[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Börjat så smått köra igång med lite gå - löp som en del i rehaben. Vad passar då bättre än fjällmiljö? (som typ är toksämst med ett retat IT-band).
Klämde runt 350 hm igår på dagen och smög iväg i morse när sonen sov och gjorde om det i morse.
Igår helt utan känningar, idag började IT bandet gnälla på nervägen så ganska tydligt var gränsen går just nu.
Cykel idag och i morgon så får vi se om det blir en repa till innan hemfärd.

Svårslaget att börja dagen ensam på en fjälltopp i morgonsolen.
IMG_20240804_074443.jpgIMG_20240804_074818.jpgIMG_20240804_074829.jpg

Snyggt! Se till att dra ner på volymen rejält nästa vecka och kanske även veckan efter. Överbelastningsskador tenderar att komma med fördröjning.

Japp, nästa vecka blir lugnare. Kör ju enligt Garmins dagliga rekommendationer med Sörmlands 100 55k på 7.15 som mål och det verkar bli lite återhämtning var 3:e vecka. Men jag fuskar lite med längre långpass, eftersom jag alltid springer dem på grusväg och stig går de lite långsammare så jag tänker att det jämnar ut sig.

Veckorna innan har inte varit lika långa men mycket mera höjdmeter så intensiteten har inte ökat dramatiskt faktiskt.

Det är f.ö. väldigt ofta sprintintervaller dagen innan långpass. Finns säkert en tanke bakom det.

Senast ändrad:
Japp, nästa vecka blir lugnare. Kör ju enligt Garmins dagliga rekommendationer med Sörmlands 100 55k på 7.15 som mål och det verkar bli lite återhämtning var 3:e vecka. Men jag fuskar lite med längre långpass, eftersom jag alltid springer dem på grusväg och stig går de lite långsammare så jag tänker att det jämnar ut sig.

Veckorna innan har inte varit lika långa men mycket mera höjdmeter så intensiteten har inte ökat dramatiskt faktiskt.

Det är f.ö. väldigt ofta sprintintervaller dagen innan långpass. Finns säkert en tanke bakom det.
Vore intressant att veta logiken bakom denna "tanke". Hur stor nytta har man egentligen av hysteriska sprintintervaller inför låånga traillopp av ultratyp?

Senast ändrad:
Bra jobbat! 137 km in på kontot här, också något av ett rekord för min egen del, tror jag.

https://www.jogg.se/Traning/Tdbok.aspx?anvid=368629

Visa bilaga 716934
Imponerande, ca 14 mil löpning (?!) och ca 30 mil cykling på en vecka? Här ligger man i lä ? stor respekt för att du kombinerar löpningen med cyklingen, en enorm skillnad kan jag tycka vs att köra en st disciplin. Jag som tyckte jag var hmmm "duktig" under v30 med mina 32,5 mils cykling och 3,9 mils löpning, förra veckan lite mindre cykling. ?

Senast ändrad:
Men jag fuskar lite med längre långpass, eftersom jag alltid springer dem på grusväg och stig går de lite långsammare så jag tänker att det jämnar ut sig.

Det är helt klart en skillnad på långpass och långpass.

Förutom att man kan köra dem i olika tempon (även om väl långpass normalt är lugna) är det ju nästan som två olika sporter att utföra ett längre pass i kraftigt kuperad terräng och/eller trixig trail vs på plattare asfalt eller grus, det förstnämnda är ju betydligt mer krävande. Men det är också intressant med det som du är inne på att det tar längre tid i trixig terräng och om det kan kompensera för att inte passet blir lika långt som det skulle blivit på en platt/enkel rutt.

Själv håller jag mig till terräng så mycket jag kan (ibland svårt av praktiska skäl) men mest för att jag hoppas att mjukare underlag och trixigare terräng motverkar ett monotont löpsteg, bygger upp fötter/leder och därigenom förhoppningsvis motverkar skador. Dock riskerar terrängpass bli avsevärt tuffare för "flåset" vilket väl både kan vara en fördel och nackdel beroende på.

