[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> oxr: Jag vill helst byta namn till en animerad
> gif. Går det att ordna?

The artist formely nom nom nom as Mårten.

[OT] Samlingstråd för OT
Tänkte höra om någon har vart ute och åkt några långfärdsskridskor runt stan och kan tipsa om det finns någon bra is eller har snön ätit upp det?

[OT] Samlingstråd för OT
Hej

Har utökat antalet hjulbeprydda prylar med att införskaffa mig en Austin Mini 100 a.k.a Hundkoja.

Har dock ett problem, jag letar efter ett garage/verkstad i Stockholms trakten där jag helst kan mecka och fixa med bilen under vintern.

Bilen står nu utanför jobbet och den måste bort snart. Så allt från en plats i någons trädgård, där den under en presenning kan härda ut vinter, till ett varmt garage är av intresse.

Sitter själv i ett andrahandskontrakt utan parkering och det är inte lika lätt att ta upp bilen i lägenheten som cykeln.

Tacksam för all hjälp!
Anton

[OT] Samlingstråd för OT
Vi tog tåget till Sollentuna och gick ner till Edsviken. Från Edsviken åkte vi ner mot Ulriksdals Slott. Tyvärr hade de inte plogat hela vägen ner till slottet, nere vid Danderyd var det oplogat, så det var ca. 1 dm snö, vi valde att promenera, men det går att åka om man vill. Knallade sedan från Ulriksdals Slott igenom parken och ner mot Brunnsviken och åkte där ner till Stallmästargården. Var en trevlig tur i lördags sol. Vi tog det ganska lugnt då min flickvän var med, men det finns bra möjligheter att träna på dessa plogade isarna. Såg också två som cyklade på isen. Såg riktigt trevligt ut.

Lycka till!

//p

[OT] Samlingstråd för OT
Gustav S skrev:
> För er som fortfarande tvekar:
>
> Enkel regel: Byt ut "de/dem" till "jag/mig". Där
> du kan byta ut ordet mot "jag" gäller "de", där
> du kan byta ut ordet mot "mig" gäller "dem".
>
> De=jag, dem=mig.
>
> "Jag cyklade" = "De cyklade" ("Mig cyklade"
> <-fel)
> "Cykla med mig" = "Cykla med dem" ("Cykla med jag"
> <-fel)
>
> Vidare: de och dem uttalas (nästan) alltid dom.

Funkar inte för västerbottningar, här är en mening som "vill ni cykla med jag" helt korrekt. ;)

[OT] Samlingstråd för OT
DIRAVI skrev:
> Gustav S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För er som fortfarande tvekar:
> >
> > Enkel regel: Byt ut "de/dem" till "jag/mig".
> Där
> > du kan byta ut ordet mot "jag" gäller "de",
> där
> > du kan byta ut ordet mot "mig" gäller "dem".
> >
> > De=jag, dem=mig.
> >
> > "Jag cyklade" = "De cyklade" ("Mig cyklade"
> > <-fel)
> > "Cykla med mig" = "Cykla med dem" ("Cykla med
> jag"
> > <-fel)
> >
> > Vidare: de och dem uttalas (nästan) alltid
> dom.
>
> Funkar inte för västerbottningar, här är en
> mening som "vill ni cykla med jag" helt korrekt.
> ;)

Snyggt! :D

[OT] Samlingstråd för OT
Jo, jag hadde lite ostyr att förstå en del grannar under tiden jag bodde ute i busken, invandrare från mittens rike som man är.

Västerbottensdialekten är fantastisk.

Här kan man helt skala bort henne/honnom och ersätta med hon/han, dig/dej ersätts med du "Jag såg du på vägen i går."

mig/mej ersätts med jag, "Du har ju jobbat åt jag!"

Sen alla dessa ord som börjar på o :)

[OT] Samlingstråd för OT
Norrvikssjön har en fin bana, här kan du kolla isläget: 08-965879 (telefonsvarare som berättar om plogning mm)

[OT] Samlingstråd för OT
Om man käkar lugnande tabletter och bara går in i max en minut i taget kan man ju kolla på isplanket.se

Jag blir dock så stressad av siten att det svarnar för ögonen.

[OT] Samlingstråd för OT
I Fredags när jag klev in i omklädningsrummet på gymmet stod gymägaren och instruerade två stycken 15/16-åringar hur man skulle använda vågen. En sånd där gammeldags våg med två stycken vikter. Det allra roligaste var att trots att gymägaren utförligt förklarade hur man skulle göra ("tror du att du väger nåt på 60 så sätter du den stora på 60 och sen så justerar du den lilla tills du fått den i balans o.s.v....) så fattade dom inte! "Fan kan du inte skaffa en digita våg istället" sa dom till slut.

