[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Vad var ni när Lidingö loppen gick ute och tränade väl.Den räknas som terräng lopp men det är typisk trail springare att dom är alldrig med på såna tillställningar för det går lite fortare än 7 tempo.
Som du säger så räknas det som ett terränglopp, tror ingen ser Lidingöloppet som ett trail lopp mer än asfaltslöpare.

I min värld blir det för mycket folk och en jädrigt tråkig bana. Jag föredrar det som i folkmun kallas stiglöpnng. Men ett så stort arrangemang som Lidingöloppet kan man inte dra på småstig, de blir förstörda då.

Vad var ni när Lidingö loppen gick ute och tränade väl.Den räknas som terräng lopp men det är typisk trail springare att dom är alldrig med på såna tillställningar för det går lite fortare än 7 tempo.

Min halvmara gick i 6.11-tempo, typiskt traillopp med rätt stökiga stigar bitvis men även en del grusväg och lite asfalt. Snabbast på 21 km var en dam som höll 4.19-tempo vilket jag nog själv anser bryter mot fysikens grundlagar på de stigarna.

Som du säger så räknas det som ett terränglopp, tror ingen ser Lidingöloppet som ett trail lopp mer än asfaltslöpare.

I min värld blir det för mycket folk och en jädrigt tråkig bana. Jag föredrar det som i folkmun kallas stiglöpnng. Men ett så stort arrangemang som Lidingöloppet kan man inte dra på småstig, de blir förstörda då.
Jag tycker LL är ett grymt bra lopp men tufft om man inte är riktigt lätt i kroppen beroende på tidsambition. Sista 15 km är inte att leka med om man siktar på att hålla ett bra tempo. Har varit under 2:30 ett par gånger (länge sedan) men drömmen innan jag pensionerar mig är väl att gå under 2:15 men kommer bli mycket svårt samt kräva en seriös jäkla bra satsning samt att jag är slimmad, underlättar ej att man hunnit bli 53.

Ska väl prova något traillopp också så småningom, tror absolut jag kommer tycka det är roligt men samtidigt med väldigt hög vricka foten risk (för tekniska traillopp åtminstone), måste bli ett himla fokus på att stirra på fötterna och var man sätter stegen.

Ska väl prova något traillopp också så småningom, tror absolut jag kommer tycka det är roligt men samtidigt med väldigt hög vricka foten risk (för tekniska traillopp åtminstone), måste bli ett himla fokus på att stirra på fötterna och var man sätter stegen.
Det är väl det som är tjusningen med traillöpning, att just springa på stigar? Upplever det inte som ett problem att titta var jag sätter fötterna, utan snarare som en del av det roliga. Samma sak på cykel. Högre risk att köra mtb i skogen jmf med att sitta på trainern, men livslusten försvinner inte på en mtb i skogen.

Sjuk i drygt en vecka så istället för att springa har jag varit inomhus och sett hösten komma. Och vad passar bättre då än att skriva lite om pannlampor.

Två pannlampor med extra batterier (utrustningskrav för UTMB-lopp) för att gå och springa på teknisk stig en hel natt med ungefär 10 timmar mörker. Nytt behov för mig som brukar nöja mig med att springa några timmar på kvällen och sova på nätterna.

Man tager vad man haver och mitt fall är det en Lupine Piko 4 årsmodell 2014 (https://www.lupine.de/products/headlamps/piko). Pannlampan jag har använt till nästan allt sedan jag köpte den för tio år sedan. Bra ljusbild, bekväm men lite stor och tung. Inställd på att kunna växla mellan fyra ljusstyrkor och eco on blir det 50-380-620-940 lumen och tillräckligt med batteritid med två batterier för att klara en hel natt om maxläget används sparsamt. Overkill för uppgiften men skönt att veta att det finns gott om ljus om det behövs.