Vore intressant att veta logiken bakom denna "tanke". Hur stor nytta har man egentligen av hysteriska sprintintervaller inför låånga traillopp av ultratyp?
Eftersom man normalt sett skalar ner löpningen veckan innan loppet så vill man få lite studs i benen till tävlingsdagen utan att bli sliten. Så det brukar vara ett fåtal relativt lätta sprint-intervaller, gärna i backe för att få till det så skonsamt som möjligt. Tänk mer strides än "hysteriska sprintintervaller".

De sprintintervaller som jag kör brukar bara vara 30-60 sekunder i (för mig) högt tempo, 7-10 st kanske. Tror de är bra för att öka syreupptagningsförmågan utan att vara lika påfrestande för kroppen som längre pass i hög fart. Garmins rekommendationer är rätt varierade vilket gör det roligt.

Mitt långpass på Härnö Trail-banan var riktigt slitigt, det var ändå bara 23 km och tog över tre timmar. Men som sagt, extremt kuperat och en del som inte var löpbart alls, t.ex. partier med 1-2 dm stora kullerstenar som låg lösa på varandra.

Men jag är också övertygad om att trail är mycket skonsammare än asfalt. Det blir ändå en del asfalt för mig eftersom det är vad jag har utanför dörren, men de långa rundorna försöker jag få till på grusväg i alla fall förutom början och slutet.

Imponerande, ca 14 mil löpning (?!) och ca 30 mil cykling på en vecka? Här ligger man i lä ? stor respekt för att du kombinerar löpningen med cyklingen, en enorm skillnad kan jag tycka vs att köra en st disciplin. Jag som tyckte jag var hmmm "duktig" under v30 med mina 32,5 mils cykling och 3,9 mils löpning, förra veckan lite mindre cykling. ?
Tack för vänliga ord! Förra veckan var väl lite av en extrem, där jag låg något över min nuvarande kapacitet, så den här veckan får bli en återhämtningsvecka då jag tänkte backa tillbaka ca. 25% i träningsbelastning. Annars försöker jag sträva efter att lägga ungefär samma vikt på löpning och cykling. Jag räknar i träningsbelastning (efter eget mått, i princip tid*intensitet), men jag tror att v.g. tid så blir det nog ungefär lika som jag lägger på de båda grenarna.

Det diffar lite från vecka till vecka, då jag nu kör en fyradags-cykel. En vecka lite mer fokus på löpning (som förra veckan) och nästa lite mer fokus på cykling. Sen beror distansen mycket på vilken typ av underlag/terräng jag kör på, vilken intensitet etc. både för cykling och löpning. Distansen blir lite vad det blir, utifrån träningsbelastningen och hur jag känner för dagen, om jag ska köra lugnt och lökigt, som idag, eller kortare och intensivare. Men det blir ofta ca. 3 ggr längre distans för cyklingen än för löpningen, beroende på att jag cyklar ca. 3 ggr så snabbt som jag springer.

32,5 mil cykling och 3,9 mil löpning är ju inte heller fy skam. Man får utgå från sin egen nivå och fundera på om man kan/vill/bör pusha ytterligare. Det kommer ju alltid att finnas folk som tränar mer, springer eller cyklar snabbare osv, så det är lätt att falla i fällan och jämföra sig med andra. Samtidigt kan det ju sporra också. Jag brukar tänka att "om han kan, varför skulle inte jag också kunna..."

Jag blir t.ex. otroligt sporrad av dessa ultracyklister/bikepackers som cyklar tvärs över länder och kontinenter på några få dagar. Eller folk som springer ultradistanser. Jag har ännu aldrig sprungit en mara t.ex. Det längsta jag någonsin sprungit i ett sträck är 33 km. Det finns alltid utmaningar kvar att ta itu med.

Senast ändrad:
Det är klart mer än jag mäktar med när jag ska jobba och ha familj med tre barn också :D Snyggt jobbat!
Ja, både tidsaspekten men sedan också att kroppen ska tåla 14 mil/vecka löpning... misstänker att min kropp skulle gå sönder redan om jag regelbundet skulle försöka springa mer än cirka 6 mil / vecka. ?

