[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Antingen pengar till en valfri välgörenhetsorganisation eller miljöorganisation då får man ofta ett "diplom" eller annat intyg på gåvan som man kan ge till personen som juklapp och gåvan är den personenss namn, brukar vara uppskattat.

Annars är det ju poppis med olika SPA behandlingar och sånt eller varför inte presentkort, då kan ju personen köpa dubbelt så mycket grejor på mellandagsreean med 50% rabatt för den summa som står på kortet och får just det dem vill och slipper byta ;-)

Bosse

[OT] Samlingstråd för OT
Visst låter det klokt att sluta helt att köpa till alla vuxna, men vi är inte där riktigt ännu. Men om man ger till nåt bra så blir det ju dubbel glädje, elelr nåt.
Hittills vinner geten stort, vilken lysande julklapp. Men hur vet man att organisationen är seriös?

//H

[OT] Samlingstråd för OT
Trilla skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hur vet man att organisationen är seriös?

Ring till dom och säg att du heter Janne Josefsson.

[OT] Samlingstråd för OT
en flock får? (gräsmattan klippt o gödslad miljövänligt)

Brorsan har en get som gillar att spela fotboll, mkt trevligt djur. Tam som en hund

Eller ett fadderbarn för några kr/mån resten av livet?

[OT] Samlingstråd för OT
Köp en stjärna till alla i släkten som blir döpt efter deras namn, på lite sikt kan ni muta in en stor bit av rymden inom familjen... Det kan verka obetydligt nu, men tro mig, det kommer bli ovärderligt den dagen rymdimperiet slår tillbaka, haha!

[OT] Samlingstråd för OT
Från http://happymtb.org/info/
"Vi modererar mycket sparsamt och tycker att vi som läser och skriver själva ska kunna klara av att hålla en vettig nivå."

Många OT-trådar, uppmärkta enligt reglerna, var helt enkelt ett bevis på att "vi som läser och skriver" inte klarade av att "hålla en vettig nivå". Intressant.

[OT] Samlingstråd för OT
fredrikw: "Off topic-postande är inte förbjudet så länge det inte tar överhanden." E contrario, när OT-postandet blir för mycket stoppas det a la Happy genom att det buntas ihop. Simple as that.

[OT] Samlingstråd för OT
Tar överhanden... aha, enkelt och tydligt. Hur är det med urspårade trådar? Eller är det bara trådämnen detta gäller? Så länge ämnesraden är ok så kan man vara hur OT som helst, eller?

Har egentligen inget emot moderering, men det blir lite larvigt när man å ena sidan säger att allt är så fritt och användarmodererat, å andra sidan totalsabbar ett antal trådar som egentligen har inte har gjort något annat fel än att ha hamnat i "fel sällskap" (samtidigt som några andra trådar).

[OT] Samlingstråd för OT
fredrikw: Äh, det är ett cykelforum. OT är kul, men för många rena OT-trådar på framsidan gör att forumet tappar sin karaktär som cykelforum.

TnT är en användare och han modererade, användarmodererat? :P

[OT] Samlingstråd för OT
Mårten skrev:
> fredrikw: Äh, det är ett cykelforum. OT är kul,
> men för många rena OT-trådar på framsidan gör
> att forumet tappar sin karaktär som cykelforum.

Men samma problem borde ju finnas om alla cykeltrådar spårar ur? Eller så är det inte ett problem utan vad som ger happy sin karaktär. Det blir konstigt när OT ibland verkar vara skitviktigt och ibland det värsta som finns.

> TnT är en användare och han modererade,
> användarmodererat? :P

Aha, här har vi nog svaret, lådan stängd som man säger.

[OT] Samlingstråd för OT
fredrikw skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> > TnT är en användare och han modererade,
> > användarmodererat? :P
>
> Aha, här har vi nog svaret, lådan stängd som
> man säger.

fredrik: klartext, tack!