Hade en liten lampa som med en powerbank skulle kunna uppfylla kravet som extralampa men om Lupinelampan skulle krångla hade den inte varit rolig att behöva använda. Läge för något lite bättre. Valet föll på Black Diamond Spot 400-R (https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/spot-400-r/). Liten, lätt och hyfsat ljusstark och inbyggt batteri som laddas med mini-USB. Tyvärr var ljusbilden lite väl smal. Ännu värre var användarvänligheten med två små knappar och en toucharea för att växla ljusstyrka, justera ljusstyrka och växla mellan två lägen när man springer med handskar. När dessutom lampan ganska snabbt reglerar ner ljusstyrkan på egen hand innebar det ett nästan slumpmässigt och varierande ljus. Inget kul att springa med och lampan hamnade istället i båten. Där funkar den bra för att få ljus när man ska fixa med något eller gå en kort sväng i mörker.

Köpte istället en Petzl Íko Core (https://www.petzl.com/SE/en/Sport/Headlamps/IKO-CORE). Tre fasta ljuslägen (6-100-500 lumen) och enkelt att växla mellan dem även om knappen kunde ha varit lite lättare att känna med handskar. Laddbart batteri med mini-USB eller tre AAA-batterier. För att ladda måste man dela på batterihållaren för att komma åt kontakten på batteriet. Lite pilligt och inget jag vill göra i mörker och kyla under en löptur.

Lampan har annorlunda form men sitter väldigt bekvämt på huvudet. Låg vikt. Nackdelen är att den tar lite mer plats att packa ner. Ljusbilden är bred och trevlig. Sedan jag köpte den är det lampan jag har använt mest och för en vanlig träningsrunda på enklare stig och väg är den grymt bra. Hade mellanläget varit 150-200 lumen hade den varit ännu bättre men för vanliga rundor kör jag bara på maxläget som räcker i över två timmar.

Nu hade jag två bra men något otympliga lampor så det som kunde förbättras var packbarhet och batteribyten. Biolite HeadLamp 425 (https://eu.bioliteenergy.com/products/headlamp-425) uppfyllde båda. Liten och lätt och väldigt bekväm. Med en USB-C-laddkontakt bak går den att både ladda och driva med en powerbank. En ganska liten knapp för att växla och justera ljuset. Lite smalt och svagt ljus så totalt föredrar jag Petzl-lampan.

Alltså behövde jag ett extra Petzl Core-batteri men för inte mycket mer än priset för ett batteri köpte jag en Petzl Actic Core (https://www.petzl.com/SE/en/Sport/Headlamps/ACTIK-CORE), dvs en pannlampa med batteri. Och det var en bra lampa! Tre ljuslägen 7-100-600 lumen som man växlar mellan med en stor och bra knapp. Liten att packa ner. Samma nackdelar som Iko-lampan att mellanläget är lite för svagt och att det är lite krångligt att ladda eller byta batteri.

IMG_1791.jpg

Petzl Iko (ovan till vänster), Lupine Piko (ovan till höger), Biolite 425 (nedan till vänster) och Petzl Actic (nedan till höger).

Till loppet blev det alltså Lupine Piko och Petzl Actic med ett extrabatteri till varje. När det blev mörkt på kvällen tog jag på fram Lupinelampan och växlade mest mellan de två svagare ljuslägena tills solen gick upp. Inget batteribyte, inget krångel och väldigt bra ljus. Vill man optimera vikt så är en Iko eller Actic med tillräckligt med batterier tillräckligt bra, men jag tänker ta samma pannlampor med mig på Kullamannen om en månad.

En Petzl Iko med USB-port för möjlighet till kontinuerlig drift från en powerbank och med lite starkare ljuslägen hade varit en nästan perfekt löparlampa för mig. Nu kommer jag fortsätta använda den för de flesta pass, Lupinen för längre pass eller på svårare stig och Petzl Actic är lampan jag packar om jag kanske behöver en lampa. Om någon är sugen på en knappt använd Black Diamond Spot 400-R eller Biolite HeadLamp 425 får ni säga till.

Kul med lamperfarenheter ?

Jag är lite sugen på en Nitecore NU43, men det är så sjukt dumt att man inte kan byta batteri i den trots att det ska vara ett standard 18650. Dock ska den gå att driva med powerbank men det är ju meckigare än att bara kunna byta batteri.

