[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Gjorde ett försök att klara min första ultra idag men tyvärr var kroppen inte 100% och jag hade ont i vänster knä så jag bröt vid 40km.

Vet inte om det finns någon här som springer ultra men stor respekt till er isåfall . Känns som man måste vara gjord av sten för att klara den distansen .
Bara att bryta ihop och komma igen. Klarar du 40 km en dag då kroppen inte är 100% klarar du 80 km en bra dag. Eller mer.

Bara att bryta ihop och komma igen. Klarar du 40 km en dag då kroppen inte är 100% klarar du 80 km en bra dag. Eller mer.

Tack. Jag kommer garanterat testa ultra distanse igen . Blir nog ingen mera ultra i år utan ska se till och hålla en bra grundträning tills nästa år.

Vet inte hur din mat-plan var och hur den höll ihop men för mig har lärdomen att äta regelbundet och hur man gör för att få till det varit väldigt bra för att kunna hålla tempot och känna mig okej även efter 20-30-40 km…

Vet inte hur din mat-plan var och hur den höll ihop men för mig har lärdomen att äta regelbundet och hur man gör för att få till det varit väldigt bra för att kunna hålla tempot och känna mig okej även efter 20-30-40 km…

Jag körde cirka 90g kolhydrater i timmen . Körde mest bars , smågodispåsar, frukt och sen plockade jag lite chips efter vägen för extra salt.
Körde även Med hårt blandad sportdryck i bagen.

Jag tror felet var bara allmänt dålig uppladdning inför ultran.

En grej jag la märke till, dom mera erfarna ultra löparna som jag kände till som var där. Dom satt cirka 45 innan start och tryckte i sig matlåda med mat.

Jag personligen har svårt att äta mat så pass tätt in på ett lopp men det kanske man får träna på.

Jag körde cirka 90g kolhydrater i timmen . Körde mest bars , smågodispåsar, frukt och sen plockade jag lite chips efter vägen för extra salt.
Körde även Med hårt blandad sportdryck i bagen.

Jag tror felet var bara allmänt dålig uppladdning inför ultran.
Låter inte som att matplanen var felet då, så länge du faktiskt fick i dig det du planerade att få i dig.

Jag är på inte sätt en duktig ultralöpare men har heller aldrig ätit matlåda nära inpå start. MEn en rejäl macka eller så har jag nog satt i mig

En grej jag la märke till, dom mera erfarna ultra löparna som jag kände till som var där. Dom satt cirka 45 innan start och tryckte i sig matlåda med mat.

Jag personligen har svårt att äta mat så pass tätt in på ett lopp men det kanske man får träna på.
Jag vet inte om det där går att träna på. Jag sprang/gick till jobbet en gång och åt hamburgare/pommes 2 km innan jag var framme. Rapade en del innan "kolsyran gått ur" men annars gick det bra. Har hört din åsikt av flera, som inte vill/kan äta sådär nära inpå. Bara att testa (och rapportera)!

Jag har alltid tänkt att jag inte kan äta innan jag springer, men har insett att det är stor skillnad på intensitet. Ett vanligt zon-2-långpass funkar att köra direkt efter middagen. Tröskelfart eller intervaller funkar sämre..

Men jag skulle ändå inte trycka i mig matlåda innan ett lopp, ska jag tillägga.

Passar för övrigt på att ha en lagom förkylningskänning nu knappt två veckor innan 55k-loppet. Hoppas det antingen ger sig eller bryter ut NU.

Har haft en rätt intensiv träningsmånad med hög volym och det har känts, inget som helst tryck i benen utan det har oftast känts ganska segt. Men även om första kilometern känns seg så funkar det att springa 25+ km, sista känns ungefär likadan. Så jag hoppas och misstänker att det är lite nedtrappning som behövs nu bara.

Passar för övrigt på att ha en lagom förkylningskänning nu knappt två veckor innan 55k-loppet. Hoppas det antingen ger sig eller bryter ut NU.