[OT] Samlingstråd för OT

Bilagor

• ptp-small.jpg
    ptp-small.jpg
    18.9 KB · Besök: 62
[OT] Samlingstråd för OT
Mårten skrev:
> TnT är en användare och han modererade,
> användarmodererat? :P

Det tycker jag också är en grej som borde diskuteras. De flesta utav moderatorerna syns numer ganska lite på vårt fina huvudforum. Ändå har de fått friheten (utav sidägaren och de andra moderatorerna) att på ett till synes godtyckligt sätt moderera som de vill.

Egentligen ser jag bara två problem med det här på happy:

1. Modereringen sker så väldigt sällan, men när den sker händer helt plötsligt ganska mycket. Hur många gånger har inte förstasidan varit sprängfylld med OT-trådar utan att något skett? Jag kanske har fel men det känns som det är väldigt ofta (nästan alltid?). Inte heller finns det en tydlig policy vad gäller modereringsfrågor. Detta förmedlar en känsla av godtycke till den typiske användaren när det väl modereras. De (få) som modererats kommer därmed med stor sannolikhet känna sig (väldigt?) personligt påhoppade.

2. I en del trådar skylls utebliven moderering på att forumet är självmodererande. Ändå ser vi ibland ganska kraftiga modereringar av det här slaget. Personligen skulle jag tyckt det var viktigare att t.ex. låsa den dära tokmanschauvinistiska "visa bild på dina favoritsaker (kvinna och cykel)"-tråden än att slå ihop ett gäng OT-trådar. Men det tyckte ju förstås inte moderatorerna (minst två verkade ju vara kraftiga anhängare av den tråden)... Det är iofs OK med godtycklig moderering i ett ideelt drivet forum. Men när det är på det här viset tycker jag att det klingar dåligt när man skryter med hur bra det funkar!

I all välmening
//
Erik

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
oxr skrev:
> fredrik: klartext, tack!

Klartext:
Tänkte avsluta mitt inlägg på ett uppsluppet och skämtsamt sätt. Förlåt om jag blev lite OT, det var inte meningen.

[OT] Samlingstråd för OT
cjmax skrev:
> Grabben var ju imponerande, men jag måste nog
> hålla med TigerMale lite...
> Därför "bjuder" jag på en gammal klassiker
>
och
> för er som inte orkar se hela scenen
>
> (Det är alltså inte "Karate Kid" som spelar,
> utan Ry Cooder)
>
>
> /Calle
Det där låter inte ett dugg Ry Cooder. Han har aldrig visat något behov av att spela fort. Här är däremot en kille som gillar när det går undan:

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Mytomspunnen: Du vet ingenting om vilka diskussioner som föregått detta. TnT agerar INTE på eget bevåg, utan råkar bara vara den som har mest vana att merga trådar. Själv drar jag mig för detta eftersom jag är rädd att slå ihop dem i fel ordning.

Sen undrar jag vilka är moderatorerna som inte syns så ofta och vilka är de andra moderatorerna? Sidägaren kan jag räkna ut vem det är. Du får det att se ut som att vi är väldigt många

Jag undrar också hur du kan se att det är godtyckligt, och som du insinuerar, baserat på personligt tyckande från en enskild moderator?

I oktober 2006 var det en jävla massa gnäll på att det var en massa OT som dränkte första-sidan. Då diskuterade vi fram och tillbaka och kom fram till att ca 10 % OT på första-sidan var rimligt. Sisådär 5 av 50 trådar alltså.

Så då började vi slå ihop trådar. En del blev rosenrasande, en del tacksamma. Ibland får man bara bestämma hur det ska vara för att det går inte att tro att man ska göra det objektivt rätta. Det har gjorts en fyra-fem gånger tidigare, minns inte riktigt hur ofta och jag har inte lyckats söka.

Nu är vi lite snälla och försöker lägga ribban vid max 10 eftersom vi varit lite slöa igång med mergningen, bland annat för att den som varit bäst på hanteringen av det hela varit frånvarande en del. En annan anledning är att det är så jävla trist och fyrkantigt att säga max 10 procent och sedan skita i allt annat. Råkar det bli 10 trådar någon gång ibland må det väl vara hänt om det bara sjunker ner sen men nu har det varit ganska många och ganska korkade OT-trådar.

