[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Björn Borgs syntetiska är de enda kallingar jag inte fått skav av vid långpass. Håller paket på plats och skyddar mot elaka sömmar i byxor.
Skulle nog inte chansa med italiano vid jogg pga sömmar i joggtajtsen. Sen känns det bättre med mer tajt längst in, har ännu inte provat några löpbyxor som är tajta långt upp i grenen.

Första lite längre passet igår sedan vinterns småbesvär med knä och benhinnor, 15 platta km i lagom tempo gav tid för reflektion och vackra vyer över ett soligt Skåne där helgen spenderades. Glad att jag drog i nödbromsen i vintras och ställde in samtliga kvalitetspass, vill verkligen inte vara utan långrundor nu när våren kommer.

Nu är kanske 15 km ett kortpass för dig. Jag inleder säsongen med klart kortare pass för att vänja kroppen.

Björn Borgs syntetiska är de enda kallingar jag inte fått skav av vid långpass. Håller paket på plats och skyddar mot elaka sömmar i byxor.
Skulle nog inte chansa med italiano vid jogg pga sömmar i joggtajtsen. Sen känns det bättre med mer tajt längst in, har ännu inte provat några löpbyxor som är tajta långt upp i grenen.
Har några Asics som sitter tight överallt. Inga problem att springa utan kallingar i dem. Har även andra som inte är så tighta. De används mest under knickers eller långöverdrag.

Senast ändrad:
Märkligt hur skav ändras över tid. Fram till för kanske 5 år sen fick jag skav allra längst upp mellan låren oavsett vilka kallingar/shorts så fort jag var ute längre än en timme, då var det förebyggande body glide som räddade mig, annars blev det att hålla inne skriket i duschen efteråt.
Men sen slutade det skava. Jag var inte utvecklat hård hud, fått smalare lår, tuffat till mig eller ändrat löpteknik. Jag klagar verkligen inte, men hade gärna fattat.

Det är lite häftigt att det ibland går snabbt att flytta mentala gränser.
Innan jag började min "marathonsatsning" så tyckte jag att 10 km kändes ganska långt. De få gånger jag sprang blev det sällan mer än max 6-7 km.

Nu efter några månaders träning där längden på långpasset långsamt ökat till att nu vara över 20 km så kändes lördagens 12 km så pass kort att jag efter ca en kilometer uppvärmning tänkte att eftersom passet är ganska kort kan jag lika gärna trycka på lite fast jag egentligen tänkt ta det lugnt.
Det slutade med 7km i ett lite snabbare tempo än min nuvarande milfart och sen några kilometer nedvarvning. :giggle:
Till helgen väntar 24 km. Längtar redan!

Det är lite häftigt att det ibland går snabbt att flytta mentala gränser.
Innan jag började min "marathonsatsning" så tyckte jag att 10 km kändes ganska långt. De få gånger jag sprang blev det sällan mer än max 6-7 km.

Nu efter några månaders träning där längden på långpasset långsamt ökat till att nu vara över 20 km så kändes lördagens 12 km så pass kort att jag efter ca en kilometer uppvärmning tänkte att eftersom passet är ganska kort kan jag lika gärna trycka på lite fast jag egentligen tänkt ta det lugnt.
Det slutade med 7km i ett lite snabbare tempo än min nuvarande milfart och sen några kilometer nedvarvning. :giggle:
Till helgen väntar 24 km. Längtar redan!
Ja visst är det märkligt. Ökningen från 10 till 20 km är ungefär lika ansträngande som den från 5 till 10, dvs ingen walk in the park, men betydligt mer hanterbar än vad man föreställer sig när man precis klarat sin första femma.

Att ta sig över 10 km brukar vara en gräns för mig. När det är gjort, så finns en grundkondition och ett tempo som kan hållas länge. Försöker ta mig dit igen nu. Har bara sprungit platt hittills i år, så den lilla kullen under "Run for Ukraine" igår kändes. Hoppas isen försvinner från skogen snart, så man kan komma bort från vägarna.

Peppar, peppar. Sen jag för x antal år sedan bröt tvåtimmarsbarriären så har jag aldrig haft några mekaniska problem. Nu tror jag att jag kan springa hur långt som helst. Dock tränar jag aldrig bara löpning utan varierar med cykel och skidor.

Upplevde samma sak när jag lärde kroppen vad löpning var. När man rivit av 20km så kändes milen som en promenad (Mentalt iaf). Och 1 år innan så var 5km till 10km typ omöjligt.

