[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Lite OT, men såg just ett inslag på TV4-nyheterna om en asylsökande 17-årig kille från Etiopien. Hans lärare upptäckte att han var en rätt stor löpartalang när 17-åringen, som aldrig tidigare hade löptränat, sprang en mil på 32 minuter.

Känns som att man kan lägga ner med det här fjantjoggandet nu. :-)

Sprang precis en milrunda där jag hade som mål att hålla mig under 90% av maxpuls. det slutade på 88% i snitt med tempo på 4:41/km. Skulle ge passet 17 på borgskalan. Jobbigaste var nog att jag var lite för mätt innan jag sprang, åt en timme innan, brukar behöva lite mer åt två timmar. Kände mig inte riktigt i slag heller efter en vecka med för lite sömn och en nollställning på bröllop i helgen. Vaderna var (som vanligt) de muskler som kändes ansträngda.

Är inte ny på löpning, sprungit lite till och från sedan jag var 20 (nu 36), har helt enkelt aldrig blivit särskilt snabb, antagligen pga brist på strukturerad träning. Tycker det är skitsvårt att hålla pulsen nere när jag springer. 90% på löpning (max 200) känns inte lika jobbigt alls som 90% (194 max) på cykel.

Dagens pass om någon vill ge sig på en analys: http://connect.garmin.com/activity/380834087

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det är
> skitsvårt att hålla pulsen nere när jag
> springer. 90% på löpning (max 200) känns inte
> lika jobbigt alls som 90% (194 max) på cykel.

Det är nog rätt normalt. På förra årets Sthlm Halvmarathon hade jag 93% av maxpuls i snitt under 1,5 timmes tid. Det är typ vad jag når upp till när jag kör 4:or på cykeln och låren känns som att de ska brinna upp. :-)

JojjeM skrev:
> Här finns en lite rolig "race predictor" som
> räknar enligt ett par olika modeller:
> http://www.runningforfitness.org/calc/racepaces/rp
>
>
> Tycker att den stämmer sådär på mig. Jag kan
> tyvärr inte springa mycket fortare om jag
> springer kortare. Jag springer inte milen eller 5
> km så fort som jag "borde" baserat på min
> halvmaratid.
>
> /Johan

Hm, för mig känns det snarast tvärtom. Om man kikar på vad en maratid på tre timmar motsvarar
10 km: 39.55, 38.59, 39.05, 38.25 (medel 39.07)
5 km: 19.11, 18.48, 18.46, 18.27 (medel 18.48)

Maran på tre timmar är totalt utopiskt medan milen på 39 eller 5 km på lite under 19 borde gå att göra om jag skulle kunna få till ett halvårs träning med tre pass/v utan att gå sönder kombinerat med att dra ner vikten några kilo under 80-strecket.

DT skrev:
> Lite OT, men såg just ett inslag på
> TV4-nyheterna om en asylsökande 17-årig kille
> från Etiopien. Hans lärare upptäckte att han
> var en rätt stor löpartalang när 17-åringen,
> som aldrig tidigare hade löptränat, sprang en
> mil på 32 minuter.
>
> Känns som att man kan lägga ner med det här
> fjantjoggandet nu. :-)

När de har vader i storleksklass med mina sugrör till underarmar, så är det inte konstigt att de kan springa snabbt.

Cykelvasan: medelpuls 174 (87%)
Sthlm Marathon: medelpuls 175 (87,5%)

Om jag jämför mina pulsvärden MTB- och CX-cykling mot löpning så ligger pulsvärdena hyfsat nära varandra när det kommer till tävling.
Däremot så har jag de få tillfällena jag cyklat LVG märkt att pulsen diffar mer. Lägre puls till cyklingens favör. Nu har jag aldrig tävlat i LVG så det kanske är därför, men när jag ligger på rulle så sjunker puls och ansträngning betydligt jmf med om jag drar själv. Självklart iofs.

