[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

har hängt med lite sporadiskt i den här tråden.. men finns det någon bra sida alt bra löpcoach för att förbättra löpsteget?

idag kutar jag främst för att det är tidseffektivt och för att det bränner bra, så ett tungt steg spelar ingen roll då jag vill göra av med energi. men jag funderar på det där med skaderisk osv..

ManceRyder skrev:
-------------------------------------------------------
> Ha ha! Ska du dra igång en sån diskussion här?
> Innan du vet ordet av så kommer någon här ha
> svarat med en länk till en studie där de visar
> att hällandning resulterar i högre belastning
> på knän med högre skadefrekvens där som följd
> ;-)

Jag gissar att detta ämne är lite av löparforumens motsvarighet till tub vs kanttråd? :-)

mattel skrev:
> har hängt med lite sporadiskt i den här
> tråden.. men finns det någon bra sida alt bra
> löpcoach för att förbättra löpsteget?
>
> idag kutar jag främst för att det är
> tidseffektivt och för att det bränner bra, så
> ett tungt steg spelar ingen roll då jag vill
> göra av med energi. men jag funderar på det där
> med skaderisk osv..

Fredrik Zillén ger intryck av att veta vad han talar om, och är dessutom en kul prick: http://www.teamsnabbare.se/spring-snabbare/kalas-metoden/

Jag gick en fyratimmarskurs i våras med en massa övningar, videofilmning och annat som var kanon. När jag sedan skulle springa "på det nya sättet" så fick jag iofs vansinnig träningsvärk i vaderna som höll i sig över en vecka, så jag lade ner det och återgick till att springa som jag alltid har gjort (vilket också verkar vara effektivare enligt studien ovan...).

Men det var en givande förmiddag i alla fall. :-)

haha.. tack för info. jag ska kolla på sidan. :)

jag tror jag kommer hålla kvar vid någon sorts hälvariant men det är ju alltid bra med kunskap och alternativ.

DT skrev:
> En ny studie där hällöparna hade bättre
> löpekonomi än de som landar mitt på foten:
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24002340/?i=3
> &from=rearfoot%20strike
>
> Så, kan vi lägga av med det här
> hipsterbarfotalöpningstramset och bara springa
> istället? ;-)

Ja, och om många av de snabbaste maratonlöparna landar på hälen så är det svårt att argumentera för att det inte skulle vara bra.

Den här artikelserien http://traningslara.se/skor-barfota...7-landa-pa-framfoten-mellanfoten-eller-halen/ (2010) är fortfarande lika läsvärd och har säkert varit uppe förut i tråden.

Någon som har tips på vad en fivefingers löpare ska ha på fötterna under vintern så man slipper halka och frysa så mycket

gurraen skrev:
> Någon som har tips på vad en fivefingers löpare
> ska ha på fötterna under vintern så man slipper
> halka och frysa så mycket

Ja, jag är också intresserad. Det finns fingerstrumpor för FiveFingers (XXL har) men jag skulle nog frysa i de också, de är rätt tunna.

evo skrev:
> gurraen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har tips på vad en fivefingers
> löpare
> > ska ha på fötterna under vintern så man
> slipper
> > halka och frysa så mycket
>
> Ja, jag är också intresserad. Det finns
> fingerstrumpor för FiveFingers (XXL har) men jag
> skulle nog frysa i de också, de är rätt tunna.

Okey
De där five fingers är väl typ sånna där sockeplast à la tåstrumpa eller? Vad är grejen med dem? Varför skulle man vilja springa sockeplast istället för varma, sköna och greppiga skor? Förklara gärna för en oinvigd. Jag fattar inte grejen

JojjeM skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Varför skulle man vilja springa
> > sockeplast istället för varma, sköna och
> > greppiga skor? Förklara gärna för en
> oinvigd.
> > Jag fattar inte grejen
>
> Först måste du läsa barfotabibeln Born to run

Det måste ha varit fel på mitt exemplar av Born to run, den handlade ju bara om en massa trams. Jag hade hoppats på den skulle handla om löpning istället för att vara en kombinerad reseskildring och världens tråkigaste rejsreferat. Visst, det var några sidor om "mmm-kay, Nikes are bad, mmm-kay..." men WTF? Hur har den blivit så poppis???