[OT] Samlingstråd för OT
Supertramp skrev:
> I Fredags när jag klev in i datordelen på Siba stod
> butiksägaren och instruerade två stycken 65/66-åringar
> hur man skulle använda internet. En sån där gammeldags
> internet med modem. Det allra roligaste var att trots
> att butiksägaren utförligt förklarade hur man skulle
> göra ("tror du att du söker nåt på "cykel" så skriver
> du "cykel" i det stora sökfältet och sen så letar du bland
> de små länkarna tills du hittat rätt o.s.v....) så
> fattade dom inte! "Fan kan du inte skaffa en radio
> istället" sa dom till slut.

[OT] Samlingstråd för OT
skall man ha en riktig våg, då är det balansvåg som gäller.

Digitaa vågr är samtliga varianter på fjädervågar, som inte mäter massa utan tyngd, sen räknar man om det till massa, då blir det alltid med en uppskattning av gravitationen.

(massa mäts i Kg, tyngd i Newton)

[OT] Samlingstråd för OT
Eftersom ni inte gillade när jag försökte sålla bland trådarna slog jag in alla som inte nått två sidor även denna gång. Det är dessutom enklare för mig och mest rättvist.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Eftersom ni inte gillade när jag försökte
> sålla bland trådarna slog jag in alla som inte
> nått två sidor även denna gång. Det är
> dessutom enklare för mig och mest rättvist.

Synd att längdskidstråden hunnit bli så lång då... ;)

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Eftersom ni inte gillade när jag försökte
> sålla bland trådarna slog jag in alla som inte
> nått två sidor även denna gång. Det är
> dessutom enklare för mig och mest rättvist.

Jag förstår att du inte vill förstå men jag lovar att inte lägga mig i det något mer.

[OT] Samlingstråd för OT
Jo alltså, har två småkillar på 4 o 7 år som börjar vilja åka utför. Var iväg till lokala backen efter nyår och testade lite och 7-åring är rätt självgående, dvs han plogar/hasar sig nerför backen själv. För 4-åringen däremot var det i princip första gången så han och jag åkte i barnbacken. Och det är mest honom jag fundrar på hur jag ska göra. Han har inte koll på det här med att ploga/svänga men är inte rädd av sig så ställer man honom i backen och pekar skidorna neråt drar han iväg neråt.

Jag började med honom mellan benen och höll honom runt midjan. Funkade inte särskilt bra, förutom att man får rejält ont i ryggen så hänger han bara med och är inte aktiv själv. Testade sen med att ha honom mellan benen hållandes i mina skidstavar som jag höll horisontellt framför oss. Lite bättre men fortfarande en för passiv unge. Tredje varianten blev att jag höll i ena änden av mina stavar och sonen i andra änden så vi kunde åka bredvid varandra. Tyckte det funkade bäst eftersom han fick ta lite mer "ansvar" för åkningen själv. Däremot var det det klart jobbigaste sättet för mig eftersom jag bara kan ploga/styra med ytterskidan, skidan närmast honom måste jag hålla rak och nära mig för att inte slå undan benen på honom.

Kan tänka mig ett par varianter till. Dels att leka "följa John" i backen, jag åker först och han kommer efter, men det känns inte som är mogen för det än. Han måste ju faktiskt klara att svänga själv först. Sen finns ju en sån där "löplina" att sätta på ungen också så han får åka helt själv.

Bägge killarna är rätt duktiga på längdskidor och har större vana av det, så jag tycker det borde gå enkelt att lära dem detta också. En annan fundering är om man "måste" börja med att lära de ploga eller om det är bättre att gå direkt på riktiga svängar. För mig känns det lite knasigt att först lära in en sak och sen lära om till nåt nytt.

Så vad säger happyfarsorna som åker utför, hur ska man göra egentligen?

Kan tillägga att jag inte nån höjdare på utförsåkning själv heller. Åker helt ok men vet egentligen inte hur jag ska göra, typ.

[OT] Samlingstråd för OT
På med hjälm, undvik de värsta backarna och koppla på tålamodet. Halvdags skidskola är grejjen om du skall till alperna eller fjällen, då hinner du själv njuta av resan oxå. Och på eftermiddagen kan du lattta i snällbackarna med barnen. Det är tur att barn är hållbara för fyraåringar saknar en hel del spärrar, sjuåringar oxå för den delen.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tycker det är bäst att sätta dem i skidskola en eller ett par helger, skidlärarna är vana vid barn och "vet" hur man ska göra.

Det är också lättare att få barnen att lyssna om det inte är en förälder utan någon annan som talar om hur man ska göra.