Det är klart mer än jag mäktar med när jag ska jobba och ha familj med tre barn också :D Snyggt jobbat!
Tack! Jag har ju den tvivelaktiga "förmånen" att kunna prioritera träningen framför allt annat. Har bara mig själv att tänka på för tillfället. Men jag är otroligt imponerad av de som lyckas kombinera familjeliv, jobb och hög träningsmängd.

Ja, både tidsaspekten men sedan också att kroppen ska tåla 14 mil/vecka löpning... misstänker att min kropp skulle gå sönder redan om jag regelbundet skulle försöka springa mer än cirka 6 mil / vecka. ?
Kroppen tål mer än man tror om man bara ger den tid och möjlighet att anpassa sig. För mindre än ett år sedan funderade jag på hur jag skulle kunna bära mig åt för att komma upp i 50 km per vecka.

Tack! Jag har ju den tvivelaktiga "förmånen" att kunna prioritera träningen framför allt annat. Har bara mig själv att tänka på för tillfället. Men jag är otroligt imponerad av de som lyckas kombinera familjeliv, jobb och hög träningsmängd.

Jag har ju en fru som springer minst lika mycket än mig (och klart längre på tävling), funderar ibland på hur vi hinner med.. :D

Hur gör ni med energiintag under långa aktiviteter förresten? Jag har testat med bara energidryck senaste tiden, tycker det är jobbigt att tugga på massa grejer när jag springer och vätska ska jag ju ändå ha i mig.

Som längst upp mot fyra timmars aktivitet har funkat fint med bara energidryck, just den gången var det Vitargo men annars har jag kört Umara eftersom det är vad som serveras på Sörmlands 100.

(Jävlar vad dyrt det är med energidryck. Kör med Umara bara för att vänja magen men sen måste jag hitta på något eget.)

Ja utan och tugga i sig nåt blir det många gels eller liter sportdryck. Finns ju inte så mycket mer och välja på än kolhydrater eller elektrolyt där.

Annars föredrar jag gelegodis(i stil med gott och blandat), flapjacks och bäst tycker jag bananer är men det är rätt många man ska trycka för att få i sig tillräckligt med kolhydrater. Men bananerna är vattentäta, lagom söta och jag tröttnar sällan på dem!

Senast ändrad:
Det här med energiintag under löpning. På långpassen, dvs träning, tänker jag att tempot ska vara lågt, dvs Zon 2. Jag dricker bara vatten. och har med mig saker som magen tycker om. Då brukar det lösa sig med energiintaget. Jag har slutat att trixa med sportdryck och satsar hellre på att dricka vatten.

På långa lopp kör jag ibland tre soft flasks, två som är fyllda från start och en tredje med pulver i så fyller jag på med vatten när det är dags.
Har med mig påsar med sportdryck för att kunna blanda då man aldrig vet hur starkt det som bjuds på faktiskt blandas.
Ifjol blev det t.ex. ingen Umara på Sörmlands 55k då det blev nåt strul.

Sen gillar jag gummibjörnar + vingummi och har alltid några gel.
På Eco Trail hade jag en "jumbogel" från Umara med skruvkork så man kunde sippa på den. Sen dumpade jag över den i en av soft flasksen och toppade med vatten längs vägen för att späda ut den lite.
Efter några timmar börjar man bli rätt less på sportdryck och beroende på hur varmt det är är det vanskligt att förlita sig helt på dryck - så mot slutet blir ofta en flaska bara vatten eller väldigt utspädd sportdryck (typ man toppar med vatten). Då finns alltid några gel som nödraketer.
Någon enstaka bar slinker ner men då ska det vara något lättuggat typ dadelbars som Moonvalley eller liknande. Flapjacks har jag helt slutat med, de är alldeles för stabbiga och för mycket fett, kräver mer för att brytas ner.

Gummibjörnar, turkisk peppar och Fillidutter får mig som sagt också på gott humör :) Sen på vätskestationerna gärna cola, apelsin, melon och dylikt.

Mitt problem är bara att jag är dålig på att tugga i mig bars och snask på pass längre än två timmar, och börjar man slarva med energin då blir det helt enkelt dåligt. Själva tuggandet, även av sånt jag gillar, bär emot.

Upp till 15 km brukar jag bara ha vatten med. Men nu försöker jag hitta något som funkar länge och med "minimal effort" så att jag verkligen får i mig energi. Och dricka gör jag ju.