Det är en jävla massa gnäll på hur modereringen sköts från din sida. Eftersom du verkar veta hur enkelt det är och att det bara är en fråga om att skriva ner det och att det är så viktigt att alllt är tydligt och klart och transparent så föreslår jag att du sätter dig ner och skriver en policy där varje särfall tas upp. Sedan kan vi ha det som diskussionsunderlag i moderatorsgruppen.

Din välmening kan du lägga åt sidan när du anklagar folk för godtycke och dubbelmoral. Det klingar falskt.

[OT] Samlingstråd för OT
Kanske finns det någon som precis som jag gillar både cyklar och ambient/electronica. Om så är fallet vill jag tipsa om det som iaf kommer rädda mitt 2008. Den 9 januari är det premiär för FLIM på Nordic Light Hotel. Varje onsdag därefter mellan 20-01 kan man gå förbi och bara lyssna, ta en öl eller en kaffe för all del, och sitta och prata om vad man vill..kanske cyklar.
Det är ingen klubb utan bara en skön bar liksom. En bonus är att jag och Ola Bergman spelar på premiären :)

Bilagor

• FLIM.jpg
    FLIM.jpg
    3.8 KB · Besök: 57
[OT] Samlingstråd för OT
Fan, detta blir ju nästan som om vi har delat upp forumet, cykelrelaterat och OT, där OT är sådär härligt reaktionärt funsport-retro med en enda mastodonttråd. Det känns lite nostalgiskt.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> mytis, alla poliser är inte så smarta. ;)
>
>

Fyfan!!!

Är inte detdär trickfilmat börjar jag nog fan gråta!!!

[OT] Samlingstråd för OT
oxr skrev:
> Mytomspunnen: Du vet ingenting om vilka
> diskussioner som föregått detta. TnT agerar INTE
> på eget bevåg, utan råkar bara vara den som har
> mest vana att merga trådar. Själv drar jag mig
> för detta eftersom jag är rädd att slå ihop
> dem i fel ordning.
>

Och det är precis detta som är halva min poäng. Jag, och nästan alla andra användare av detta forum vet INGENTING om diskussionerna. Därför förstår vi heller inte varför.

> Sen undrar jag vilka är moderatorerna som inte
> syns så ofta

Du och tnt.

> och vilka är de andra
> moderatorerna?

http://happymtb.org/info/

> Sidägaren kan jag räkna ut vem
> det är. Du får det att se ut som att vi är
> väldigt många
>

??
Det var aldrig min mening att påstå att ni var många. Var fick du det ifrån?

> Jag undrar också hur du kan se att det är
> godtyckligt, och som du insinuerar, baserat på
> personligt tyckande från en enskild moderator?
>

Jag skrev till synes godtyckligt. Det jag menade var att det känns som om (jag har inte suttit och räknat trådar) det mest hela tiden är en massa OT-trådar på förstasidan. Sedan helt plötsligt slås ett ganska stort antal trådar ihop utan förvarning. Det upplevs iaf från min sida som ett godtycke. Vem vet, ni kanske har väldigt strickta hemliga regler för när ni skall moderera, men de har ju inte vi fått ta del av iaf.

Personligt tyckande från enskild moderator:
T.ex. när tnt mergade ihop min OS-tråd under vinter-os med någon annan sporttråd trots att ett flertal andra likartade trådar fick vara uppe samtidigt. Nu minns jag inte riktigt hur det var men han motiverade det hela med att han var ointresserad av sport. Ni kanske fattade ett gemensamt beslut om detta också men det var ju inget jag fick veta iaf.

> En annan anledning är att
> det är så jävla trist och fyrkantigt att säga
> max 10 procent och sedan skita i allt annat.

Den regeln kan ni omöjligt ens ha varit i närheten av att hålla?
Men det är lite det här jag tycker är problemet. Som det är nu är nästan den enda modereringen som görs just ihopslagning av trådar trots att det är fritt fram med total urspårning så länge rubriken innehåller något cykelrelaterat. Jag tycker snarare, om något, att det är bättre att blaja i OT-trådar än att göra det i de cykelrelaterade.

> Råkar det bli 10 trådar någon gång ibland må
> det väl vara hänt om det bara sjunker ner sen
> men nu har det varit ganska många och ganska
> korkade OT-trådar.
>

= godtycke och personligt tyckande.

