[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Precis, man anpassar sig helt efter vad som råkar finns inne för dagen och chansar hej vilt. (y) 🙂 (Ok, skämt åsido, lite koll har jag trots allt på skor men inte särskilt mycket.)

Mitt senaste köp hos Igor är ett par Merrell Agility Peak 5, terrängskor med rejält drop. De är kanske liite ostadiga (har nästan vrickat foten en gång) men jag ger dem helt klart godkänt i betyg ändå.
"Igor is like a box of chocolates. You never know what you're going to leave with." :)

Problemet är att de oftast bara har skor för småpojkar. 😢
Jag står cementerad vid marken med ett par ordentliga blaffor och de har sällan något i mina storlekar.
Så är det. Jag gillar att prova skor innan jag köper nåt. Och, det är nog illa för mig som har normala fötter. :) Värre med udda/stora storlekar.

Senast ändrad:
Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad jag är ute efter. 😅 Gillar fynda skor hos Igor sport Götgatan men Saucony Guide 17 köpte jag billigt efter något Saucony sponsrat Lidingölopps event i höstas (provspringning av de två sista milen i ett socialt gruppevent med olika farthållare). Men visst, om jag någonsin pallar göra milen under 40 eller halvmaran under 1:30 (vilket är högst tveksamt) så är det kanske dags att prova nya svindyra hypermoderna kolfiber dojor men innan dess, njae. 🙂
Ride/Guide (Guide är Ride fast stabilare) från version 17 är ”de nya Triumph”dvs ”cushioned daily trainer” och Triumph från 22 är mer ”max cushion” enligt moderna mått. Triumph 21 och Ride 18 ska vara hyfsat liknande. Allt enligt interwebsen..

Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad jag är ute efter. 😅 Gillar fynda skor hos Igor sport Götgatan men Saucony Guide 17 köpte jag billigt efter något Saucony sponsrat Lidingölopps event i höstas (provspringning av de två sista milen i ett socialt gruppevent med olika farthållare). Men visst, om jag någonsin pallar göra milen under 40 eller halvmaran under 1:30 (vilket är högst tveksamt) så är det kanske dags att prova nya svindyra hypermoderna kolfiber dojor men innan dess, njae. 🙂
Kolfiber i mängder så dissa inte länken när ni inte vet något .Jag vet vad dom dojorna går för och dom är snabba med en jäkla retur och sköna.

Evolution! New Balance 880v8 från 2018 och 880v15 från i år. Båda med extrabred läst (4E). De gamla har jag först sprungit nästan 100 mil med. Därefter rott drygt 100 mil roddmaskin. Och så ytterligare några år som extraskor hemma. De nya är tänkta att användas på långa långpass.
IMG_0399.webp

Evolution! New Balance 880v8 från 2018 och 880v15 från i år. Båda med extrabred läst (4E). De gamla har jag först sprungit nästan 100 mil med. Därefter rott drygt 100 mil roddmaskin. Och så ytterligare några år som extraskor hemma. De nya är tänkta att användas på långa långpass.
Visa bilaga 763456
Den vänstra den hade jag låtit gå till återvining totalt slut det är så man skadar sig.

Den vänstra den hade jag låtit gå till återvining totalt slut det är så man skadar sig.
På vilket sätt skulle jag skada mig pga den? Jag har mycket svårt att tro att jag skadar mig på att gå runt lite med dem när jag målar, städar och liknande aktiviteter och det är ju vad de har använts till de senaste tre åren. Sista löppasset med dem var för över fem år sedan.

På vilket sätt skulle jag skada mig pga den? Jag har mycket svårt att tro att jag skadar mig på att gå runt lite med dem när jag målar, städar och liknande aktiviteter och det är ju vad de har använts till de senaste tre åren. Sista löppasset med dem var för över fem år sedan.
Snyggt hoppas att du inte åker på någon skada då för det sliter även om man inte springer.

Finns det någon erkänd standard för vilka procentsatser av maxpuls som utgör de olika pulszonerna i löpning? Jag hittar motstridiga bud beroende på om det är t ex Strave, Runner's world eller Garmin som listar zoner i artiklar på ämnet.

