[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Nice! Var ligger dett?

Riktigt fin att cykla också, man kan bo på Snöå Bruk (https://www.snoabruk.com/aktiviteter) där det även finns camping. De har en del egna skyltade leder också + att det finns några till på naturkartan. Dessutom en grymt rolig XCO-bana.

Vi sprang baklänges för att försöka möta ev cyklister och för att vi cyklat åt andra hållet ett gäng gånger, men det är inte skyltat så då vill man ha gpx-filen att följa från naturkartan ovan. Den är inte 100% men tillräckligt.

Så var Varv på varv i Hofors avklarad, min första ultra-tävling, dock begränsad till 10 varv. loppet gick på stig och grusväg och hade runt 120 höjdmeter per varv. Allt kändes bra till varv 7 då vänster knä började gnälla. Lyckades med hydreringen tror jag eftersom jag fick springa ut i skogen på ungefär samma ställe på varje varv. Höll på att kasta in handduken efter varv 8 p.g.a. knät men fick igång det till slut, samma vid starten av varv 9. Mellan 9 o 10 stannade jag aldrig. Kom in som nummer 8 av 9 fullföljande, mycket nöjd med det resultatet, totalt deltog c:a 40 personer. Ett väldigt trevligt arrangemang ?. Nu är det bara att vänta och se hur stor skada knät tog. ?

Har man inte druckit för mycket om man måste pinka varje varv?
Hur långt var ett varv?
Ett varv 6,7km, en gång i timmen. Gubbar måste pinka ofta ?, jag tog det som att jag inte druckit för lite iaf.. svårt att veta hjr mycket man ska stoppa i sig och av vad när man ska hålla på i 10 timmar tycker jag.

Ett varv 6,7km, en gång i timmen. Gubbar måste pinka ofta ?, jag tog det som att jag inte druckit för lite iaf.. svårt att veta hjr mycket man ska stoppa i sig och av vad när man ska hålla på i 10 timmar tycker jag.
Kanske inte optimalt men samtidigt bättre att ligga på plussidan och gubbskvätta lite än att gå torr.

Inser att jag är för klen. Dagens 80minuterspass känns inte som om jag orkar i regnet får kanske bli att träna pannben och genomföra det på gymmets löpband istället.

Så var Varv på varv i Hofors avklarad, min första ultra-tävling, dock begränsad till 10 varv. loppet gick på stig och grusväg och hade runt 120 höjdmeter per varv. Allt kändes bra till varv 7 då vänster knä började gnälla. Lyckades med hydreringen tror jag eftersom jag fick springa ut i skogen på ungefär samma ställe på varje varv. Höll på att kasta in handduken efter varv 8 p.g.a. knät men fick igång det till slut, samma vid starten av varv 9. Mellan 9 o 10 stannade jag aldrig. Kom in som nummer 8 av 9 fullföljande, mycket nöjd med det resultatet, totalt deltog c:a 40 personer. Ett väldigt trevligt arrangemang ?. Nu är det bara att vänta och se hur stor skada knät tog. ?

Snyggt kämpat! Hoppas knät ger sig snabbt.

Inser att jag är för klen. Dagens 80minuterspass känns inte som om jag orkar i regnet får kanske bli att träna pannben och genomföra det på gymmets löpband istället.
Stack ut och sprang när det var uppehåll. Halvvägs började det ösa ner, så det blev rätt fuktigt, men kändes mest som en långdusch. Ett 100-minuterspass blev det iallafall.

Igår var det dags för GIFT i Genarp. Jag har satt den som avslutning på mitt första träningsblock inför Kullamannen 100k i höst och det har verkligen gjort nytta för träningsmotivationen. Drog på mig en gubbvad efter försök till runstreak och Tjörnarparen 50k i februari så fick vila helt i två veckor innan jag kunde börja springa igen. Det gjorde att jag tog mig i kragen och gick till sjukgymnasten för att få ordning på den där högerfoten. Och det kulminerade nånstans i gårdagens 25 km-race med nånstans runt 600 höjdmeter och hyfsat tekniska stigar. Från att i mitten på mars precis klara av att springa två kilometer på platt asfalt innan vaden började klaga till att springa GIFT igår utan ens att vara stel i vaderna idag känns som en enorm seger.

