[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Ska springa eller snarare jogga mig runt LL för första gången i år. Har sprungit ett par halvmaror (Gbgvarvet och Stockholm). Siktar på att komma runt LL kring 2:45, har inte fart för bättre tid än så.

Jag gör en seriös satsning mot silvermedaljen dvs 2:15.
CykelVasan trampades runt på 3:25 så jag tror att flåset finns. Nu är det löpträning i backar som ska nötas sista månaden.
Fast det kommer att bli riktigt tufft att nå hela vägen fram.
Lycka till ni andra :-D

2:15 ser inte helt omöjligt ut när jag springer i Excel. ;-)

Med tanke på den överj-liga banprofilen så har jag dock mer modesta 2:30 som mål.

DT, 2:30 är väl knappast modest på LL, banan har trots allt knäckt ett flertal elitlöpare.
TomasGr, lycka till med 2:15, blir grymt imponerad om du fixar det!

Lyckades ta mig runt Lidingöloppet på strax under 3 timmar de två gångerna jag sprang för drygt tio år sedan. Har aldrig varit så mör i benen som efter de loppen. Kunde knappt gå från målområdet. Jubileumsmaran på 4 timmar i år var en barnlek i jämförelse, även om jag sprang med ont i ena hälsenan sista 15 km. Som tur är, så är anmälan stängd till årets LL.

Stumpy, fick ett mail idag att dom har lite restplatser som kommer att släppas i slutet av augusti, så än har du tid ;)

Dr Gugge skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade missat att det är en gnutta fascistiskt
> att springa, framför allt själv... kanske är
> dags att sluta?
>
> http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/loptren
> den-som-statusmarkor

Jag har läst den artikeln två ggr ikväll, men jag fattar den inte. Vad är poängen?

Att löpning delvis är trendigt bland "medelklassen" stämmer säkert, men skulle det göra löpning dåligt?

Vad är exempelvis meningen med följande stycke:

Men löptrenden är falsk. Den är omgiven av klyschor om att springa för ”hälsans” skull, möjligtvis för att hålla kroppen ”i trim”, men få nämner det uppenbara: att löpning är bland det mest kaloriförbrännande man kan ägna sig åt.

Eh, ja? Eller vadå? Löpning är kaloriförbrännande, det vet väl alla? Vad är det som är falskt?

Helt obegriplig artikel. Eller är jag bara trög? :-/

Jag har också läst texten ett par gånger och försökt förstå men jag har gett upp.
Fast en stor del av problemet verkar vara att det är "intellektuella" som springer?
Märkligt att sydsvenskan ens publicerar något sådant...

/Kristoffer

Dr Gugge skrev:
> Jag har också läst texten ett par gånger och
> försökt förstå men jag har gett upp.
> Fast en stor del av problemet verkar vara att det
> är "intellektuella" som springer?
> Märkligt att sydsvenskan ens publicerar något
> sådant...

Det är väl någon Göran Greider-wannabe som skivit texten i ett förtvivlat försök att önska sig att allt som sker i samhället nu är dåligt eftersom vi inte har S-regering. Och är något företelse på frammarsch i samhället så är det ett tecken på något fel. Då gäller det att hitta vad det är för förtyck som skapas av bourgeoisien. Voila: löpningen är falsk!

skrotfot skrev:
> Vilken pulsklocka med gps rekommenderas respektive
> rekommenderas inte?

Om du vill ha en dyr och avancerad så skall Garmin Forerunner 610 vara bra.

Om du vill ha en enklare och billigare är säkert Garmin Forerunner 210 eller (ännu enklare) 110 bra.

Om du pysslar med multisport/triathlon el dyl så är det Garmin Forerunner 910, eller den lite äldre 310, som gäller.