Ska springa Idre fjäll Marathon igen detta år, ska försöka strukturera en liten träningsplan för det.
Kom i mål förra året men vill kunna springa hela 45km (Fick gå 15km pga trasiga fötter).

Mitt stora AHA från förra året var energiplaner. Mår så fantastiskt mycket bättre när kroppen får i sig energi på rätt sätt, tagit med mig det till MTB med goa resultat :)

Har alltid hatat att springa sen barnsben. Hade ingen talang alls och sen fanns det de där jävlarna i klassen som vara flög fram utan någon ansträngning eller särskild träning. För mig har varje steg varit en ansträngning och jag fattade aldrig tjusningen. Fick bara ont överallt.

Sen i höstas fick jag ett ryck. Flyttade till fantastiska omgivningar för löpning och tänkte det kunde vara bra omväxling till cykeln.....Nu några månader senare har det blivit rutin. Inga problem att springa långt, har sprungit dryga två mil kuperat motionsspår, sprungit stigar osv.
Att hålla på länge är inget bekymmer men att springa fort är jag fortfarande lika kass på som när man var liten.

Roligast är helt klart stigar, tyvärr har det varit isigt och jävligt på sistone. Då jag bor nära är ett av mina mål lidingöloppet, kan bli lite när som helst, mest intresserad av att prova distansen. Sen ska jag försöka klämma in nåt trailopp också.

Lite i taget så får vi se om det går snabbare allt eftersom. I löpningen känns fartfönstrena mycket snävare så det är mycket svårare med jämn pace speciellt när det är kuperat. Men so far so good, rätt kul med omväxling till cykeln och tidseffektivt - fast kanske inte om man tycker det är roligt med längre distanser haha....

Har alltid hatat att springa sen barnsben. Hade ingen talang alls och sen fanns det de där jävlarna i klassen som vara flög fram utan någon ansträngning eller särskild träning. För mig har varje steg varit en ansträngning och jag fattade aldrig tjusningen. Fick bara ont överallt.

Sen i höstas fick jag ett ryck. Flyttade till fantastiska omgivningar för löpning och tänkte det kunde vara bra omväxling till cykeln.....Nu några månader senare har det blivit rutin. Inga problem att springa långt, har sprungit dryga två mil kuperat motionsspår, sprungit stigar osv.
Att hålla på länge är inget bekymmer men att springa fort är jag fortfarande lika kass på som när man var liten.

Roligast är helt klart stigar, tyvärr har det varit isigt och jävligt på sistone. Då jag bor nära är ett av mina mål lidingöloppet, kan bli lite när som helst, mest intresserad av att prova distansen. Sen ska jag försöka klämma in nåt trailopp också.

Lite i taget så får vi se om det går snabbare allt eftersom. I löpningen känns fartfönstrena mycket snävare så det är mycket svårare med jämn pace speciellt när det är kuperat. Men so far so good, rätt kul med omväxling till cykeln och tidseffektivt - fast kanske inte om man tycker det är roligt med längre distanser haha....
Ett lagom hårt 30-minuters intervallpass i veckan boostar så småningom fart/ork på alla de andra passen, om man är ute efter just det ?

precis! brukar försöka klämma in nåt snabbare intervallpass i veckan, men det blir slitigt när man ska få in cyklingen också ?

Ett lagom hårt 30-minuters intervallpass i veckan boostar så småningom fart/ork på alla de andra passen, om man är ute efter just det ?
Det boostar väl gärna skadefrekvensen en aning också förmodar jag??

Jag är själv en vek en som klarar stenhårt innebandypass (glad amatör) med tusen start-stopp och snäva kurvtagningar, men får tassa fram i löpspåret för att inte få ont lite överallt. Har tagit ca två års superförsiktig löpning för att idag till nöds kunna springa milen, men ett intervallpass hade förmodligen förpassat mig ner till 4-5 kilometersrundor omgående. Men jag fortsätter smyga på lite försiktigt, har hoppet uppe!?

För att återkoppla till tidigare inlägg i tråden: starkt hjärta och lungor från cyklingen är i princip bara nackdel för löpningen, om man är ovan löpare. Jag upplever det som att min kropp fullkomligt mosar sönder fotleder och knän om jag får för mig att "löpa fritt". Kroppen vill öka, och så fort hjärnan inte är med så springer jag sönder benen. Har som sagt lyckats behålla disciplinen under lång tid nu, men ser grymt mycket fram emot att kunna ösa på lite.