Finns det någon erkänd standard för vilka procentsatser av maxpuls som utgör de olika pulszonerna i löpning? Jag hittar motstridiga bud beroende på om det är t ex Strave, Runner's world eller Garmin som listar zoner i artiklar på ämnet.
Nej, pulszonerna bör tas ut ifrån uppmätta trösklar. I andra hand från uppskattade trösklar.

Zon-indelning utifrån maxpuls ger endast riktvärden, därav att olika källor anger olika värden.

Om dina zoner hamnar fel utifrån att du tar en godtycklig procentsats utifrån en maxpuls som du inte heller är säker på så blir det lätt att du tränar i fel zon.

Jag tycker garmins uppskattade zoner stämmer bra överens med upplevd känsla men jag har inte gjort ett riktigt test av mina zoner.

Sedan finns det ju dessutom olika system för zon-indelning.. 3, 5 eller 7 zoner beroende på var man läser.

Ja, det här med zoner är intressant och jag har själv ingen aning om hur olika exakta olika typer av självtester är? Dessutom kan väl zonerna skilja sig åt mellan tex cykling och löpning om jag förstått det rätt. För mig blev det väldigt fel med godtycklig procentsats utifrån maxpuls. Gjorde Aktivitus test för cykling 2023 så egentligen är det väl dags igen.

Folk betalar för Strava, Garmin, analyserar och håller på men ändå har jäkligt många sina zoner fel vilket är lite tragikomiskt i sammanhanget.

Fullt möjligt att det går att göra tillräckligt exakta självtester men annars är det väl tex Aktivitus och liknande ställen som kan göra tester både för cykling och löpning, kostar dock en slant. Sedan är det lite luddigt här hur dagsform, träningsnivå etc kan påverka samt hur ofta man i så fall ska göra om dem?

Senast ändrad:
Ja, det här med zoner är intressant och jag har själv ingen aning om hur olika exakta olika typer av självtester är? Dessutom kan väl zonerna skilja sig åt mellan tex cykling och löpning om jag förstått det rätt. För mig blev det väldigt fel med godtycklig procentsats utifrån maxpuls. Gjorde Aktivitus test för cykling 2023 så egentligen är det väl dags igen.

Folk betalar för Strava, Garmin, analyserar och håller på men ändå har jäkligt många sina zoner fel vilket är lite tragikomiskt i sammanhanget.

Fullt möjligt att det går att göra tillräckligt exakt självtester men annars är det väl tex Aktivitus och liknande ställen som kan göra tester både för cykling och löpning, kostar dock en slant. Sedan är det lite luddigt här hur dagsform, träningsnivå etc kan påverka samt hur ofta man i så fall ska göra om dem?
Förenklar lite i nedanstående...

Gällande den lägre tröskeln (LT1/LT) så är det ju gränsen mellan "snacktempo" och när det börjar bli jobbigt. Springer man på platt och jämt underlag så ansträngningen är konstant så känner man ju ungefär när det händer.

När man kommer över nästa tröskel (LT2/AT) så börjar det ju kännas att mjölksyran ackumuleras och ökar, det blir ansträngande att hålla tempot. LT2/AT ska ju vara tempot man kan hålla ca en timme, dvs lite långsammare än 10k-fart för den typiska motionären.

Jag tycker garmins estimering av mina trösklar stämmer ganska bra med beskrivningen ovan. Men ska man börja med avancerad tröskel, dvs ligga nära LT/AT osv , då måste man nog mäta. Jag använder zonerna mest för att se till att det hårda blir hårt och det lätta inte blir för hårt. Men just nu springer jag iof bara lugnt (undet LT).

Gäller löpning, cykling är lite annorlunda för mig. Benen sprutar mjölksyra vid mycket lägre puls trots att jag relativt andra är bättre cyklist än löpare (tror jag). På lopp stämmer det inte heller, blir minst 10 pulsslag över upplevd känsla, brukar försöka att inte titta på pulsfältet och gå på känsla istället.