Min strategi var att försöka hålla ultratempo fast bomba i nedförsbackarna för att få lite extra lårmuskelträning. Det gick oförskämt bra faktiskt, plockade en massa folk i nedförsbackarna som aldrig kom ikapp igen. Det gick netto uppför första halvan, sen kom det två klättringar upp på Klinten som var rätt mastiga men efter det var det typ nedför i fem kilometer. Jag kände nånstans efter två timmar att jag visat för mig själv att jag kan vara konservativ och hålla ett tempo som jag kan äta och dricka i, som kan hålla i 10-15 timmar, så jag gav mig tillåtelse att satsa sista sju, åtta för att klara racet på under tre timmar. Så det blev tempo till tröskel sista timmen och jag kom in på 2:58. Grymt trevligt arrangemang med riktigt trevlig bana och med pizza och öl vid mållinjen blir man ju inte besviken. Rekommenderas!

Slog till på ett par Altra Escalante 3 här om dagen, körde tröskelpass med dem idag och det gick fint, de sitter skönt och det känns att de är lättare. Gick helt ok fart men jag kände mig ändå rätt seg .

Kanske för att jag sprang strax före midnatt igår och körde tröskelpasset imorse före frukost, insåg jag sedan.. :-)

10k tävling på lördag, nu blir det vila (2k per dag) till dess.

Senast ändrad:
Musköloppet idag. 10 km på en ganska kuperad bana i gassande högsommarsol. Det blev som förväntat inga 45 minuter, klockade in på precis över 50 min och då hade jag legat på ordentligt. Äldste och yngste sonen sprang i sina resp klasser och kämpade också på bra!

Vet inte om jag sprang fortare med Escalante än jag gjort med Paradigm direkt, men det är mysigt att snöra på sig lättare skor ibland, och det flyttar ju några km från bruks-skorna.

Älskar små lokala lopp.

Musköloppet idag. 10 km på en ganska kuperad bana i gassande högsommarsol. Det blev som förväntat inga 45 minuter, klockade in på precis över 50 min och då hade jag legat på ordentligt. Äldste och yngste sonen sprang i sina resp klasser och kämpade också på bra!

Vet inte om jag sprang fortare med Escalante än jag gjort med Paradigm direkt, men det är mysigt att snöra på sig lättare skor ibland, och det flyttar ju några km från bruks-skorna.

Älskar små lokala lopp.
Det beror på vilka Escalante du har vikter från 195 gram men dom skorna är svåra att hitta och ända upp till 255 gram på dom senare modellerna.

Idag blev det knappa 2 mil på fjället ovanför Lofssjön.
Sen cykla bikepark med sonen resten av dagen.
Puh....kommer somna lätt ikväll? IMG_20230711_074155.jpgIMG_20230711_080747.jpgIMG_20230711_081214.jpg

Sömlingshågna-leden? Det ser helt magiskt ut! Jag ska upp till helgen och behöver en 20-ish-km tur. Är det mycket blött i marken?
Stämmer! Bra spanat! Det *hyfsat* torrt, blir ju ändå en del myr, bäckkorsning osv. så lite blöta fossingar får man räkna men men överlag torrt - sen igår eftermiddag har det dock vräkt ner och ser ut att fortsätta så några dagar så det lär bli lite geggigare :)

Sitter och funderar på det här med löparväst… Verkar som att Salomon är bra om man läser i tråden. Men jag vill gärna ha vätskeblåsa på ryggen (så jag kan stoppa i blåsan i vandringsryggan också). Verkar svårt att hitta en vettig löparväst med vätskeblåsa, alla har såna små mjuka flaskor?

Är jag bara dumsnål och borde egentligen köpa en västskeblåsa till vandringsryggan och en löparväst med små mjuka flaskor? Eller har någon tips på bra väst med vätskeblåsa på ryggen?

De flesta (alla?) löpvästar från t.ex Salomon har fack och funktioner för vätskeblåsa. Väl? Iaf de jag sett (och den jag har, Active Skin 8). Sen kan man ha softflasks fram också, men det är en annan sak.

Tips från en som har båda, det är värt varenda krona att köpa ADV Skin 12 över 8an.