> Det är en jävla massa gnäll på hur
> modereringen sköts från din sida.

Är det här andra eller tredje tråden jag nämner något liknande? Det kan väl knappast klassas som en jävla massa gnäll?

> Eftersom du
> verkar veta hur enkelt det är och att det bara
> är en fråga om att skriva ner det och att det
> är så viktigt att alllt är tydligt och klart
> och transparent så föreslår jag att du sätter
> dig ner och skriver en policy där varje särfall
> tas upp. Sedan kan vi ha det som
> diskussionsunderlag i moderatorsgruppen.
>

Nu är du ju bara fånig. Jag tycker ju snarare att det inte borde modereras alls. Egentligen tycker jag att ni sköter er ganska bra när man har i åtanke att ni jobbar utan betalning. Däremot tycker jag att trådihopslagning är en riktigt dålig ide. Ta och skapa ett OT-forum nu en gång för alla och flytta trådarna dit i sådant fall. Det är ju fan så mycket bättre än att slå ihop dem och därigenom helt förstöra dem.

> Din välmening kan du lägga åt sidan när du
> anklagar folk för godtycke och dubbelmoral. Det
> klingar falskt.

Hoppsan.

[OT] Samlingstråd för OT
mytomspunnen skrev:

> > Jag undrar också hur du kan se att det är
> > godtyckligt, och som du insinuerar, baserat på
> > personligt tyckande från en enskild moderator?
> >
>
> Jag skrev till synes godtyckligt. Det jag menade
> var att det känns som om (jag har inte suttit och
> räknat trådar) det mest hela tiden är en massa
> OT-trådar på förstasidan. Sedan helt plötsligt
> slås ett ganska stort antal trådar ihop utan
> förvarning. Det upplevs iaf från min sida som
> ett godtycke. Vem vet, ni kanske har väldigt
> strickta hemliga regler för när ni skall
> moderera, men de har ju inte vi fått ta del av
> iaf.

Antingen får man använda sig av blinda regler för vad som är en speciell gräns eller så får man göra en bedömning för när det är värt att gå in. In i det längsta hoppas man att saker ska lägga sig så man slipper gå in och peta och vara jobbig - och även gå emot principen att störa så lite som möjligt - men till slut måste man göra något om man vill leva upp till önskemålet att OT inte ska ta över. Du kallar det godtycke, jag kallar det situationsanpassad bedömning. Blind procenträkning passar inte riktigt moderatorerna på Happy.

Sen ska man inte glömma att man förblindas. Då är det inte fel att någon som inte är allestädes närvarande på forumet kan upptäcka att det är mer OT än vad vi tycker är önskvärt.

>
> Personligt tyckande från enskild moderator:
> T.ex. när tnt mergade ihop min OS-tråd under
> vinter-os med någon annan sporttråd

Minns inte så jag kan inte kommentera det. På liknande sätt har ju Allmänna datorfrågetråden skapats, och folk var ilskna över det också.
>
> > En annan anledning är att
> > det är så jävla trist och fyrkantigt att
> säga
> > max 10 procent och sedan skita i allt annat.
>
> Den regeln kan ni omöjligt ens ha varit i
> närheten av att hålla?

Jo då, regeln om att det är rimligt med 10 procent OT har vi hållit på hela tiden. Lite då och då har vi dessutom tryckt ihop lite trådar när vi tycker att andelen OT dragit iväg lite väl långt.

> Men det är lite det här jag tycker är
> problemet. Som det är nu är nästan den enda
> modereringen som görs just ihopslagning av
> trådar trots att det är fritt fram med total
> urspårning så länge rubriken innehåller något
> cykelrelaterat. Jag tycker snarare, om något, att
> det är bättre att blaja i OT-trådar än att
> göra det i de cykelrelaterade.

Så om man inte gör allt ska man inte göra något? Det finns bara två lägen: på-av, 1-0, svart-vitt? Bara om man gör något fullt ut får man göra något? Då är det lika bra att vi stänger ner allt med detsamma. Jag håller med dig om att det är bättre att blaja i OT-trådar. Nu har vi dessutom löst det så smidigt att man slipper välja vilken man ska blaja i.

