Blir så taggad av att komma ut och springa igen nu när jag läser alla nya inlägg!
Kom äntligen upp i 10km förra året på strax under timmen och innan dess har jag bara sprungit 5-7km. Osäker om jag vill att nästa mål ska vara att springa på under 55 min eller lite längre distanser typ 15-20km.
Jag har utgått från träningsmetoden under nedan länk samt Garmins program men känner att Garmins program är lite fyrkantigt och långsamt.
www.reddit.com/r/running/comments/3bckeh/base_training_a_guide_to_your_foundation_to/
Hur lägger ni upp träningen för distans samt för hastighet?
Efter att i princip bara cyklat de senaste 10-15 åren så började jag springa/jogga lite mer regelbundet igen i oktober/november förra året efter att jag anmält mig till Stockholm marathon.
Första 2 månaderna joggade jag två korta lugna pass i veckan, för att börja vänja benen med löpning igen, och 3 pass på cykel där ett eller två var med lite intervaller.
Efter ett par månader bytte jag ut ett till av cykelpassen mot löpning och började nu sakta bygga upp mot ett långpass. Under hela tiden kör jag 2-3 styrkepass i vecka med fokus på core/ben för att stärka kroppen så den ska klara av belastningen från löpningen.
Mitt upplägg just nu är:
Måndag: vila
Tisdag: Intervaller i någon form, total tid ca 50 min + lite styrka
Onsdag: Cykel 1h - lugnt
Torsdag: Löpning - lugnt - ca 30-40 min + lite styrka
Fredag: vila
Lördag: Långpass +2h (började på ca 11km, ökat sen ett par km i veckan, nu uppe på 24km) Ska kännas lätt.
Söndag: Cykel 1,5 - lugnt + lite styrka
För mig så betyder ovan att jag har 2 nyckelpass i veckan. Intervallpasset och långpasset. Förutom att långpasset ökar lite vecka för vecka så ökar även torsdagspasset lite i längd typ var 3:e vecka.
Mitt huvudfokus är ju att klara en marathondistans, inte att bli snabb. Intervallpasset syftar främst till att jag ska tycka att min marathonfart ska kännas lätt.
Planen är att om några veckor byta ut ytterligare ett cykelpass mot ett lugnt löppass för att öka på den totala veckovolymen till fots lite.
Hur du ska göra kan ju bara du bestämma men att öka på distansen är mycket skönare än att köra hårda intervaller flera gånger i veckan. Har du dessutom inte vanan att springa mycket så ökar skaderisken med den ökade farten.