Det roliga är att det inte ens finns en standard för vilka zonerna är! ;-) Det finns ett gäng olika zonsystem, varav Garmins är ett. Det spelar säkert roll för finliret att hålla på med sju zoner eller vad det nu är som norska längdåkare pysslar med, men imho så är det som tidigare nämnts första och andra tröskeln samt maxpuls som är ”det viktigaste”. Maxpuls är ju ”lätt” att få fram, men inte alltid så kul ;-) Första tröskeln ska som sagt funka bra att bestämma med ”snacktest” och andra tröskeln tycker jag att Garmin är hyfsad på att komma fram till (åtminstone är min uppskattning, Garmin och Aktivitus ganska samstämmiga).

Sprang Växjöloppet igår, första officiella halvmaran för mig och genrep inför Gbg. Väggade sista 2km men annars gick det fint, staplade in på 1.23.53.

Sen helgens tv-tips:

Om någon redan postat denna så må det va hänt, mycket bra kombo av mina intressen, kanske minus ostronen:

Behöver hjälp med skoval! Ska främst fungera för snabba barnvagnspromenader nu när jag nyss fått tredje barnet. Sen hoppas jag kunna komma igång och jogga lite. Får dock alltid skador av löpning så kommer springa i begränsad omfattning.. Har en historik av ryggproblem som alltid finns i bakgrunden.

Kommer bli mest asfalt och en del motionsspår. Har ett par Altra lone peak som jag älskar pga att de passar min breda fot. Men har hela tiden känt att min kropp behöver lite mer dämpning.

Köpte därför ett par Topo Phantom som har lågt drop, men fick otroligt ont av ett tryck vid hälen mot hålfoten efter bara en kvart..blir retur där! Vill alltså inte ha en sån modell som har hålfotsstöd, funkar inte med min plattfot!

Tänker nog satsa på en annan Altra modell men frågan är vilken?

Behöver hjälp med skoval! Ska främst fungera för snabba barnvagnspromenader nu när jag nyss fått tredje barnet. Sen hoppas jag kunna komma igång och jogga lite. Får dock alltid skador av löpning så kommer springa i begränsad omfattning.. Har en historik av ryggproblem som alltid finns i bakgrunden.

Kommer bli mest asfalt och en del motionsspår. Har ett par Altra lone peak som jag älskar pga att de passar min breda fot. Men har hela tiden känt att min kropp behöver lite mer dämpning.

Köpte därför ett par Topo Phantom som har lågt drop, men fick otroligt ont av ett tryck vid hälen mot hålfoten efter bara en kvart..blir retur där! Vill alltså inte ha en sån modell som har hålfotsstöd, funkar inte med min plattfot!

Jag har torin 8. Tycker dom är toppen!

Vad används för jackor under vintern jag har börjat att titta på landsvägar jackor att använda på vinter/vår att springa i jag blir ganska ner kyld över bröst partiet och det på verkar hjärt rytmen.

Min fru är såld på Topo Cyclone. Grymt studsig sko utan platta.

Tycker Altras vägskor tyvärr känns rätt daterade nuförtiden tyvärr.
Annars finns väl Hoka Clifton i wide modell om man vill har marshmallows :)

Vad används för jackor under vintern jag har börjat att titta på landsvägar jackor att använda på vinter/vår att springa i jag blir ganska ner kyld över bröst partiet och det på verkar hjärt rytmen.
En extra tischa kan funka. Men att kyla på bröstet skulle påverka hjärtslagen (utöver när död genom förfrysning är imminent) har jag svårt att tänka mig.

Mer kläder är ett tips. Har spungit i < -25 grader och svettats. Den svetten är bara ett problem i kyla om du är långt från civilisationen.

Altra Paradigm är den mest dämpade. Torin är väl näst i kön, jag har haft två par men inte varit riktigt överrens med dem. De har också varit de Aldraskor som hållt sämst för mig och fått pensioneras pga trasiga långt innan 100 mil.

Och ta det lugnt med ökning av sträcka och tempo så ska du nog klara dig från skador, det brukar nästan alltid handla om det, man vill för mycket! Hade f.ö. också problem med ryggen väldigt länge, har en deformerad disk, men med hjälp av en envis sjukgymnast så löste det sig med lite övningar. Det var en nerv som kom i kläm.