> > Råkar det bli 10 trådar någon gång ibland
> må
> > det väl vara hänt om det bara sjunker ner sen
> > men nu har det varit ganska många och ganska
> > korkade OT-trådar.
> >
>
> = godtycke och personligt tyckande.

Allt som handlar om bedömning är naturligtvis någon form av godtycke och personligt tyckande. Vill du ha en helt regelstyrd moderering där det inte finns utrymme för någon bedömning?

> > Det är en jävla massa gnäll på hur
> > modereringen sköts från din sida.
>
> Är det här andra eller tredje tråden jag
> nämner något liknande? Det kan väl knappast
> klassas som en jävla massa gnäll?

När det har varit har det varit högljutt och däremellan har det varit referenser till tidigare protester.

> > Eftersom du
> > verkar veta hur enkelt det är och att det bara
> > är en fråga om att skriva ner det och att det
> > är så viktigt att alllt är tydligt och klart
> > och transparent så föreslår jag att du
> sätter
> > dig ner och skriver en policy där varje
> särfall
> > tas upp. Sedan kan vi ha det som
> > diskussionsunderlag i moderatorsgruppen.
> >
>

> Däremot tycker jag att trådihopslagning är en
> riktigt dålig ide. Ta och skapa ett OT-forum nu
> en gång för alla och flytta trådarna dit i
> sådant fall. Det är ju fan så mycket bättre
> än att slå ihop dem och därigenom helt
> förstöra dem.

Okej, forumuppdelning med andra ord. Nej, det är vi inte så pigga på förrän vi har hittat en bättre teknisk lösning. Till dess väljer vi att låta det finnas en del OT-trådar. När vi bedömmer att det blivit lite för mycket så slår vi ihop trådarna. Naturligtvis förargligt för de som följer dem men för många andra så är det ganska trevligt att cykeltrådarna inte drunkar i OT-trådar som listar antalet decimaler på pi.

Mer rutinerade användare kan ju tänka på att inte starta OT-trådar om det redan ligger tio på första-sidan, av hänsyn till de som i första hand betraktar Happy som ett cykelforum.

[OT] Samlingstråd för OT
Eventuell problematik med OT på ett cykelforum gäller ju inte bara trådtitlar, utan även innehållet i trådar. Har ni planer på att börja gå in och dela upp trådar som spårar ur också, eller gäller det enbart det visuella utseendet i inläggslistan? Är det formen eller innnehållet som ni är ute efter att reglera?

Observera nu att detta inte är kritik, utan att jag faktiskt är lite nyfiken på hur ni resonerar.

[OT] Samlingstråd för OT
Jaha oxr, allt är frid och fröjd med modereringen och jag är bara ute efter att provocera (Märkligt att jag själv inte ens fattat att jag var arg...). Självklart skriver jag det här för att jag vill göra mig ovän med er (vi är ju alldeles för bra vänner) och inte för att jag vill att forumet skall bli bättre!

Men om du undrar vad jag egentligen tycker så skriver jag det igen lite kort och koncist (Om du istället fortsatt vill känna dig uppviglad av mig kan du skita i att läsa nedanstående och fortsätta att hitta på åsikter som jag skall ha):

I stort tycker jag att ni moderatorer gör ett bra jobb på happy (live and let live). Alla andra forum jag haft den minsta inblick i har haft sämre (mer klåfingriga) moderatorer.

Men trådihopslagning suger fet hästballe. Innehållet i samtliga ihopslagna trådar görs (med något undantag) oläsligt och oanvändbart. Eftersom det görs så sällan och dessutom utan (direkt) förvarning så finns det risk att det upplevs som godtyckligt och som personliga påhopp när det väl sker. Detta tror jag inte är ert syfte. Det vore bättre (ej idealt) att istället konsekvent lägga trådarna i ett OT-forum där de åtminstone kunde få leva vidare. Ett alternativ vore att göra OT-forumet som en tillsvidarelösning i väntan på bättre teknik (Jag kan göra en kvalificerad gissning på att det vore relativt lite arbete att skapa ett OT-forum). Personligen tycker jag faktiskt att det oftast vore en bättre lösning (än trådihopslagning) att låsa OT-trådar om de blir för många. Då kan man åtminstone läsa trådarna upp t.o.m låsningstidpunkten vilket inte är möjligt vid trådihopslagning (om man inte heter Tobbe och bor i ludvika). Om jag någonsin igen skapar en tråd som ni har lust att slå ihop med någon annan, snälla lås den istället och meddela mig gärna varför! Självklart vore det bästa om folk kunde hålla sig lagom mycket till ämnet så att ingen moderering alls behövdes.