JojjeM skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Varför skulle man vilja springa
> oinvigd.
>
> Först måste du läsa barfotabibeln Born to run
> :)
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1900124/page=
> 1
>
> /Johan

Men oj!
En helt tråd om barfotalöpning :o

Jenny W skrev:
> evo skrev:
> -----
> > gurraen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Någon som har tips på vad en fivefingers
> > löpare
> > > ska ha på fötterna under vintern så man
> > slipper
> > > halka och frysa så mycket
> >
> > Ja, jag är också intresserad. Det finns
> > fingerstrumpor för FiveFingers (XXL har) men
> jag
> > skulle nog frysa i de också, de är rätt
> tunna.
>
> Okey
> De där five fingers är väl typ sånna där
> sockeplast à la tåstrumpa eller? Vad är grejen
> med dem? Varför skulle man vilja springa
> sockeplast istället för varma, sköna och
> greppiga skor? Förklara gärna för en oinvigd.
> Jag fattar inte grejen

Det är en jäkla fluga bara. Folk har läst "Born to run", fått för sig att de ska börja springa barfota och skadar sig sedan i 99% av fallen. Lite sektvarning på det, ungefär som LCHF.

DT skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > evo skrev:
> >
>
> > -----
> > > gurraen skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Någon som har tips på vad en fivefingers
> > > löpare
> > > > ska ha på fötterna under vintern så man
> > > slipper
> > > > halka och frysa så mycket
> > >
> > > Ja, jag är också intresserad. Det finns
> > > fingerstrumpor för FiveFingers (XXL har) men
> > jag
> > > skulle nog frysa i de också, de är rätt
> > tunna.
> >
> > Okey
> > De där five fingers är väl typ sånna där
> > sockeplast à la tåstrumpa eller? Vad är
> grejen
> > med dem? Varför skulle man vilja springa
> oinvigd.
>
> Det är en jäkla fluga bara. Folk har läst "Born
> to run", fått för sig att de ska börja springa
> barfota och skadar sig sedan i 99% av fallen. Lite
> sektvarning på det, ungefär som LCHF.

Oj då
Så pass
Jag har inte tänkt att prova. Jag bara undrade.
Själv kör jag på beprövad metod med varma sköna löparpjuk. Har tummat på ett par trailskor men tänkte att jag faktiskt ska börja träna trail innan jag köper skorna :)

Jag har köpt tre par barfotaskor. Inte fivefingers för jag har lite svårt att tänka mig att ha tårna i varsitt fack, men det är nog mest en psykologisk grej eller att man har krokiga döda tår som inte gör som man säger. Det ena paret Zemgear Terra är som en strumpa eller sockeplast om du vill. De har en delning mellan tårna. Jag använder dem på inomhusträning. Det andra paret var Zemgear 365 round toe utan tådelning. De har jag haft ute och småsprungit i, jättesköna men tyvärr var nog min fot för bred för de gick sönder ganska omgående. I reklamationen som sköttes jättesnyggt fick jag ut ett par Zemgear Cinch som jag precis börjat prova. Jag är ju inte nån expert på det här men min uppfattning är att barfota är en livsstil, har du gått ifrån den en gån måste du ta tillbaka den sakta. Men för min del är det inget snack om saken, det är mer naturligt att gå med starka fötter och tunna skor än tunna fötter och avancerade skor. Sen måste man ju inse sina och prylarnas begränsningar. Det är ju inte nån helig graal. I min småskaliga barfotavärld får jag inte ut löpresultat (ännu) men jag har fått ett helt annat liv i fötterna, styrka, rörliga tår, mindre domningar osv. Dessutom får jag inte ont i ländryggen längre, det fick jag alltid med uppbyggda skor. Det finns några små filmsnuttar nere till vänster på den här sidan och du kan se hur muppskorna ser ut. Sekt, fluga eller bra? Jag lämnar frågan öppen till var och en. Boken Born to run gav mig en liten ingång till detta, en udda läsupplevelse samt chiafrön, i övrigt var den nog mest tramsig och överdrivet entusiastisk.

