[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Det där med sele och töm att hålla i fungerar nog bäst, så har syrran hanterat sin yngsta knatte sista två åren vi åkt i ramis.
Ju yngre de är, ju mer rakt fram åker det, lätt att konstatera när vi haft en 5, 7 och 9 åring igång samtidigt.

Ta det försiktigt med brantheten när du åker med sele. Vi åkte en transportsträcka som blev brant på ett ställe, hårtföre, grovkanonsnö som smält och töat på igen, lillen klotar rakt fram, glider med nyllet rakt ner i backen säg 10 meter innan syrran får stopp på det hela. Fint bränsår på näsan och pannan, hjälmen gled såklart upp den med, glasögonen gick i 1000 bitar. :) Han var inte så kaxig efteråt.

Tror de måste vurpa och slå sig skapligt, fast på ett säkert sätt, de måste bli lite rädda, då får de nog den där respekten de saknar i början. :)

[OT] Samlingstråd för OT
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Androidkopia? Den har Android installerat.
>

För mig är allt från Kina kopior :)

Men är det nåt att ha då??

[OT] Samlingstråd för OT
LeoGbg skrev:
> Är det här nåt att ha? Jag är inte så insatt
> i det tekniska och vill inte bli "lurad".
> Kan den funka med vilken operatör som helst?
>
> Vill kunna surfa fritt och messa mycket och priset
> är väldigt lockande..
>
> Kolla länken och ge era åsikter
>
> http://www.lingping.se/produkter/1/3/sciphone-n19,
> -inkl-1-gb-minneskort

Saknar 3G vad jag kan se. Det gör den rätt seg om du ska surfa seriöst, ladda ner program osv.

[OT] Samlingstråd för OT
LeoGbg skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Androidkopia? Den har Android installerat.
> >
>
> För mig är allt från Kina kopior :)
>
> Men är det nåt att ha då??

Jag har sett nån siffra på att över 65% av allt som tillverkas, tillverkas i kina.
Var kommer jag inte ihåg dessvärre.
Många kopior blir det!

[OT] Samlingstråd för OT
har den där ens 3G? verkar ju inte så om man kollar på frekvenserna, o då äre ju inget mycket att ha, speciellt inte om du ska surfa med den

[OT] Samlingstråd för OT
De har en iphonekopia ochså den har inte ens WIFI

Testade lägga 20 000 st i kundvagnen och ingen protest

69 kronor vill dom ha för frakten, oavsett.

Rätt billigt för 10 pallar skräptelefoner.

Nä verkar inte seriöst alls när man tittar runt på siten

nån som vill göra lite snabba buck på ihopne/androidvågen.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Tveksamt om den har GPS och 3G. QVGA-upplösning och litet minne. Den där är nog mest en provsmak på Android, risk att man blir avskräckt dessutom.

http://www.scophone.com/product_4637.html

Köp isåfall hellre en HTC Tattoo för en tusing till, men den verkar inte vara någon riktig höjdare heller om man läser testerna. Vill man vara hyfsat nöjd verkar man få betala minst 4000 för t.ex. Hero. Alternativen: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=k=s48145989

Nexus One och HTC Bravo är ju här snart. Då är Android moget för världsherravälde.

[OT] Samlingstråd för OT
Det finns en ful-Android som heter N21 från samma tillverkare som tydligen skall vara helt ok. Har inte testat den själv dock. Nackdelen med N19 är väl att den inte har 3G om jag inte minns fel och då faller ju liksom hela konceptet med att alltid vara uppkopplad.

[OT] Samlingstråd för OT
Det allra viktigaste när barn ska lära sig att åka skidor är att de lär sig att bromsa. Både för sin egen skull, och andras!!! Plogbromsen är effektivast och jag rekommenderar den.

Åka baklänges framför barnet och hjälpa till med plogen är superbra, liksom sele och lina. Tänk på att selen ska sitta i höfthöjd och inte uppe vid armhålorna (har sett såna exempel...)

Allra bäst är skidskola eftersom man då bara kan njuta av åkningen tillsammans sedan och inte behöver bli osams under inlärningstiden :)

[OT] Samlingstråd för OT
Ja med tanke på att en äkta Iphone har dessa frekvenser för att funka som den gör.
# UMTS/HSDPA (850, 1900, 2100 MHz)
# GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
Och Lingping har dessa
GSM900/DCS1800, GPRS Class 10
Så rekomenderas inte ett köp.

[OT] Samlingstråd för OT
offe skrev:
> Ja med tanke på att en äkta Iphone har dessa
> frekvenser för att funka som den gör.
> # UMTS/HSDPA (850, 1900, 2100 MHz)
> # GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
> Och Lingping har dessa
> GSM900/DCS1800, GPRS Class 10
> Så rekomenderas inte ett köp.

Tackar för det! Nåt nytt lär man sig varje dag

[OT] Samlingstråd för OT
Hur kul som hellst att lära 4 åringen åka! första 1-2 dagen i alebacken var det "pappalift", dra upp, placera i plogläge, springa ner och ropa "kör". Fjärde dagen nu spritt på några veckor kunde hon åka knapplift själv och det är bara att släppa ner henne för halva backen. Märkte snart att det var bättre att låta henne åka ner först annars var det störtlopp på pappa... Skidskola är nog bra om man är på en veckas resa men det är inte fel att ta några dagar i den lokala backen före det, i alla fall för att det är kul!