EDIT: å andra sidan vet jag inte om den tillför så mycket (utöver USB-C) jämfört med min Armytek Wizard C2 som är min go to-lampa för vardagsturerna.

/J

Senast ändrad:
Jaha. Fler än jag som kravlat genom lerkärr i tre kilometer i närheten av Fiskartorpet idag? Med 7km positioneringsfajt på grusväg?

Stirrar man på fötterna, så kommer man garanterat ramla. Titta på marken mellan två och tio meter framåt och välj en linje genom svårigheterna.

En gång ingen gång. Två gånger är en gong-gong. Skjutsade ut frun för att plocka svamp i skogen och rev av 21km igen. ?
The same procedure as last year, Miss Sophie?
Frun ut i skogen för att plocka svamp och jag ut och springa, pallade inte riktigt 21km men väl 19km.
Funderar lite på mina ljumskar, de börjar stelna till efter ca 10km, inte kritiskt men en liten molande smärta men desto mer stelhet.
Någon som har varit med om liknande och har kommit fram till en bra lösning?

Frun ut i skogen för att plocka svamp och jag ut och springa, pallade inte riktigt 21km men väl 19km.
Funderar lite på mina ljumskar, de börjar stelna till efter ca 10km, inte kritiskt men en liten molande smärta men desto mer stelhet.

Kan vara du är svag i adduktorerna

Styrketräning med övningar som sidoutfall, cosack squat, copenhagen plank, djupa benböj mm. är en bra början.

Förutom det @glitch nämner så ger det sig troligen med fler längre pass. Det låter iaf för mig som ovana muskler.

Förutom det @glitch nämner så ger det sig troligen med fler längre pass. Det låter iaf för mig som ovana muskler.
Kan vara du är svag i adduktorerna

Styrketräning med övningar som sidoutfall, cosack squat, copenhagen plank, djupa benböj mm. är en bra början.
Jaha.
Då finns det bara en väg framåt.
Träna och åter träna. :)
Får se hur det går när det börjar bli lite tråkväder.

Då det finns några Kullamannen-lovers här, hoppas jag det är OK med lite smygreklam. Dacia Sverige tävlar ut två st VIP-paket för den som vill uppleva spektaklet på plats utan att behöva springa. Perfekt för anhöriga med andra ord.
Ingår boende på hotell Skansen fredag till lördag, middag i Mölle mm.

Tävligen finns som sagt på nämnda bilmärkes Instagram. ?

Då det finns några Kullamannen-lovers här, hoppas jag det är OK med lite smygreklam. Dacia Sverige tävlar ut två st VIP-paket för den som vill uppleva spektaklet på plats utan att behöva springa. Perfekt för anhöriga med andra ord.
Ingår boende på hotell Skansen fredag till lördag, middag i Mölle mm.

Tävligen finns som sagt på nämnda bilmärkes Instagram. ?
Jag hittar ingen bansträckning, är den officiell ännu?

Ja, nu är det sega halvåret här med besked. Jag sprang 21k igår i ösregn och hagel. Hade vintertights, underställströja och en tunn löparjacka som normalt sett alltid är för varm på mig - det funkade fint. Hade som vanligt (året om, oavsett temperatur) buff på huvudet. På händerna ett par tunna cykelhandskar. Det funkade helt perfekt.

Dagens runda har jag kvar, och nu är jag själv hemma med ungarna till sent ikväll (min fru som sprang 21k med mig igår är ute på en 30km-runda, back-to-back ska tydligen vara bra träning för långa distanser..).

För mig blev det 2 km runt ön hemma strax efter kl 22. Får se hur söndagen blir, det har ändå blivit 46 km den här veckan men en halvmil till ska man väl hinna med.

För mig blev det 2 km runt ön hemma strax efter kl 22. Får se hur söndagen blir, det har ändå blivit 46 km den här veckan men en halvmil till ska man väl hinna med.
Kört ut frun till Tyresta men häckar i bilen och jobbar. Småont i knän och känningar i hals, blir nog bara kortrundan för att hålla igång streaken idag.