Här är en genomgående recension av FR 610 där de även har en jämförelse mellan alla de olika Forerunner-modellerna (förutom 910 som inte hade kommit då): http://www.dcrainmaker.com/2011/04/garmin-forerunner-610-in-depth-review.html

Jag skulle undvika FR 405 och 410 då många har klagat på konstruktionen. Själv har jag ingen av de ovanstående utan en Forerunner 305 som har funkat klockrent i 4,5 år och närmare 1000 träningspass. Helt underbar pryl (om än ganska ful), men den finns tyvärr inte till salu längre.

Jag har 405:an och visst är aktiva bezeln rätt rutten men så mycket fipplar jag inte runt bland menyerna (och framförallt inte under träning :) ). Den stora fördelen med klockan är att den är förhållandevis liten och smidig.

Thanks to all geeks! :)
Jag kommer aldrig att simma så jag struntar i 910:an.
Någon som har erfarenhet av Suunto resp Polar?

Kände på halvmaran igår. Rätt stum på slutet (kallt och blött) men det ska nog gå att pressa lite.

1.40.06 (med en nypa salt för bristande precision i telefon-gps:en)

Mycket hets på jobbet nu. Tror vi är 15 som ska springa Sthlm halvmara :)

Jag har aldrig sprungit något motionslopp (eller cyklat något för den delen). Tips från rutinerade motionärer mottages tacksamt.

Är det tex en bra idé att dricka sportdryck som serveras eller är det bättre att låta bli om man är ovan?

Ska man ha något upplägg att gå ut lugnare och öka eller är det smartare att köra så jämnt som möjligt?

/Johan

JojjeM skrev:
> Är det tex en bra idé att dricka sportdryck som
> serveras eller är det bättre att låta bli om
> man är ovan?
Det beror på hur kroppen brukar reagera på sportdryck. Jag kan dricka det mesta utan att få problem, men hade nog ändå tvekat på att dricka något okänt. Ett bra tips är att testdricka på träningar innan, det brukar stå på tävlingarnas hemsidor vilken sportdryck som serveras.

> Ska man ha något upplägg att gå ut lugnare och
> öka eller är det smartare att köra så jämnt
> som möjligt?
Löpartidningar brukar skriva att så jämt som möjligt är det bästa. Jag har dock inte kollat källor och vet inte om det finns någon forskning som stödjer det påståendet.
Min personliga åsikt är dock att det är korrekt, jag tycker mig prestera bättre tider när jag håller ett konstant tempo. Tänk på att inte ryckas med av ett för högt tempo i starten, det finns många som är lite väl pigga i början.

Jag brukar aldrig må dåligt av att dricka sportdryck under lopp, även om jag aldrig gör det på träning. Andra kan få magproblem, så det är väldigt olika.

Jag försöker alltid hålla så jämn ansträngningsnivå som möjligt. Är det kuperat, så blir det långsammare där det går uppför och snabbare utför. Därför har jag aldrig klocka som jag springer eller cyklar efter, utan går helt och hållet utifrån känslan.

JojjeM skrev:
> Är det tex en bra idé att dricka sportdryck som
> serveras eller är det bättre att låta bli om
> man är ovan?

Om du är väldigt ovan så är det nog bättre att dricka vatten.

Angående att dricka så tycker jag att det brukar finnas överdrivet många vätskekontroller på såna här lopp, så stanna bara på ett par stycken. Det känns väldigt onödigt att stanna och dricka 7 ggr på 90-100 minuters löpning, speciellt en kylig höstdag. Men det finns ju olika skolor om det där... :-)

> Ska man ha något upplägg att gå ut lugnare och
> öka eller är det smartare att köra så jämnt
> som möjligt?

Så jämnt som möjligt om du vill ha en så bra tid som möjligt. Det svåra är att veta exakt vad det tempot är om du är ovan...

Att starta lugnt för att öka i slutet låter kanske på papperet som en bra strategi, men problemet är att i slutet är man ändå så trött så att det är svårt att öka särskilt mycket. Och om man inte är trött i slutet så har man gått så pass lugnt i början att man redan har tappat onödiga minuter där som inte går att ta igen fullt ut i slutet.