Har haft en rätt intensiv träningsmånad med hög volym och det har känts, inget som helst tryck i benen utan det har oftast känts ganska segt. Men även om första kilometern känns seg så funkar det att springa 25+ km, sista känns ungefär likadan. Så jag hoppas och misstänker att det är lite nedtrappning som behövs nu bara.

chilla nu, vila, inga fler långa långpass, det kommer inte ske någon meningsfull adaption de sista två veckorna utan nu handlar det om att hålla sig frisk och ge kroppen möjlight att smälta sista tidens höga volym.
Det går fint att springa men håll dig till ett par pass per vecka och som sagt kortare.

chilla nu, vila, inga fler långa långpass, det kommer inte ske någon meningsfull adaption de sista två veckorna utan nu handlar det om att hålla sig frisk och ge kroppen möjlight att smälta sista tidens höga volym.
Det går fint att springa men håll dig till ett par pass per vecka och som sagt kortare.

Ja det är inga långpass planerade. Sprang 16k i lördags, lugnt och fint som ett sista lite längre. Jag springer ju varje dag men det kommer bli många 2km lugna rundor blandat med någon runda i tröskelfart 30-35 minuter och några vanliga 7-8km rundor i zon 2 om jag känner mig friskare.

Jag vet inte om det där går att träna på. Jag sprang/gick till jobbet en gång och åt hamburgare/pommes 2 km innan jag var framme. Rapade en del innan "kolsyran gått ur" men annars gick det bra. Har hört din åsikt av flera, som inte vill/kan äta sådär nära inpå. Bara att testa (och rapportera)!

Ja kolsyrad dryck blir kaos i magen oavsett om man går/springer ?.

Ja Jag får testa och återkomma med rapport , men jag antar att det är lite som när man vänjer magen med att äta mycket samtidigt som man springer när man kör längre tävlingar

Jag har alltid tänkt att jag inte kan äta innan jag springer, men har insett att det är stor skillnad på intensitet. Ett vanligt zon-2-långpass funkar att köra direkt efter middagen. Tröskelfart eller intervaller funkar sämre..

Men jag skulle ändå inte trycka i mig matlåda innan ett lopp, ska jag tillägga.

Ja dom flesta klara nog ett zon 2 pass med lite mat i magen . Som BFS sa så ska jag testa och se om jag kan vänja magen med att äta lite tidigare innan lopp .

Kollade förövrigt vad dom käkade och det var kyckling och snabbmakaroner med någon sås så det kanske funkar då det borde vara ganska lättsmält .

Kollade förövrigt vad dom käkade och det var kyckling och snabbmakaroner med någon sås så det kanske funkar då det borde vara ganska lättsmält .
Jo, det lär skilja en hel del mellan olika sorters mat. Det man blir hungrig av snabbast (igen) borde väl gå ut snabbast i kroppen? Då ligger snabbmakaroner bra till.

Inför ett lopp / prestation så vill du generellt sett äta fiber / fett / proteinfattigt något man helst börjar med några dagar i förväg för att slippa ha en massa mat kvar i tarmarna som dels binder vätska, dels fortfarande bearbetas och lätt kan skapa obehag / risig kista / behov av att bajsa.

Samma gäller på morgonen, med tillägget att försöka få med lite mer fruktos också då för att fylla på leverglykogenet som det nallats av under natten.

I praktiken innebär det underbara saker som t.e.x vitt rost bröd med marmelad, äpplejuice, vitt ris och dylikt, snabbmakaroner är bra, kyckling hade jag skippat däremot :)

En sån kost behöver man inte träna så värst mycket för. Man kan även köra nån smoothie t.ex. med mango, honung och yoghurt så får man i sig kalorier innan start.

Att trycka en massa "riktig mat" (alltså typ sånt man normalt äter som bra kost) inför finns det ingen riktig fysiologisk poäng med, ultra eller ej. Det finns liksom inget som är magiskt bra med det - sen kan det vara trevligt med riktig mat och framförallt något som bryter av mot allt sött på riktigt långa saker men återigen handlar det mer om att det kan vara gott / kännas bra snarare än att det har några nutritionella fördelar. Eliten trycker primärt sportdryck och gels även på riktigt långa saker :)
Ska du springa Backyard i flera dagar så klart ingen orkar med bara gel och sportdryck och går det över flera dygn kan det finnas en poäng med ett visst proteinintag (om än väldigt evidensfattigt i frågan). Men snackar vi uppåt 24h så är det primärt en fråga om vätska, elektrolyter och kolhydrater.