Sen är det ju högst individuellt vad magen fixar! Så jag är ute efter lite inspiration om hur ni andra gör!

Angående löpning så hade jag stora ambitioner tidigare i år. Dessbättre kom jag på andra tankar och har trappat ned löpträningen när kroppen tyckte att jag borde lugna mig.
Nu är det fokus på Lidingöloppet, 15 km, tror det är 28 september. Jag ska återgå till löpträning var tredje dag efter att ha cyklat och vandrat mycket. En skaplig viktnedgång gör det lättare och roligare att springa nu. Viktresan pågår i lagom takt...och jag är klar när jag är klar.

Inte många LL kvar tills jag har 25 st...sedan är jag klar på Lidingö.

Allmänt tips: Gå i backe, jogga lugnt ned...

Mitt problem är bara att jag är dålig på att tugga i mig bars och snask på pass längre än två timmar, och börjar man slarva med energin då blir det helt enkelt dåligt. Själva tuggandet, även av sånt jag gillar, bär emot.

Upp till 15 km brukar jag bara ha vatten med. Men nu försöker jag hitta något som funkar länge och med "minimal effort" så att jag verkligen får i mig energi. Och dricka gör jag ju.

Sen är det ju högst individuellt vad magen fixar! Så jag är ute efter lite inspiration om hur ni andra gör!
Jag körde länge bars och clif bloks (typ geléhallon för träning), men de försvann från Sverige under pandemin. Så då började jag köra mer gels och det har gjort att jag fått i mig mer energi och inte gått tom på samma sätt. Bra att slippa tuggandet, som sagt. Men det kan vara trevligt att få något fast i sig emellanåt. Ofta har jag haft en flaska vatten och en sportdryck på mig på lopp.

Är det någon som har tips om en bra tight t-shirt att ha underst. Förr hade jag alltid samma spons-tshirt från tenson som alltid räddade mina bröstvårtor och annat från skav. Tillslut, efter 15plus år, började den lukta lite för mycket så nu finns den inte mer.. Vad borde jag ersätta med? Ogillar tape.

Är det någon som har tips om en bra tight t-shirt att ha underst. Förr hade jag alltid samma spons-tshirt från tenson som alltid räddade mina bröstvårtor och annat från skav. Tillslut, efter 15plus år, började den lukta lite för mycket så nu finns den inte mer.. Vad borde jag ersätta med? Ogillar tape.
Jag har hittat hyfsat tighta linnen på stadium outlet, lite olika märken typ röhnish, Panasemporio(!) odyl.
Det är alltså typ sånna här:
1723362550737.png

Ni som haft och återhämtat er från löparknä. Hur mycket smärta har ni accepterat när ni börjat rampa upp igen? Eller har ni väntat till knä känns helt normalt innan ni börjat?

Lång historia kort så fick jag löparknä i maj. Efter 4 veckor så kändes det helt normalt igen. Som den idiot man är så drog man på exakt samma belastning igen som innan och knä höll 4 pass innan man var tillbaka på ruta ett. Nu har det gått ytterligare 5-6 veckor och det är ganska bra i knä. Är lite värk och stickningar men ingen skarp smärta som man när man gjorde illa sig. Frågan är om jag ska börja rampa upp cyklingen nu eller fortsätta med rehab och gym enbart?

Löparknä är en slaskterm som används för allsköns knäbesvär. Vad har du fått för diagnos, var sitter smärtan, vad har du gjort i rehabväg?

Ni som haft och återhämtat er från löparknä. Hur mycket smärta har ni accepterat när ni börjat rampa upp igen? Eller har ni väntat till knä känns helt normalt innan ni börjat?

Lång historia kort så fick jag löparknä i maj. Efter 4 veckor så kändes det helt normalt igen. Som den idiot man är så drog man på exakt samma belastning igen som innan och knä höll 4 pass innan man var tillbaka på ruta ett. Nu har det gått ytterligare 5-6 veckor och det är ganska bra i knä. Är lite värk och stickningar men ingen skarp smärta som man när man gjorde illa sig. Frågan är om jag ska börja rampa upp cyklingen nu eller fortsätta med rehab och gym enbart?
Har kämpat med löparknä/it-bandet över ett år, trodde jag var bra i våras men då körde jag så klart på för hårt så det har kommit tillbaka. Det som fungerade för mig innan bakslaget var långsam upprampning, jag körde 3-4 veckor på samma belastning innan jag ökade en aning.