Det boostar väl gärna skadefrekvensen en aning också förmodar jag??

Jag är själv en vek en som klarar stenhårt innebandypass (glad amatör) med tusen start-stopp och snäva kurvtagningar, men får tassa fram i löpspåret för att inte få ont lite överallt. Har tagit ca två års superförsiktig löpning för att idag till nöds kunna springa milen, men ett intervallpass hade förmodligen förpassat mig ner till 4-5 kilometersrundor omgående. Men jag fortsätter smyga på lite försiktigt, har hoppet uppe!?

För att återkoppla till tidigare inlägg i tråden: starkt hjärta och lungor från cyklingen är i princip bara nackdel för löpningen, om man är ovan löpare. Jag upplever det som att min kropp fullkomligt mosar sönder fotleder och knän om jag får för mig att "löpa fritt". Kroppen vill öka, och så fort hjärnan inte är med så springer jag sönder benen. Har som sagt lyckats behålla disciplinen under lång tid nu, men ser grymt mycket fram emot att kunna ösa på lite.
Är 100% med på skaderisken avs intervallerna, i synnerhet för oss över 40. Men att bara köra ett fåtal ryck på säg 80-90% puls (efter ordentlig uppvärmning) gör verkligen stor skillnad för både löpteknik/ekonomi och flås med relativ liten skaderisk. Om man nu har det målet såklart, för min del är det endast inför lopp som jag lägger in intervallträning, och det krävs mycket för att jag skall skippa ett lekfullt cykelpass i skogen till förmån för att springa intervaller i en halvtimme (inkl uppvärmning och nedjogg).

Haha, jag har också varit mest nöjd med Pierre Roberts syntetkalsingar, dom äldsta jag har är minst 10 år gamla. Har gjort några försök med kalsingar från dyrare märken men de har alltid gett skavsår.

Min runstreak som jag tagit genom både magsjuka och covid i familjen får starta om efter 64 dagar, fick feber och tröttma när ungarna fick höstblåsor. Där går gränsen för mig.

På den positiva sidan så är det nu klarlagt att det jag trodde var återkommande problem med muskelbristningar i ena vaden visade sig vara något helt annat. En vass sjukgymnast gick till botten med det och det tycks vara min småtrasiga disk i ryggen som trycker på nerver som går ner i benen. Efter att ha gjort lite rehabövningar så försvann både den akuta smärtan i vaden och lite ömhet runt baksida lår till 100%.

Har utrett ryggen rätt ordentligt tidigare och de har ju frågat om det strålar ner smärta i benen, men det är ju en definitionsfråga om vad som kan kallas för smärta. Lite ömt och småont kan man ju ha både här och var när man sprungit.. Lumbago-ischias kallas det för tydligen.

Haha, jag har också varit mest nöjd med Pierre Roberts syntetkalsingar, dom äldsta jag har är minst 10 år gamla. Har gjort några försök med kalsingar från dyrare märken men de har alltid gett skavsår.

Min runstreak som jag tagit genom både magsjuka och covid i familjen får starta om efter 64 dagar, fick feber och tröttma när ungarna fick höstblåsor. Där går gränsen för mig.

På den positiva sidan så är det nu klarlagt att det jag trodde var återkommande problem med muskelbristningar i ena vaden visade sig vara något helt annat. En vass sjukgymnast gick till botten med det och det tycks vara min småtrasiga disk i ryggen som trycker på nerver som går ner i benen. Efter att ha gjort lite rehabövningar så försvann både den akuta smärtan i vaden och lite ömhet runt baksida lår till 100%.

Har utrett ryggen rätt ordentligt tidigare och de har ju frågat om det strålar ner smärta i benen, men det är ju en definitionsfråga om vad som kan kallas för smärta. Lite ömt och småont kan man ju ha både här och var när man sprungit.. Lumbago-ischias kallas det för tydligen.
Min chef fick akut Lumbago. Han var inte kaxig ? Men så går det när man vurmar för Padel.