Hallå,
Jag håller på att träna till ett lopp nu i september och hade en fråga om Garmin och maxpuls. Jag är 48 år och "borde" därmed ha en maxpuls på runt 170-175. Det stämmer också med vad jag kommer upp i som mest när jag springer. Men Garmins automatiska maxpuls ställer in sig på 185. Jag provade idag med att ställa in den manuellt på 175 (men hade kvar den automatiska funktionen). Trots en lugn löptur, där jag inte ens var i närheten av någon maxpuls, ställde klockan omedelbart om sig till 185.

Någon som har liknande erfarenheter? Klockan är en Garmin Fenix 6.

Hallå,
Jag håller på att träna till ett lopp nu i september och hade en fråga om Garmin och maxpuls. Jag är 48 år och "borde" därmed ha en maxpuls på runt 170-175. Det stämmer också med vad jag kommer upp i som mest när jag springer. Men Garmins automatiska maxpuls ställer in sig på 185. Jag provade idag med att ställa in den manuellt på 175 (men hade kvar den automatiska funktionen). Trots en lugn löptur, där jag inte ens var i närheten av någon maxpuls, ställde klockan omedelbart om sig till 185.

Någon som har liknande erfarenheter? Klockan är en Garmin Fenix 6.
Vad man borde ha i maxpuls har väldigt lite att göra med vad man faktiskt har.

När du säger att det stämmer med vad du får när du springer, hur hårt är det?

Är det stenhårt (ligga ner och försöka andas/vilja dö) så är du förmodligen nära din maxpuls. Annars förmodligen en bit ifrån och då kanske klockan har hyfsat rätt.

Med det sagt så vill man så klart kunna ställa in sin klocka och få inställningarna att stanna kvar, men det vet jag ingenting om.

Vad man borde ha i maxpuls har väldigt lite att göra med vad man faktiskt har.

När du säger att det stämmer med vad du får när du springer, hur hårt är det?

Är det stenhårt (ligga ner och försöka andas/vilja dö) så är du förmodligen nära din maxpuls. Annars förmodligen en bit ifrån och då kanske klockan har hyfsat rätt.

Med det sagt så vill man så klart kunna ställa in sin klocka och få inställningarna att stanna kvar, men det vet jag ingenting om.
Det går att få inställningen att stanna kvar, men som jag skrev så lät jag automatiken vara påslagen efter att ha justerat manuellt. Slår man av automatiken stannar det manuellt inställda värdet kvar.

Vilja dö är väl att ta i, men tvåminutersintervaller i maxtempo gav bara 175 nu senast.

Angående kosten inför ett långlopp:

Känns möjligen som lite motstridiga uppgifter i denna artikel. Att man ska undvika fiberrik mat innan start men att havregrynsgröt rekommenderas? Men det kanske är så att vanlig havregrynsgröt som inte är fiberberikad inte innehåller så mycket fibrer? (åtminstone inte tillräckligt mycket för att det ska störa magen, dessutom är havregryn långsam energi vilket är bra). Att trycka i sig banan innan start är jag väl också lite skeptisk till, för cykling, absolut, men löpning (?) jag skulle inte gjort det, däremot funkar oftast just havregrynsgröt bra för mig. Möjligen kanske det kan vara bra att skippa chiafrön i gröten om man ska springa inom ett par timmar, de är väl fiberrirka? ? En del kan nog vara personligt också, en del verkar ju ha magar som tål vad f-n som helst.