För ett par år sen hade jag svårt att bära barn eller ens plocka ur diskmaskinen, framför allt undre delen. Nu har jag inga sådana problem längre.

+5 till -10 på ett ungefär problemet är att jag kyler ner mig själv testade i vintras med att ha ett avklippt yoga matta på bröstet och då vart det bättre men det blir för klumpigt att ha under.
Jag kör underställ, funtionst-shirt och jacka av varierande tjocklek i de temperaturerna. Ett tunt lager i +5. Tjockare för kallare. -10 blir det en längdskidjacka från craft.

Blåser det mycket när du springer? Det är inte kalluften du andas som kyler?

Jag kör underställ, funtionst-shirt och jacka av varierande tjocklek i de temperaturerna. Ett tunt lager i +5. Tjockare för kallare. -10 blir det en längdskidjacka från craft.

Blåser det mycket när du springer? Det är inte kalluften du andas som kyler?
Sydvästen är den vanliga vinden här och det blåser jämt sen gör det inte bättre än att det är meritimt klimat, klimatet kan ha påverkan får se nu när det blir lite varmare om det går bättre.

+5 till -10 på ett ungefär problemet är att jag kyler ner mig själv testade i vintras med att ha ett avklippt yoga matta på bröstet och då vart det bättre men det blir för klumpigt att ha under.
Jag är väldigt såld på norrmännens brynje. Både cyklar, åker längd och springer i sånt på vintern. All konditionsträning (svetträning) alltså!

Makalöst plagg. Blir inte blött, tungt eller klibbigt men värmer ändå väldigt bra. Har i regel en vindblus över men kan till och med ha något tjockare om det är väldigt kallt.

Sydvästen är den vanliga vinden här och det blåser jämt sen gör det inte bättre än att det är meritimt klimat, klimatet kan ha påverkan får se nu när det blir lite varmare om det går bättre.
Vind är jobbigt på vintern. Bodde så tidigare också.

Jag hade testat någon form av täckväst under en vindtät jacka. Gärna som är luftiga i ryggen båda två.

17,5 km i 6:00-tempo idag, där jag under de sista 5 km fick mantra-tjata på mig själv att ju fler jobbiga km i benen desto bättre träning. Aldrig har det varit så segt att komma i varvet-form, jag får skylla mig själv som hoppade över det förra året och tappade rutinen.

Nere på långsamma 2km rundor.
Vansinnigt stela höftböjare liksom resten runt bäcken/höfter ger ont i både rygg och baksida lår.
Längre tid på uppvärmning än själva löpning och ett gäng tråkiga rehabövningar på order av sjukgymnasten. Får se hur länge jag orkar med det.

Vansinnigt stela höftböjare liksom resten runt bäcken/höfter ger ont i både rygg och baksida lår.
Längre tid på uppvärmning än själva löpning och ett gäng tråkiga rehabövningar på order av sjukgymnasten. Får se hur länge jag orkar med det.
Lägg om löptekniken om du springer med höfterna så är det fel teknik har du hålfots inlägg kanske du skulle prova utan och se om det blir bättre.

Rehab är inte kul. Träffade på en gammal klasskompis på gymmet (som bytt knäled efter att haft ont i 15 år). Han var stel (ff på morgnarna och fick gneka igång) och allt var segt. Trist, men vad är alternativet? Han har mindre ont och kan numera gå och cykla (kortare sträckor som blir längre) istf att inte kunna göra det alls.
Så, kämpa på. Det tar tid (och ibland är det svårt att hitta rätt övningar/livsstil som leder till hållbara resultat) och är aptrist, men vad är alternativet?

Inte mycket att komma med, men gamlingen känner sig ändå rätt nöjd med dagens pass, som var ett av mina bättre i år. 16k på 90 min ger ett snittempo på ca. 5:38. Får satsa på att utöka sträckan successivt, så länge jag klarar att hålla mig under 6 min/km, kanske våga sikta på att klara en halvmara på sub 2h om det vill sig.