Supertusingar är ett lite mildare intervallpass:
"Börja med en ordentlig uppvärmning i 15-20 minuter. Sedan är det dags för själva passet som är intervaller i form av det som brukar kallas stege: 100 meter + 200 meter + 300 meter + 400 meter= 1000 meter (Supertusing). Välj mellan ståvila (cirka 30 sekunder) eller att jogga 100 meter mellan varje intervall. Efter varje supertusing joggvila 200 meter." https://www.marathon.se/traning/intervaller-alla/sa-blir-du-snabbare-med-supertusingar" https://www.marathon.se/traning/intervaller-alla/sa-blir-du-snabbare-med-supertusingar

Har liknande problem med bråkiga diskar som kan ge strålande smärta ibland (svårdefinerad), det intressanta är sen jag började springa har ryggen varit bättre än någonsin trots att jag slarvat med övningarna. Annars brukar det alltid komma som ett btev på posten när man har mycket sittande jobb (covid hemmakontor) och slarv med styrkeövningar. Löpningen verkar lösa biffen :)

Supertusingar är ett lite mildare intervallpass:
"Börja med en ordentlig uppvärmning i 15-20 minuter. Sedan är det dags för själva passet som är intervaller i form av det som brukar kallas stege: 100 meter + 200 meter + 300 meter + 400 meter= 1000 meter (Supertusing). Välj mellan ståvila (cirka 30 sekunder) eller att jogga 100 meter mellan varje intervall. Efter varje supertusing joggvila 200 meter." https://www.marathon.se/traning/intervaller-alla/sa-blir-du-snabbare-med-supertusingar" https://www.marathon.se/traning/intervaller-alla/sa-blir-du-snabbare-med-supertusingar
Det skall jag prova. Brukar annars köra antingen 200m eller 300m på idrottsplatsen med 100m gåvila emellan. Fokuserar då på löpsteget, överkroppen och armföringen. Tycker det funkar för att få upp farten i kroppen och sänka km-tiderna.

Ibland läser man motsatsen men håller helt med. Jag skulle även sträcka mig så långt som att för mig sliter halvlångt i gubbtempo mer än backintervaller. Är det brant blir det liksom inte alls lika stötigt osv.
Du får köra ett pass i backe, nästa på platt mjukare underlag så får du det bästa av två världar. Det är ju lika som med cykel "jobbigare" att springa med hög puls på platten än när det är lutning. Intervaller på platten tycker jag är kanon om man vill bli "snabbare generellt".
Just nu har jag dock jätteont i mitt knä igen. Benmärgsödem bland annat tror jag. Oklar rehab och pågående sedan i juni.

Du får köra ett pass i backe, nästa på platt mjukare underlag så får du det bästa av två världar. Det är ju lika som med cykel "jobbigare" att springa med hög puls på platten än när det är lutning. Intervaller på platten tycker jag är kanon om man vill bli "snabbare generellt".
Just nu har jag dock jätteont i mitt knä igen. Benmärgsödem bland annat tror jag. Oklar rehab och pågående sedan i juni.

Jo det tror jag absolut. Vill man bli snabbare löpare är det säkert bra att träna på att just springa snabbt på platten. Tänker mer som allmän konditionsträning att backintervaller har fördelen att inte vara lika stötigt osv. Som cyklist tänker jag att man har kanske mer styrka i benen på ett annat sätt och inte är så van vid det stötiga från löpningen.

Jo det tror jag absolut. Vill man bli snabbare löpare är det säkert bra att träna på att just springa snabbt på platten. Tänker mer som allmän konditionsträning att backintervaller har fördelen att inte vara lika stötigt osv. Som cyklist tänker jag att man har kanske mer styrka i benen på ett annat sätt och inte är så van vid det stötiga från löpningen.
Springer man intervaller på löparbana, så skall det inte bli stötigt. Det gäller att tänka på tekniken och inte sätta i foten framför tyngdpunkten. När foten sätts i skall den redan ha drivet framåt.

Springer man intervaller på löparbana, så skall det inte bli stötigt. Det gäller att tänka på tekniken och inte sätta i foten framför tyngdpunkten. När foten sätts i skall den redan ha drivet framåt.

Ja ok. Finns säkert mycket tekniskt att förbättra så sett. Jag tror iag att är man ovan att springa kommer man få ont både här och där. Är man van är det en helt annan sak.

Jag känner av gårdagens timme på löpbandet. Är iofs inte överraskad. Jag är inte bättre tränad än vad jag är. Nästa pass blir kortare.

Det är nog både omöjligt och oönskat att det inte blir större påfrestning när du springer snabbare.