Så ska du äta innan, under och efter långloppet (fystränaren och kostrådgivaren Thomas Bylon, från Enervit):

Utklippt:
LOPPDAGEN – INNAN START:
  • Se till att få i dig en ordentlig frukost samt ytterligare någon påfyllning timmarna innan, exempelvis sportdryck, en eller ett par gels eller en bar.
  • Tänk på att äta så långsam energi som möjligt, som havregrynsgröt, banan eller mackor som inte innehåller allt för mycket fibrer.
  • Undvik såväl fiberrik mat som allt för snabba kolhydrater och var även noga med vätskan som gärna får innehålla lite salter och mineraler.
  • Drick också lite extra vatten, men inte för mycket.

Senast ändrad:
Det går att få inställningen att stanna kvar, men som jag skrev så lät jag automatiken vara påslagen efter att ha justerat manuellt. Slår man av automatiken stannar det manuellt inställda värdet kvar.

Vilja dö är väl att ta i, men tvåminutersintervaller i maxtempo gav bara 175 nu senast.

Två minuter är alldeles för kort tid för att dra slutsatser om maxpuls. Därav att man brukar köra ett rampprotokoll vid tester.

Angående kosten inför ett långlopp:

Känns möjligen som lite motstridiga uppgifter i denna artikel. Att man ska undvika fiberrik mat innan start men att havregrynsgröt rekommenderas? Men det kanske är så att vanlig havregrynsgröt som inte är fiberberikad inte innehåller så mycket fibrer? (åtminstone inte tillräckligt mycket för att det ska störa magen, dessutom är havregryn långsam energi vilket är bra). Att trycka i sig banan innan start är jag väl också lite skeptisk till, för cykling, absolut, men löpning (?) jag skulle inte gjort det, däremot funkar oftast just havregrynsgröt bra för mig. Möjligen kanske det kan vara bra att skippa chiafrön i gröten om man ska springa inom ett par timmar, de är väl fiberrirka? ? En del kan nog vara personligt också, en del verkar ju ha magar som tål vad f-n som helst.

Så ska du äta innan, under och efter långloppet (fystränaren och kostrådgivaren Thomas Bylon, från Enervit):

Utklippt:
LOPPDAGEN – INNAN START:
  • Se till att få i dig en ordentlig frukost samt ytterligare någon påfyllning timmarna innan, exempelvis sportdryck, en eller ett par gels eller en bar.
  • Tänk på att äta så långsam energi som möjligt, som havregrynsgröt, banan eller mackor som inte innehåller allt för mycket fibrer.
  • Undvik såväl fiberrik mat som allt för snabba kolhydrater och var även noga med vätskan som gärna får innehålla lite salter och mineraler.
  • Drick också lite extra vatten, men inte för mycket.

Vanlig havregrynsgröt är inte sååå värst farlig ur fiberperspektiv, Kör man typ overnight oats eller kokar sönder den ordentligt blir den ju också rätt slät och lätt att ta upp. Banan är väldigt individuellt hur magen hanterar så det bör man testa.
Mackor är lite kul - det kan vara allt från vitt rostbröd (i sammamnhanget bra), till värsta fiber och fullkornsbrödet (i sammanhanget dåligt).

Sen bör man inte konstla till det för mycket heller utan försöka hålla sig till saker man är van vid det är mer värt ofta än att försöka optimera in absurdum.

Det är förvånansvärt ofta jag lyckas tajma långpassen så att det är typ vid lunchdags jag kommer iväg, 4-5 timmar efter en rätt liten frukost. Slänger i mig en liten skål med yoghurt, musli och honung innan jag sticker iväg och det brukar funka ändå trots att det knappast är optimalt.

Det är förvånansvärt ofta jag lyckas tajma långpassen så att det är typ vid lunchdags jag kommer iväg, 4-5 timmar efter en rätt liten frukost. Slänger i mig en liten skål med yoghurt, musli och honung innan jag sticker iväg och det brukar funka ändå trots att det knappast är optimalt.

Yoghurt, musli och honung är väl helt perfekt inför ett träningspass. Lättillgängliga kolhydrater liksom och dessutom av olika sort.