Tidigare så upplevde jag det som om jag hade betydligt svårare att "komma upp i puls" på cykling, men jag tycker att det har förändrats med tiden för mig. Jag tror också att om jag kan förbättra min kapacitet i cykling, dvs träna mer och smartare, så kommer jag också att orka ligga på en högre medelpuls när det gäller maxprestationer.

Angående fart på olika distanser så skulle jag gissa att jag springer en halvmara ca 10s långsammare per km jmf med ett 10km race. Kanske att ett 5km lopp skulle gå ca 15s snabbare per km jmf med 10km-racet.

Hej!

Har blivit med katt men hittar ingen kattvakt så nu finns två platser till Lidingö 15km lediga (en han och en honplats, de är lite kinkiga med genuset de där tokholmarna:-)... Startbevisen finns i götet o loppet går på Lördag så nu får det gå fort!

/T

tmalm skrev:
> Hej!
>
> Har blivit med katt men hittar ingen kattvakt så
> nu finns två platser till Lidingö 15km lediga
> (en han och en honplats, de är lite kinkiga med
> genuset de där tokholmarna:-)... Startbevisen
> finns i götet o loppet går på Lördag så nu
> får det gå fort!
>
> /T

Ska det vara så svårt att skaffa kattvakt?

Tja, om man bor lite utanför stan å har helt ny kisse som man vill ska bo kvar hemma så är det det, annars var det några som kunde tagit med honom hem över helgen.

/T

Akoa skrev:
> Får man mat efter lidingöloppet? Någon som vet?
> framgår inte i infobladet eller på webben.

Tror inte att man får något mer än bananer, kexchoklad och dylikt. Ingen kycklingpastasallad a la Vättern iaf.

Tack! Jag tycker hela arrangemanget verkar snålt. 40kr för att få väskor transporterade. Ingen gratis kollektivtrafik. Ingen mat. Svarar inte på mail. Jag trodde mer om världens största terränglopp faktiskt. Efter tre mil och lång tid in till centrum igen kommer man ju bli sjukt hungrig.

tmalm skrev:
> Tja, om man bor lite utanför stan å har helt ny
> kisse som man vill ska bo kvar hemma så är det
> det, annars var det några som kunde tagit med
> honom hem över helgen.
>
> /T
Katt?
Äta,
autopetfeed_large1_lowres.gif

Sova,
kattsngpreview.jpg

Gå på dass
catgenie.jpg

Vad siktar ni på för tider? ;-)

Akoa skrev:
> Tack! Jag tycker hela arrangemanget verkar snålt.
> 40kr för att få väskor transporterade. Ingen
> gratis kollektivtrafik. Ingen mat. Svarar inte på
> mail. Jag trodde mer om världens största
> terränglopp faktiskt. Efter tre mil och lång tid
> in till centrum igen kommer man ju bli sjukt
> hungrig.

Mmm, det är inte så flashigt direkt.

Att ta sig dit och tillbaka tar ju lite tid. Det absolut bästa är nog att cykla om man inte har för långt avstånd.

tmalm skrev:
> Tja, om man bor lite utanför stan å har helt ny
> kisse som man vill ska bo kvar hemma så är det
> det, annars var det några som kunde tagit med
> honom hem över helgen.
>
> /T

Ta svängen förbi Hässleholm och släng in katten här. Jag ska vara hemma i helgen :)

DT skrev:
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack! Jag tycker hela arrangemanget verkar
> snålt.
> > 40kr för att få väskor transporterade. Ingen
> > gratis kollektivtrafik. Ingen mat. Svarar inte
> på
> > mail. Jag trodde mer om världens största
> > terränglopp faktiskt. Efter tre mil och lång
> tid
> > in till centrum igen kommer man ju bli sjukt
> > hungrig.
>
> Mmm, det är inte så flashigt direkt.
>
> Att ta sig dit och tillbaka tar ju lite tid. Det
> absolut bästa är nog att cykla om man inte har
> för långt avstånd.

