Angående kosten inför ett långlopp:
Känns möjligen som lite motstridiga uppgifter i denna artikel. Att man ska undvika fiberrik mat innan start men att havregrynsgröt rekommenderas? Men det kanske är så att vanlig havregrynsgröt som inte är fiberberikad inte innehåller så mycket fibrer? (åtminstone inte tillräckligt mycket för att det ska störa magen, dessutom är havregryn långsam energi vilket är bra). Att trycka i sig banan innan start är jag väl också lite skeptisk till, för cykling, absolut, men löpning (?) jag skulle inte gjort det, däremot funkar oftast just havregrynsgröt bra för mig. Möjligen kanske det kan vara bra att skippa chiafrön i gröten om man ska springa inom ett par timmar, de är väl fiberrirka? ? En del kan nog vara personligt också, en del verkar ju ha magar som tål vad f-n som helst.
Så ska du äta innan, under och efter långloppet (fystränaren och kostrådgivaren Thomas Bylon, från Enervit):
Träning i all ära. Men för att prestera under ett långlopp är det också viktigt att tänka på vad du stoppar i kroppen. Såväl inför som under och efter loppet.
www.teamsportia.se
Utklippt:
LOPPDAGEN – INNAN START:
- Se till att få i dig en ordentlig frukost samt ytterligare någon påfyllning timmarna innan, exempelvis sportdryck, en eller ett par gels eller en bar.
- Tänk på att äta så långsam energi som möjligt, som havregrynsgröt, banan eller mackor som inte innehåller allt för mycket fibrer.
- Undvik såväl fiberrik mat som allt för snabba kolhydrater och var även noga med vätskan som gärna får innehålla lite salter och mineraler.
- Drick också lite extra vatten, men inte för mycket.