[OT] Ruttet fönster, hur laga?

Om du inte tänkt fixa själv kan du kolla med Cityfönster. Mysko namn på några som håller till en bit utanför Vallentuna Centrum, men de är duktiga och gör inga fuskjobb. Inget för om du vill fulfixa så att det håller ett år, men helt rätt om du vill ha ett fönster i nyskick. https://cityfonster.se/

Vill du fixa själv och behöver låna prylar är det bara att säga till. Jag sitter uttråkad med benet i högläge och har ett helt snickeri som står tomt ifall du vill använda. Där finns en del riktigt tätvuxen kärnfuru som du kan använda.
Toppen tack för tips och flott erbjudande. Har som sagt inga skills så vågar ej riskera att sabba verktyg/kroppsdelar :)
Men ska kolla upp Cityfönster, tack igen!

Om du inte tänkt fixa själv kan du kolla med Cityfönster. Mysko namn på några som håller till en bit utanför Vallentuna Centrum, men de är duktiga och gör inga fuskjobb. Inget för om du vill fulfixa så att det håller ett år, men helt rätt om du vill ha ett fönster i nyskick. https://cityfonster.se/

Vill du fixa själv och behöver låna prylar är det bara att säga till. Jag sitter uttråkad med benet i högläge och har ett helt snickeri som står tomt ifall du vill använda. Där finns en del riktigt tätvuxen kärnfuru som du kan använda.

Tack för tipset! Jag håller också på att ta in offert för att renovera fönstern i mitt hus. Jag har skickat till Cityfönster.

De är inte direkt gratis, men det brukar gå att få ett bättre pris om man står ut med att göra det under vinterhalvåret, då inte alla andra vill ha sina fixade. De har isolerade paraplyer som täcker medan fönstren är borta, så det går egentligen lika bra på vintern som på sommaren.

Kanske kan tillägga att jag inte har något med bolaget att göra. Inte mer än att jag kände förra ägaren och är ytligt jobb-bekant med en av nya ägarna.

De är inte direkt gratis, men det brukar gå att få ett bättre pris om man står ut med att göra det under vinterhalvåret, då inte alla andra vill ha sina fixade. De har isolerade paraplyer som täcker medan fönstren är borta, så det går egentligen lika bra på vintern som på sommaren.

Kanske kan tillägga att jag inte har något med bolaget att göra. Inte mer än att jag kände förra ägaren och är ytligt jobb-bekant med en av nya ägarna.

Vi får se vad deras offert landar på. Den offerten jag har fått från en, var bara på ytterbågarna, trots att vi pratade om innerbågar och energiglas/kassett. Inte heller påminnelse har hjälpt...

Du få nog räkna med minst lika mycket som att byta till nytt fönster

Om du menar mig?

Jo, kanske, men om jag byter till nya fönster, åtminstone det som är mot gatan, är det risk för att jag åker på bygglov. Några fönster är tvådeladr med ena storlek vädringsfönster, jag har inte hittat det som nya.

Mot baksidan är det både mindre känsligt, och några av de är "enkla"

Sen gäller det att hitta med smala karmar. Det finns grannar som bytt till "enkla" med bred karm. Troligen utan att söka bygglov. Det ser förjävligt ut. Dessutom har åtminstone en rapporterat att det blir mörkare i rummet.

Ta ut måtten och låt tillverka en kopia på bågen av aluminium. Gör en ny karm också när du ändå är i farten. Det var aldrig en bra ide att tillverka fönster av trä hursomhelst.

Ta ut måtten och låt tillverka en kopia på bågen av aluminium. Gör en ny karm också när du ändå är i farten. Det var aldrig en bra ide att tillverka fönster av trä hursomhelst.
Om man inte jobbar som säljare av aluminiumfönster är väl det typ det sämsta man kan göra? Träfönster håller ju typ för evigt om man tar hand om dem med rimliga intervaller, något man knappast kan beskylla aluminiumfönster för...

Jo, fram till ca 70-talet, sen började man göra skruttfönster av skrutträ.
Träfönster ger mer energieffektiva fönster.
Det finns hybrider, med ALU utåt och trä inåt. Hur de står sig vet jag inte.

Allt annat än trä går inte att underhålla utan är slit och släng. Utöver att de är fula, klumpiga och livlösa pga floatglas samt alltid har sämre ljusinsläpp pga mindre fönsteryta. Sen kan man undra varför fönsterfabrikanterna inte lämnar mer än 10 års garanti på sina missfoster.
Äldre fönster har valsade glas som reflekterar ljuset livligt.
Gamla fönster går nästan alltid att rädda, som @Hep skriver ovan med tätvuxet kådrikt trä som skarvas i och ger gamla fönster nytt liv.

Kanske inte i nivå med Gantelius och en bit från 08, men väldigt kunnig. Jag har själv gått på kurs i fönsterrenovering här. Kan rekommenderas.

Vi har aluminiumklädda träfönster från SP Fönster (aka Traryd aka säkert något mer med) hemma - byggt så från start förstås. De har suttit på plats i 20 år och det ser ut som nytt innanför plåten fortfarande trots utsatt söderläge mot öppet hav.

En nackdel däremot är att det knäpper en del om dem när solen går upp på morgonen och värmer upp dem.

Vi har aluminiumklädda träfönster från SP Fönster (aka Traryd aka säkert något mer med) hemma - byggt så från start förstås. De har suttit på plats i 20 år och det ser ut som nytt innanför plåten fortfarande trots utsatt söderläge mot öppet hav.

En nackdel däremot är att det knäpper en del om dem när solen går upp på morgonen och värmer upp dem.
De har väl haft samma ägare länge och marknadsfördes som separata varumärken fram till 2023, men numera enbart Svenska Fönster. Verkar enbart tillverkas i Edsbyn nu, dvs gamla SP.