Optinojjan är ju tyvärr dock enormt utbredd. Folk ska in och grotta kring detaljer som har relevans för att klämma ut den där sista marginella förbättringen som är avgörande på elitnivå, fast de borde lägga fokus på träningsvolym och planering, bra kost generellt, sömn och återhämtning.
Lägg en timme mindre per dag på att scrolla en massa sociala medier och annat tidsfördriv och sov en timme längre istället. Det kommer ge mer resultat än att dividera om den senaste magiska kulan man bara måste köra.

Shorts eller knälånga thights med all kompression, vad ska man ha?
Cykelbibs med bra kompression är svåra att få över vaderna, var hittar jag samma sak för löpning? Köpte ett par svindyra 2xu och dom sitter absolut bra och drar åt, men jag hade förväntat mig mer

Trodde kompression var ute nu :-)

Rådet om sömn är bra men jag har verkligen svårt att implementera det i verkligheten. När alla barn sover vid 22.30 är det extremt skönt att få nån egen timme.

Någon som sprang höga kusten trail förra helgen? Jag befann mig i området och mötte några löpare när jag vandrade, faschinerad av att man ens kan tänka sig att springa i den terrängen. Är alla trail-lopp så stökiga? I så fall har alla trail-löpare min fullaste respekt (iof gick jag nästan lika snabbt med ryggsäck som en del av löparna rörde sig, men ändå...).

Bild som illustrerar stökigheten på relativt långa sträckor av banan, och ja det ser plattare ut på bilden, vissa av de här stenarna var man tvungen att klänga sig upp på, men möjligt att de faktiskt sprang nedför här?
PXL_20240907_051245628.RAW-01.COVER.jpg

Någon som sprang höga kusten trail förra helgen? Jag befann mig i området och mötte några löpare när jag vandrade, faschinerad av att man ens kan tänka sig att springa i den terrängen. Är alla trail-lopp så stökiga? I så fall har alla trail-löpare min fullaste respekt (iof gick jag nästan lika snabbt med ryggsäck som en del av löparna rörde sig, men ändå...).

Bild som illustrerar stökigheten på relativt långa sträckor av banan, och ja det ser plattare ut på bilden, vissa av de här stenarna var man tvungen att klänga sig upp på, men möjligt att de faktiskt sprang nedför här?
Visa bilaga 726262
Har sprungit vinterversionen, 35k, och ja, det är stökigt bitvis.

Dåligt med bilder men jag sprang ju 55k Sörmlands 100 idag. Extremt dålig uppladdning med två veckors långdragen lätt förkylning och i praktiken ingen träning alls (en kort runda med låg puls varje dag).

Rätt kämpigt men jag sprang i princip hela vägen runt förutom uppförsbackar där de allra flesta går. Klockan sa 56 km och 7.33, inga officiella tider ännu vad jag kan hitta.

Det var rejält segt ut ur Nyköping men sen vände det lite. Sportdrycken var väldigt svagt blandad så jag försökte kompensera med lite smågodis och grejer. Hade med mig bars med men det växer verkligen bara i munnen på mig, kan inte svälja. Dåligt. Tryckte i mig en gel med koffein när det var 9 km kvar, piggnade nog till lite av den.

Senast ändrad:
Heja heja Jomper! Well done!
Ni hade tur med vädret i år också :)
Ge det några dagar så det får sjunka in.

Bra kämpat @jomper! Alla genomförda lopp på sådana distanser är en bedrift.

Svagt blandad sportdryck är ett problem på många lopp. Jag har helt gått över till att ta med eget pulver och blanda direkt i flaskorna vid stationerna. Plus lite gel. Och en eller två bars om jag verkligen skulle bli hungrig. Tycker också det är svårt att tugga i sig dem så länge jag har ork att springa.

Jobbigt att gå nu faktiskt, hund och fru som gjorde mig sällskap har inte alls samma problem.

Kommer nog bli två stortånaglar fattigare. När tröttheten slog i så började jag lyfta lite för lite på fötterna. Stod på öronen rejält en gång men det gick bra.

Vinnaren på 100 miles gick i mål imorse innan bussen gick kl 9. Nu är det 12 timmar senare och det trillar fortfarande in folk i målgången.

