Har börjat löpträna igen efter många, många år, och jag ska springa halvmara den 17e maj. Jag klurar därför lite på mitt träningsupplägg.. Jag började i höstas med att springa/gå korta sträckor och har successivt trappat upp löpningen. Nu har jag cirka 20 mil loggade, och sprang min första 10k i helgen.
Många träningsplaner har ca 4 pass per vecka och det känns för mig svårt att få till, jag behöver återhämtning i flera dagar från längre löpturer då småmuskler i foten, vader och benhinnor känns ordentligt slut. Därför är min tanke att köra 2 pass i veckan - ett kortare (5-6km) i mitten av veckan och ett långpass till helgen (nu senast 1 mil) som jag utökar med 1-2km per vecka fram tills halvmaran. Jag kommer utöver detta cykla landsväg.
Jag är lite oroad över att springa för snabbt för tillfället, har testat lite tröskelfart men känslan är att det är lätt att dra på sig en skada av detta så jag håller intervallträning strikt på landsvägscykeln ett tag till framöver. Däremot funderar jag på att börja springa den kortare turen i tempofart om några veckor när jag har ytterliggare mil under bältet, för att vänja kroppen vid lite högre fart inför halvmaran.
Låter det som ett hållbart upplägg, eller bör man tackla det på något annat sätt för att göra sig så redo som det går? Jag tycker det är svårt som cyklist att navigera sig fram i löparträsket, då man har överdimensionerad lungkapacitet till en underdimensionerad löparkropp och det känns som att det är oerhört lätt att dra på sig en skada om man inte håller igen.. Ambitionen för halvmaran är att kunna ta ut mig ordentligt utan att behöva oroa mig allt för mycket för att gå sönder.
Värt att tillägga är att jag kör övningar för att stärka vader, fotleder och behinnor flera gånger i veckan.