[OT] Samlingstråd för OT
Det fanns både rink, och spolad fotbollsplan. Så det blev bra, tack för påminnelsen.

Dock, när jag vill gå in på rinken och skjuta lite slagskott på målet så kryllade rinken av småbarn så skjuta och latja gick knappt. Får väl vara där tidigt om man vill ha lite plats.

[OT] Samlingstråd för OT
Motorolas Droit/Milestone är nog vad jag siktat på idag. Eller Nexus One kanske, men jag gillar fysiska tangentbord.

Acer Liquid och Samsung 5700 är två andra bra kort.

http://www.swedroid.se är en bra nyhetssite i ämnet. Vill man snabbt se vad som finns att köpa i landet så är det bara att kika deras prisjakt-banner dessutom..

[OT] Samlingstråd för OT
jomper skrev:
> Motorolas Droit/Milestone är nog vad jag siktat
> på idag. Eller Nexus One kanske, men jag gillar
> fysiska tangentbord.
>
> Acer Liquid och Samsung 5700 är två andra bra
> kort.
>
> http://www.swedroid.se är en bra nyhetssite i
> ämnet. Vill man snabbt se vad som finns att köpa
> i landet så är det bara att kika deras
> prisjakt-banner dessutom..

hade en Nokia N900. riktigt fin mobil. men måste säga att fysiskt tangentbord ä lite överskattat. trodde oxå att det var bäst, men nu vet jag inte riktigt. har ändrat mig lite. men det är ju en personlig åsikt.

nu har jag en nexus one o hittills är jag grymt nöjd.

[OT] Samlingstråd för OT
Nödvärn hade det varit om han hade skjutit medan han själv blev utsatt för våld. Som det låter så har han skjutit efter dem när han inte längre var utsatt för någon fara.

[OT] Samlingstråd för OT
BrB 24 kap.

"1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot.. [bla bla bla]"

[OT] Samlingstråd för OT
det ena berättigar inte det andra. tycker absolut inte synd om han som blev skjuten. men samtidigt så tycker ja inte synd om butiksägaren heller näre gäller vad han nu riskerar att åtalas för. däremot tycker ja synd om han pga. att han rånades.

hmm, det där lät inte så bra :D blev lite invecklat, men ni förstår säkert :D

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tycker att det kanske skulle kunna vara försvarligt om han tog fram pistolen och hotade för att mota rånförsöket i ett tidigt stadie.. Men knappast att han hade pistolen där till att börja med.

Men därimot att skjuta nån som flyr har fan ingenting med nödvärn att göra, och det står inte på något sätt i propotion till brottet som har begåtts och det är inte upp till han att ta lagen i egna händer.

Skadan som rånet orsakat handlar på sin höjd om ett par tusen kronor och lite psykiskt lidande, knappast nått man ska riskera att dö för.
Självklart ska butiksägaren åtalas.

[OT] Samlingstråd för OT
Alla kioskägare borde vara utrustade med pistoler och kunna avlossa lite skott när nöden så kräver det. Det skulle säkert stävja brottsligheten, och få buset på andra tankar.

Nä… Sätt dit rånarna och åtala kioskägaren för olaga vapeninnehav (om så är fallet) och mordförsök/grovmisshandel.

[OT] Samlingstråd för OT
Och om alla kioskägare har en picka så kommer nästa rånare att ha en ännu större picka och inte ens säga hej innan han poppar den dumma jävla kioskägaren osv osv.

[OT] Samlingstråd för OT
JLarsson skrev:
> Och om alla kioskägare har en picka så kommer
> nästa rånare att ha en ännu större picka och
> inte ens säga hej innan han poppar den dumma
> jävla kioskägaren osv osv.

Just precis, -USA, here we come!

[OT] Samlingstråd för OT
Jensen skrev:
> det ena berättigar inte det andra. tycker absolut
> inte synd om han som blev skjuten. men samtidigt
> så tycker ja inte synd om butiksägaren heller
> näre gäller vad han nu riskerar att åtalas
> för. däremot tycker ja synd om han pga. att han
> rånades.
>
> hmm, det där lät inte så bra :D blev lite
> invecklat, men ni förstår säkert :D

Jag förstår och håller med, d.v.s. +1. ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
Givetvis tycker jag att butiksägaren gjorde helt fel när han sköt mot de flyende rånarna.

Nu härjar ett gäng i Gävle som verkar råna allt som rör sig. Allt från pensionärer till ungdomar.
Hur ska man försvara sig om man vet att man själv åker dit hårdast? Jag menar, pepparspray mot 4-5 knivbeväpnade rånare fungerar ju inte... Jag tycker att man ska få större rättigheter att försvara sig vid rån/inbrott etc.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1726647

[OT] Samlingstråd för OT
Sen tycker jag att det daltas för mycket med brottslingar.
Övervåld hit och övervåld dit. Polisen ska inge respekt, tänk USA-light.
Sen behöver man ju inte våldta gripna med flaskor osv.

[OT] Samlingstråd för OT
"Hej, min utvecklingsströda downhill-polare Daniel Johnsson är grymt sugen på att smacka på dig i sketan, är du på eller? Han undrar också om du sväljer utan att kräkas för isåfall är han inte intresserad eftersom han gillar förnedring och kräk"

Tillbaka
Topp