Heja heja Jomper! Well done!
Ni hade tur med vädret i år också :)
Ge det några dagar så det får sjunka in.

Perfekt väder, såg sämre ut för bara några dagar sedan. Lite fuktigt i skogen i början, kändes helt rätt att ha trailskor.

Just nu vet jag inte om jag kommer springa flera ultror.. men vi får väl se.

Ska springa en halvmaraton, är absolut ingen långdistansare och sliter för hårt på mig men skulle endå vilja ha gjort 21.1km för att testa. Målet är strax under 2 timmar.

Har ett gäng distans i kroppen på 1 och 1.5 mil typ 5.30 i fart. PB på 5km är 22min.

Nåt att tänka på? Ska man ha vätska med sig? Antar tempen kommer ligga på 10-15 grader.

Ska springa en halvmaraton, är absolut ingen långdistansare och sliter för hårt på mig men skulle endå vilja ha gjort 21.1km för att testa. Målet är strax under 2 timmar.

Har ett gäng distans i kroppen på 1 och 1.5 mil typ 5.30 i fart. PB på 5km är 22min.

Nåt att tänka på? Ska man ha vätska med sig? Antar tempen kommer ligga på 10-15 grader.
Om det är arrangerad tävling med vätskekontroller så tar jag inte med dricka, dock en flaska att sippa lite på innan start.

Tycker dina träningstider tyder på att 2 timmar blir en enkel match om även 5k pb är din nuvarande kapacitet.

Om det är arrangerad tävling med vätskekontroller så tar jag inte med dricka, dock en flaska att sippa lite på innan start.

Tycker dina träningstider tyder på att 2 timmar blir en enkel match om även 5k pb är din nuvarande kapacitet.
Okej, tror syrran har ett vätskebälte lånar det så det finns lite vätska. Jag hoppas det går vägen men är rädd att jag kroknar..

Okej, tror syrran har ett vätskebälte lånar det så det finns lite vätska. Jag hoppas det går vägen men är rädd att jag kroknar..
Väldigt individuellt det där med vätska. Vissa springer med vätska vid 10< km och vissa skulle aldrig drömma om att ta med vätska på en halvmara i 10 - 15 grader. Känn efter när du springer lite övningsdistanser.

Att krokna efter ca. 2 h kan nog bero på att glykogendepåerna i kroppen börjar ta slut då. Åtminstone är jag rätt övertygad om att det har varit så för mig. Då jag har kört lite hårdare pass (cykel/löpning) utan påfyllning av energi så har jag märkt att jag tappat ork ungefär vid den tidpunkten. Men då jag har fyllt på med energi under tiden fram till två timmar brukar dippen vid tvåtimmarsgränsen bli avsevärt mindre. Bra att testa sig fram med och utan extra energitillskott innan loppet för att veta hur just din kropp reagerar. Det beror nog mycket på hur vältränad man är också. Ju sämre tränad man är och ju hårdare man kör, desto snabbare tar energin slut. Det är iaf. min egna erfarenhet. Jag märker att jag är klart mindre beroende av extraenergi nu än t.ex. för något halvår eller år sedan. Eller, jag kan klara mig längre på de depåer jag har.

Blev propagandalöpning idag, grön-blå kombo i Hellas, totalt två mil med dimmig soluppgång, rådjur och en höstskog så fin som den bara kan vara så här års.
Längsta rundan sen ITB-bandet ballade ur efter Eco Trail.
Fantastiskt förlösande att kunna börja springa lite längre igen smärtfritt. Är dock irriterad över mina Topo Mtn Runner 3, jättesköna på många sätt men det blir som en vass kant på utsidan stortån under kompression som leder till blåsor förr eller senare....ska testa med andra iläggssulor, men vete fan.
Sulan går liksom upp lite där så det blir som en badkarskant runt foten men den delen blir liksom vass mot tån vid kompression....jäkligt störigt.
Hade ju dem på eco trail 80 och var oväntat fräsch i fötterna efter - med undantag för just blåsor på båda stortår.
Vete sjutton vilka skor som ska bli nya långpasskorna i bökig terräng.
Olympus 6 skriver alla att man får skavsår i hälen med, mont blanc carbon är sjukt dyra, Timp 5 var plastiga och osköna, Innov8 Trailfly wide känns lite konstiga, droppet blir väldigt tydligt och mellansulan känns rätt trist....inte lätt att vara ankfot....
IMG_20240921_090348.jpgIMG_20240921_070143.jpg