Jag körde mitt genrep inför Kullmannen 20km, sprang ner för ett 500m högt berg, 7 km på platten och sedan den långa vägen upp, 500 hm på 8 km grusväg. Start och mål på Branäsbergets topp.
Drygt 18 km och min längsta löptur någonsin. Nu tror jag loppet om två veckor blir en kul upplevelse som jag löser.
Min knepigaste höjdkurva på ett pass so far..

Bilagor

• IMG_3395.jpg
    IMG_3395.jpg
    51.7 KB · Besök: 46
Jag körde mitt genrep inför Kullmannen 20km, sprang ner för ett 500m högt berg, 7 km på platten och sedan den långa vägen upp, 500 hm på 8 km grusväg. Start och mål på Branäsbergets topp.
Drygt 18 km och min längsta löptur någonsin. Nu tror jag loppet om två veckor blir en kul upplevelse som jag löser.
Min knepigaste höjdkurva på ett pass so far..
Sprang du eller ramlade du ned från berget!?

Pace on Earth-podcasten hade en skön intervju med Per som arrangerar Kullamannen i senaste avsnittet. Den gjorde mig verkligen sugen på loppet igen. Eller alls kanske. Det har varit så sjukt mycket senaste veckorna med jobb och ny i plugget och sista byggveckorna innan loppet så det har verkligen inte känts kul. Så blev jag både skadad och sjuk nu efter sista passet och har legat hemma med misär senaste veckan.

Men nu så! Imorrn blir det ut och testa höften igen och funkar det inte så bara vila fram till loppet och sen ut och ha en skön (eller karaktärsdanande) upplevelse!

Idag blev det en tur med pannlampan i mörkret. Hade sett fram emot ett lätt pass på torra, krispiga och greppiga stigar men det började snöa. Så, sikten var sådär och det var svårt att se var det var is (det fanns hala partier upptäckte jag). Men, trevligt att vara i sin egen lilla upplysta värld. Ska försöka komma ihåg det till nästa höst.

Hur gör ni för er vinterlöpning? Har ni även skor med dubbar och i så fall använder ni enbart dessa för löpning i terräng eller även på asfalt samt cykel/gångvägar? Vintrarna är ju i och för sig ofta ganska gröna här i Stockholm så det behöver ju inte vara något större drama även om man kan behöva vara mer koncentrerad när man springer. Ni som är traillöpare här (jag håller mig till max elljusspår än så länge...), härjar ni i skog och mark även under vinterhalvåret med pannlampa och hela köret?

Hur gör ni för er vinterlöpning? Har ni även skor med dubbar och i så fall använder ni enbart dessa för löpning i terräng eller även på asfalt samt cykel/gångvägar? Vintrarna är ju i och för sig ofta ganska gröna här i Stockholm så det behöver ju inte vara något större drama även om man kan behöva vara mer koncentrerad när man springer. Ni som är traillöpare här (jag håller mig till max elljusspår än så länge...), härjar ni i skog och mark även under vinterhalvåret med pannlampa och hela köret?
Dubbade skor är guld de dagar det är isigt ute. I södra halvan av landet är det inte så ofta de kommer till användning så de håller länge. De är katastrof på asfalt.

Har experimenterat lite med broddar, köp isf i butik nära dig och spara kvittot så du kan gå in och reklamera dem gång på gång efterhand som du springer sönder dem.

Vissa vintrar behövs inga dubbade skor, men ibland är det hopplöst. Jag har egendubbade "vägskor" med Bestgrip, men riktiga Icebug med dubb är avsevärt bättre. Jag springer både asfalt och stig året om.

Min fru kör sina dubbade Icebug-trailskor i skogen ibland även när det inte är is, verkar funka riktigt bra.

Har ett par gamla Icebugs, men de används väldigt sällan. Att springa i skogen med pannlampa när det är snö är däremot riktigt häftigt. Då räcker det dock med trailskorna.

Jag har aldrig använt dubbar på vintern. De allra felsta dagar funkar det utmärkt utan och är det väldigt halt skippar jag joggningen. Sen är jag lite periodare också.