Tolvan är smidigare, sitter skönare, lättare, ger mindre friktion / skav, har den suveräna förvaringsfickan som går tvärs över i botten på ryggen så man lätta kan stuffa in småsaker, jacka, extra vatten eller vad som nu önskas och är mycket bättre sydd. Min 8a började det släppa sömmar på efter bara några månader.
Ska du köra med vätskeblåsa så har tolvan även en isolerings sleeve så man kan hålla kall dryck kall längre (o den är urtagbar om man kör soft flasks och inte behöver isoleringshöljet.
Dessutom får man flaskorna med stora öppningen på tolvan medan 8ans har liten öppning som är svårare att fylla och rengöra.

Tolvan brukar gå att hitta på erbjudande och även om den kostar en slant är den värd varenda krona.

En nackdel med blåsa på ryggen är om man springer längre tävlingar och ska fylla på, det är inte så lätt att få i en full blåsa i en fullpackad väska. Då är mjukflaskorna fram bättre.

Sitter och funderar på det här med löparväst… Verkar som att Salomon är bra om man läser i tråden. Men jag vill gärna ha vätskeblåsa på ryggen (så jag kan stoppa i blåsan i vandringsryggan också). Verkar svårt att hitta en vettig löparväst med vätskeblåsa, alla har såna små mjuka flaskor?

Är jag bara dumsnål och borde egentligen köpa en västskeblåsa till vandringsryggan och en löparväst med små mjuka flaskor? Eller har någon tips på bra väst med vätskeblåsa på ryggen?
De flesta västar har möjlighet för blåsa på ryggen, men de ingår inte. Camelbak har en bunte ryggsäckar som det går fint att springa med.

Det fina med väst är dock att man kommer åt mycket prylar utan att behöva ta av sig den.

Jag gör tvärt om och lämnar blåsan hemma och tar med mina mjuka flaskor när jag vandrar.

En nackdel med blåsa på ryggen är om man springer längre tävlingar och ska fylla på, det är inte så lätt att få i en full blåsa i en fullpackad väska. Då är mjukflaskorna fram bättre.

En annan stor fördel är att man har mycket bättre koll på hur mycket man druckit, respektive om energi finns i flaskorna har man bättre koll på energiintaget och det är lättare att räkna på en energiplan. Det är också väldigt smidigt att t.ex. bara fylla ena flaskan när man passerar ett vattenhål eller t.ex. blanda en flaska sportdryck, en vatten för att kunna alternera.

Nackdelen för mig är mängden vätska man får med sig. På Eco trail sist var det så sjukt varmt, då körde jag två flaskor framme och en tredje liggandes tvärs över i ryggfacket. Det funkade bra men hade jag haft lite större flaskor som på cykel hade det räckt.

Lurar nu på att köpa ett par 600 ml flaskor som i alla fall ger lite mer vätska men ändå verkar rymmas hyggligt i Salomonvästarna.

På EcoTrail (33 km), så valde jag bort rygga och sprang med vätskebälte med en liters blåsa. Fyllde den en gång och klarade mig på det och sportdryck från depåerna. Hade jag haft ryggan med två liters blåsa, så hade jag sluppit fylla på alls, men jag ville undvika allt som täpper till överkroppen i värmen.

Tack för alla tips! Lutar åt att jag köper en Salomon adv skin 12 och sen en lös vätskeblåsa till vandringsryggsäcken. Springer mest med hund och tänker att det är smidigare att plocka ur en liten flaska och ge hunden dricka därifrån, än att försöka få ut vatten ur slangen från ryggen?

Funkar bra för hunden att dricka är mjuk flaska för mig, vi brukar dela :-) smidigt att kunna få med hundgodis, påsar, telefon osv också. Men jag kör med bälte istället.

Blev lite backintervaller och en tur upp till Hovärken mellan skurarna. Hamnade på en blivande ny stig som kommer ner från masterna på toppen. Den har potential att bli riktigt mullig. Frågan är hur tanken är att man kommer till starten då ju liften inte går till toppen i dagsläget och det mig veterligen inte finns någon riktigt bra transportväg upp (än).
Väl uppe blev det regnstorm igen så jag var rätt glad att regnjackan var med.
IMG_20230713_153450.jpgIMG_20230713_153431.jpg

Jag har i olika sporter märkt av att min styrka i anklarna (?) lämnar en del att önska. När jag av misstag landar tungt, utan att för den delen landa snett på foten, kan jag efteråt ha ömhet i några dagar motsvarande stukning men utan direkt svullnad. Lite som om de små innersta musklerna inte är snabba/starka nog att nypa innan de större musklerna kommer på tur. Tips på övningar för att stärka och få rätt på ”kopplingsschemat” utöver tåhävningar mottages tacksamt!