Inspirerad av tråden blir det lite backintervaller i kväll. ?
Siktar på en backe som ger ca 75-90 sek arbete med "lagom" lutning
det är rätt gött, har en backe precis utanför hemmet som bjude på runt 90 sekunder uppför i mitt tempo. brukar köra 6-8 rusningar, lite lugn jogg emellan. Tidseffektivt som attan.

Det är nog både omöjligt och oönskat att det inte blir större påfrestning när du springer snabbare.
Jo, jämförde mest med att köra intervallerna i backe. Då sliter åtminstone intervallerna mindre på mig när jag är på löparbana. Sedan ger det så klart olika effekt. Bana för att få upp löptempo och backe för att bygga styrka.

Blir så taggad av att komma ut och springa igen nu när jag läser alla nya inlägg!

Kom äntligen upp i 10km förra året på strax under timmen och innan dess har jag bara sprungit 5-7km. Osäker om jag vill att nästa mål ska vara att springa på under 55 min eller lite längre distanser typ 15-20km.

Jag har utgått från träningsmetoden under nedan länk samt Garmins program men känner att Garmins program är lite fyrkantigt och långsamt.

www.reddit.com/r/running/comments/3bckeh/base_training_a_guide_to_your_foundation_to/

Hur lägger ni upp träningen för distans samt för hastighet?

Jag har absolut inget upplägg. I vinter har jag dock försökt springa mer på löpband (istf att värma 10 min), samt tränat benen lite mer och jobbat på rörligheten. Sommartid (springer egentligen ganska sällan) försöker jag hålla fart i uppförsbackarna och lunkar/går där det är plattare. Tänker att det ger både puls och lite styrketräning i backarna. Men, nåt träningsupplägg har jag inte.

Ska man springa milen under 55 minuter kan man göra på många olika sätt. Tycker man det är roligt med träningsupplägg kan man ju köra på det. Annars kan man bara springa ett par tre mil i veckan så löser man nog det ganska snart.

Blir så taggad av att komma ut och springa igen nu när jag läser alla nya inlägg!

Kom äntligen upp i 10km förra året på strax under timmen och innan dess har jag bara sprungit 5-7km. Osäker om jag vill att nästa mål ska vara att springa på under 55 min eller lite längre distanser typ 15-20km.

Jag har utgått från träningsmetoden under nedan länk samt Garmins program men känner att Garmins program är lite fyrkantigt och långsamt.

www.reddit.com/r/running/comments/3bckeh/base_training_a_guide_to_your_foundation_to/

Efter att i princip bara cyklat de senaste 10-15 åren så började jag springa/jogga lite mer regelbundet igen i oktober/november förra året efter att jag anmält mig till Stockholm marathon.
Första 2 månaderna joggade jag två korta lugna pass i veckan, för att börja vänja benen med löpning igen, och 3 pass på cykel där ett eller två var med lite intervaller.

Efter ett par månader bytte jag ut ett till av cykelpassen mot löpning och började nu sakta bygga upp mot ett långpass. Under hela tiden kör jag 2-3 styrkepass i vecka med fokus på core/ben för att stärka kroppen så den ska klara av belastningen från löpningen.

Mitt upplägg just nu är:
Måndag: vila
Tisdag: Intervaller i någon form, total tid ca 50 min + lite styrka
Onsdag: Cykel 1h - lugnt
Torsdag: Löpning - lugnt - ca 30-40 min + lite styrka
Fredag: vila
Lördag: Långpass +2h (började på ca 11km, ökat sen ett par km i veckan, nu uppe på 24km) Ska kännas lätt.
Söndag: Cykel 1,5 - lugnt + lite styrka

För mig så betyder ovan att jag har 2 nyckelpass i veckan. Intervallpasset och långpasset. Förutom att långpasset ökar lite vecka för vecka så ökar även torsdagspasset lite i längd typ var 3:e vecka.

Mitt huvudfokus är ju att klara en marathondistans, inte att bli snabb. Intervallpasset syftar främst till att jag ska tycka att min marathonfart ska kännas lätt.

Planen är att om några veckor byta ut ytterligare ett cykelpass mot ett lugnt löppass för att öka på den totala veckovolymen till fots lite.

Hur du ska göra kan ju bara du bestämma men att öka på distansen är mycket skönare än att köra hårda intervaller flera gånger i veckan. Har du dessutom inte vanan att springa mycket så ökar skaderisken med den ökade farten.

Tillbaka
Topp