Ska ju också nämnas att vi har någon form av moderna fönster. De verkar som att väldigt mycket kyla leds genom bågarna? Gissar att metall leder bättre och att det är billiga fönster där köldbryggor inte åtgärdats. Min syster bor i hyreshus från 1900. Dragiga originalfönster (ej korrekt skötta) och inga innanfönster. När det var 10-15 minus hade vi med samma utetemperatur samma differens mellan mitten på rummet och fönstren i termer av temperatur. Ingen av oss hade element direkt under fönstren i fråga utan värmen kom från andra delar av rummet.

Så nu funderar jag på att bygga innanfönster till mina moderna fönster xD

Jag kan tipsa om fönstersnickare Johansson men det är i Skaraborg :)

Nu händer det. Det är ok i veckorna när det är mörkt ute. Så här på helgen är det mindre kul. Värst att inte komma ut genom altandörren. Men bara ca 1,5 vecka till.

20251026_120240.webp

Lite verktyg å lite virke å börja å bygga egna ? :-) det är nog inget vidare å försöka spara dedär men om det är bara det synliga som är tvär ruttet hade jag tagit bort det skadade virket å tillverkat en egen del till fönstret .

Nu händer det. Det är ok i veckorna när det är mörkt ute. Så här på helgen är det mindre kul. Värst att inte komma ut genom altandörren. Men bara ca 1,5 vecka till.

Visa bilaga 800679
Plåtfasad och plåttak, till skillnad från grannarna? Så nu blir det totalt underhållsfritt m 😇 Hade velat måla grannens stuprör…

Också sommarjobbat med fönsterrenoveringar - många fönster går att rädda!

Plåtfasad och plåttak, till skillnad från grannarna? Så nu blir det totalt underhållsfritt m 😇 Hade velat måla grannens stuprör…

Också sommarjobbat med fönsterrenoveringar - många fönster går att rädda!

Nädå, nästan hela närområdet har samma fula plåtfasad, från 80-talet typ.

Hela längan har plåttak, men grannen till höger har äldre plåttak, dock bara jag som har ras/fallskydd.

Stuprören är faktiskt i hyfsat skick. Galvaniserade och troligen målade med fel sorts färg. Inte desto mindre fula.

Jag vill byta tillbaka till träfasad, men det får nog ligga några år fram i tiden. Nuvarande är ful, men hel.

Nädå, nästan hela närområdet har samma fula plåtfasad, från 80-talet typ.
Jag vill byta tillbaka till träfasad, men det får nog ligga några år fram i tiden. Nuvarande är ful, men hel.
Hur gammalt är huset/längan?
Jag har bott i ett likadant souterrängradhus som var byggt i slutet av 50-talet och hade i original en "underhållsfri" fasad med eternitplattor(asbest), men den byttes i början av 70-talet, samtidigt som det tilläggsisolerades, till mexitegel i markplan och träpanel upptill i hela längan o området. fasaden var fortf i bra skick de år vi bodde där och vi behövde inte göra ngt åt fönstren.
Men plåttaket byttes på hela längan och fjärrvärme drogs in.

Hur gammalt är huset/längan?
Jag har bott i ett likadant souterrängradhus som var byggt i slutet av 50-talet och hade i original en "underhållsfri" fasad med eternitplattor(asbest), men den byttes i början av 70-talet, samtidigt som det tilläggsisolerades, till mexitegel i markplan och träpanel upptill i hela längan o området. fasaden var fortf i bra skick de år vi bodde där och vi behövde inte göra ngt åt fönstren.
Men plåttaket byttes på hela längan och fjärrvärme drogs in.

Mitt hus är byggt 59-60 och har träfasad i orginal. Den delen av området som byggdes lite tidigare har eternit som original.

Allt annat än trä går inte att underhålla utan är slit och släng. Utöver att de är fula, klumpiga och livlösa pga floatglas samt alltid har sämre ljusinsläpp pga mindre fönsteryta. Sen kan man undra varför fönsterfabrikanterna inte lämnar mer än 10 års garanti på sina missfoster.
Äldre fönster har valsade glas som reflekterar ljuset livligt.
Gamla fönster går nästan alltid att rädda, som @Hep skriver ovan med tätvuxet kådrikt trä som skarvas i och ger gamla fönster nytt liv.

Träfönster inte bara går att underhålla, de måste underhållas. När man budgeterar för ett fönsterbyte och jämför tex aluminium/trä med att helrenovera gamla befintliga träfönster, måste man ta med den återkommande underhållskostnaden.

Gamla fönster är i bra, välvalt trä, rakvuxet, kådrikt etc, som går att renovera, och vid behov passa in nya bitar. Nya fönster går oftast inte att renovera, utan det blir ett nytt.
Det går att få nya fönster gjorda i fint trä och med "gammal" teknik, men då kostar det. ...Rampris?!

Träfönster inte bara går att underhålla, de måste underhållas. När man budgeterar för ett fönsterbyte och jämför tex aluminium/trä med att helrenovera gamla befintliga träfönster, måste man ta med den återkommande underhållskostnaden.
Under 10-20-50-100 år?
Bra fönstervirke som underhålls håller flera hundra år. Att beställa måttanpassade fönstet från snickare kostar marginellt mera än skojarfirmornas 10-årsgarantifönster.
Men om det är lönt för ett hus byggd senare än 1960 är en annan fråga.

Skrapa, kitta och måla är inte svårt men inte heller jättekul. Fråga mig inte hur jag vet.

Vilken prisklass måste man upp i på nytillverkade fönster för att få något som klarar sig i 30 år med bara lite oregelbunden tvätt?

Tillbaka
Topp