Well, så här funkade det för mig förra vintern när mina tre ungar stod på skidor första gången när vi åkte till fjällen.
Lisa, 3 år, började med att hålla i mina stavars handtag i blåa och gröna backar. Körde så de första dagen så hon började fatta hur hon skulle hålla balans, styra och bromsa. Lärde sig även använda bävernylonsbromsen bra oxå :) Märkte snabbt att hon då struntade i att ploga, dvs bromsa och svänga lite, utan hängde bara på framåt och skrek "fortare Pappa!". Andra dagen hjälpte jag henne upp för lilla knappliften. sedan fick hon ta sig ner bäst hon kunde. Efter tre dagar åkte hon obehindrat gröna backar, knappliftar och lättare blå backar. I branter tog hon tag i mina stavar så ordnade det sig. Hon hamnar i skidskola på sportlovet.
Herman och Gustav, 8 o 7 år förra vintern, stoppades i skidskolans nybörjargrupp. Gurkan var efter en dag störtförbannad över att de inte tränade i de stora hoppen i skiparken... Vi tvingade honom kvar. Pappas skidskola gick ut på. Barnbackar och lite teknikträning dag 1 efter skidskolan samt liftträning :). Dag två, svart backe. Bara för att se hur det funkade. Grabbarna tyckte farsan var dum i huvudet men garvade efteråt. Blandade backar och myckt bus i skogsspåren dag 3. Dag 4 körde vi utan problem Klövsjös svarta branter och hade helkul tillsammans. Dag 5 blev offpistdag bland fjällbjörkarna. Det blev nya idiotförklaringar men vi hade helkul. I vinter får de dåna loss med två polare som är lite vassare i Vemdalen. Finns det en bättre skidskola för skitungar.
Jag är kanske knäpp men att se ungar fixa de utmaningar man ger dem är som en fix i armvecket.