Find det någon motsvarighet till dom tyska webbshopparna som säljer cykeldelar fast för löpskor?
När jag ska köpa nya skor vill jag ofta ha den bredare versionen av skon (wide, 2E osv.) men det känns som om det ofta slutar med att jag får köpa direkt från tillverkaren för att hitta det jag vill ha.

Jag har i olika sporter märkt av att min styrka i anklarna (?) lämnar en del att önska. När jag av misstag landar tungt, utan att för den delen landa snett på foten, kan jag efteråt ha ömhet i några dagar motsvarande stukning men utan direkt svullnad. Lite som om de små innersta musklerna inte är snabba/starka nog att nypa innan de större musklerna kommer på tur. Tips på övningar för att stärka och få rätt på ”kopplingsschemat” utöver tåhävningar mottages tacksamt!
Balansplatta ftw.
532930184_555fe1f0-24b2-4c84-9f34-89b12279eaa4.jpg

Balansplatta är bra för att träna att stå på balansplatta, men så där för att bygga styrka. Styrka byggs med tung belastning.

@Emil87 sök skon du vill ha på idealo.de så får du upp många av de stora löparbutikerna i tyskland.
runningwarehouse.eu är rätt bra också.

Find det någon motsvarighet till dom tyska webbshopparna som säljer cykeldelar fast för löpskor?
När jag ska köpa nya skor vill jag ofta ha den bredare versionen av skon (wide, 2E osv.) men det känns som om det ofta slutar med att jag får köpa direkt från tillverkaren för att hitta det jag vill ha.
Testa sportsshoes.com bilig frakt men inte snabba.
https://21run.com/se/loparskor/herr snabba men dyr frakt

Balansplatta är bra för att träna att stå på balansplatta, men så där för att bygga styrka. Styrka byggs med tung belastning.
Jo, jag tänker dock att det nog inte är maxstyrka som är problemet, men fötter/anklar generellt som ska stärkas med småmuskler/senor/balansvana. För mig gjorde balansplatta stor skillnad i hur mina fötter/anklar tålde terränglöpning, jag kopplar att det gav träning dels för arbetet det innebar och hur trötta dessa blev av träningen i början. Jag startade dock säkert från en låg nivå, är man mer aktiv i sitt dagliga liv såkanske det inte räcker (men då har man väl inte problemet heller).

Men visst, "ftw" kanske är att översälja. "Ftw för vissa" passar bättre. ?

Denna från Silva tycker jag är kanon! Min första väst så sett så jag har inget att jämföra med, men den sitter fint och man får med det man behöver. Köpte den nu inför Idre fjällmaraton(28 km) Bra pris på flera webbshoppar också!

Är uppe i stugan på Härnön i ett par veckor. Det är verkligen löjligt kuperat här, försökte springa en bit med lite tröskelfart i 2x19 min, visst kan man köra på upplevd intensitet men det är nästan svårt ändå.

Har haft en slackervecka med bara 27 km så den här blir det lite tuffare. Fast familjen är ändå prio så vi får se hur det går med det.. målet är 36 km minst för att ligga i fas med 2000k-målet för året. Har legat på 45-50k rätt många veckor innan.

Är uppe i stugan på Härnön i ett par veckor. Det är verkligen löjligt kuperat här, försökte springa en bit med lite tröskelfart i 2x19 min, visst kan man köra på upplevd intensitet men det är nästan svårt ändå.

Har haft en slackervecka med bara 27 km så den här blir det lite tuffare. Fast familjen är ändå prio så vi får se hur det går med det.. målet är 36 km minst för att ligga i fas med 2000k-målet för året. Har legat på 45-50k rätt många veckor innan.
Hyggligt ställe för stugan, campade med folkabussen vid Smitingen för två somrar sedan och det var grymt.
Om Härnö Trail-slingan finns att tillgå så är det en rolig men jäkligt kuperad runda.

Aldrig sprungit Front/Back Yard. Detta kanske vara en kul prova-på.
Kommer vara en 3 km-bana men ny start efter 30 minuter, sedan 1 minut mindre för varje start på det riktiga loppet.

Tillbaka
Topp