Senast ändrad:
Dubbeltröskel har ju blitt populärt, kanske främst inom löparvärlden, efter bröderna Ingebrigtsens framgångar. Jag var lite nyfiken på konceptet och tänkte jag skulle testa några pass, trots att jag inte har koll på laktatnivåer, tröskelnivåer etc. Jag försöker köra på puls i först hand. Körde min första dubbeltröskel för löpning igår och det kändes bra. Förra veckan testade jag att köra en dag med dubbeltröskel för cykling och en annan dag med en kombinerad dubbeltröskel, där 1:a passet var löpning och 2:a cykling.

Någon mer som testat eller använder konceptet med dubbeltröskel? Vore intressant att ta del av lite erfarenheter i så fall.

Räknar mig fortfarande som trailnybörjare men tycker att jag börjar få lite bättre lyft i steget nu (vilket underlättar en jäkla massa för halvtrixig trail). Har väl lärt mig stigen hyfsat nu dock och det är ju enklare att lyfta på benen när löpstyrkan har förbättrats.

Men ändå, är det många steniga partier är inte trail en helt ofarlig aktivitet kan jag tycka trots att man skulle kunna tro det. Undrar lite hur ovanligt/vanligt det egentligen är att man snubblar till och slår ut ett par tänder mot en sten i fallet (och lite vett ur skallen)? Tänker mig att ska man ladda på som f-n på en stenig trailrutt och försöka sätta pb etc så kanske tandskydd inte är helt illa? 😅

Senast ändrad:
Räknar mig fortfarande som trailnybörjare men tycker att jag börjar få lite bättre lyft i steget nu (vilket underlättar en jäkla massa för halvtrixig trail). Har väl lärt mig stigen hyfsat nu dock och det är ju enklare att lyfta på benen när löpstyrkan har förbättrats.

Men ändå, är det steniga partier är inte trail en halt ofarlig aktivitet kan jag tycka trots att man skulle kunna tro det. Undrar lite hur ovanligt/vanligt det egentligen är att man snubblar till och slår ut ett par tänder mot en sten i fallet (och lite vett ur skallen)? Tänker mig, att ska man ladda på som f-n på en stenig trailrutt och försöka sätta pb etc så kanske tandskydd inte är helt illa? 😅
Väldigt få orienterare som kör med tandskydd, trots att de springer i stiglös terräng mest hela tiden. Skulle det hända ofta att man ramlar och slår ut tänder skulle nog fler använda det. Jag har sprungit flera år och aldrig hört eller sett någon som slagit ut tänder i sb. med orientering. Däremot har jag själv slagit ut en tand, men det var då jag var ung, dum och full en midsommarafton. Helt plötsligt anfölls jag av en berghäll, men hade inte vett/reflexer att parera med händerna snabbt nog.

Mina tår var egentligen det enda som tog stryk på 55km:aren, antagligen för att mina trötta ben sabbade kalibreringen för hur högt jag ska lyfta på fötterna, dessutom i kombination med att hunden tyckte det gick alldeles för långsamt på slutet :-)

Vurpade faktiskt två gånger, en gång i en utförs trappliknande passage där jag halkade på hälarna, en gång när jag slog i tårna i en rot på ena foten och sen när jag skulle sätta ner nästa slog jag i tårna där med. Då var jag rätt trött också. Skyller båda på hunden :D

Tycker faktiskt jag blivit sämre på teknisk stig när jag ökat veckodistansen såpass som jag gjort senaste halvåret.

20240914_150644.jpg

Tillbaka
Topp