OT: Sälenfjällen

gunners

Medlem
Vilket ställe är bäst att åka till i sälen. Hur är Stöten jämfört med Lindvallen.

EDIT: Det verkar som att tråden handlar om skidåkning, och därför är det OT.

Senast redigerad av en moderator:
gunners skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket ställe är bäst att åka till i sälen.
> Hur är Stöten jämfört med Lindvallen.

trysil

Det beror väl på vad du vill ha...
Vill du ha barnvänligt, massa aktiviteter på sidan om och skidåkningen kommer i andra hand så är Lindvallen Mecka.
Vill du ha bra skidåkning, lite mer svängrum mellan de andra skidåkarna och lite lugnt o skönt på kvällen är Stöten valet.

Lindvallen har bäst utbud av restauranger och aktivteter.
Stöten har bästa skidåkningen (samt nära för en dagstur till Trysil).

Du blir säkert nöjd vilket som... :)

Vill du åka skidor ska du till tandådalen eller stöten, ska barnen åka lindvallen eller hundfjället. Ska båda åka ligger tand o hund tio minuters lift emellan... Plus att du kan få en dag i trysil på köpet då.

Sommar eller vinter? Cykel eller skidor? Utför eller längd?

Om vinter och utför, Stöten.

Om barn och jobig bilresa, Kläppen.

Om önskan om lite glassig Stockholmsfaktor (de rätta dunjackorna bredvid Cayennerna), Lindvallen.

Om längdåkning, så finns väl bra på alla ställen, men man behöver inte sällan bil. Kalven runt är min favvo, men kan vara lite väl mkt folk ibland.

Om cykel på landsväg, så är det lite trafik bortanför Hundfjället i alla fall. Körde en påsk för två år sedan med 20'grader och sol varje dag. Backen från Sälen by till Högfjällshotellet kan väl kategoriseras som 400 höjdmeter (minns jag rätt?) slakmota deluxe.

Om barn och resturangbehov, så är Lammet i Lindvallen beprövat.

Lindvallens system är störst men ganska låg fallhöjd egentligen.

Soligast är nog delar av Tandådalen.

Men, man tränar i Sälen och åker i Åre (i alla fall utför).

Stöten o Kläppen har bäst fallhöjd och bäst skidåkning.
Lingon:s kommentar är pretentiöst dravel, det går att njuta av bra skidåkning i Sälen också. Stöten har ju tex ganska ofta fungerat för träningsdagar för delar av det alpina landslaget, så det funkar nog rätt ok för andra också! ;)

JPL skrev:
> fungerat för
> träningsdagar för delar av det alpina
> landslaget.

...men de behöver ju bara ett slalomhang.

Jag måste tyvärr säga att Sälen helt går bort för alpin åkning. Inga riktiga berg betyder dålig fallhöjd och liten variation... Listan kan göras lång på varför jag inte åkt annat än längd i Sälen sedan jag jobbade som skidlärare där för drygt 20 år sedan.

Om du nödvändigtvis skall dit är Kläppen och Stöten minst dåligt.

Man får ta Sälen för vad det är. Barnvänligt, på bilavstånd från Fjollträsk, och med helt OK åkning för barn och likasinnade. Det går att hitta lite offpist bland träden, hopp och parker är ganska kul och man kan köra lite kite, gocart mm, men Audipappor som ska åka fort på manchesterpist eller plöja stora fält med lössnö blir grymt besvikna.
För vuxna är Trysil+Stöten mest intressant, men ska man upp tidigt på säsongen så kolla vad som är öppet, Stöten brukar vara sega på att öppna alla liftar och backar och Trysil är lite som Åre (stängt på toppen ofta) Själv tycker jag nog Tandådalen är trevligast med barnen, vet inte varför. Lindvallen är så mycket skog, känns som Romme Alpin delux.
Inget av ställena är något direkt mecka för längdskidor, man åker inte dit för längdåkningens skull, utan passar på när man ändå är där.
Om man kan tänka sig åka bil lite längre (från Fjollträsk) så är Lofsdalen ett ännu bättre familjeställe, lagom stort med småbarn och bättre backar. Men nu var det ju Sälen det handlade om...

Har man åkt så långt som till Stöten kan man lika gärna fortsätta till Trysil. Stöten har man tröttnat på efter 1 dags åkning. Trysil är dessutom Skistars anläggning. Finns många åsikter om Skistar, men det brukar garantera en bra nivå på boende och omkringliggande anläggningar/aktiviteter. Annars är Lofsdalen trevligt med bra skidåkning.

matteboy skrev:
> Blir sälen på fredag. Jag har kort för hela
> anläggningen så nu blir det åk både på
> högis, lindvallen, tandådalen och trysil

Högis-Blåsigt, Lindvallen-Blåsigt, Tandådalen-Blåsigt, Trysil-Kanon!
Som Daddy D.Lux sa: Kläppen....inte så flashigt kanske men hyfsad variation och...ej blåsigt!!
Bra fallhöjd dessutom!
Det blir säkert bra ändå, trevlig semester!

Tillbaka
Topp