Göteborg bara så det är lugnt ;)

Ah, läge för ett GLG (Göteborg-Lidingö-Göteborg) nästa höst med obligatorisk tur runt Lidingö halvvägs!?

Cyklar du dit och hem och springer loppet så lovar jag att jag bjuder på avgiften för väsktransporten :)

Jag ska ta och utvärdera xtenex på orienterings/multi skorna tänkte jag :)

Ganska fiffiga med sina många knutar och elasticitet.

http://xtenex.com/

Dock ser det inte riktigt klokt ut :P

IMG_1216.JPG

Jahapp. Lidingöloppet gick väl OK, kom in på 2:23, en minut snabbare än förra året.

Var inte riktigt 100 idag med lätt huvudvärk. Startade i grupp 1C och det var vansinnigt trångt i spåret första 5 km, fick stanna och gå vid två tillfällen. Sedan blev det bättre och efter en mil kunde jag springa i mitt eget tempo. Tappade en minut första milen jämfört med förra året då trängseln faktiskt var värre i år trots tidigare startgrupp. Kände inte heller för att hålla på och springa om utanför spåret då det tar rätt mycket kraft.

Positivt var dock att backarna kändes mycket lättare i år. Märkte inte ens Killingebacken. Tvättbrädan mellan 16-19 gick som en dans, och både Grönsta, Abborrbacken och Karins backe kändes kortare än vad jag mindes dem, så jag var antagligen lite bättre tränad i år. Hade bra fart sista halvan, men eftersom jag inte var nära att slå någon gräns så gav jag inte allt i slutet. Känns helt OK trots att första milen var lite frustrerande.

Bra löpt! Lidingöloppet är inget som lockar mig...det gjorde ifs inte Gbg-varvet heller men är nu förmodligen fast i den härvan.

Angående puls som skrivits om tidigare här på sid. 11. Själv löper jag med en puls mellan 150-160..då kör jag milen på 42-43 min på en träningsrunda. Kanske ska öka tempot något? Vet inte min maxpuls...får kolla upp det.

Luke skrev:
> Ont det gör ont....
> 3:12 och sjukt nöjd! Men kass arrangemang och
> KAOS i logistiken.

Lång kö till bussarna hem...?

Sjukt dåligt tränad i år men joggade runt LL på 2:57. Det är ändå ett riktigt trevligt lopp, lätt det roligaste av de motionslopp som jag har prövat på.

F-ö så funkade logistiken hur bra som helst för mig. Visst var det en redig kö till bussen hem efter att ha väntat in sambon som startade i en sen grupp men kön gick förvånansvärt snabbt. Jmf med att åka kollektivt efter de Göteborgsvarv som jag har sprungit så var mer eller mindre en dröm (nu är det ju förvisso sjukt mycket mer folk på Gbgvarvet men iaf).

Verkar som att många fick bra tider i år, kanske pga att banan var i så gott skick. Ett par kollegor fick betydligt bättre tider än förväntat.

Gör min egen halvdana insats ännu lite mer "meh".

Ganska optimala förhållanden i år. 2:23 är inte en dålig tid hur man än ser på saken, även med bra förhållanden så är LL ett jobbigt lopp.

Nästa gång jag springer så ska jag ha starkare ben, så att även flåset får lida, både i år och i fjol (2:47) så dör benen/vaderna så långt före flåset att det blir löjligt.

Bra kämpat alla som sprang runt Lidingöloppet! Fina tider också :-)
Att kombinera cykel och löpning går utmärkt, men vid hårdare satsningar blir det svårt att få träningstiden att räcka till, misstänker jag.
Hade en polare som krampade i Karins backe och det tog tvärstopp. På något sätt tog han sig i mål ändå men många minutrar rann iväg där på slutet.
Ska själv göra en "comeback" på den slingan nästa år.