Du skriver rampa upp cykling? Men det är löpning du vill göra för vi är i löpartråden? För mig har cykling inte alls orsakat någon smärta så det har jag kunnat köra hela tiden.

Min sjukgymnast menade att man inte heller helt skulle sluta helt med löpningen utan att hålla den på en låg nivå som inte gav smärta och låta senan återhämta sig ordentligt mellan varje pass.

Kör sportdryck. Har märkt att magen tål rätt mycket så blandar hårt.

När klockan piper till med km-varvtid tar jag en slurk ur soft flask. Kompletterar med gel bara för att bryta av samt säkra att jag verkligen får i mig tillräckligt med kolhydrater.

På längre lopp fyller jag på med deras blandning. Smakar bara vatten men är väl energi i antar jag.

Kör jag utan vätskestationer har jag med mig pulver och blandar. Över 2h alltså.

Tycker också pulvret är dyrt men orkar inte blanda själv. Lägger betydligt mindre än vad ett gymkort kostar så låter det vara så

Hur gör ni med energiintag under långa aktiviteter förresten?
Jag skrev lite om det i ett inlägg i juni: https://happyride.se/forum/threads/ot-run-forrest-run-happys-egen-loepartrad.1454174/post-4490645

Har bestämt mig för att inte springa något lopp på Sörmlands 100 i år. Efter först en förkylning och strax därefter influensa i juni har formen varit usel. Hög puls och låg fart och varje liten backe har känts som ett stup. Garmins förutsägelse om maratontid rasade 40 minuter på en dryg månad. Nu har trenden vänt efter tre veckor med hyfsad träning så jag fortsätter att sakta bygga form istället för att stressa in ett lopp.

Om ni vill se hur man får 27000 kudos på Strava för ett pass så kika på avslutningen av Sierre-Zinal igår:
. Det går att hoppa fram till 2:40 av filmen (2:20 in i loppet). Helt otroligt att det går att springa så!

Har haft problem med ITB en gång. Minns faktiskt inte hur länge jag tog det lugnt men jag fick lite övningar med foam roller och nån annan grej av sjukgymnasten och ffa bytte jag till 0 drop-skor, inbillar mig att det är skonsammare mot knäna men elakare mot hälsenorna. Har inte haft en tillstymmelse till problem efter det.

Verkar om än inte vedertaget så många som hävdar att det är som jag upplevt.

Om vi med löparknä avser just ITB:
- styrketräning av framförallt höft och sätet (gluteus medius och maximus).
Bra övningar: Enbensmarklyft, bulgariska split squats, step ups, excentriska enbens "nedsittningar", enbensupphopp med landning på samma ben, "draken" aka. enbens marklyft, clam shells, sidobenlyft där benet lyfts lite diagonalt bakåt för att maximalt aktivera sätet.
- ingen foam roller eller direkt stretch av / i närheten av knät respektive IT bandet, du ska inte irritera en irriterad struktur mer och it bandet är typ omöjligt att stretcha.
Däremot går det fint att stretcha / foam rolla höftböjare, sätet och övre muskelinfästningarna på IT-bandet i höftregionen.

När du börjar springa igen ska du vara lyhörd och varsam och väldigt gradvis börja bygga upp distansen. Börja på plant jämnt underlag, springa uppför är också mer skonsamt men springer du ute innebär det i regel också att man springer utför vilket retar upp it bandet snabbt.

gå / spring är kanon, t.ex. spring 400m, gå 100-200m , spring 400 osv.
Funkar det att springa 5 km så t.ex utan att du får ont, öka inte distansen direkt utan se till att köra samma upplägg 3-4 ggr och går det fortsatt utan smärta, då kan du börja öka på, och upprepa med nya distansen. Får du lite ont är det ok, backa av, kanske gå resten och vila någon dag, men fortsätt inte springa vidare för det kommer bara bli värre och sen är du på ruta ett typ.

