit mig tid att reklamera än. De var lite grovhuggna i modellen de jag köpte men det var inte löparstrumpor.

En annan sak som är lurig är storleken. Jag har 46 normalt sett, men många strumpor är rätt stora i sitt storleksomfång och jag gillar när de sitter tight. Så om det är 42-45 och 46-49 som är två intervall så tar jag ändå det mindre av de två för att slippa bylsiga strumpor. Men det gör säkert så att tårna går sönder fortare om inte annat.

En annan sak som är lurig är storleken. Jag har 46 normalt sett, men många strumpor är rätt stora i sitt storleksomfång och jag gillar när de sitter tight. Så om det är 42-45 och 46-49 som är två intervall så tar jag ändå det mindre av de två för att slippa bylsiga strumpor. Men det gör säkert så att tårna går sönder fortare om inte annat.
Strumpor är nog lika svårt som skor, lika individuellt vad som passar.

Detta med storlek är bara en av variablerna, det är nog bättre med strumpor som har intervall typ 44-47. Hittar du sådana så kommer de kanske hålla bättre och sitta bra hela passet.

Är strumporna något för små så funkar de inte ett långpass när fötterna sväller, och de slits mycket snabbare.

Falke-strumporna har små intervall med bara två storlekar i varje så det talar ju för dem.

Upplever inte att mina fötter sväller särskilt mycket. Inte under långpassen iaf, däremot har de vuxit med åldern, hade 44 för 20 år sen :D

Jag springer med strumpor från Incylence. Ytterst sällan jag fått skavsår med dom. Alla par är fortsatt hela efter över två års användning. Springer dock sällan längre än 25km eller i regn?

Tillbaka
Topp