http://www.northsport.se/category.html/barfotaskor

Herrejösses, happy i ett nötskal. Kanske ska man prova först innan man avfärdar något? Jag köpte FiveFingers mest som ett komplement. I ärlighetens namn tyckte jag det var lite larvigt med skor där man skulle klämma in tårna. Efter att ha provat och både sprungit och gått i mina Bikila så är jag omvänd. Skönare skor får man leta efter, men det är jag det. Det behöver inte stämma för alla.

Det gäller att börja lugnt, jag sprang knappt 2 km i mina VFF för några månader sedan. Nu springer jag milen utan problem. Eller ja, det känns i fötterna, det gör det. Tyvärr så närmar sig vintern så jag kan nog inte fortsätta med dessa skor, det är för kallt. Får se vad det blir, orienteringsdojor kanske?

Jag tror att många har hoppat på det här tåget för att de trott att de skulle blir så mycket snabbare eller mindre skadebenägna. Kanske blir man marginellt snabbare eftersom man ändrar steget (jag blev det inte, jag löpte redan innan med mellan/framfoten). Och skadefri blir man definitivt inte om man inte tar det lugnt i början. Själv gillar jag det flyt jag får när jag springer med VFF och känslan mot underlaget. I jämförelse känns mina tjockskor tråkiga.

Boken "Born to run" tycker jag var fantastiskt underhållande. Reseskildring blandat med lite hemgjorda teorier om löpning och ett intressant persongalleri gjorde att jag avverkade boken på rekordtid.

Hasse#7 skrev:
> @evo. Jag tolkar det som att vi totalt sett är
> ganska överens.

Jag med :-)

Äh, det här kunde bli en ny hifi-tråd ju. Går det verkligen att känna skillnad mellan att springa barfota och att springa i ett par 1800-kronors Nike?

Jag har både fått och blivit av med skador med det nya löpsteget jag fick av barfota-löpning (jag ägnade tre-fyra månader åt skiftet, första passet 200 m:)

evo skrev:
> Herrejösses, happy i ett nötskal. Kanske ska man
> prova först innan man avfärdar något?

Glömde visst en smiley i mitt inlägg. ;-)

DT skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Herrejösses, happy i ett nötskal. Kanske ska
> man
> > prova först innan man avfärdar något?
>
> Glömde visst en smiley i mitt inlägg. ;-)

Ja jävlar vad touchy man kan vara :-)

Jag sprang hela förra vintern i Fivefingers Lontra, frös inte en enda gång.
Använde även tåstrumpor av merinoull under. Riktigt bra grepp på snön, men på isiga partier fick man ta det lugnare.
Denna vintern blir det nog inte så mycket Fivefingers för min del, tänkte köra på Icebug Anima och Salomon Speedcross.

Jag har funderat lite på det här med löpning skor och skador. Och funderingar utgår från mig själv så därför är det i allra högsta grad en subjektiv uppfattning. Jag gör alltså inget anspråk på att förklara hur det är för andra.
Snabb info om min löparbakgrund (vilket får betydelse för hur jag tänker):
Sprungit regelbundet i snart 5 år. 170cm och 70kg (en liten "skit"). Började med vanliga löparskor, Nike Pegasus, och springer nu med lättviktsskor sedan ca 2 år tillbaka, Adidas Adizero Adios/Brooks T7 racer. Springer ca 150km per månad med viss variation uppåt och neråt.
De första 2 åren kantades av regelbundna skadeavbrott. Löparknä, överbelastningar och små bristningar. Därefter har jag fått springa på relativt ostört.