Cykla funkar ofta bra MEN - IT-bandet belastas även vid cykling så även om du inte får smärtor direkt av det så tänkt på "summan av kardemumman", att cykla och sen lägga på löpning belastar mer än bara löpning även om cyklingen inte känns som den retar strukturen.
IT band rehab är segt och det är lätt att man 'förtar sig". Låt det ta tid för i förlängningen kommer det gå snabbare än att stressa på.

Har haft problem med ITB en gång. Minns faktiskt inte hur länge jag tog det lugnt men jag fick lite övningar med foam roller och nån annan grej av sjukgymnasten och ffa bytte jag till 0 drop-skor, inbillar mig att det är skonsammare mot knäna men elakare mot hälsenorna. Har inte haft en tillstymmelse till problem efter det.

Verkar om än inte vedertaget så många som hävdar att det är som jag upplevt.
Kanske kan ligga något i skovalet, det är ju väldigt svårt att säga men jag tycker känningar kan komma tidigare när jag kör i mina modernaste och mest uppbyggda skor. Mina äldre tunnare och hårdare skor verkar fungera bättre.

Cykla funkar ofta bra MEN - IT-bandet belastas även vid cykling så även om du inte får smärtor direkt av det så tänkt på "summan av kardemumman", att cykla och sen lägga på löpning belastar mer än bara löpning även om cyklingen inte känns som den retar strukturen.
Bra poäng om totala belastningen, gäller det även styrketräningen? Iaf efter vissa av övningarna du räknar upp tycker jag känns som senan behöver någon dags vila innan den är redo att springa igen.

Kanske kan ligga något i skovalet, det är ju väldigt svårt att säga men jag tycker känningar kan komma tidigare när jag kör i mina modernaste och mest uppbyggda skor. Mina äldre tunnare och hårdare skor verkar fungera bättre.

Bra poäng om totala belastningen, gäller det även styrketräningen? Iaf efter vissa av övningarna du räknar upp tycker jag känns som senan behöver någon dags vila innan den är redo att springa igen.

Alltid svårt med total belastning - men generellt ska du ju köra styrketräningen tungt med relativt få och tunga reps - men med maximalt fokus på teknik och kontakt med musklerna.
Så viktigare att göra bra reps än att flasha med stora vikter:)
Enbens mark med bra teknik höfter som inte dippar osv. tar rätt bra även med bara kroppsvikt.

Men min uppfattning är att det som stökar till det är de många repetitionerna vid löpning där muskulaturen kring höften inte orkar stabilisera så att istället IT bandet glider över utskottet på knät vilket skapar irritationen. Vid styrketräning med låg volym relativt sett, och stort fokus på teknik blir inte det samma problem.

Med det sagt, har man tränat musklerna trötta med tung styrka så orkar de så klart inte hålla IT bandet i schack heller vid löpning så man ska försöka tänka till lkte.

Man kan t.ex. lägga löpningen först på dagen, och sen köra styrkan senare på dagen och dagen efter vilar man benen.
Det är som alltid lätt att göra för mycket och slarva med vilan fast det är den vi blir starkare under.

Önskar lite tips om vätskelösningar. I och för sig kan jag nog springa ca 2 timmar med enbart någon mindre flaska i ena handen men över 2 timmar riskerar det bli onödiga problem (läs: "risk för uttorkning, nära döden upplevelse"). ? ?

Har ett retro Perfekta vätskebälte (som jag nog inte använt på ca 10 år). Möjligen använder enstaka gubbar över 50 fortfarande Perfekta vätskebälten men blir lite psykad av alla "västar" och liknande lösningar som långlöpare använder nu för tiden. Det enda som stör mig lite med vätskevästar är väl att det skriker/signalerar "ambitiös Ultralöpare" men det får man väl ta, jag är inte fåfäng ? (perfekta bältet kan ju döljas under tröjan även om man då ser lite fetare ut).

Hur gör ni andra och vad har ni för tips?

Senast ändrad:
Önskar lite tips om vätskelösningar. I och för sig kan jag nog springa ca 2 timmar med enbart någon mindre flaska i ena handen men över 2 timmar riskerar det bli onödiga problem (läs: "risk för uttorkning, nära döden upplevelse"). ? ?