[OT] Samlingstråd för OT
Ställ honom i en backe med så mycket pudersnö som möjligt, då gör det inte lika ont när man ramlar. Kan rekomendera Japan för tillfället, dom har tydligen 2.5 meter nypuder på sina ställen.
Ja, alternativet är väl skidskola...kanske. Fast dom hindrade inte mig från att dundra rakt in i skogen ett antal gånger när jag var liten och skulle lära mig att åka. Svårt val det där!

// Fischer

[OT] Samlingstråd för OT
Ted_B skrev:

> Det är också lättare att få barnen att lyssna
> om det inte är en förälder utan någon annan
> som talar om hur man ska göra.

Word!

[OT] Samlingstråd för OT
Halvdag skidskola låter bra, ger dig lite relax och sen kan ni lattja tillsammans när de är klara och de kan visa sina nya skills för farsan :-) Du kan omvänt visa dina skills för frugan när branen är i skidskolan.... ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
Hej,

4-åringar är de yngsta vi accepterade i skidskola när vi fuljobbade för friluftsfrämjandet. Det kan vara lite knivigt med koncentration.

Det finns en del knep, ett av dem är det du beskriver ovan med att åka bredvid varandra. Ditt problem är att en stav är för kort (du riskerar att fälla honom). Vi använde slalompinnar, en sån kan du säkert få låna av den lokala klubben (om det finns någon). De är längre och ger dig möjlighet att ploga ordentligt själv.

Att få barnen att ploga är en annans sak. Jag vill minnas att vi körde med att jämföra skidorna med en glassstrut. Mer plogning - större strut - det ryms mer glass och lite andra såna fula tricks. Vi hade också mannicker som vi monterade på skidspetsarna för att tvinga ungarna att ploga.

Jag tror att skidskola är absolut bäst.

//Erik

[OT] Samlingstråd för OT
Jag åker en del i norska backar och har sett barn på skidor iförd en sele med lång töm så att föräldern kan åka bakom och hålla i. Ser ut att funka.

[OT] Samlingstråd för OT
Skidskola kan vara något, men själv tycker jag det är roligt att vara med barnen. Har en 9-åring och en 4-åring. 9-åringen provade slalom först när han var 6 och då var riktigt duktig på längd. Körde en dag med lina/sele som jag efter hand han blev bättre minskade bromsningen.
4-åringen åkte nu första gången förra veckan och trots det kalla vädret, under -25, (blev bara några åk/dag för henne) har hon blivit riktigt duktig. Kör med lina/sele. Jag kör i blå backar och kan på detta sätt åka med hela familjen samtidigt:)
Sen det här med ploga eller inte så vet jag inte. 9-åringen har plogat och har lite svårt att släppa detta helt, faller lätt tillbaka i det han tycker känns säkert=ploga.
Med lillasyster så funderar jag på att hoppa över plogningen...
Få se hur det går....
/Petter

[OT] Samlingstråd för OT
Untertan skrev:
> Jag åker en del i norska backar och har sett barn
> på skidor iförd en sele med lång töm så att
> föräldern kan åka bakom och hålla i. Ser ut
> att funka.

Jag har kört fulvariant med (elastisk) bogserlina. Funkade över förväntan :)

Det är ganska lätt att åka bakom och rycka in och bromsa bara när det behövs. Men som med stödhjul ska man nog inte låta barnen vänja sig för mycket utan bättre att de gör misstag och lär sig utifrån det.

För att komma över den allra första tröskeln var det dock bra.

/Johan

[OT] Samlingstråd för OT
Håller denna vinter på att lära vår fjärde kille att åka slalom. Lite erfarenheter:
- Skidskola är bra, både för att lära sig teknik (inkl glasstrutar) och för att de har en annan respekt inför en skidlärare än oss föräldrar. De lyssnar och lär sig mer helt enkelt.
- Kör i väldigt platta backar till att börja med. Det ska vara knappt så att de glider.
- Åk baklänges framför när de håller på att försöka ploga. Då kan man böja sig ner och föra ihop skidspetsarna - så att glassen inte åker ur glasstruten.
- Se till att öva liftåkande - gärna knapplift. De lär sig snabbt att st och släppa liften. Fånga den är svårare.
- Åka med sele funkar om man vill kunna åka annat än barnbacken. Det är kul för dem att kunna åka i större backar men de blir ofta ganska passiva och lär sig kanske inte så mycket på det.
- De blir snabbt trötta i benen. Efter två tre åk i barnbacken är det dags för varm choklad, bygga en snögubbe,... sen kan man göra några nya försök.

Lycka till - Efter några dagar sitter den grundläggande tekniken och man kan gå mot nya mål.