Så...... Varför denna förändring? Från ständiga skador till nästintill skadefri?
Tänkbara förklaringar: Skorna? Annorlunda löpsteg? Härdad kropp? Annorlunda träningsupplägg? Mental inställning till känningar? Annat?
- Skor
För min del så verkar skorna spelat mindre roll eftersom jag började kunna springa "ostört" innan jag bytte till lättare skor.
-Löpsteg
Likaså så verkar mitt löpsteg ha haft mindre betydelse. Jag springer ungefär på samma sätt med en lätt hällandning/mellanfot. Mer mot häl när jag blir trött och mer mellanfot vid pigga ben.
-Härdad kropp
En viktig faktor, tror jag. Det tog lång tid för mig att bygga upp kroppen för löpning. Nu tål jag definitivt tuffare träning jmf med de första åren.
-Träningsupplägg
Spelar också roll. Jag maxar fullt väldigt sällan. Däremot kan jag ganska ofta springa på hög intensitet. Större variation nu jmf med tidigare också.
-Mental inställning till skadekänningar
Också viktigt för min del. Nuförtiden slår jag t.ex. av på fart alternativt avbryter träningspass om jag känner mig sliten och/eller får en liten känning någonstans under passet. Tidigare bet jag ihop och körde på. Då kom ju skadan som ett brev på posten.

Min slutsats:
Bytet från vanliga skor till lättviktsskor är spelat en mindre betydelse. Istället är det andra faktorer som varit mer avgörande när det gäller min löpning och skador.

evo skrev:
> Tänkte typ innov-8 x-talon av någon modell fast
> de kanske är för luftiga.

Jag använde ett par x-talon 212 förra vintern med en sealskinz-socka i. Det gick bra för det mesta, förutom när temperaturen föll alltför mycket. Får inte stå still för länge bara:)

Årsavslutning i tortyrklubben idag ;)

Otroligt dåligt med löpning i år (och senast var i somras när jag var i Peking vill jag minnas). Kändes förvånansvärt bra dock.

Distans: 5.03 km
Tid: 25:54
Medeltempo: 5:09 min/km
Höjdstigning: 33 m
Medelpuls: 86 % av maximal
Maxpuls: 93 % av maximal
IMG_0615.JPG

Knyt skorna ungdj****!

Det är precis det jag också kommit fram till. Man blir inte bättre av att träna.

Stumpy skrev:
> Knyt skorna ungdj****!

Ha ha, jo, jag knöt ju skorna innan jag sprang

>
> Det är precis det jag också kommit fram till.
> Man blir inte bättre av att träna.

Geologen delar inte din uppfattning här ;)

evo skrev:
> Springpendlar idag. 5.5 km enkel väg. Lagom
> slappt och fint sätt att få lite km i benen.

Samma här :-) (jag missade långpasset igår) 14km till jobbet, men jag tar tåget halva vägen hem.

Jag har köpt mitt första par dubbade skor och det var en positiv upplevelse (Icebug Anima2). Funkade förvånansvärt bra på hårt underlag och väldigt bra grepp på is. Känns som ett mycket bra köp!

Har tidigare haft Inov-8 x-talon 212 som vinterskor och det har ju funkat hyfsat, men Icebugsen kändes betydligt säkrare.

Kanske inte samma löparkänsla men helt ok för träning.

bruce skrev:
> Årsavslutning i tortyrklubben idag ;)
>
> Otroligt dåligt med löpning i år (och senast
> var i somras när jag var i Peking vill jag
> minnas). Kändes förvånansvärt bra dock.
>
>
> Distans: 5.03 km
> Tid: 25:54
> Medeltempo: 5:09 min/km
> Höjdstigning: 33 m
> Medelpuls: 86 % av maximal
> Maxpuls: 93 % av maximal
>

Schysta pjuck Bruce
"..i mina gyllene skor... Nanana..."

Jenny W skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Årsavslutning i tortyrklubben idag ;)
> >
> > Otroligt dåligt med löpning i år (och senast
> > var i somras när jag var i Peking vill jag
> > minnas). Kändes förvånansvärt bra dock.
> >
> >
> > Distans: 5.03 km
> > Tid: 25:54
> > Medeltempo: 5:09 min/km
> > Höjdstigning: 33 m
> > Medelpuls: 86 % av maximal
> > Maxpuls: 93 % av maximal
> >
>
> Schysta pjuck Bruce
> "..i mina gyllene skor... Nanana..."