Jag har ett par gamla icebugs som jag spontanköpte på rea för bra många år sedan nu. Det är fantastiskt skönt tycker jag. De är så pass allround i mönster att de funkar både på hårt underlag och i skogen. Visst kan man springa utan dubb men det är en helt annan grej att kunna springa avslappnat och inte behöva tänka på var du sätter ner fötterna.

Jag har numera (som Jomper) självdubbat ett par vägskor med Bestgrip som nu går som rena vinterskor. Klart mycket bättre än dra-på-sulor, har själv aldrig provat rena dubbskor så kanske är det ett steg ännu bättre. Nästa gång blir det detsamma men med trailskor med grövre sula. Med det sagt så funkade dra-på-dub ok, även om gummit slits sönder rätt snabbt.

Jag har ett par gamla icebugs som jag spontanköpte på rea för bra många år sedan nu. Det är fantastiskt skönt tycker jag. De är så pass allround i mönster att de funkar både på hårt underlag och i skogen. Visst kan man springa utan dubb men det är en helt annan grej att kunna springa avslappnat och inte behöva tänka på var du sätter ner fötterna.
Ja, även om man kanske använder dem sällan så kan man få en del sköna rundor, helt klart, jag får se hur jag gör.

En grej värd att nämna är att det finns olika sorters dubbar. Om jag minns rätt har tex orienteringsskor med metalldubb ofta dubbar som är "stumma" och alltid sticker ut, även om du trampar på något hård medan många mer generella löparskor har dubbar som kan flyta i z-led och alltså sjunker in lite i sulan om man springer på hårt underlag. Det försämrar is-greppet lite men gör skorna mkt mer följsamma.

Med friskrivning för att allt detta kan vara killgissning där jag minns helt galet.

Senast ändrad:
Skulle man mot förmodan inte hitta en lämplig modell hos svenska Icebug (som verkar genuint intresserade av att göra rätt för sig) så finns även Asics Fujietsu på rea biland. Jag har den Haglöfs-brandade varianten som jag köpte någon 2017 tror jag, är väldigt nöjd, inbillar mig att de har använts kanske vid 30-50 tillfällen sedan inköp och är fortfarande i snudd på nyskick.

Jag har aldrig använt skor med dubbar på vintern eller känt att det skulle behövas . Har man ett par trailskor som har lite grövre sulmönster så klarar man sig ganska bra.

Är det vanlig asfalt med is är säkert dubbar mycket bra och typ nödvändigt för att springa. På grusvägar blir ofta naturligt "grusat" i mittsträngen och stigar brukar ju inte bli hala på det sättet direkt (visst rötter blir ju hala med och så kanske dubbar är bra även i blöta). Saltas det eller grusas på cykelbanor elle vägar behövs det ju inte. I snö vet jag inte om det hjälper så mycket? Så jag har klarat mig utan hittills.

Jag klarade mig också utan tills jag köpte dem. Men jag funderar aldrig två gånger vilka skor jag ska ta på mig när jag går ut och springer på vinterväglag. Nackdelarna är så minimalt små jämfört med fördelarna.

Så frågan är mest om man vill lägga pengar på ytterligare ett par löparskor eller ej. Åas är skor förbrukningsvaror och springer man mkt och regelbundet är nog den löpande (!) utgiften för skor konstant, oavsett om man har flera skor att varva mellan eller ej. Om det inte blir absurt många skor.

På isbelagd asfalt funkar såna där galoscher med dubb överraskande bra. På snö funkar det mesta. På vintern åker jag skidor i skogen. För mycket snö för att springa.

Butylgummi i sulan på terrängskor?
Det beskrivs som oöverträffat grepp och samtidigt slitstarkt. Varför kör inte alla tillverkare med det? Vad är nackdelarna?
Kanske någon orienterare som vet, det tycks vara vanligast bland orienteringsskor.

Butylgummi i sulan på terrängskor?
Det beskrivs som oöverträffat grepp och samtidigt slitstarkt. Varför kör inte alla tillverkare med det? Vad är nackdelarna?
Kanske någon orienterare som vet, det tycks vara vanligast bland orienteringsskor.
Killgissar vikt eller tillverkningskostnad.

Tillbaka
Topp