Fast ännu sämre är att starta för hårt och ta slut efter halva loppet. Då får man inte bara en dålig tid utan även en plågsam upplevelse. ;-)

Kom bara ihåg att om du håller ett jämnt tempo genom hela loppet så kommer automatiskt de första kilometerna att KÄNNAS rätt lugna - det är helt naturligt, och en helt annan sak än att ta ett överdrivet lugnt tempo i början.

Tack för snabb och bra input.

Får se hur jag gör med drickan (drack inte en droppe på 21,5 km igår) men det verkar vara jämnt tempo som gäller.

Såg något om officiella farthållare. Brukar de vara bra om man hittar någon att haka på?

/Johan

Vilka pannlampor nyttjar ni som mörkerspringare - bör man skaffa en lätt rackare från Silva, Petzl eller Led Lenser? All input välkomnas.

skrotfot skrev:
> Vilka pannlampor nyttjar ni som mörkerspringare -
> bör man skaffa en lätt rackare från Silva,
> Petzl eller Led Lenser? All input välkomnas.

Jag har en Silva XCL, som får anses vara en stor lampa. Har inga problem att springa med den, även om jag oftast använder den till cykling/skidor.
Hade liknande lampor när jag orienterade tidigare, och det var aldrig några problem med vikten.

Skulle jag köpa en ny lampa, som jag skulle ha primärt för löpning, skulle jag satsa på en mindre. Ljuset behöver ju inte vara lika starkt vid löpning som vid cykling och det är trots allt smidigare med en liten lampa.

Fler som sprang Stockholm Halvmarathon idag?
Var ju rena löparpropagandan i det fina sensommarvädret!

Jag sprang in på precis under 1:31 vilket jag är oerhört nöjd med. Det är klart att man egentligen skulle vilja under 1:30 när man var så nära, men det får bli ett annat år. Ändå nytt PB på halvmarathon med över 5 minuter. :-)

Benen känns just nu som att det kommer bli jobbigt att gå nedför trappor i morgon...

Bra jobbat. DT. Jag kom in på just över 1.32. Startade i sista startgrupp så det blev mycket slalom.

Snabbast på kontoret i alla fall :-)

/johan

Bra jobbat DT och JojjeM! Sprang själv på 1:40 för tre(?) år sedan och var rätt nöjd. Nästa år tar ni 1:30:)

Inte i Stockholm, men som av en ren slump var jag ute på ett löppass genom Nåsten och Hågadalen som slutade otäckt nära halvmaratondistans, 22,5 km. Mellantidspassering vid drygt 21 km var 1.44, så med viss marginal sämst i tråden så här långt...

JojjeM skrev:
> Bra jobbat. DT. Jag kom in på just över 1.32.
> Startade i sista startgrupp så det blev mycket
> slalom.

Från sista startgrupp så är det jäkligt starkt! Det går åt rätt mycket energi att hoppa kors och tvärs för att ta sig fram...

Får väl skriva in min tid så att du slipper vara sämst i tråden, 1:46:28. Det var en kamp idag med illamående från 15-16 med största bekymret att inte behöva spy på någon i publiken.

Jag och Malin sprang Oregon Wine Country Half Marathon på 1.53.17. Grymt nöjd med den tiden, det var min första halvmara. Hela loppet var mysigt och skönt och det blev egentligen aldrig jobbigt så jag hade nog kunnat springa fortare men jag var lite orolig för skador och trasighet så jag tog det lugnt.

Det är klart jobbigare att springa en mil på drygt 50 :)

Nu ska jag strax ut på en löprunda. Nu när cykelsäsongen är nästan slut kan jag kosta på mig att döda benen med löpning, så tidigare i veckan nystartade jag efter sommaruppehållet. I dag blir andra i förhoppningsvis en lång rad rundor under höst/vinter/vår. Ska försöka få till 2-3 i veckan. Bara jag slipper ont i löparknät.