Kan summera LL. Aj! Väggad efter 20km, knäont kramp etc tappade nog 15min sista 10. 2.54 blev tiden. Nu blir det 2veckors vila:)

Emelie Forsberg vann sin första 100k tävling i natt, UROC. Inte illa. Första 100kilometers tävlingen hon deltagit i.

DT skrev:
> Kolla Eurosport nu, världsrekord på gång i
> Berlin Marathon. :-)

2:03:23. Där ligger man i lä...

wiknil skrev:
> Kan summera LL. Aj! Väggad efter 20km, knäont
> kramp etc tappade nog 15min sista 10. 2.54 blev
> tiden. Nu blir det 2veckors vila:)

Samma här! Smärta deluxe idag! Gick riktigt fort första 2 milen (1:18) men sen tog det stopp. Inte för att jag var trött, men för att mina cykelben inte är tränade för att springa så långt! Gick/stapplade sista 5 km och kom imål på 2:06.

DT skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla Eurosport nu, världsrekord på gång i
> > Berlin Marathon. :-)
>
> 2:03:23. Där ligger man i lä...

Helt galet. Det är 70,2s per fyrahundring och så ska man göra 105,5 sådana i rad! Är mkt tveksamt om jag grejar en i det tempot.

Edit: korrektion av tid

Senast ändrad:
Någon som har tips på en löparryggsäck där jag får i en stor matlåda, en t-shirt och underkläder?

Ursvik 15km-spåret efter backen vid 4km imorse, det var samma förra veckan, nån som vet hur länge det ska hålla på? Nåja ingen big deal, jag fick springa en liten omväg, och den var snitslad, eller så var det gränsen för avspärrningen.

DSC_0101.jpg

Jag brukar sällan cykla MTB ensam, då jag känner att det inte vore nån höjdare att klota och bli liggande ensam i nåt dike. Springa brukar jag tycka är ett bättre soloalternativ då olycksrisken är mindre. Sprang några varv igårkväll i löparspåret utanför knuten, snubblar på en rot i nedförsbacke, gör ingen liten smidig ninjalandning utan tar allt med handflatorna, knät och armbågen. Fifän va onödigt.

peranders skrev:
> Ursvik 15km-spåret efter backen vid 4km imorse,
> det var samma förra veckan, nån som vet hur
> länge det ska hålla på? Nåja ingen big deal,
> jag fick springa en liten omväg, och den var
> snitslad, eller så var det gränsen för
> avspärrningen.
>
>

Det har vart så där några helger nu.. Å varje gång har jag bara sprungit igenom det utan problem.. Sprang två varv imorse å såg inte en kotte där..

Edit: Men ett par hundra meter efter mätte jag en sjukt jävla arg liten hund... Lös så klart

Senast ändrad:
Härligt att höra om LL! Hade inte möjlighet i år, men hoppas på nästa år. Mitt enda tidigare LL var en riktigt brutal upplevelse, på det där positiva viset.

Men imorgon blir det premiär på Tjurruset. Har väl sprungit under tio gånger i år, så det får bli "en rolig grej" bara. Någon annan som springer imorgon?

Varning för bäverdammen på slutet, rätt djup på sina ställen! Hur gick det för ni andra som sprang Tjurruset idag? Blev 107:a, retsamma 11 sekunder fr topp 100.Nästa år...

/Kalle

Jag sprang in på 55 minuter, också riktigt sugen på topp 100 nästa år. Strykare på topp 250 nu, blir till att träna mer. Hoppas på jävligare bana, det var lite väl snällt i år.

Senast ändrad:
Passade mig att det var snällt o lättsprunget, brukar tappa placeringar i kärren. Men den riktigt jävliga Tjurruset-känslan infann sig inte riktigt i år, kändes lite konstigt. Till nästa ska jag ta mig i kragen o träna mer backintervaller...

/K

Tillbaka
Topp