Ha ha, ja, de ser lite Herreyiga ut men är illgröna i verkligheten. Såna där lättviktsskor, är sköna att kuta i. Inte barfotaskor, inte särskilt dämpat men lätta som stryk, sköna.

Litet köptips om nån letar "halvlätta" (=210 gr) skor för fortspringning:
Intersport kör halva priset på Adidas Adios 2 (=649 pix). Råkade impulshandla ett par själv för att få upp joggmotivationen :)

fortaskor_2.JPG

Färgen är väl lite "nja" men men kan inte få allt :)

/Johan

EDIT: Definierade halvlätt

Senast ändrad:
Jag gillar också Adios och har både 1:an och 2:an.
Det bästa är ju att det är så lite dämpning på skorna så man nöter nästan aldrig ut dem. Jag springer ganska ofta i mina Adios 1 och använder dem även ofta på gymmet de funkar fortfarande toppen!

Prisvärt, lika pris får man även om man handlar från England, Wiggle eller liknande.

Fast när 2:an kom ut så var det ett ramaskri bland Adios 1-fansen eftersom de kändes klart annorlunda. Jag har inte testat ettan men tvåan testade jag (och sålde senare, de passade mig inte).

Tveklöst är det en bra sko, men pröva att åtminstone gå runt i den innan.

Jag gillar Adios 1 bättre men tycker Adios 2 får oförskämt mycket skit på internet, båda är trevliga tycker jag. Den nya Adios Boost ska vara mer lik Adios 1 enligt säljare på Adidas Store.

Men som alltid, det handlar mest om en känsla. Jag märker absolut ingen tidsskillnad mellan skor som är så lika.

Blev hetsad på jobbet att anmäla mig till Knugsholmen Runt så nu gäller det att jogga på lite. Ska försöka hålla åtminstone två joggpass i veckan varvat med den vanliga tramscyklingen :)

/Johan

JojjeM skrev:
> Blev hetsad på jobbet att anmäla mig till
> Knugsholmen Runt så nu gäller det att jogga på
> lite. Ska försöka hålla åtminstone två
> joggpass i veckan varvat med den vanliga
> tramscyklingen :)
>
> /Johan

Lycka till! Det finns mycket att lära i den här tråden, ffa gäller det dock att ha forta skor.

rising skrev:
> Lycka till! Det finns mycket att lära i den här
> tråden, ffa gäller det dock att ha forta skor.

Skor?! Det happykorrekta är väl att springa barfota, eller i sådana där fåniga ankfötter?

rising skrev:
> Lycka till!

Tack tack

> Det finns mycket att lära i den här
> tråden, ffa gäller det dock att ha forta skor.

Ja, forta skor tror jag att jag har koll på. Har till och med en fort (heter det så?) springningskeps.

Sen verkar det väldigt komplicerat att springa. Man ska luta åt nåt håll och foten ska landa nånstans och man ska lyfta knäna högt och sparka hälen i rumpan och springa i uppförsbackar mm mm.

/Johan

JojjeM skrev:
> Sen verkar det väldigt komplicerat att springa.
> Man ska luta åt nåt håll och foten ska landa
> nånstans och man ska lyfta knäna högt och
> sparka hälen i rumpan och springa i
> uppförsbackar mm mm.

Ja det är väldigt svårt. Tur att det finns kurser man kan gå och Youtube-videor man kan titta på för att lära sig springa. :-)

DT skrev:
> Ja det är väldigt svårt. Tur att det finns
> kurser man kan gå och Youtube-videor man kan
> titta på för att lära sig springa. :-)

Ja, det är kalas. Ska nog försöka ligga på åtminstone fem timmar youtube i veckan fram till loppet.

/johan

Tillbaka
Topp