Jag ber om ursäkt om ni upplevt min kritik som destruktiv och tjatig. Det har inte varit min mening (med något enstaka undantag).

I all välmening (!!!!!)
/
Erik

[OT] Samlingstråd för OT
Anders H skrev:
> Det där låter inte ett dugg Ry Cooder.

Det beror på att Steve Vai spelar båda sidor av duellen, utom kanske slide-delarna:

"Steve Vai played both sides of the guitar duel, while acting as Jack Butler, the devil's guitarist. Ry Cooder recorded the slide parts and produced the soundtrack." Källa: http://www.imdb.com/title/tt0090888/trivia

Steve Vai shreddar hårt:
Fler artister på samma tema:

[OT] Samlingstråd för OT
Mårten skrev:
>
> Jag är killen som spelar gitarr där i början.
> Ja det är min familj.

det var första gången jag hörde låten, fan va bra den va, men nu vart jag ju tvungen att lära mig det djävulskt fötrollande introt(till viss del)

mycket av accentueringen(heter det,ljudet när man gör hammering och skit??)går tyvärr bort/drunknar pga att det är ixus 50's mik som spelar in spritt nya(och därför väldigt klangstarka) strängar

[OT] Samlingstråd för OT
Jag håller med mytis faktiskt. Trodde aldrig att jag skulle tala för en uppdelning av forumet, men nu gör jag det, av den enkla anledningen att OT-trådarna ofta är intressantare än många av cykeltrådarna. Förutom en del hjärndött skit som sämsta filmen och visa din kaffekopp.

Tyvärr diskuterades det mesta cykelrelaterade till döds redan under happys två första år, och de enda sådana jag uppskattar numera är bra ride reports (ser man i stort sett aldrig) och tips om ny bra teknik (alltså inte färgschemat på specializeds nya modeller).

Fördelen med ett OT-forum skulle kunna vara att blajtrådar som ibland bara hålls upp av folks vilja att blaja ner ett cykelforum försvinner till fördel för riktiga OT-trådar.
Pseudo-problemet om urspårning som har tagits upp som ett motargument tidigare är väldigt enkelt: Urspårade cykeltrådar ligger kvar i rätt forum eftersom folk kanske fortfarande vill svara på rubriken efter tre sidors blaj.

Egentligen är jag inte så här skitnödig, jag blev bara jävligt arg för att min fina skotråd mergades. Nu är den död, helt i onödan.

[OT] Samlingstråd för OT
Wasabi skrev:

>
> Egentligen är jag inte så här skitnödig, jag
> blev bara jävligt arg för att min fina skotråd
> mergades. Nu är den död, helt i onödan.

surt är det, ja, men med den dog alla andra OT:n oxå, inget Inget OnT som inte har nått gOTt med sig;)

lite som när man atombombar för att komma åt en diktator och miljoner civila stryker med.

[OT] Samlingstråd för OT
Hejhej,

nu är det så att vi har öppnat en webbradio.
För att lyssna på en webbradio behöver du Winamp eller windows media player.
Du ska bara behöva öppna URL : http://85.228.125.76:8000/listen.m3u

Hemsida: www.fricko.info.se
Msn: frickoradio@live.se ( För att önska låtar samt skicka hälsningar )

Mvh Fredrik

[OT] Samlingstråd för OT
Wasabi skrev:
> Jag håller med mytis faktiskt.

Det var värst, jag var inte ensam iaf. För övrigt är det nu nio OT-trådar på framstjärten så passa er för att starta en till... ;-)

Tillbaka
Topp