[OT] Samlingstråd för OT
olzone skrev:
> Halvdag skidskola låter bra, ger dig lite relax
> och sen kan ni lattja tillsammans när de är
> klara och de kan visa sina nya skills för farsan
> :-) Du kan omvänt visa dina skills för frugan
> när branen är i skidskolan.... ;-)

Skidskola it is! olzone's argument är ju oslagbart:)

Lite mer allvarligt så kanske man skulle prova det ändå, även om jag håller med PR om att vara med barnen. Förhoppningsvis vet de vad gör på skolan.Sen kan man hoppas att det man snabbare får roligare själv också om det tar ett rejält kli framåt på skidskolan så man kan åka på lite mer. Ska kolla hur det ser ut med skolor i backarna härikring. 4-åringen blir 5 om nån månad så det borde funka att få med honom hoppas jag.

Det där med att de lyssnar bättre på andra kan jag skriva under på. Är ledare på bandyskolan där killarna går och där ser vi till att inte ha varandras barn i grupperna. Blev helt chockad i början att man faktiskt kunde få tio ungar att göra som man säger;)

[OT] Samlingstråd för OT
Well, så här funkade det för mig förra vintern när mina tre ungar stod på skidor första gången när vi åkte till fjällen.

Lisa, 3 år, började med att hålla i mina stavars handtag i blåa och gröna backar. Körde så de första dagen så hon började fatta hur hon skulle hålla balans, styra och bromsa. Lärde sig även använda bävernylonsbromsen bra oxå :) Märkte snabbt att hon då struntade i att ploga, dvs bromsa och svänga lite, utan hängde bara på framåt och skrek "fortare Pappa!". Andra dagen hjälpte jag henne upp för lilla knappliften. sedan fick hon ta sig ner bäst hon kunde. Efter tre dagar åkte hon obehindrat gröna backar, knappliftar och lättare blå backar. I branter tog hon tag i mina stavar så ordnade det sig. Hon hamnar i skidskola på sportlovet.

Herman och Gustav, 8 o 7 år förra vintern, stoppades i skidskolans nybörjargrupp. Gurkan var efter en dag störtförbannad över att de inte tränade i de stora hoppen i skiparken... Vi tvingade honom kvar. Pappas skidskola gick ut på. Barnbackar och lite teknikträning dag 1 efter skidskolan samt liftträning :). Dag två, svart backe. Bara för att se hur det funkade. Grabbarna tyckte farsan var dum i huvudet men garvade efteråt. Blandade backar och myckt bus i skogsspåren dag 3. Dag 4 körde vi utan problem Klövsjös svarta branter och hade helkul tillsammans. Dag 5 blev offpistdag bland fjällbjörkarna. Det blev nya idiotförklaringar men vi hade helkul. I vinter får de dåna loss med två polare som är lite vassare i Vemdalen. Finns det en bättre skidskola för skitungar.

Jag är kanske knäpp men att se ungar fixa de utmaningar man ger dem är som en fix i armvecket.

[OT] Samlingstråd för OT
fischer89 skrev:
> Ställ honom i en backe med så mycket pudersnö
> som möjligt, då gör det inte lika ont när man
> ramlar. Kan rekomendera Japan för tillfället,
> dom har tydligen 2.5 meter nypuder på sina
> ställen.
> Ja, alternativet är väl skidskola...kanske. Fast
> dom hindrade inte mig från att dundra rakt in i
> skogen ett antal gånger när jag var liten och
> skulle lära mig att åka. Svårt val det där!
>
> // Fischer

det där med puder lät som en riktigt kass idé då det är bra mycket svarare att svänga i puder än i en backe. lär ju dykas framåt frekvent också.

[OT] Samlingstråd för OT
har lärt mina 3 barn genom sele, samt att jag kanar baklänges framför dem och visar dem genom att hålla samman spetsarna på skidorna.
Det kommer efter ett par åk på de flesta, jag lovar!

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Ja min syrra med 3 knattar kommer och hälsar på imorgon, åka skridskor vill de göra.
Var gör man det?
Spolad fotbollsplan så det känns som "utomhus" är bra, sjö med säker is, hellas?, går bra det med.
Jag själv gillar om det finns ett hockeymål så jag kan fjanta runt med puck och klubba.

Bara för det här så fick jag fnatt och brände en ok framgaffel på rea på nya grillor och hockeyhandskar, sitter med bakade grillor på fossingarna nu och drömmer om lite rinkbandy faktist.

Ja, tips mottages gärna, de dyker upp 10.00 lördag morgon. Kollat på stockholmfritid men hittar bara listningar för ishallar och uterinkar, vill ha spolad fotbollsplan eller säker sjö som sagt.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
skidskola.

o när jag var liten så hade då mina föräldrar som ett sele runt mig o så "rep" upp, så de kunde ligga en bit bakom o bromsa mig :D

Tillbaka
Topp