Sprang STHLM halvmaraton idag och hade tänkt att jag skulle försöka persa (under 1:43) men det gick trögt. Kom in på en tid som var 4 minuter sämre än förväntat. Måste säga att ja tyckte banan var tråkig. Hur kul är det egentligen att springa efter norr/söder mälarstrand. Långa platta raksträckor. Jag vill faktiskt tipsa om en riktigt trevlig halvmara, nämligen Runrundan i Vallentuna. Tuff bana som påminner om när man är ute och cyklar. Vindlande landsväg med härliga backar. Visby halvmaraton kan jag också rekommendera.

/Jari

Senast ändrad:
Jodå, kvällens runda gick också bra. 8.50 km med 4.13-tempo i snitt. Inte minsta känning från knät. Gött!

Blåsigt ute i kväll!

Drabbades av har-tränat-för-lite-i-kuperad-terräng-inför-Lidingöloppet-noja, så jag drog ut till Lidingö och sprang 19 km av banan ikväll. Fick med de flesta kuperade avsnitten, jobbigt men kul att springa i berg-och-dalbaneterräng. Verkligen sugande med de här branta backarna som kommer på ett pärlband.

Abborrbacken var inte så jäkla farlig som jag mindes den. Men kanske LITE jobbigare efter 25km istället för efter 13 som idag... :-)

Fick ett rätt bra formbesked tycker jag. En bit under 2:30 ska nog inte vara några problem, med reservation för eventuell dödsträngsel från startgrupp 4.

@DT
Kör du halvmaran på drygt 1:30 så borde du komma ner mot 2:25. Du kan ju kika på den mytomspunna tabellen från Studenternas som enligt många brukar träffa förvånansvärt pricksäkert: http://web.archive.org/web/20050218085329/http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTab.asp
Den ska tydligen ta hänsyn till en viss ovana i uthållighet och kuperad träning.

Själv drar jag iväg i startgrupp 1C med alla "silvermedalj-wannabies" (inklusive mig själv). En av mina utmaningar blir att lägga band på mig själv de första 15km eftersom jag måste ha gott om krafter kvar från 15km och in i mål.

Lycka till!

Kul att läsa om duktiga löpare här!

Själv blir det premiär på Lidingö. Har tränat för lite och ostrukturerat, men ser ändå fram mot detta! Får inte ont inuti benen längre när jag springer och tycker faktiskt att det börjar bli roligt!

Hoppas komma under tre timmar, men det blir tight...

TomasGr skrev:
> @DT
> Kör du halvmaran på drygt 1:30 så borde du
> komma ner mot 2:25. Du kan ju kika på den
> mytomspunna tabellen från Studenternas som enligt
> många brukar träffa förvånansvärt
> pricksäkert:

Jo, nånstans där borde jag väl hamna. Dagens runda gick i motsvarande 2:23-tempo - då är det ju visserligen stor skillnad på att springa 19 och 30 km, men å andra sidan så fanns det en hel del krafter kvar.

Lycka till med medaljsatsningen! :-)

Lycka till alla som springer Lidingöloppet idag! Själv är jag inte helt 100 % förkylningsfri, men tillräckligt frisk för att springa.

Det blev tight...

2.59.41. Skaplig spurt på upploppet! Var en riktigt brutal och rolig upplevelse!

Tråkigt med dödsfallet. Såg en yngre kille idag som också verkade illa däran. Men det gick väl bra då.

Efter ett löparknä pga ett 17km långpass(det enda någonsin) i våras så var förberedelserna inte optimala. En veckas förkylning innan gjorde sitt också. Sprang dock hela vägen förutom ett antal backar sista halvan. Aborrbacken löptes så klart. 3:48:41. Sämst här?

Debut på 2.40 från grupp 9. Hysteriskt, jobbigt men ganska kul. Nästa år vill jag under 2.30.

Tillbaka
Topp