250504 löpn 16k.webp

Nu har jag googlat skor, läster och läst recensioner så jag snart blir knäpp.. Sen kom jag på att jag har ett par dubbade VJ Sarva Devil i källaren, de är väldigt sköna i passformen men egentligen alldeles för smala för min fot. Så blev väldigt glad när jag såg att VJ också har kommit med en modell med mer fotformad tåbox. Blir att testa dem! :giggle:

Inte mycket att komma med, men gamlingen känner sig ändå rätt nöjd med dagens pass, som var ett av mina bättre i år. 16k på 90 min ger ett snittempo på ca. 5:38. Får satsa på att utöka sträckan successivt, så länge jag klarar att hålla mig under 6 min/km, kanske våga sikta på att klara en halvmara på sub 2h om det vill sig.

Visa bilaga 766791
Om det inte var någon form av maxning och du var helt slut och inte hade kunnat springa 5k till i sexminiuterstempo så är du ju redan där.

Om det inte var någon form av maxning och du var helt slut och inte hade kunnat springa 5k till i sexminiuterstempo så är du ju redan där.
Iofs, det har du rätt i. Jag tog inte ut mig max i dag. Men det känns ändå som ett mentalt steg att orka pressa mig under 6 min/km i ytterligare 5 km. Men kan jag öka 1/2 eller 1 km åt gången kan jag nog nå dit inom inte alltför lång tid. Jag tycker dock att framstegen kommer så sällan nu för tiden, så det är nog inte omöjligt att jag får jobba några månader på att komma dithän. Sen rätt vad det är råkar man ut för något bakslag och så har säsongen passerat för den här gången.

Iofs, det har du rätt i. Jag tog inte ut mig max i dag. Men det känns ändå som ett mentalt steg att orka pressa mig under 6 min/km i ytterligare 5 km. Men kan jag öka 1/2 eller 1 km åt gången kan jag nog nå dit inom inte alltför lång tid. Jag tycker dock att framstegen kommer så sällan nu för tiden, så det är nog inte omöjligt att jag får jobba några månader på att komma dithän. Sen rätt vad det är råkar man ut för något bakslag och så har säsongen passerat för den här gången.
Jag ökar min långrunda med 10% veckovis. Har funkat bra i snart två månader.

Dags att återuppta löpningen igen. Har cyklat mest, ja, kanske inte så mycket ändå, men ingen löpning direkt. Det får bli en kortis i morgon bitti...
Hammarbybacken får återigen bli en återkommande kompis...kanske redan nästa vecka.

Ökar du tid eller distans? Se till att det inte ökas för snabbt. Jag som är långsam räknar sällan distans, utan ser till att tiden ökas långsamt. Det brukar fungera bra för mig.
Samma tempo, ökar distans.

Addendum: långrundan i 6:00-tempo, två rundor till i veckan om 5-8 km i tröskelfart som ökats successivt, just nu ca 5:00-tempo. Vore mer optimalt att ersätta ett av dem med intervaller men så committad är jag inte.

Addendum 2: anmärkningsvärt att lång- och temporundor snittar på snudd på identisk puls om ca 147.

Senast ändrad:
Jag ökar min långrunda med 10% veckovis. Har funkat bra i snart två månader.
Jo, det finns många varianter. Jag har testat att köra längre rundor i perioder, men nu var det några månader sen sist. Som mest kom jag väl upp i 33 km eller lite drygt, dock inte under 6 min/km, utan betydligt långsammare. På senare tid har jag fokuserat mer på att försöka öka veckodistansen istället och dragit ned på de allra längsta passen. Har mest hållit mig till 90-minuterspass, oavsett intensitet. Jag hade lite flyt några veckor då jag kunde köra 7 dagar/v och även ett tröskelpass i A3- samt två av passen i A2, men fick problem med återhämtningen och kraschade. Försöker komma tillbaka från den senaste kraschen för ett par veckor sen.

Dagens, eller man kanske ska säga morgonens runda, var ett test. Ganska kort för att mjukstarta löpningen igen. Nöjd!
Ska fortsätta springa regelbundet nu. Cyklingen funkar ju, så jag ska fasa in löpningen lite försiktigt. Har inget löpmål i närtid...det ligger i oktober.

Tillbaka
Topp