Har ett retro Perfekta vätskebälte (som jag nog inte använt på ca 10 år). Möjligen använder enstaka gubbar över 50 fortfarande Perfekta vätskebälten men blir lite psykad av alla "västar" och liknande lösningar som långlöpare använder nu för tiden. Det enda som stör mig lite med vätskevästar är väl att det skriker/signalerar "ambitiös Ultralöpare" men det får man väl ta, jag är inte fåfäng ? (perfekta bältet kan ju döljas under tröjan även om man då ser lite fetare ut).

Hur gör ni andra och vad har ni för tips?
Väst är väl svårslaget och de flesta använder Salomon, jag köpte en Silva som jag varit nöjd med.

Väst, rygga eller midjebälte. Det viktigaste för mig är att vätskan är lättillgänglig och att den är luftig, så att det inte blir instängt. Bäst att dricka ut är helt klart slang. Har några USWE som jag alternerar mellan.

Jag har oftast ett Salomon ADV Skin bälte med en halvliters mjuk flaska, det märks öht inte när man springer. Plats för en med dagens mått mätt normalstor telefon och sen två fickor till där man kan ha energi, hundgodis osv. Det går att stoppa in flaskor i de fickorna också om man vill men då tycker jag inte det blir lika bekvämt.

Använder det alltid när jag springer med hunden men har inte alltid vatten med då. Sen har jag en Ultimate Direction Mountain Vest 5 för lång-långa rundor, den rymmer både en 2-liters vätskeblåsa, två halvlitersflaskor, energi, förstärkningskläder eller vad man nu mera vill ha med sig. Sitter otroligt skönt. Men jag använder den bara när den behövs, bär helst med mig så lite saker som möjligt.

Jag har oftast ett Salomon ADV Skin bälte med en halvliters mjuk flaska, det märks öht inte när man springer. Plats för en med dagens mått mätt normalstor telefon och sen två fickor till där man kan ha energi, hundgodis osv. Det går att stoppa in flaskor i de fickorna också om man vill men då tycker jag inte det blir lika bekvämt.

Använder det alltid när jag springer med hunden men har inte alltid vatten med då. Sen har jag en Ultimate Direction Mountain Vest 5 för lång-långa rundor, den rymmer både en 2-liters vätskeblåsa, två halvlitersflaskor, energi, förstärkningskläder eller vad man nu mera vill ha med sig. Sitter otroligt skönt. Men jag använder den bara när den behövs, bär helst med mig så lite saker som möjligt.

Intressant, det bältet tror jag kan passa mig, verkar ju rätt slimmat. Du kör med ett Salomon ADV Skin bälte och en Salomon Soft Flask 500ml eller någon liknande typ av mjuk flaska?

Ännu bättre än Salomon ADV Skin bälte med 250 ml eller 500 ml mjuk flaska tycker jag att shorts med fickor för telefon och flaska är (alltså bältet är inbyggt i shortsen). Jag har ett par shorts från Salomon som är kanske fyra år gamla men hittar ingen motsvarande modell nu. Men bältet i rätt storlek sitter riktigt bra.

För längre pass använder jag väst med 2-4 mjuka flaskor beroende på väder och sträcka. Salomon ADV Skin 12 hade jag valt om jag skulle köpa en väst idag, istället för de ADV Skin 5 och Sense Pro 10 som jag har. ADV-västen sitter mycket bättre än den något sladdriga Sense-västen.

Perfekta-bältet var grymt för sin tid men det är kastat nu. Camelbak:arna har jag skänkt bort.

Ännu bättre än Salomon ADV Skin bälte med 250 ml eller 500 ml mjuk flaska tycker jag att shorts med fickor för telefon och flaska är (alltså bältet är inbyggt i shortsen). Jag har ett par shorts från Salomon som är kanske fyra år gamla men hittar ingen motsvarande modell nu. Men bältet i rätt storlek sitter riktigt bra.
Gorewear har en liknande modell som brorsan har. Verkar funka bra och vara bra kvalitet

Tillbaka
Topp